Tijd tussen brouwen en bottelen

Gestart door NewLine, 12-08-2012 10:42 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Hoeveel tijd is er typisch tussen brouwen en bottelen?

<2 weken
13 (10.7%)
2 a 3 weken
52 (43%)
3 a 4 weken
40 (33.1%)
4 a 5 weken
10 (8.3%)
5 a 7 weken
4 (3.3%)
7 a 9 weken
0 (0%)
9 a 12 weken
1 (0.8%)
12 a 15 weken
1 (0.8%)
> 15 weken
0 (0%)

Totaal aantal stemmen: 121

NewLine

Ik heb de indruk dat sommige brouwers (misschien vooral in België?) heel lang lageren vooraleer te bottelen. Bij mij zit er 'maar' een week of 3 tussen brouwen en bottelen. Hoe zit dat bij jullie? De duur hangt natuurlijk ook af van het type bier, soort gist, e.d.... deze peiling gaat over de doorsnee gist en bier.
Dus bv vergisting met een Saison 3724, of een extreem zwaar bier mag je buiten beschouwing laten. Pakweg een doorsnee blond biertje als referentie...

Gerb

Afhankelijk van mijn andere activiteiten, bottel ik vaak 3 of 4 weken na het brouwen. Soms als ik twijfel of het bier volledig is uitgegist, duurt het 4 weken.

William

Eigenlijk altijd tussen 2 en 3 weken behoudens de hele stevige brouwsels maar dan nog altijd binnen 4 weken. Dan is alles volledig uitgegist en helder getrokken. Op basis van eind SG zou ik al vaak kunnen bottelen binnen 2 weken.

Bij mij dus snel omdat ik relatief veel gist gebruik.

Anton

Het meest tussen 3 en 4 weken. Maar dit varieert en is erg afhankelijk van de soort.
Zo hou ik SG en helderheid in het oog, als ook wel wanneer het mij het beste uitkomt. Niet dat het in de weken loopt hoor.

NewLine

Deze peiling blijkt toch mijn vermoeden te bevestigen: de .be forummers bottelen later dan de .nl forummers.  :weetniet:
(weliswaar uit slechts 20 .nl en 10.be antwoorden, waarbij er misschien een aantal gemeenschappelijk zijn, waaronder mezelf, maar toch lijkt het me vrij duidelijk)




BierHenk

Frappant.
Wellicht heeft de Hollander minder geduld dan zijn zuiderbuur. Hoeveel verschil in kwaliteit zal het maken?
Ikzelf bottel na 2 a 3 weken.

MM

Ik bottel meestal na 2 of 3 weken na het brouwen.

Jacques

Citaat van: BierHenk op 12-08-2012 &nbsp;16:27 uFrappant.
Wellicht heeft de Hollander minder geduld dan zijn zuiderbuur. Hoeveel verschil in kwaliteit zal het maken?
Ikzelf bottel na 2 a 3 weken.

Lang nagisten/bottelen komt de kwaliteit van je bier niet ten goede is mijn ervaring.

toon van den broek

Het verbaast me wel een beetje dat de meesten tussen twee en drie weken zitten vanaf brouwen tot bottelen!
Maar inderdaad de gistkeuze is erg belangrijk. Heb maar een paar keer korrelgisten gebruikt en dan is de gisting na een dag of drie al over, terwijl als je bijvoorbeeld de Choufe of een saison-achtige gist neemt de gisting bij mij meestal zeker een 5 tot 6 dagen duurt. Daarna heb je zeker nog twee tot drie weken nodig voor het bier uitgegist is.
Heb het vaker gezegd: spuiters zie ik hier op de Gildeavonden veel vaker dan te plat bier....
Maar dat zou in België ook goed het geval kunnen zijn?

Groetjes, Toon.

hansm

Ik bottel na 3 weken, tenzij...

... bij ondergisters (1 tot 2 weken langer), als ik koud lager (weekje langer), als het gewoon allemaal wat langzamer gaat (gebeurt niet zo vaak meer tegenwoordig) en bij witbieren / Weizens. Die laatste gaan na een week op fles / fust.

NewLine

De reden waarom ik toch binnen de 3 a 4 weken probeer te bottelen is dat ik dan geen bottelgist hoef toe te voegen (alvast niet voor de huidige brouwsels).

hopiebier

ik wacht gewoon af tot de eind SG bereikt is en dat is meestal afhankelijk van het soort bier natuurlijk, tussen de 3 en 4 weken.
 :proost:

Adrie

Misschien voegen de Nederlanders meer gist toe dan de Belgen? Ik weet nog dat het in de begindagen bij mij een stuk langer duurde voordat ik ging bottelen. Later, toen ik fatsoenlijke hoeveelheden gist ging toevoegen, waren de bieren een stuk sneller uitgegist en geklaard. Nu zet ik mijn bieren meestal zo'n 2 tot 4 weken na het brouwen op fust, afhankelijk van de zwaarte. Echte lichte doordrinkers, zoals bitters zijn soms na een dag of 10 al klaar voor het fust. Daarna staan de fusten in de koeling te wachten tot er een tap vrij is. Dit is soms na een week of twee, soms pas na enkele maanden.

toon van den broek

citaat van Adri:
Misschien voegen de Nederlanders meer gist toe dan de Belgen? 

