Lekkend gistvat bij ondergister: wat is wijsheid?

Gestart door Caspar, 02-10-2012 10:50 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Caspar

Dag allemaal,

Ik heb een nieuw gistvat gekocht en volgens mij sluit ie niet helemaal perfect af. In de eerste 3 dagen bubbelde het waterslot wel aardig, maar na een week wordt er wel druk opgebouwd, maar bubbelt ie niet meer.

De vergistingskast ruikt echter sterk naar gistachtige geuren en er staat nog steeds een klein laagje schuim op het bier. Het bier is ook nog aardig troebel en de gist is zeker nog niet uitgevlokt. Gezien het een behoorlijk zware bock is, verwacht ik ook niet dat de vergisting klaar is na een week op 10 ºC.

Er kunnen 3 dingen aan de hand zijn:

1) Gistvat sluit niet goed af.
2) Vergisting is stil gevallen.
3) Vergisting is klaar.

Mijn zware bockbieren laat ik altijd 2 weken in de primaire vergisting omdat ik het bier niet te vroeg van de gist af wil halen... Wat zouden jullie doen, even meten met het risico dat er veel zuurstof in het vat komt, of gewoon nog een weekje wachten en dan overhevelen? Ik neig eigenlijk naar het tweede.

Een meting geeft mij namelijk ook geen duidelijkheid over of de vergisting is stilgevallen of nog gaande is :weetniet: .

Adrie

Ik zou gewoon nog even geduld hebben. Zolang er nog een beetje gisting hebt, is er een beetje overdruk in het vat en zal er niet veel of zelfs geen zuurstof het vat in dringen. Als de druk echt wegvalt uit je waterslot, dan is de overdruk weg en zou ik wel gaan overhevelen.

Overigens is de gist op de bodem van het vat natuurlijk niet of nauwelijks actief bij de vergisting. Voornamelijk de gist die in het bier zweeft zorgt voor de actie. "Te vroeg" overhevelen heeft naar mijn ervaring geen effect op de vergistingssnelheid. En je kunt altijd wat gist van de bodem meenemen naar je mandfles.

Ronald_

Wat is je vergistingsschema en welke gist gebruik je? Wil je hem op 10 graden houden, of langzaam wat laten oplopen?


Caspar

Het is een doorzichting gistvat, dus ik hou het bier, het gistdek en de druk wel even goed in de gaten de komende dagen.

@Ronald: Ik gebruik Wyeast Bavarian Lager, behoorlijk dikke actieve starter. Vergisting is gestart op 10 ºC en is na 3 dagen verhoogd naar 11 ºC toen de activiteit iets af nam, deze temperatuur hou ik aan tot hevelen (14 dagen) en afhankelijk van de smaak en het SG bij hevelen ga ik dan een diacetyl rust uitvoeren.

Ronald_

Ik zou hem na een weekje eens opmeten en dan beslissen wat te doen! Zoals je zelf al aangeeft heeft het vat gewoon overdruk, er zal dus niet zo snel iets in komen..

Erick

Kan je, met wat tape, niet even de gevarenzones van je gistvat extra intapen?
Heb dit zelf een keer gedaan door wat tape om het deksel te plakken, hielp perfect, sloot weer goed af.

Albertus

De Bavarian Lager heb ik een aantal malen gebruikt. Twee keer is bij mij de vergisting stilgevallen. Nadat een aantal dagen niets gebeurde heb ik de temperatuur wat verhoogd en het bier is toen uitgegist.
Ik weet dit toen aan de ouderdom van het Wyeast Pack maar het is voor mij een reden om deze gist liever niet te gebruiken.

Bert

hansm

Wat voor gistvat heb je gekocht? Gewoon zo'n emmer, goed afsluitbaar vat, of iets anders?

Ik heb toen ik nog zo'n 30 liter-tonnetje gebruikte altijd last gehad van gestokte vergistingen bij Bavarian Lager (bij een vergistingstemperatuur van 11 graden).

Temperatuur verhogen zou kunnen helpen, evenals doorroeren van de gist zodat het weer in oplossing komt. Maar dan moet wel je gistvat open en kan je gelijk even het SG controleren  ;)

Caspar

Het is een goedkope emmer van Brouwmarkt, zonder kraantje.

Schudden heb ik reeds 2 maal gedaan, maar er zit behoorlijk wat gist in suspensie waardoor dit vrij weinig zin heeft. Ik heb nog wat schilderstape liggen, het kan natuurlijk geen kwaad om het vat dicht te tapen rondom en bij het waterslot... dat ga ik vanavond even doen!

Ik heb deze gist al 5x gebruikt zonder problemen.. maar ja, dat zegt ook niet zo veel ;) .

EBC

Citaat van: Adrie op 02-10-2012  11:07 uOverigens is de gist op de bodem van het vat natuurlijk niet of nauwelijks actief bij de vergisting. Voornamelijk de gist die in het bier zweeft zorgt voor de actie.

Toch is een deel van de zwevende gist van de bodem afkomstig. In de gistlaag op de bodem wordt nog steeds CO2 gevormd. Er ontstaat een bel in de laag, die 'losbreekt' en opstijgt. Daarbij neemt de bel een sliert gist mee omhoog, die zo weer in 'zweving' komt.

Dit proces is zeer goed te zien in een heldere glazen fles.

Niet te onderschatten denk ik.

@Caspar, ik zou me helemaal geen zorgen maken om dat beetje lekken.

Caspar

Hmmm, ik was misschien toch iets te voorbarig met mijn lekkend vat. Ik was net de Amber Ale aan het overhevelen en ik heb toch maar een SG meting gedaan. Het SG van de bock is zo'n 1038 (start is 1082), niet echt slecht, maar ik had hem toch stiekem lager verwacht.

Wat opviel was dat toen het vat een poos uit de koeling stond het waterslot toch begon te blubben. De oorzaak hiervan is ontsnappend CO2 vanwege het opwarmen... maar ik heb voor de zekerheid het vat nog even goed geschud zodat alle gist los kwam en de thermostaat ingesteld op 13.5 tot 14 oC (volgens Wyeast is dit de maximale temp). Maar eens kijken wat voor effect dit heeft morgen. Baat het niet, dan zie ik het maar als een soort van halfbakken diacetyl rust ;) .

Jacques

Ik neem aan dat je de starter voorzien hebt van gistvoeding? Indien niet het geval zou alsnog een klein beetje gekookt gistvoeding toevoegen.
En verder kan een iets hogere temperatuur zeker helpen.

Caspar

Aj, ik ben dus toch iets te voorbarig geweest met mijn conclusie (heb de titel van de draad aangepast ;) ). Het vat zal ongetwijfeld een beetje lekken, maar het schudden en de temperatuur verhogen heeft er wel voor gezorgd dat er nu weer behoorlijk wat activiteit is in het waterslot.

Ik zal weer een SG meting doen bij het overhevelen... voorlopig hou ik hem lekker op 13.5 - 14 oC. Smaak was (naast een opvallende zoetheid) verder uitstekend gister: Clean (niet esterig), diep moutig, karamel, wel iets gistbitter. Met een beetje geluk kom ik met de schrik vrij ;) .

Caspar

Het SG is aanzienlijk afgenomen na de temperatuurverhoging tot 1023, ik heb het bier nu geheveld... ben benieuwd wat het eind SG wordt.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.