Hoog alcoholgehalte

Gestart door RB, 12-12-2012 20:46 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

RB

Hallo luitjes. Heb een vraagje over het exel rekenblad.
Ben vandaag begonnen met een blik van Brewferm en wel de Gold. Heb alles gedaan volgens de wikkibrouwcursus en moet dus nog een late suikertoevoeging na de eerste gisting doen.
Nu heb ik alles ingevoerd in het exelbestand maar kom op een te hoog alcoholgehalte uit en wel een 6,9. Ik heb ingegeven dat ik 10,5 l vloeistof incl blik met een gemeten SG van 1048, daar moet ik dan nog 500 g suiker en 1 l water aan toevoegen. Volgens het blik zou ik op een 5,5 alcoholgehalte uit moeten komen en een totaal van 12 l bier. Wat doe ik verkeert?

Oscar

Citaat van: RB op 12-12-2012  20:46 uIk heb ingegeven dat ik 10,5 l vloeistof incl blik met een gemeten SG van 1048, daar moet ik dan nog 500 g suiker en 1 l water aan toevoegen. Volgens het blik zou ik op een 5,5 alcoholgehalte uit moeten komen en een totaal van 12 l bier. Wat doe ik verkeert?



Jij doet niets verkeerd. met een begin SG van 1059 kun je inderdaad uitkomen op zo'n 6,5-7 % alcohol.



 :biersmile:

RB

Als ik niks verkeerd doe hoe komt het dan dat het alcoholpromillage zoveel hoger uitvalt dan dat Brewferm schrijft?

Oscar

Citaat van: RB op 13-12-2012  09:31 uAls ik niks verkeerd doe hoe komt het dan dat het alcoholpromillage zoveel hoger uitvalt dan dat Brewferm schrijft?

Geen idee... maar maakt dat iets uit? Is je bier lekker?  ^-^ :biersmile:

RB

Hoe het smaakt weet ik nog niet, staat pas een dag te pruttelen. Ik wilde graag een wat drinkbaarder biertje en niet een waarbij je al na 4 flesjes naar bed wil. Maarja het is niet anders, als ie dan maar wel lekker smaakt dan is het ook goed. Bedankt voor je hulp.

RobinB

Kijk je qua water wel in de juiste tabel?
Als je te weinig toevoegt, wordt hij zwaarder (en bitterder)

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.