Juiste manier maischtemperatuur meten?

Gestart door Markenrick, 02-10-2012 07:46 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Markenrick

Ik zit met een praktisch vraagje, omdat ik eerdaags met mout wil gaan brouwen; waar hang je de thermometer "staafje/probe" in de maisch?
Heb gemerkt dat er wel een paar graden verschil in zit wanneer je boven, en/of onderin vloeistof meet... Wat is de beste stabiele manier?

hansm

Een beetje flauw antwoord misschien, maar wel helemaal waar. De beste oplossing is continu roeren (of rondpompen in geval van een RIMS/HERMS-installatie).

Als je niet continu kan roeren, is de temperatuur opnemen tijdens het roeren het best.

RobinB

Sowieso alleen tijdens het roeren. En dan meet ik in het midden.

Markenrick

Citaat van: hansm op 02-10-2012  08:28 uEen beetje flauw antwoord misschien, maar wel helemaal waar. De beste oplossing is continu roeren (of rondpompen in geval van een RIMS/HERMS-installatie).

Als je niet continu kan roeren, is de temperatuur opnemen tijdens het roeren het best.

Ja, dat idee had ik al... Beslist niet flauw hoor! Maar goed dat 't nu bevestigd is.. :brouwen:

Markenrick

Citaat van: RobinB op 02-10-2012  08:34 uSowieso alleen tijdens het roeren inderdaad. En dan meet ik in het midden.

Hoi Robin,

Ja, bedankt, dat verwachtte ik al...

koffie

Ik gebruik een Ikea fantast, en de voeler hangt bij mij over de rand.
Kwestie van goed roeren dus :)

kleine Minstreel

En als je een rvs ketel/pan gebruikt de voeler niet tegen de wand laten hangen. RVS geeft de warmte moeilijk af en dan meet je de wand temperatuur en niet de temperatuur van je beslag.
Roeren en de massa van onder ook naar boven roeren geeft bij mij een goed resultaat.

George81

Ik heb laatst met William gebrouwen en hij had zijn voeler net over de rand in het wort gehangen en ik heb mijn (klassieke) thermometer op de roerstok gemonteerd.
Voor de duidelijkheid: we hadden dus 1 pan waar we samen in brouwde.
Het verschil in meting was minimaal.
Bij stilstaan van de vloeistof wilde het verschil, zover ik het nog kan herinneren, tot maximaal 2 graden verschil oplopen.

Het luistert dus niet zo nauw waar je meet, maar roeren is wel belangrijk, sowieso roeren als je aan het verwarmen bent.

Pim

Citaat van: George81 op 02-10-2012  13:07 uHet luistert dus niet zo nauw waar je meet, maar roeren is wel belangrijk, sowieso roeren als je aan het verwarmen bent.

Naar mijn ervaring is het verschil in een pan met wort niet zo groot maar wanneer je in een pan met (dik) beslag meet, kun je verschillen zien van >5 graden en tijdens verwarmen zelfs nog groter! De initiële vraag ging ook over het meten van de temperatuur tijdens het maischen en niet tijdens het koken van het wort.
 
Mijn advies: goed roeren en zo veel mogelijk in het midden van je beslag meten.     :brouwen:

Markenrick

OK! Duidelijk! Gaan de armspiertjes weer eens hun werk doen....

Erwin

Citaat van: koffie op 02-10-2012  09:26 uIk gebruik een Ikea fantast, en de voeler hangt bij mij over de rand.

Laatst zo'n fantast meegenomen voor $5, ja precies vijf dollar. Dat ding was na 1 keer koken al stuk, hij geeft bij kamertemperatuur nu 50 graden aan. Pech of logisch voor zo'n prijs?

koffie

Heb je 'm in de hete wort laten vallen?
Leg de voeler eens voor 10 minuten in een oven van 150 graden (de voeler, niet de koptelefoonaansluiting :P )

Pim

Of je overweegt een chinees alternatief... digitaal en zeer nauwkeurig... en voor ene zeer lage prijs.
zie  http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,20723.msg312953.html#msg312953 hoe je de sensor kunt verlengen dmv een rvs-buisje.
De link naar eBay werkt inmiddels niet meer maar wanneer je zoekt op "Thermometer F/C Digital Blue LED w DS18B20 Sensor" dan kom je er diverse tegen.

RobinB

Die is niet duur, maar toch een factor 3-4 duurder... ;D
Dat komt natuurlijk door de aanvullende functionaliteit, echter heb je dat bij een handmatig maischproces niet nodig. Hogere precisie evenmin.

De mate van digitaalheid en waarde hiervan is al elders besproken.

Pim

Citaat van: RobinB op 01-11-2012  11:02 uDie is niet duur, maar toch een factor 3-4 duurder... ;D
13 dollar is wel wat duurder dan die genoemde 5 dollar voor de Fantast. Maar je hoeft 'm niet zelf te gaan halen want ze brengen 'm voor dat geld bij je thuis. Hoe dat kan?  :weetniet:

Hoppenbrouwers

Citaat van: Erwin op 01-11-2012  05:14 uLaatst zo'n fantast meegenomen voor $5, ja precies vijf dollar. Dat ding was na 1 keer koken al stuk, hij geeft bij kamertemperatuur nu 50 graden aan. Pech of logisch voor zo'n prijs?
Toevallig heb ik dat deze week ook gehad. Daar hebben we het hier over gehad. Blijkbaar is de sensor nat geworden en daardoor niet meer accuraat. Na lang drogen is die dat bij mij nog steeds niet. Kan gebeuren.

Erwin

In de prullebak ermee, via de link naar die andere draad dat ebay ding gevonden voor $3.60, gratis verzenden
http://www.ebay.nl/itm/Kitchen-BBQ-Digital-Cooking-Food-Meat-Probe-Thermometer-/280496488274?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item414ee4bf52#ht_3384wt_977
Daar denk ik niet heel lang over na.

Pim

Citaat van: Erwin op 01-11-2012  14:54 uIn de prullebak ermee, via de link naar die andere draad dat ebay ding gevonden voor $3.60, gratis verzenden
http://www.ebay.nl/itm/Kitchen-BBQ-Digital-Cooking-Food-Meat-Probe-Thermometer-/280496488274?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item414ee4bf52#ht_3384wt_977
Daar denk ik niet heel lang over na.
Is inderdaad  ook een thermometer maar niet degene die ik bedoelde. Maar goed. Succes er mee. :biersmile:


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.