Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Hoog alcoholgehalte  (gelezen 1957 keer)

Offline RB

• Boven 10 berichten
  • *
  • Land: 00
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Hoog alcoholgehalte
« Gepost op: 12-12-2012 20:46 u »
Hallo luitjes. Heb een vraagje over het exel rekenblad.
Ben vandaag begonnen met een blik van Brewferm en wel de Gold. Heb alles gedaan volgens de wikkibrouwcursus en moet dus nog een late suikertoevoeging na de eerste gisting doen.
Nu heb ik alles ingevoerd in het exelbestand maar kom op een te hoog alcoholgehalte uit en wel een 6,9. Ik heb ingegeven dat ik 10,5 l vloeistof incl blik met een gemeten SG van 1048, daar moet ik dan nog 500 g suiker en 1 l water aan toevoegen. Volgens het blik zou ik op een 5,5 alcoholgehalte uit moeten komen en een totaal van 12 l bier. Wat doe ik verkeert?

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • Land: nl
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
Re: Hoog alcoholgehalte
« Reactie #1 Gepost op: 12-12-2012 21:25 u »
Ik heb ingegeven dat ik 10,5 l vloeistof incl blik met een gemeten SG van 1048, daar moet ik dan nog 500 g suiker en 1 l water aan toevoegen. Volgens het blik zou ik op een 5,5 alcoholgehalte uit moeten komen en een totaal van 12 l bier. Wat doe ik verkeert?

Jij doet niets verkeerd. met een begin SG van 1059 kun je inderdaad uitkomen op zo'n 6,5-7 % alcohol.

:biersmile:

Offline RB

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #2 Gepost op: 13-12-2012 09:31 u »
Als ik niks verkeerd doe hoe komt het dan dat het alcoholpromillage zoveel hoger uitvalt dan dat Brewferm schrijft?

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #3 Gepost op: 13-12-2012 17:07 u »
Als ik niks verkeerd doe hoe komt het dan dat het alcoholpromillage zoveel hoger uitvalt dan dat Brewferm schrijft?

Geen idee... maar maakt dat iets uit? Is je bier lekker?  ^-^ :biersmile:

Offline RB

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #4 Gepost op: 13-12-2012 20:31 u »
Hoe het smaakt weet ik nog niet, staat pas een dag te pruttelen. Ik wilde graag een wat drinkbaarder biertje en niet een waarbij je al na 4 flesjes naar bed wil. Maarja het is niet anders, als ie dan maar wel lekker smaakt dan is het ook goed. Bedankt voor je hulp.

Offline RobinB

• Super lid
  • Nooit geschroten is altijd mis!
« Reactie #5 Gepost op: 13-12-2012 21:39 u »
Kijk je qua water wel in de juiste tabel?
Als je te weinig toevoegt, wordt hij zwaarder (en bitterder)

Tags: