De etiketeermachine van Brouwerij Kinhem

Gestart door davadox, 18-06-2012 18:56 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

davadox

Ik had ooit eens een foto zien staan op de site waarbij Louis zijn vrouw aan het werk had gezet maar volgens mij staat er sinds kort ook een filmpje op.
Na het enkele keren bekeken te hebben kan ik er maar 1 ding over zeggen... GENIAAL!
Wil je dit geheim met ons delen Louis hoe je dit gemaakt hebt of wil je het liever voor jezelf houden?



Kijk en verbaas u mensen!

segtom

Hoe geniaal is dat wel niet :D Wat een uitvinding.

davadox

Citaat van: segtom op 18-06-2012  19:01 uHoe geniaal is dat wel niet :D Wat een uitvinding


Hahahah lachen he, ik heb het nu inmiddels al een keer of 20 bekeken.

segtom

En oh zo simpel maar super effectief.

Henielma

Geweldig idee!. Heel simpel en zelfs zonder automatische besturing. Erg goed. Goede oplossingen zijn simpel.  :groots:

heijligers

Een mooi systeem om etiketjes te plakken. Gelukkig hoef ik er niet zoveel dat ik zoiets nodig heb...

RobinB

Jammer dat hij het niet doet op de iPhone...
mijn laptop is recent overleden. :(

koffie

Dit is wel een interessante oplossing. Kosten zullen niet veel meer zijn dan wat MDF, een stang en ... ?

De fles wordt over lijm gerold (zou vervangen kunnen worden door een natte spons met melk? om vervolgens over een etiket gerold te worden.
De grote vraag is inderdaad hoe je er voor zorgt dat je etiketten netjes omhoog gaan.
Wellicht een mechanisme uit een printerlade?

Op deze manier is het 1 keer klussen en vervolgens kun je in zeer korte tijd een relatief veel flessen etiketteren. Ik zou zoiets serieus overwegen voor thuis, omdat op deze manier de tijd die je aan plakken kwijt bent opweegt tegen de raadselachtige blikken als ik weer eens een biertje uit de koelkast trek maar vergeten ben welk rijtje flessen welk bier was (verrassingsbier!)

L0UIS

Citaat van: davadox op 18-06-2012  18:56 uIk had ooit eens een foto zien staan op de site waarbij Louis zijn vrouw aan het werk had gezet maar volgens mij staat er sinds kort ook een filmpje op.
Na het enkele keren bekeken te hebben kan ik er maar 1 ding over zeggen... GENIAAL!
Wil je dit geheim met ons delen Louis hoe je dit gemaakt hebt of wil je het liever voor jezelf houden?

Bedankt voor het compliment Davadox.
Ik weet niet of ik alles verklap, maar ik zal zodra ik tijd heb wat plaatjes posten.

 ;)

dennis

Citaat van: RobinB op 18-06-2012  20:59 uJammer dat hij het niet doet op de iPhone...
mijn laptop is recent overleden. :(
Flash en apple gaan niet zo goed samen.. heb je toch een youtube app voor? Misschien een linkje?

Het filmpje toont een lange bak van 1,5 meter of zo. Aan de ene kant van de bak liggen een paar flesjes op een rij. Een beugel zit op een rail over de lengterichting van de bak bevestigd, de beugel kan zo in de lengte richting heen en weer worden bewogen. Met deze beugel kan iedere keer een flesje door de hele bak heen worden gerold waarbij het flesje achtereenvolgens over een 'sponsje lijm', een stapel etiketten en een stukje gladde folie rolt. Dat laatste lijkt gebruikt te worden om het etiketje even goed aan te drukken.

Er zijn natuurlijk wat interessante aspecten.
1. Hoe wordt de lijm aangebracht en wat voor een lijm zou het zijn?
2. Hoe is de stapel etiketjes vorm gegeven? Gezien aan het elegante ontwerp zal dat ook wel een bepaalde eenvoud kennen, denk ik. Wat voor een papier?
3. Wat gebeurd er bij het vastdrukken? Het lijkt erop dat maar 1 kant van het etiket vastgedrukt wordt.
4. Wat gebeurd er met de lijm die over is?