Ik denk dat Adri hier een punt heeft: dat bij (heel) veel gist gebruiken bij het aanzetten van het wort de gisting veel sneller verloopt.  Maar of hierdoor het grote verschil met onze zuiderburen verklaard wordt?
Zelf houd ik niet van hele snelle vergistingen i.v.m. mogelijke smaakafwijkingen die dit kan veroorzaken, maar wel van een gestaag doorgaande gelijkmatige gisting. Bijkomend voordeel hiervan is ook dat je niet zoveel kopruimte nodig hebt in je gistingsvat.
Groetjes, Toon.

Ronnie

Citaat van: Adrie op 15-08-2012 &nbsp;10:08 uMisschien voegen de Nederlanders meer gist toe dan de Belgen? ...

Kan zijn.
In ieder geval is bij ons het Wyeast gebruik aanzienlijk minder.
Wij kweken veel meer op uit fles, zou ook iets goed zijn voor een enquete.
Reden is dat merken met originele gist op fles bij ons beter bereikbaar zijn en vaak ook jonger zijn.
Ook zijn er een flink pak van onze brouwers die makkellijk aan gist komen in een brouwerij. Hier kan dat nog.

Maar dat heeft ook als gevolg dat de opgekweekte kolonie niet zo rijk is aan vitale gistcellen per cl dan als je zo een Wyeast pack van de laatste generatie neemt (zeker sedert afschaffen van die kleine smackpakken heeeft men hiermee een echt flinke starter)

Ronnie

Ha, kijk, op nagenoeg hetzelfde moment heeft Toon Adrie gelijk gegeven  :degroeten:

Erwin

Citaat van: Ronnie op 15-08-2012 &nbsp;10:47 uWij kweken veel meer op uit fles, zou ook iets goed zijn voor een enquete.
Reden is dat merken met originele gist op fles bij ons beter bereikbaar zijn en vaak ook jonger zijn.
Ook zijn er een flink pak van onze brouwers die makkellijk aan gist komen in een brouwerij. Hier kan dat nog.
Dus Belgische thuisbrouwers beperken zich ook meer tot enkel Belgische bierstijlen? Dat zal toch niet? Belgen willen toch ook wel eens Pils, Bok, IPA etc brouwen?

segtom

Er zijn wel meerdere winkels waar ze een assortiment van  400-600 soorten bier hebben hoor dus wat buitenlands bier zit er wel bij. Maar ja we kunnen moeilijk bier importeren en onze eigen productie langs de kant zetten.

hobbybob

Ik had eigenlijk 2 antwoorden willen geven:

 1 -  2 á 3 weken als ik vergist op 20/21 graden
 2 -  3 á 4 weken als ik vergist op 17/18 graden

Deze laatste optie gebruik ik steeds vaker dus op de ondergrens gaan vergisten als test heb ik een paar biertjes vergist op 17/18 graden ( bij 16 graden stopte de vergisting ) met verassende resultaten.
Vergistingsgraad blijft wel gelijk bij beide opties

Oscar

Hoofdvergisting 1 week, lagering 1 week. Daarna een dag plannen om te bottelen Dus tussen brouwen en bottelen zit bij mij tussen de 2 en 3 weken (Eerder 2 dan 3)  :)

Caspar

Ik denk dat Ronnie en Adrie een goed punt te pakken hebben... Veel van de fanatieke Nederlandse hobbybrouwers proberen professionele enthoeveelheden aan te houden. Mijn bieren zijn vaak na 1,5 week al volledig uitgegist, ik zou niet weten wat het nut is om het bier vervolgens nog 4 weken in de mandfles te houden.

Hoppenbrouwers

De tijd tussen brouwen en bottelen is toch puur afhankelijk van je type gist? Je kunt het denk ik beter nagaan met het verschil tussen boven en ondergist.

heijligers

En met koudhoppen duurt het ook wat langer dan zonder koudhoppen.

Hoppenbrouwers

Citaat van: heijligers op 30-11-2012 &nbsp;21:39 uEn met koudhoppen duurt het ook wat langer dan zonder koudhoppen.
Maar dat zal hem niet zitten in weken, eerder dagen

heijligers

Citaat van: Hoppenbrouwers op 30-11-2012 &nbsp;22:16 uMaar dat zal hem niet zitten in weken, eerder dagen
Mijn koudhop duurt ongeveer twee weken en begint pas na de hoofdvergisting. Ik weet niet hoe anderen dat doen, maar dan scheelt het toch zeker een week.

Hoppenbrouwers

Citaat van: heijligers op 30-11-2012 &nbsp;22:25 uMijn koudhop duurt ongeveer twee weken en begint pas na de hoofdvergisting. Ik weet niet hoe anderen dat doen, maar dan scheelt het toch zeker een week.
Maar het komt niet in plaats van de navergisting. Dus in die zin maar een paar dagen langer dan normaal.
Een bovengister zit gemiddeld twee tot drie weken op het vat waar een ondergister er minimaal 4 nodig heeft.

Dus het hangt helemaal af van wat je brouwt, hoe lang de periode tussen brouwen en bottelen is.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.