Het Forum Hobbybrouwen.nl in boekvorm

Gestart door J.R. Brouwer, 30-08-2012 12:56 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

J.R. Brouwer

Wanneer wordt alle inhoud van dit forum in boekdruk uitgegeven? Nagenoeg elk topic staat bol van de waardevolle tips, smakelijke opmerkingen en andere zaken die het een bestseller laten worden. Met een beetje redactiewerk zal het zeer leesbaar worden omdat de structuur al eenduidig is. Als daarbij ook de bierbrouwcursus als inleiding komt wordt het in Nederland (en België ;)) het standaardwerk.

Groet, jeroen.

William

Dat boek is er al van onze eigen Adrie!



Te kopen via de bol.com link op dit forum. Zo heeft iedereen er wat aan.

Oscar

Citaat van: J.R. Brouwer op 30-08-2012  12:56 uWanneer wordt alle inhoud van dit forum in boekdruk uitgegeven?

Nooit...., want dat zou een dikte hebben van ongeveer de bijbel en je zou ieder jaar een volgend deel kunnen uitgeven. Echter zou het inderdaad wel grappig zijn om sommige verhitte discussies in boekvorm uit te geven  ;D ;D ;D

seed7

Citaat van: William op 30-08-2012  13:10 uDat boek is er al van onze eigen Adrie!

Komt er een deel 2 dan?  :biersmile:

s7.

Ronald_

Citaat van: J.R. Brouwer op 30-08-2012  12:56 uWanneer wordt alle inhoud van dit forum in boekdruk uitgegeven? Nagenoeg elk topic staat bol van de waardevolle tips, smakelijke opmerkingen en andere zaken die het een bestseller laten worden. Met een beetje redactiewerk zal het zeer leesbaar worden omdat de structuur al eenduidig is. Als daarbij ook de bierbrouwcursus als inleiding komt wordt het in Nederland (en België ;)) het standaardwerk.

Groet, jeroen.


Waarom zo groot?

William

Citaat van: seed7 op 30-08-2012  13:23 uJomt er een deel 2 dan?  :biersmile:

s7.

Vanwaar deze vraag? :weetniet:

Hopmans

Citaat van: Oscar op 30-08-2012  13:14 uNooit...., want dat zou een dikte hebben van ongeveer de bijbel

Met dien verstande dat er in het bier-boek geen sprookjes staan.

 ;)

Ronald_

Citaat van: William op 30-08-2012  13:33 uVanwaar deze vraag? :weetniet:

Omdat het forum doorloopt en een boek niet denk ik..

William

Citaat van: Ronald_ op 30-08-2012  13:39 uOmdat het forum doorloopt en een boek niet denk ik..

Het forum loopt door, inderdaad, maar ik denk dat alle kennis die nodig is om een goed bier te brouwen al staat beschreven. Daarvoor hebben we geen andere me too 's nodig.

Adrie

Citaat van: William op 30-08-2012  13:55 uHet forum loopt door, inderdaad, maar ik denk dat alle kennis die nodig is om een goed bier te brouwen al staat beschreven. Daarvoor hebben we geen andere me too 's nodig.

Het forum kent veel herhalingen van zetten... Echt nieuwe inzichten zijn schaars.

Ronald_

Citaat van: J.R. Brouwer op 30-08-2012  12:56 uWanneer wordt alle inhoud van dit forum in boekdruk uitgegeven?

Citaat van: Oscar op 30-08-2012  13:14 uen je zou ieder jaar een volgend deel kunnen uitgeven

Citaat van: William op 30-08-2012  13:10 uDat boek is er al van onze eigen Adrie!

Citaat van: seed7 op 30-08-2012  13:23 u
Citaat van: Oscar op 30-08-2012  13:14 uen je zou ieder jaar een volgend deel kunnen uitgeven
komt er een deel 2 dan ?  :biersmile:

Citaat van: William op 30-08-2012  13:55 uHet forum loopt door, inderdaad, maar ik denk dat alle kennis die nodig is om een goed bier te brouwen al staat beschreven. Daarvoor hebben we geen andere me too 's nodig.

Ben ik met je eens, dat zegt volgens mij ook niemand.  :degroeten:

arluijen

Kan het niet nalaten om hierop te reageren. Misschien ben ik van een nieuwe generatie, maar je kan een forum als dit toch niet vergelijken met een boek? Het idee is hier de interactie en dynamische inbreng. Dat bepaalde 'bewezen' uitkomsten worden vastgelegd in een boek kan ik me voorstellen, dan komen er dus zulke boeken als het hierboven genoemde.

Echter, dat is mijns inziens heel iets anders.

Een forum is er om vragen te stellen, te zoeken naar eerste hands ervaringen, om experimenten te volgen en ook om razendsnel zaken op te zoeken. In een boek zou je ook geen hoofdstuk hebben "Wie brouwt er nu?"....