Als ik etiketjes plak met melk moet ik het papier altijd een minuutje laten weken, ander gaat het papier rimpelen. Is het tempo van dit systeem voldoende om rimpelen te voorkomen? Dat denk ik wel.

Dorstige Alexander

Geniaal gewoon! Hoed af man, zo simpel en toch doeltreffend

George81

Erg inventief!
Wie heeft er nog een sjoelbak over?  ^-^

Hopmans


Cool ding.
Ik hou wel van zelfbouw-projecten.


George81

Louis hoe vang je de flesjes op? Want als je hard genoeg gaat klappen de flesjes op elkaar.

L0UIS



De flesjes rollen op een schuin plankje van 10 graden naar beneden tegen een eindschot.


Hopmans


L0UIS


L0UIS

Citaat van: dennis op 19-06-2012  09:14 uEr zijn natuurlijk wat interessante aspecten.
1. Hoe wordt de lijm aangebracht en wat voor een lijm zou het zijn?
2. Hoe is de stapel etiketjes vorm gegeven? Gezien aan het elegante ontwerp zal dat ook wel een bepaalde eenvoud kennen, denk ik. Wat voor een papier?
3. Wat gebeurd er bij het vastdrukken? Het lijkt erop dat maar 1 kant van het etiket vastgedrukt wordt.
4. Wat gebeurd er met de lijm die over is?

1. Behanglijm voldoet (zeer dik gemengd).
2. De etiketten zijn rechthoekig.
3. De etiketten gaan geheel om de fles, zo beperk je de lijmresten, en kan je veel tekst kwijt.

70 grams papier is het best. Ik gebruik nu gedwongen 80 grams, vandaar dat het laatste stukje lastig is.
70 grams heeft de drukker niet in de juiste vezelrichting.

L0UIS

Citaat van: koffie op 19-06-2012  06:47 uDe fles wordt over lijm gerold (zou vervangen kunnen worden door een natte spons met melk? om vervolgens over een etiket gerold te worden.

Melk gaat niet lukken. Te weinig tack.

Tack is de aanvang lijmkracht.
Hoe hoger de tack, hoe sneller en sterker het etiket pakt op de fles.


L0UIS

Citaat van: koffie op 19-06-2012  06:47 uDit is wel een interessante oplossing. Kosten zullen niet veel meer zijn dan wat MDF, een stang en ... ?

De kosten zijn inderdaad te overzien. ;-)
Geen voorrijkosten als er wat stuk is.

Dat kan je je als startend ondernemer zonder leningen niet permitteren.

 ;)

Ronald_

Ik heb nog wat vragen voor LOUIS:

- Hoe worden de etiketten aangevoerd?
- Gaat het 100% goed, of pakt ie hem niet altijd helemaal goed?

Hopmans


L0UIS

Citaat van: Ronald_ op 19-06-2012  17:00 uIk heb nog wat vragen voor LOUIS:

- Hoe worden de etiketten aangevoerd?


Met een zeer complex stelsel van rollen en banden (grapje).
Een etiketten-magazijn met een veer (dit is een standaard onderdeel).
De etiketten worden tegen gehouden door een lipje aan de afgaande zijde,
anders zou het etiket niet kunnen pakken op de fles.

Het gaat wel eens fout, maar meestal gaat het goed.
Soms blijven flessen steken of als er lijm op de plank ligt,
dan gaat alleen de fles door, en blijft het etiket liggen.
Kan gebeuren, het is stukken beter als met de hand plakken.

L0UIS

Dit is de bouwtekening.
Het originele dwg-bestand kan men kopen.



Ik zal nog wat plaatjes posten later deze week.


davadox


Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.