pH corrigeren

Gestart door BuBS, 11-01-2005 09:59 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

wim

Is het ook mogelijk een te grote verlaging vn de pH te krijgen bij gebruik veel donkere mouten ???
(mijn volgende heeft als basis nl munich 17 en voor de rest CaraRed 40 en misschien wat Special B 400)
Toen ik in Nieuw Vennep brouwde bestond mijn recept voor een groot deel uit pils en pale mout, maar ook Cara Red en Special B, de pH was toen 5.2 na het koelen, lager dan de dubbel die er ook werd gebrouwen en ongeveer gelijk aan de stout die in wordig was.
Bestaat de kans nu niet dat ik door nog donkerder te gaan nog lager uitkom?

:degroeten:

WIm

Jacques

Daar hoef je niet zo gauw bang voor te zijn. Je hoeft gewoon wat minder snel aan te zuren bij donkere mouten.
Mijn advies: eerst meten en dan pas al dan niet aanzuren. Zuur niet aan omdat je dat altijd doet. Meet en weet!

 :degroeten: Jacques

Edgar

Jacques,


Ik kook mijn water altijd vooraf, waarbij er een hoop kalk (calciumcarbonaat voor de niet-chemici) neerslaat. Dat verklaart waarschijnlijk waarom ik mijn pH altijd zie dalen.

Overigens kan ik je aanbeveling om eerst te meten niet genoeg onderschrijven. Ik deed dat afgelopen weekend dus niet. Heb het brouwwater vooraf iets aangezuurd, omdat dat altijd nodig blijkt. Deze keer echter had ik veel meer donkere mout dan normaal en ik zat prompt met een te lage pH (5,1 tot 5,0)... En verhogen van de pH is een stuk lastiger dan verlagen.
Uiteindelijk heb ik er niets van gemerkt, de omzetting ging zelfs heel vlot, maar ik had het toch liever wat hoger gezien.

 :degroeten:

Celocelava

Goedemorgen vanuit een zeer warm Banja Luka, BiH,

Binnen nu en 2 weken gaat het weer gebeuren; de wintervoorraad moeten we gaan opbouwen want het kan zomaar gebeuren dat we een aantal dagen niet de stad in kunnen als gevolg van sneeuwval rond ons huisje (wat nog niet klaar is....). Dus gaan we brouwen, tijdens de voorbereidingen liep ik tegen het volgende aan:

Water uit eigen bron: pH van 4,5-5 (met lakmoes gemeten). Ik wil de brouwsels simpel houden dus gewoon een rechttoe rechtaan Blondje en het recept van "De eerste keer" zodat ik kan zien wat het verschil is met NL. De vraag is eigenlijk: Moet ik iets aanpassen aan het water en zo ja, wat en hoe?

groeten,

Peerrrr

JeroenCV

Volgens mij is het juist goed dat de pH ligtjes aan de zure kant zit. Dus een pH van 4,5-5 is goed.
Ik zou persoonlijk niks doen aan de pH van het water. De vraag is alleen hoe schoon is het water verder, en hoe hard is het.

Caspar

Volgens mij is pH 5,2 ideaal en als je de mout stort verlaagt dit je pH ook nog eens verder. Persoonlijk denk ik dat je je pH dus moet verhogen met bicarbonaat of zo :weetniet:.

Adrie

Ik zou me toch ongemakkelijk voelen bij grondwater met zo'n pH. Zo'n lage pH is voor grondwater niet normaal. Ik zou voor het brouwen toch maar eens een grondige analyse laten doen. Weet je waar dit water precies vandaan komt? Ik zou dit water niet vertrouwen.

Caspar

Inderdaad, bij ons is de pH van het grondwater 7. Liggen er geen accu's te lekker bij de buurman ::).

Jacques

Ik zou de pH laten controleren met een geijkte pH-meter.

Adrie

Natuurlijk, even niet aan gedacht. Altijd even praktisch die Jacques.

Nog een puntje: als de pH inderdaad in de richting van 4 gaat, dan kun je het water beter niet gebruiken omdat er bij deze pH zware metalen uit de bodem in oplossing gaan. Stoffen als arseen, cadmium, koper en zink, afhankelijk van de bodemtypen en het bodemgebruik in het verleden, kun je dan tegenkomen. Ik denk dat ik niet hoef uit te leggen dat je die stoffen liever niet in je bier hebt.

Maar, zoals Jacques al aangeeft: eerst maar eens een deugdelijke pH meting doen en ik zou zeker het water ook laten analyseren op macro-ionen en zware metalen.

Adrie

Hier nog een link met een handige tabel over wat te doen bij veel voorkomende grondwaterproblemen. En hier staat nog iets over effecten van zuur grondwater.

Samengevat: zuur grondwater wordt veroorzaakt door zure regen of een andere zure vervuilingsbron en heeft tot gevolg dat zware metalen (ook ijzer) uitspoelen uit de bodem. Je kunt het neutraliseren met kalk, maar dat neemt niet weg dat er van alles in het water opgelost kan zitten. Wil je dit water echt gebruiken, dan kun het het het best eerst door een omgekeerde osmoseapparaat laten lopen (je krijgt dan puur water) en vervolgens brouwzouten toevoegen. Een ionenwisselaar is niet aan te bevelen want die vervangt de opgelosten stoffen door zout.

Je kunt natuurlijk ook een andere waterbron zoeken.

bazje

Als Celocelava dit water nu gebruikt als drinkwater lijkt het mij dat je er ook mee moet kunnen brouwen.

Zo niet, wachten tot de sneeuw hoog genoeg ligt, of eigenlijk net daarvoor, en sneeuw gebruiken  ;D

Adrie

Citaat van: bazje op 05-09-2008  12:56 uAls Celocelava dit water nu gebruikt als drinkwater lijkt het mij dat je er ook mee moet kunnen brouwen.

Dat is natuurlijk flauwekul. Iedereen kan een put slaan en water als drinkwater gebruiken, maar dat wil nog niet zeggen dat het als zodanig geschikt is.

bazje

Een andere perceptie dan :
Als Celocelava het drinkt, kan hij er ook voor eigen gebruik bier van maken?
Als hij van het water niet ziek, zwak of misselijk wordt, zal dat met het bier toch ook niet gebeuren?

Caspar

Nee, maar het bier kan wel minder lekker smaken...

Adrie

En sommige stoffen hebben pas na jarenlange consumptie hun desastreuze effect. Wil Celocelava dat risico lopen?

bazje

Daar zat ik ook net aan te denken  :denken:

Misschien moeten we hem wel aanraden om niet alleen GEEN bier van dit water te brouwen én het vooral niet als drinkwater te gebruiken ! (tenzij behandeld zoals genoemd, maar dan niet alleen maar met als doel het als brouwwater te gebruiken)

Testen met alleen maar een geijkte pH-meter is misschien ook niet voldoende. Er dienen meer geijkte testjes gedaan te worden om erachter te komen wat er in het water zit...

JeroenCV

Citaat van: bazje op 05-09-2008  15:28 uMisschien moeten we hem wel aanraden om niet alleen GEEN bier van dit water te brouwen én het vooral niet als drinkwater te gebruiken ! (tenzij behandeld zoals genoemd, maar dan niet alleen maar met als doel het als brouwwater te gebruiken)

Wacht eerst eens op een reactie van Celocelava. Misschien heeft hij het water allang getest, en is het hartstikke zuiver. Zandgronden zuiveren namelijk heel goed, en daardoor kan grond water erg zuiver zijn.  :weetbeter:

Edgar

Grondwater: in alle gevallen eerst laten onderzoeken óf osmosefilteren.

Celocelava

Heeey,

Volgens mij had ik maar 1 vraag gesteld... daar wil ik antwoord op. Al het andere heb ik natuurlijk al heeeel lang geleden getest enz. Dit is gewoon zuiver drinkwater van zo'n 70-100 jaar oud alleen is het aan de zure kant door de samenstelling van de ondergrond. Ik drink het intussen al bijna 3 jaar en behalve een witte lever hou ik er niets van over...

Groeten,

Peerrrr

Celocelava

Aanvullend: Ik woon in the middle of nowhere, geen enkele vervuiling!!!

Even niet vergeten: Celo is niet dom... en erg argwanend... de enige verklaring voor de zuurgraad is enige vulkanische activiteit van zo'n 10.000 jaar geleden. Ik heb een berg gekocht om op te wonen, de berg van de buurman heeft een thermische bron met water van 60 graden dus dat is eigenlijk de enige link.

William

Citaat van: Celocelava op 06-09-2008  20:15 uVolgens mij had ik maar 1 vraag gesteld... daar wil ik antwoord op. Al het andere heb ik natuurlijk al heeeel lang geleden getest enz.

Je hebt natuurlijk helemaal gelijk, we dwalen af.

De pH van het water is wat aan de lage kant. Weet je welke zouten verantwoordelijk zijn voor de lage pH. Als die zouten (sulfaten?) niet te veel bufferen zul je door toevoegen van de mout waarschijnlijk al wel redelijk goed uitkomen voor een maisch pH van 5.4-5.5.  De moutstort zal de pH in ieder geval verhogen.

Heb je de mogelijkheid om de pH te meten?

Jacques

Citaat van: Celocelava op 05-09-2008  07:30 uWater uit eigen bron: pH van 4,5-5 (met lakmoes gemeten).

Omdat je de pH gemeten hebt met een lakmoespapiertje en aangeeft dat deze ligt tussen 4,5-5, is de pH niet op een betrouwbare wijze vastgesteld. Daarom denk ik dat je eerst op een betrouwbare wijze moet vaststellen wat de pH-waarde daadwerkelijk is.

Bijvoorbeeld via e-bay zou je goedkoop een elektronische pH-meter kunnen kopen en daarmee de pH-waarde kunnen bepalen. Die pH-meter komt wel meer van pas bij het brouwen om eventueel de pH te corrigeren.

Bij deze aanbieding zit meteen buffervloeistoffen om de meter te ijken. Als de prijs de pan uit rijst doe je er goed aan na een week opnieuw te kijken op e-bay. Voor koopjes op e-bay moet je geduldig zijn...

Celocelava

OK,

Bedankt, hier kan ik voor ~5 Euro alles laten testen...

Peer

Jacques

Dat is een echt koopje!

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.