Wat doe je met je bostel?

Gestart door Jacques, 12-02-2005 20:23 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Kiekeboe

Je kan ook zeep maken van bostel.


Rinus

Citaat van: Kiekeboe op 14-01-2020  19:18 uJe kan ook zeep maken van bostel.


Interessant filmpje! Alleen hoe zouden ze toch dat plastic maken? Overigens die zeep scrub, daarvoor moetje wel je bostel drogen, dat zal wel de enige energie kosten...

 

Jacques

Citaat van: bierinjisp op 13-01-2020  16:28 uDe bostel moet dan wel aan een hoop voorwaarden voldoen. Ook dient het bedrijf GMP+ te hebben. Dit omdat je het terug de voedselketen inbrengt.
Als commerciële brouwerij is het ook niet zonder meer toegestaan om de lokale kinderboerderij te voorzien van je bostel. Je bent dan formeel bedrijfsafval aan het dumpen. Uiteraard is het wel mogelijk maar dan dien je ook hier aan een aantal regels te voldoen.

Natuurlijk zijn hiervoor regels. Afvalbeheer is een serieuze zaak en de voedselveiligheid moet worden gegarandeerd.
Omdat bostel nog veel voedingswaarde wordt nagenoeg alle bostel van grote brouwerijen ingezet als diervoeder. Hiervoor wordt zelfs betaald. Overigens wil dat niet zeggen dat het geen afvalstof is. Volgens Europese regels is elke stof waarvan je je moet ontdoen een afvalstof ongeacht het feit dat een ander ervoor wilt betalen...

Miss Beertje

Pannekoeken van bakken!
Een paar grote scheppen bij het beslag (bloem, melk, zout, ei).
Heeerlijk!

De rest naar de kipjes en op de composthoop.

Johan_D

Zag gister op tv dat je het moet drogen op 100 graden, dan heel fijn malen. Gebruik een deel naar believen met bloem, veel boter en bak er soort van koekjes of scones van.
Gedroogd is het eeuwig te bewaren.

Woeka

Hier wordt het varken Kip er altijd erg blij van :)

Johan_vL

Dit topic had ik nog niet gezien, maar mijn bostel gaat naar een achter- achterneef, die 2 kamelen bezit en die kamelen zijn er dol op :-)

HarryL

Onlangs de kippen blij gemaakt met de bostel van afgelopen zondag :-)

Jan de Graaff

Citaat van: Johan_vL op 31-05-2021  18:22 udie kamelen zijn er dol op :-)
Eerlijk is eerlijk, die kamelen zag ik niet aankomen. Kippen en allerhande kleinvee wel. En dan toch, opeens, net als je het niet meer verwacht, dan kommen die Kamelen, mit die große Bulten.

Freggel

Ik bak er regelmatig een of twee broden van. Altijd lekker met wat smeersels erop :)

Hopfenfox

Citaat van: JanDeGraaff op 01-06-2021  21:34 uEerlijk is eerlijk, die kamelen zag ik niet aankomen. Kippen en allerhande kleinvee wel. En dan toch, opeens, net als je het niet meer verwacht, dan kommen die Kamelen, mit die große Bulten.

Pure bultvulling.

Hier gaat het in een brood, naar de kippen, de geit van de achterburen en koekjes voor de hond. Die laatste laat er vreselijke scheten van, dus dat doen we niet meer altijd om de lucht in huis nog enigszins inadembaar te houden.

Johan_vL

Citaat van: JanDeGraaff op 01-06-2021  21:34 uEerlijk is eerlijk, die kamelen zag ik niet aankomen. Kippen en allerhande kleinvee wel. En dan toch, opeens, net als je het niet meer verwacht, dan kommen die Kamelen, mit die große Bulten.

Tja, ik moet er zelf ook om grinneken als ik weer met een zak bostel aankom, maar als de kamelen er blij mee zijn dan is het mooi. Bovendien is 1 van de kamelen zwanger, dus ik moet meer bostel gaan produceren :-)

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.