Bier zurig

Gestart door tommyboy, 18-06-2012 16:27 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

tommyboy

Hallo

Vorige maand maakten wij een biertje tussen een pale ale en een tripel. Nu een maand later eerste test en een verdacht licht zurige nasmaak. Dit was 2 weken geleden nog niet het geval hoe kunnen we dit verhelpen of aan wat ligt dit?


Grtz

Hopmans

Dit brouwsel is niet meer te redden.
Voor de volgende keer schoon werken.

Maar wat is schoon?

Zorg dat je gistvat droog is, en pas op voor die kraantjes.
Slangen moeten droog opgehangen worden.
Niet in de schuur, maar in huis.
Alles waar wort mee in contact komt spoelen met Chempro Acid.
Snel koelen etc...


Gerb

Als het nog licht zurig is, zou ik een paar vrienden uitnodigen en alles opdrinken. Heet water en oxi doet heel veel, maar zoals Hopmans al zegt droog weghangen doet ook wonderen. Zonder vocht kan er maar weinig groeien.

BierHenk

Waar is het fout gegaan, dat is de vraag.
Hoe smaakte het beslag?
Hoe smaakte het wort?
Hoe smaakte het jongbier tijdens de gisting?
Hoe smaakte het voor bottelen?


Gerb

Vaak komt een verzuring pas aan het licht als het bier al lang in de fles zit. De infectie is eerder erin gekomen, maar kan pas later geproefd worden. Op die manier is het heel lastig om te bepalen waar het fout gegaan is. Een grondige schoonmaak en desinfectie van al de materialen is een goed begin.

dennis

Citaat van: Gerb op 18-06-2012  16:53 uAls het nog licht zurig is, zou ik een paar vrienden uitnodigen en alles opdrinken. Heet water en oxi doet heel veel, maar zoals Hopmans al zegt droog weghangen doet ook wonderen. Zonder vocht kan er maar weinig groeien.
Licht zurig kan met warm weer best lekker zijn! Het ene zuurtje is aangenamer dan het andere.

hobbybob

Citaat van: dennis op 18-06-2012  18:46 uLicht zurig kan met warm weer best lekker zijn! Het ene zuurtje is aangenamer dan het andere.

Precies een licht zuurtje is op zich niet gek

Gisteren nog een lekkere quadripel van La Trappe gehad deze bevatte ( naar mijn beperkte smaakpupillen ) ook een "zuurtje".

Zodra het azijn is is het helaas mislukt

dennis

Citaat van: hobbybob op 18-06-2012  18:54 uPrecies een licht zuurtje is op zich niet gek

Gisteren nog een lekkere quadripel van La Trappe gehad deze bevatte ( naar mijn beperkte smaakpupillen ) ook een "zuurtje".

Zodra het azijn is is het helaas mislukt
En als je het zuur wilt hebben lukt het niet (Waageningse Megablend) en als je geen zuurtje wilt overkomt het je.

Oscar

Een zurige indruk kan vele oorzaken hebben. Donkere mouten kunnen ook een zurige indruk geven. Zelf hop kan een zurige indruk achter laten en het gebruik van Tarwe en/of wellicht ongemout kan ook een zurige indruk achterlaten. Dit alles is nog positief. Indien je spreekt over een licht melkzuur infectie kan het, afhankelijk van het bier, best nog wel drinkbaar zijn en wat toevoegen aan het bier. Zodra het erg zuur begint te worden of rinsig en zelfs scherp zuur (Azijnzuur) dan is het foute boel (Infectie !) en heeft zelfs lang bewaren geen zin meer.

Zo'n licht (Melk) zuurtje kan na verloop van tijd erger worden (korte termijn) maar als je het bier lang bewaard (enkele jaren) kan dit zuurtje uiteindelijk weer verdwijnen en een verrassende smaak opleveren. Echter zal het vrijwel nooit tot een top bier leiden.

 :brouwen:



pidanoluesta

Kan zo een zure bijsmaak ook komen door het bier te lang in het vergistingvat te laten zitten? Ik vermoed namelijk dat ik daar bij mijn laatste biertje bij in de fout ben gegaan. Het duurde erg lang voor het SG laag genoeg was en heb het bier meer dan 2 weken in de emmer laten zitten. Daarna kwam ik er pas achter dat het eind SG hoger ligt als je spraymalt gebruikt.

