1e brouwdag, lekkend waterslot

Gestart door wimwo, 01-01-2013 17:53 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

wimwo

Allereerst iedereen de beste wensen voor 2013.
Gisteren heb ik mijn eerste brouwdag gehad. Wel even spannend maar zie het ook als een try-out.
Eigenlijk is het proces wel goed verlopen. Wel kwam ik er (achteraf) achter dat ik minder mout heb gebruikt dan de bedoeling was (domme weegfout). Daarom heb ik bij het koken wat meer suiker toegevoegd om het alcoholgehalte te halen (700 g ipv 400 g).
Ook had ik aan het eind 16 l wort ipv de gewenste 20 l. Kan ik de volgende keer rekening mee houden.
Maar verder ging het maischen, filteren maisch (hevelfilter) en filteren/koelen (bazookafilter en platenkoeler) best prima.
Echter is er iets mis gegaan bij het gisten. Ik heb het wort in een gistvat van Brouwmarkt gestopt. Gisteravond laat was er nog geen activiteit in het waterslot.
Vanmorgen nog niet. Daarom ben ik toch maar even gaan onderzoeken of er iets aan de hand was. En zo kwam ik er al snel achter dat de rubberafdichting in het deksel (voor waterslot) zo lek als een mandje was. Daarom heb ik het wort overgeheveld in mijn gistingfles (van 20l ). En nu pruttelt het waterslot er lustig op los.

Ik heb nu eigenlijk 2 vragen:
- Kan een lekkend gistingvat erg schadelijk zijn voor mijn bier? (heeft ca. 16 uur in het lekkende vat gezeten).
- En kan ik de rubberafdichting verlijmen of zo om het lek te dichten?

EvilWoutertje

Hoi Wim,

Herkenbaar!

Zelf ben ik ook sinds kort aan het brouwen en ben tegen dergelijke problemen aan gelopen. Veel oplossingen heb ik gelukkig op het forum kunnen vinden (ik spiek al een tijdje mee  :verbergen: )
Ik vraag me af: je hebt minder mout gebruikt dan de bedoeling was, maar hebt ook meer water verloren dan de bedoeling was. Is door het toevoegen van extra suiker je SG uiteindelijk niet veel hoger geworden dan verwacht?

Verder over het lekkende rubbertje in de deksel van de brouwemmer: als het goed is zit er een rand in het rubber die met wat duw werk precies om het deksel valt. Is het rubber zelf gescheurd? Ik denk afhankelijk van hoe het lek er uit ziet dat het wel te lijmen is, maar dat is zo moeilijk te beoordelen. Ik zou gewoon een nieuwe kopen, ze kosten bijna niets.
Op zich denk ik niet dat het bier verloren is, door de positieve druk vanuit het vat door CO2 productie is naar mijn idee de kans niet zo groot dat er een bacterie in gekomen is. (Tenzij het deksel nat was, dan is de kans een stuk groter doordat bacteriĆ«n met een vallend druppeltje mee kunnen liften je jongbier in) En mocht dat toch zo zijn kom je daar pas later achter, dus: gewoon doorgaan en afwachten! Waarschijnlijk wordt het een prima bier, met misschien iets meer alcohol dan verwacht  :proost:

wimwo

Hoi Wouter (?!)
Wat betreft de mout, ca. 4300 g togevoegt ipv 5000 g. SG na maischen ca. 1050, wat ik laag vond, maar misschien achteraf verklaarbaar door minder mout.
SG na koken/koelen was ca. 1065, wat ik weer vrij hoog vond. Ik moet erbij zeggen dat de aflezingen niet heel nauwkeurig zijn (schuim etc.). Het SG van het afgekoeld wort zou daarom inderdaad nog wel eens wat hoger kunnen zijn geweest. In elk geval had ik toen al het idee dat ik misschien wat te scheutig geweest ben met suiker. Afijn, we zullen zien.
Wat betreft de rubberkap, die kan ik gewoon heen en weer bewegen, zoveel speling zit er op. Is als gistingvat nieuw gekocht bij Brouwmarkt. Wil daarom toch maar eens iets proberen met verlijmen. Begrijp dat bij de hoofdgisting de risico's bij de hoofdgisting iets minder zijn door de gecreƫerde overdruk? Ik was al van plan het wort na de hoofdgisting over te hevelen naar de fles.
Vraag me nu wel af of ik nog een keer moet hevelen of dat ik het nu in de gistingfles kan laten tot na de nagisting?

