Brandnetelbier

Gestart door Cisdevésser, 28-01-2012 20:21 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Cisdevésser

Hoi,

Vandaag een stukje gelezen in de krant ( Limburger ) over het bereiden van brandnetelbier.

Benodigdheden voor 4.5 ltr : 1000 gr jonge brandnetels, 2 citroenen, 500 gr rietsuiker, 25 gr wijnsteen en biergist.
In dit recept is dus geen sprake van mout, het enige vergistbare wat gebruikt word is de rietsuiker.

Nu is de vraag of er al eens iemand brandnetels heeft toegevoegd aan zijn bier en hoe smaakt zoiets ?

LRFokken

Zonder mout is het natuurlijk ook geen bier meer

Oscar

Van brandnetels kun je heerlijke thee maken, dus wellicht ook wel een prima bier....

Huub Krekels

Ongeveer 7 jaar geleden bezocht Jan van Schaijck onze brouwvereniging. Hij had ook een paar flessen brandnetelbier bij zich. Uiteraard werd deze geproefd. Niet mijn ding. Ik wens je veel succes. Ik zou hier geen energie in steken.

Jacques

Citaat van: Huub Krekels op 28-01-2012  22:04 uOngeveer 7 jaar geleden bezocht Jan van Schaijck onze brouwvereniging. Hij had ook een paar flessen brandnetelbier bij zich. Uiteraard werd deze geproefd. Niet mijn ding. Ik wens je veel succes. Ik zou hier geen energie in steken.

Haha, Jan maakt wel meer van dit soort bieren en wijnen. Eerlijk gezegd ook niet mijn ding.

Oscar

Citaat van: Jacques op 28-01-2012  23:19 uHaha, Jan maakt wel meer van dit soort bieren en wijnen.

Als er maar alc. in zit... ;D ;D ;)

Ernstig

Citaat van: Oscar op 28-01-2012  20:36 uVan brandnetels kun je heerlijke thee maken, dus wellicht ook wel een prima bier....

Ik maak soms een heerlijk soepje van brandnetels:  kippetje laten trekken met een ui, zwarte peperkorrles ,wat foelie en laurier. PLuk op een plek waar geen sporen zijn van bv honden ( je wilt geen hondepies verwerken) een plastic zak vol frisse jonge brandneteltoppen. Was de toppen in een vergiet om aanwezig vuil te verwijderen. Blancheer de toppen heel kort, een seconde of 10 om de steekdingetjes onschadelijk te maken. Verwijder de steeltjes. Pureer de blaadjes met wat van de bouillon in de keukenmachine. Meng de gepureerde brandnetels met de bouilon. Bouillon afmaken met een scheutje room, peper en zout, wat kleine stukjes gebakken ui en spek.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.