Gistvoeding aan wort toevoegen?

Gestart door Etn82, 02-08-2012 13:22 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Etn82

Beste medebrouwers,

Op youtube zie ik dat Amerikaanse homebrewers vaak gistvoeding aan het wort toevoegen. Op zich geen slecht idee lijkt mij. Maar zijn er hier mensen die dit doen? En zo ja, wat zijn de ervaringen ermee?

MvG,

Etienne

Jacques

Citaat van: Etn82 op 02-08-2012  13:22 uBeste medebrouwers,

Op youtube zie ik dat Amerikaanse homebrewers vaak gistvoeding aan het wort toevoegen. Op zich geen slecht idee lijkt mij. Maar zijn er hier mensen die dit doen? En zo ja, wat zijn de ervaringen ermee?

MvG,

Etienne

Heb je al eens gekeken bij de tags gistvoeding, giststarter en gistmanagement/gist opkweken?

Ja dus. Zelf geef ik de voorkeur er aan om de voeding aan de starter te geven en de starter vlak voor gebruik af te gieten. Op die manier raak je de niet altijd frisse smaak van gistvoeding kwijt.

Etn82

Ha Jacques,

Dank voor je antwoord. Ik had al wel de zoekfunctie geraadpleegd. Met de 'tags' was ik nog niet bekend. Heb even vluchtig bekeken, en zie dat het antwoord op mijn vraag er al tussen staat.

Alleen toevoegen aan starter, en niet aan je wort ivm ongewenste smaken. Waarom doen zoveel Amerikaanse brouwers dit dan toch wel? Andere gistvoeding die geen ongewenste smaken oplevert misschien?

Jacques

Misschien omdat niemand het verschil geproefd heeft. Zelf ben ik niet actief op de Amerikaanse fora.

Proef het spul maar eens!

RobinB

Wat je niet kent, herken je niet. :)

Als er Wyeast voeding gebruikt wordt, is dat dezelfde als hier. Zelfde geldt overigens voor DAP.

toon van den broek

Vind het ook vreemd dat dat gebeurt in de VS. Als je gewoon brouwt is het m.i. niet nodig, en gebeurt het bij de grote brouwerijen ook niet.
Maar wellicht  zal de commercie hierbij ook wel een niet te onderschatten rol spelen: zoals vaak inspelen op de angst dat het anders niet goed gaat.

Groet, Toon.

EBC

Indien je je houdt aan de voorgeschreven hoeveelheid Wyeast voeding, dan geeft dit geen smaakafwijkingen.

Jacques heeft starters gemaakt met starterhoeveelheden voeding. Dat is iets heel anders.

Ik voeg het altijd toe aan een starter. Met de verdunning die optreedt in het hoofdwort, zit je ruim beneden de voorschreven hoeveelheid.

Jacques

Citaat van: toon van den broek op 02-08-2012  20:18 uVind het ook vreemd dat dat gebeurt in de VS. Als je gewoon brouwt is het m.i. niet nodig, en gebeurt het bij de grote brouwerijen ook niet.
Maar wellicht  zal de commercie hierbij ook wel een niet te onderschatten rol spelen: zoals vaak inspelen op de angst dat het anders niet goed gaat.

Groet, Toon.

Vergis je niet in de hoeveelheid 'hulpstoffen' die de commerciële brouwerijen gebruiken. Als ze de gist net als wij afgieten voegen ze gewoon gist toe en hoeven ze van de stoffen die ze gebruikt hebben bij het opkweken van de gist niet te vermelden.

Gistvoeding is gewoon niet lekker. In verdunde vorm ook niet. Gelukkig proef je het dan minder sterk. Maar waarom zou een smaak die er eigenlijk niet thuis hoort in je bier willen hebben. Door de voeding alleen aan de starter te geven en de starter af te gieten heb geen last van enige smaakinvloed. De gist vindt het prettig. Die groeit prima en komt in een goede conditie.

EBC

De niet verbruikte gistvoeding slaat, samen met  de gist, neer in de fles en komt zo ook mee in je hoofdvergisting... ;D

RobinB

Waarschijnlijk was dat (gezien de ;D ) niet serieus bedoeld, want het opgeloste deel (zouten) slaat natuurlijk niet neer. ;)
Die kan je dus wel afgieten.

DenMaarten

Dus de totale hoeveelheid voeding voor je wort aan de starter toevoegen? Dan voor gebruik de gekoelde starter afgieten en niets extra toevoegen aan je wort?

arnaud

Via Google kwam ik hier; Ik ben sinds kort weer begonnen met mede brouwen en beide batches- van zeer verschillende honing- hebben dezelfde muffe, wat oxide-achtige smaak waar ik in het verleden ook wel eens last van had.
Kan dat komen door (teveel)gistvoedingszout - van een verkeerd type?

Jacques

Citaat van: arnaud op 05-02-2019  19:02 uVia Google kwam ik hier; Ik ben sinds kort weer begonnen met mede brouwen en beide batches- van zeer verschillende honing- hebben dezelfde muffe, wat oxide-achtige smaak waar ik in het verleden ook wel eens last van had.
Kan dat komen door (teveel)gistvoedingszout - van een verkeerd type?

Jammer genoeg kan ik niet proeven wat jij proeft...

Om er achter te komen of de smaakafwijking door de giststarter komt of niet raad ik je aan een mede te maken zonder gistvoeding. Je zou het kunnen proberen met hele kleine hoeveelheden honing. Voor het uitvoeren van tests kun je volstaan met kleine beetjes.

hansHalberstadt

Je zou als testje eens de verdunning kunnen maken die je voor gistvoeding gebruikt, maar dan met water en kijken of je iets terug kunt proeven. Een paar gram op 20 liter, zou je dat kunnen proeven?

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 05-02-2019  21:47 uJe zou als testje eens de verdunning kunnen maken die je voor gistvoeding gebruikt, maar dan met water en kijken of je iets terug kunt proeven. Een paar gram op 20 liter, zou je dat kunnen proeven?

De smaak van een smaakactieve stof in water is anders dan in mede (of bier...).

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 05-02-2019  22:16 uDe smaak van een smaakactieve stof in water is anders dan in mede (of bier...).
Waarschijnlijk sterker wegens het ontbreken van overige smaakstoffen.

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 05-02-2019  22:22 uWaarschijnlijk sterker wegens het ontbreken van overige smaakstoffen.

In ieder geval anders...

De smaak die een stof geeft is afhankelijk van een groot aantal factoren. Je hebt te maken met afzwakking en versterking door andere stoffen die tijdens de gisting worden gevormd.

In plaats van gewoon water zou ik op zijn minst een concentratie aan honing gebruiken zoals die gebruikelijk is bij mede. En als je dan toch een oplossing hebt is het een kleine moeite om een vergisting uit te voeren...

hansHalberstadt

Punt wat ik wil maken is dat je een gevoel voor de materie kunt krijgen. Als je het niet gelooft neem je eerst water met de te proeven concentratie en vervolgens gooi je er honing bij of iets anders en proeft dan nog een keer. Zo kun je al dit soort theorieën testen in de praktijk.

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 05-02-2019  22:47 uPunt wat ik wil maken is dat je een gevoel voor de materie kunt krijgen. Als je het niet gelooft neem je eerst water met de te proeven concentratie en vervolgens gooi je er honing bij of iets anders en proeft dan nog een keer. Zo kun je al dit soort theorieën testen in de praktijk.

Ook mijn opmerkingen zijn bedoeld om gevoel voor de materie te krijgen.
De smaakdrempel van een stof in water is heel anders dan in mede...

Hai

Citaat van: Etn82 op 02-08-2012  13:40 uHa Jacques,

Dank voor je antwoord. Ik had al wel de zoekfunctie geraadpleegd. Met de 'tags' was ik nog niet bekend. Heb even vluchtig bekeken, en zie dat het antwoord op mijn vraag er al tussen staat.

Alleen toevoegen aan starter, en niet aan je wort ivm ongewenste smaken. Waarom doen zoveel Amerikaanse brouwers dit dan toch wel? Andere gistvoeding die geen ongewenste smaken oplevert misschien?
Wij voegen altijd gistvoeding, laatste 10 min koken toe. Iets meer als 1 gram per 100 liter. Sindsdien verloopt de vergisting met (korrelgisten) naar onze inziens beter.


Chilobrachys

Citaat van: Hai op 06-02-2019  10:55 uWij voegen altijd gistvoeding, laatste 10 min koken toe. Iets meer als 1 gram per 100 liter. Sindsdien verloopt de vergisting met (korrelgisten) naar onze inziens beter.

Ik denk dat Etienne na bijna 7 jaar wel blij is met deze toevoeging :P

Hai

Citaat van: Chilobrachys op 06-02-2019  11:11 uIk denk dat Etienne na bijna 7 jaar wel blij is met deze toevoeging :P
Denk ik ook :nut:

Etn82

Citaat van: Chilobrachys op 06-02-2019  11:11 uIk denk dat Etienne na bijna 7 jaar wel blij is met deze toevoeging :P

Gewoonweg extatisch :lol:

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.