De manometer vond ik bij de bouwmarkt bij de CV onderdelen. Zorg dat je een dopje van kunststof hebt en niet van porselein. De truc is nu een verbinding naar de zijkant van de dop te krijgen zonder dat hij gaat lekken. Je kunt daarom niet eenvoudig van boven naar beneden boren omdat daar het gat van de beugel tussenzit. Daarom boor je twee gaatjes. Een van onder recht omhoog tot net onder het gat van de beugel. Het tweede gat boor je vanuit de rand van de dop. Goed mikken want de twee gaatjes moeten elkaar raken zodat er een verbinding naar buiten komt. Het gat aan de zijkant boor je wat op zodat de manometer wat extra steun heeft. Ten slotte lijm je de manometer aan de dop met twee componentenlijm. Ik heb er voor de extra stevigheid een beugeltje bijgemaakt.
Het pad van de gaten:

Het dopje is een broedplaats voor alles wat slecht is voor bier. Schoonmaken lukt niet en omdat de gaatjes zo klein zijn kun je het niet eens steriliseren. De inhoud van het flesje drink ik daarom niet op. Een lage druk betekend altijd dat de hergisting nog niet helemaal klaar is. Een hoge druk kan duiden op een infectie omdat dan extra suikers worden omgezet die de gist heeft laten staan.
Als je bottelgist gebruikt, kun je dat het beste in het bottelvat toevoegen. Het toevoegen van de gist in het lagervat is niet handig. Je wilt de gist door het bier mengen. Als je in het lagervat roert, breng je alles wat neergeslagen is ook weer in het bier.
Het bottelsuiker kun je ook in het bottelvat doen. Voordeel is dat je nauwkeurig kan bepalen hoeveel suiker je per flesje toevoegt. Voorbeeld: 15 liter bier met 7 gram per liter is 105 gram dat je eenvoudig kunt afwegen. Het is wel van belang dat de suiker goed verdeeld is. Anders krijgt het ene flesje meer suiker dan het andere en dat kan tot ploffers leiden. Je kunt de bottelsuiker ook direct in het flesje doen. Daarvoor gebruik je een maatschepje. voor 15 liter bier heb je 45 flesjes nodig. 105 gram verdeelt over 45 flesjes is 2,33 gram per flesje. Dat is veel lastiger af te wegen. Je schept 10 of 20 schepjes en weegt dat. Daaruit kun je dan het gewicht per schepje uitrekenen. Het blijft een inschatting.
Je kunt een andere gist gebruiken dan dat je bij de hoofdvergisting gedaan hebt. Maar... Er is een kans dat deze andere gist nog suiker uit het wort die bij de hoofdvergisting zijn overgebleven, kan omzetten. Je krijgt dan extra CO2 vorming. En dat kan ook tot spannende taferelen leiden.

Vandaar mijn vraag:
Ik ben heel erg benieuwd of je truc gelukt is! Wat voor gist heb je precies gebruikt?
Met de drukmeter kan ik wel een vinger aan de pols houden. Loopt de druk hoog op, dan probeer ik nog een flesje of wat. Staat daar ook zo'n druk op, tja. Das dan jammer. Veiligheidsbril op, lange mouwen en alles wegspoelen maar.