Kan ik er vanuit gaan dat de zure smaak door het te lange wachten komt en niet door onhygienisch werken? Ik reinig en desinfecteer alles namelijk altijd heel zorgvuldig.

Ronald_

Nee van lang wachten wordt het niet zuur. Misschien heb je je vergistingsvat vaak opengemaakt om een monster te nemen? Elke keer dat je dat doet heb je een besmettingsgevaar..

tommyboy

Dank voor de vele reacties.
Ik denk wel dat we qua hygiene vrij goed gewerk hebben maar mss ligt et aan het feit dat we ons wort meteen met koud water hebben aangelengd aangezien we nog geen wortkoeler hebben. Indien dit niet kan moeten we inderdaad nog hygienischer tewerk gaan.

Tot nu toe ziet het bier er nog vrij goed uit en is enkel de nasmaak nog lichtzurig. Wel jammer want nu zou dit 20l voor de gootsteen kunnen worden. We bewaren hem nog even en kijken dan wat het geeft. Nu is het een lichte geuze maar allicht ongezond om nog te drinken?

RobinB

Citaat van: BierHenk op 18-06-2012  16:56 uWaar is het fout gegaan, dat is de vraag.

Niet de enige vraag.
De andere was "hoe kunnen we het verhelpen?"...
Vandaar de daarop gerichte antwoorden.  ;)

Oscar

Citaat van: tommyboy op 18-06-2012  20:44 uIk denk wel dat we qua hygiene vrij goed gewerk hebben maar mss ligt et aan het feit dat we ons wort meteen met koud water hebben aangelengd aangezien we nog geen wortkoeler hebben.

Ik zo zeggen koop snel een platenkoeler voor je volgende brouwsel... :brouwen:

Citaat van: tommyboy op 18-06-2012  20:44 uNu is het een lichte geuze maar allicht ongezond om nog te drinken?

Melkzuur en/of azijnzuur gevormd in bier zijn wellicht niet echt lekker..maar zeker niet ongezond... :)

Kleine_Schriek

Citaat van: tommyboy op 18-06-2012  20:44 uWe bewaren hem nog even en kijken dan wat het geeft. Nu is het een lichte geuze maar allicht ongezond om nog te drinken?
Niet bewaren, maar snel opdrinken! Het is niet ongezond om te drinken, alleen de alcohol erin is ongezond  ;D

Jacques

Citaat van: tommyboy op 18-06-2012  20:44 uWe bewaren hem nog even en kijken dan wat het geeft. Nu is het een lichte geuze maar allicht ongezond om nog te drinken?

Bewaren kan zeker geen kwaad. Vaak ontstaan er mooie esters en verzacht de smaak. In een afgesloten fles heeft azijnzuur geen kans, er zal daarom geen azijnzuur gevormd worden maar melkzuur. Een licht verzuurd bier is geen ramp. En voor je gezondheid heb je niets te vrezen.

John

Of je presenteert hem als een Geuze :-)

RobinB

Citaat van: Kleine_Schriek op 18-06-2012  21:26 ualleen de alcohol erin is ongezond

:neenee:
Indien geconsumeerd met mate (1-2 units/dag) is alcohol gezond te noemen. :)

sandern

Het enige met bewaren van mogelijk geïnfecteerd bier is dat je bedacht moet zijn op mogelijk ontploffende flessen.
Er zijn wat minder stevige flessen beschikbaar.
Wilde gisten (mocht dat je zure bier veroorzaken) eten meer restsuikers op, koolzuur kan teveel worden voor een fles.
Ik zou geen kratje naast mijn bed zetten.

rudy

Citaat van: sandern op 19-06-2012  11:32 uHet enige met bewaren van mogelijk geïnfecteerd bier is dat je bedacht moet zijn op mogelijk ontploffende flessen.
Er zijn wat minder stevige flessen beschikbaar.
Wilde gisten (mocht dat je zure bier veroorzaken) eten meer restsuikers op, koolzuur kan teveel worden voor een fles.
Ik zou geen kratje naast mijn bed zetten.