hansm

Een lekkend gistvat tijdens de hoofdgisting is niet erg. Het grootste probleem van een lekkend gistvat is dat beginnende brouwers erdoor in paniek raken ;)

EvilWoutertje

Citaat van: wimwo op 01-01-2013  18:27 uHoi Wouter (?!)
Je hebt gelijk! Ik heb me even voorgesteld in het daarvoor bedoelde topic :)

Citaat van: wimwo op 01-01-2013  18:27 uIk was al van plan het wort na de hoofdgisting over te hevelen naar de fles.
Vraag me nu wel af of ik nog een keer moet hevelen of dat ik het nu in de gistingfles kan laten tot na de nagisting?

Van wat ik hierover gelezen heb op het forum komt overhevelen na de hoofdvergisting de kwaliteit van het bier ten goede, doordat het jongbier gescheiden wordt van de gist afzetting onderin het vergistingsvat. Als het jongbier hier te lang op blijft staan kunnen smaakafwijkingen optreden door dode gistcellen.
Zelf hevel ik over van het vergistingsvat naar een glazen mandfles als er weinig activiteit in het waterslot is en het SG in de buurt van het te verwachten eind SG komt.
Ik heb zelf (nog?) geen experiment gedaan waarbij ik het mogelijke verschil in smaak heb getest.
Aan de andere kant is het volgens mij ook weer geen absolute vereiste om over te hevelen, zijn hier mensen die het bier bottelen vanuit het primaire vergistingsvat?

wimwo

Misschien is het inderdaad toch verstandig om nog een keer over te hevelen. Moet het dan wel in 2 keer doen omdat ik mijn mandfles nu al gebruik heb voor de hoofdgisting.

Jacques

Een niet sluitend gistvat is vooral een probleem voor degenen die niet willen overhevelen. Tijdens het begin van de vergisting kan een lekkend gistvat niet zo veel kwaad. Wat je wel mist is het kunnen volgen van je vergisting via het waterslot.
Tegen het einde van de vergisting hoort het jongbier in een goed sluitend gistvat/mandfles te zitten. Vanaf dat moment kun je namelijk last gaan krijgen van oxidatie van je bier.

Met je bier is dus waarschijnlijk niets mis mee.


Als je gistvat goed afsluit kun je het bier in dat vat laten zitten voor de nagisting. Laat het bier dan niet te lang staan. Als je na 2 tot maximaal 3 weken na het einde van de hoofdgisting (de heftige gisting) je bier bottelt heb je niet zo veel last van de negatieve gevolgen van de grote hoeveelheid gist dat in contact is met je bier. Ligt eerlijk gezegd ook aan de de temperatuur waarbij je de nagisting uitvoert. Bij een hogere temperatuur heb je eerder last van autolyse van de gist dan bij een lagere temperatuur. Daar staat tegenover dat bij een hogere temperatuur de gist sneller volledig uitgist en ongewenste smaakstoffen opruimt. Welkom in de wereld van het zoeken naar het juiste compromis.

heijligers

Hoi Wim,

Als het gat in je deksel redelijk groot is, kun je het rubbertje van het waterslot het best vervangen door een conisch rubber met een 9 mm gat voor het waterslot. Dat heb ik destijds ook gedaan en loste bij mij het probleem met slechte rubbertjes op.

Voor weinig te krijgen bij iedere brouwbenodigdheden leverancier.

Jacques

Nog veel beter is het om siliconen stoppen te gebruiken. Die hebben in last van aantasting door licht. Op den duur ontstaan namelijk in rubberen stoppen kleine scheurtjes waardoor deze niet goed meer te desinfecteren zijn.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.