Als je dit forum zou uitprinten en niet-geredigeerd tot een boek zou bundelen zou ik het niet kopen, alleen al omdat ik het waarschijnlijk niet zou kunnen dragen....

Oscar

Citaat van: J.R. Brouwer op 30-08-2012  12:56 uWanneer wordt alle inhoud van dit forum in boekdruk uitgegeven?

Ter besparing van het milieu ben ik tegen... :) Ook bij de telefoongids komen ze er langzaam achter dat het bomen bespaart om het de geprinte versie niet zomaar bij iedereen in de bus te dumpen.

Tsjerk

Citaat van: Hopmans op 30-08-2012  13:36 uMet dien verstande dat er in het bier-boek geen sprookjes staan.

 ;)

.....maar heel veel zwestverhalen.

seed7

Citaat van: arluijen op 30-08-2012  14:18 u[...]Het idee is hier de interactie en dynamische inbreng. Dat bepaalde 'bewezen' uitkomsten worden vastgelegd in een boek kan ik me voorstellen, dan komen er dus zulke boeken als het hierboven genoemde.

Daarvoor is er toch een wiki aan het forum gekoppeld. Als een draad tot een of meerdere conclusies komt kun je het redigeren tot een wiki artikel. b.v. Jacques uitleg over hoe suikers door enzymen bewerkt worden zou er "geknipt" voor zijn. Om dit zo aan Adri's boek toe te voegen zou een tweede druk nodig zijn. Van een wiki dat goed onderling door gelinkte artikelen heeft kun je een passieve kopie maken en in je e-reader als boek lezen.


s7.

p.s.heb je voor het wiki een aparte inlog nodig?

Gerb

Dan is er ook het punt: wie gaat zich als schrijver van het boek door al die leuk bedoelde opmerkingen en off topic verhalen worstelen? Leuk lijkt me anders!

BierHenk

Citaat van: seed7 op 30-08-2012  15:22 uJacques uitleg over hoe suikers door enzymen bewerkt worden zou er "geknipt" voor zijn.

s7.

p.s.heb je voor het wiki een aparte inlog nodig?
Mooie volzin. De essentie van Jacques' verhaal in een notendop.

p.s. De wiki is vrij toegankelijk.(zie de enorme knop bovenaan de pagina. :)

seed7

Citaat van: BierHenk op 30-08-2012  16:00 up.s. De wiki is vrij toegankelijk.(zie de enorme knop bovenaan de pagina. :)

Om te lezen ja, maar ook om te wijzigen etc? Er werd me een keer om een password gevraagd en nu niet meer zie ik, maar veel pagina's zijn blijkbaar tegen schrijven "beveiligd", ik wilde een linkje naar het gedroogde gist onderzoeksresultaat toevoegen. Later nog maar eens proberen.


s7.

Jacques

Het forum in boekvorm? Dat kan natuurlijk niet. Een boek is statisch en een forum dynamisch. Een forum bestaat uit interactie en dat heb je bij een boek niet.

De wiki is overigens gewoon beschrijfbaar voor degenen die zich aangemeld hebben en schrijfrechten hebben gekregen.

Oscar

Citaat van: Jacques op 30-08-2012  21:48 uHet forum in boekvorm? Dat kan natuurlijk niet.

Wellicht in een fantasie/science fiction film. Je koopt het boek...gaat lekker op vakantie en bij terugkomst zijn er in eens 20 hoofdstukken á 4 pagina's bij gekomen... ;D ;D ;D ;D

heijligers

Citaat van: Oscar op 30-08-2012  23:13 uWellicht in een fantasie/science fiction film. Je koopt het boek...gaat lekker op vakantie en bij terug komst zijn er in eens 20 hoofdstukken á 4 pagina's bij gekomen... ;D ;D ;D ;D
Na mijn vakantie stonden er 13 pagina's ongelezen berichten. Nog ander halve pagina te gaan en ik ben weer bij  ;D

koffie

Citaat van: Oscar op 30-08-2012  14:35 uTer besparing van het milieu ben ik tegen... :) Ook bij de telefoongids komen ze er langzaam achter dat het bomen bespaart om het de geprinte versie niet zomaar bij iedereen in de bus te dumpen.
Wellicht in digitale vorm?  >:D

Oscar

Citaat van: koffie op 31-08-2012  00:11 uWellicht in digitale vorm?  >:D

In een pdf-je dagelijks in je mailbox.....hmmmm..... ;D ;D ;D

J.R. Brouwer

Het onderwerp leeft lekker. Teken dat er onderhuids wel behoefte aan is. Natuurlijk is dit forum zeer dynamisch. Toch is iemand die nog eens een briljante uitvinding meemaakt of echt het licht ziet zo zeldzaam dat je dat supplement maar op de koop toe moet nemen. Het forum heeft goud in handen en het is slechts een kwestie van tijd tot een uitgever toehapt in het geredigeerde werkje van enige omvang.

koffie

Citaat van: Oscar op 31-08-2012  00:30 uIn een pdf-je dagelijks in je mailbox.....hmmmm..... ;D ;D ;D
Je zou er een soort platform voor moeten bouwen, waarin je realtime al die berichten kunt lezen en eventueel misschien zelfs ook op reageren?
Liefst allemaal webbased natuurlijk.