Grappig dat je het vermeldt, is eigenlijk al gebeurd zo'n 2 weken geleden. Ik kwam terug op mijn kot en mijn kast (waar ik het bier bewaar, meest koele en droge plaats ter beschikking) was aan het lekken.
Eerst dachten we dat we te veel suiker hadden toegevoegd door een misrekening, maar die wilde gisten theorie lijkt mij ook wel logisch.

edit: voor de duidelijkheid, ik brouw samen met OP.

bier-tent.nl

Citaat van: Oscar op 18-06-2012  19:07 uEen zurige indruk kan vele oorzaken hebben. Donkere mouten kunnen ook een zurige indruk geven. Zelf hop kan een zurige indruk achter laten en het gebruik van Tarwe en/of wellicht ongemout kan ook een zurige indruk achterlaten. Dit alles is nog positief. Indien je spreekt over een licht melkzuur infectie kan het, afhankelijk van het bier, best nog wel drinkbaar zijn en wat toevoegen aan het bier. Zodra het erg zuur begint te worden of rinsig en zelfs scherp zuur (Azijnzuur) dan is het foute boel (Infectie !) en heeft zelfs lang bewaren geen zin meer.

Zo'n licht (Melk) zuurtje kan na verloop van tijd erger worden (korte termijn) maar als je het bier lang bewaard (enkele jaren) kan dit zuurtje uiteindelijk weer verdwijnen en een verrassende smaak opleveren. Echter zal het vrijwel nooit tot een top bier leiden.

 :brouwen:



Als zo'n zurige smaak ontstaat bij de eerste week van de hoofdvergisting, Is er kans dat die zurige smaak dan nog weg trekt.

beun

Eigenlijk kun je na een week weinig zeggen, er zijn zoveel smaken die komen en weer verdwijnen.
Voor het bottelen, na 3-4 weken, krijg je een betere indruk van het resultaat. toch zal de smaak en geur na hergisting op fles nog veranderen.
Dus niet zomaar afschrijven en geduld hebben!
Wel is het zo; zuur = zuur en kan de gootsteen in.

bier-tent.nl

Citaat van: beun op 29-03-2020  15:45 uEigenlijk kun je na een week weinig zeggen, er zijn zoveel smaken die komen en weer verdwijnen.
Voor het bottelen, na 3-4 weken, krijg je een betere indruk van het resultaat. toch zal de smaak en geur na hergisting op fles nog veranderen.
Dus niet zomaar afschrijven en geduld hebben!
Wel is het zo; zuur = zuur en kan de gootsteen in.
Geduld hebben heb ik in de loop der jaren inderdaad wel geleerd :-)  Bedankt voor je feedback ga rustig wachten...

Jacques

Citaat van: bier-tent.nl op 29-03-2020  15:29 uAls zo'n zurige smaak ontstaat bij de eerste week van de hoofdvergisting, Is er kans dat die zurige smaak dan nog weg trekt.

Veel mensen verwarren acetaldehyde (een stof met een groen appelsachtige smaak) met zuur. Heel vaak wordt de concentratie acetaldehyde met de tijd minder. De stof wordt namelijk bij elke vergisting aangemaakt en is een tussenstof dat ontstaat bij de omzetting van suiker naar alcohol.

Jacques

Citaat van: beun op 29-03-2020  15:45 uEigenlijk kun je na een week weinig zeggen, er zijn zoveel smaken die komen en weer verdwijnen.
Voor het bottelen, na 3-4 weken, krijg je een betere indruk van het resultaat. toch zal de smaak en geur na hergisting op fles nog veranderen.
Dus niet zomaar afschrijven en geduld hebben!

Ik beaam jouw opmerking dat je nog niet zo veel van kan zeggen. Zeker niet indien de zure indruk veroorzaakt wordt door acetaldehyde.

CiteerWel is het zo; zuur = zuur en kan de gootsteen in.
Hier ben ik het niet helemaal mee eens. Een mild zuur bier kan zich heel mooi ontwikkelen als je het de tijd geeft. Zure bieren vormen de uitzondering op de regel dat je bier het beste niet te lang moet bewaren. Op een of andere manier heeft oxidatie minder vat op zure bieren. Door het lang bewaren ontstaan steeds meer esters die een zuur bier een mooie fruitigheid geeft. Verder gaan de scherpe kantjes van het zurige ervan af door de estervorming.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.