Hopmans

Citaat van: koffie op 31-08-2012  09:49 uJe zou er een soort platform voor moeten bouwen, waarin je realtime al die berichten kunt lezen en eventueel misschien zelfs ook op reageren?
Liefst allemaal webbased natuurlijk.

Inderdaad.
Iets op PHP basis.
Een forum of zo...


arluijen

Citaat van: Hopmans op 31-08-2012  10:08 uInderdaad.
Iets op PHP basis.
Een forum of zo...

...maar dan ook dat je direct berichtjes naar elkaar kan sturen natuurlijk. En dat je moet inloggen.

heijligers

En dat je dan ook digitaal kan recenseren op vloeistoffen die je IRL hebt beooreeld van andere deelnemers  :biersmile:

William

... en dat er iemand is die niet relevante bijdragen mag verwijderen  ;D.

Oscar

Citaat van: arluijen op 31-08-2012  10:22 uEn dat je moet inloggen.

Dan lijkt het mij handig als er ook een mogelijkheid bestaat om een persoonlijk profiel aan te maken, dan kun je jezelf onderscheiden, en dat schept weer een band.... Wellicht iets met een herkenbaar plaatje per profiel... :denken:

heijligers

En als daar dan hele slimme dingen uitkomen kunnen die bij elkaar worden gezet in een wiki  :lessmile:

Ronald_

Maar er moet ook wel wat ruimte zijn voor vreemde vragen in grote letter, waarover dan weer een en ander kan worden geschreven. We hebben het over een nieuwe digitale manier van communiceren dus waarom zouden we ons beperken?

Kunnen we ook nog humor verwerken in deze opzet?

Oscar

Citaat van: Ronald_ op 31-08-2012  11:43 uKunnen we ook nog humor verwerken in deze opzet?

Hmmm... je bedoeld een soort digitale stamtafel waar je flauwe grappen kwijt kunt.... ;D

BierHenk

Gefeliciteerd.
Jullie hebben het wiel hobbybrouwen.nl uitgevonden.

Oscar

Hee dat zou best eens een goede naam kunnen zijn....wow goede input BierHenk.... :duimop:

George81



Maar bedankt voor het compliment J.R. Brouwer, iedereen een schouderklopje.

J.R. Brouwer

Ha Jacques, het is je toch gelukt om een mooie samenvatting te maken van het forum in je boek "Bierbrouwen voor Dummies". Zeer lezenswaardig en heb het hier (gelezen en vaak gepakt) in de kast staan. Dat je me niet noemt in het dankwoord bij de aanzetters tot het werkje neem ik je niet kwalijk. We kunnen eens gaan praten over het verzilveren van het goud  :duel: ;)

J.R. Brouwer

Citaat van: J.R. Brouwer op 30-08-2012  12:56 uWanneer wordt alle inhoud van dit forum in boekdruk uitgegeven? Nagenoeg elk topic staat bol van de waardevolle tips, smakelijke opmerkingen en andere zaken die het een bestseller laten worden. Met een beetje redactiewerk zal het zeer leesbaar worden omdat de structuur al eenduidig is. Als daarbij ook de bierbrouwcursus als inleiding komt wordt het in Nederland (en België ;)) het standaardwerk.

Groet, jeroen.

(Hier refereerde ik aan.)

J.R. Brouwer

Citaat van: Jacques op 30-08-2012  21:48 uHet forum in boekvorm? Dat kan natuurlijk niet. Een boek is statisch en een forum dynamisch. Een forum bestaat uit interactie en dat heb je bij een boek niet.

De wiki is overigens gewoon beschrijfbaar voor degenen die zich aangemeld hebben en schrijfrechten hebben gekregen.

En de reactie van Jacques daarop...

Jacques

Citaat van: J.R. Brouwer op 01-01-2020  18:06 uHa Jacques, het is je toch gelukt om een mooie samenvatting te maken van het forum in je boek "Bierbrouwen voor Dummies". Zeer lezenswaardig en heb het hier (gelezen en vaak gepakt) in de kast staan. Dat je me niet noemt in het dankwoord bij de aanzetters tot het werkje neem ik je niet kwalijk. We kunnen eens gaan praten over het verzilveren van het goud  :duel: ;)

Dank je voor je compliment.

Jacques

Citaat van: J.R. Brouwer op 01-01-2020  18:48 uEn de reactie van Jacques daarop...

...is nog steeds dat het forum en de wiki dynamischer zijn. Het boek is vooral geschreven voor de hobbybrouwer die niet het gehele forum wil doorspitten.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.