Gisting stilstand

Gestart door cyrus, 13-12-2011 15:33 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

cyrus

hallo brouwers,

Ik ben Cyrus en nieuw op dit forum.
Op dit moment ben ik bezig met twee brouwsels

20 ltr blond  moutkit Brewferm. Deze netjes volgens voorschrift gebrouwen en in een kunststof 30 ltr. gistingstank gedaan incl waterslot.
Het begin SG was 1050 en is nu 1020 na 5 dagen gisting. Tot zover niets abnormaals. Wat me echter opvalt is dat de gisting stagneert!
Er komen nog maar nauwelijks CO2 belletjes door het waterslot. Het vat staat in een ruimte waar het 19 ºC  is.  Wie kan me helpen om de gisting weer op gang te brengen. Of moet dat juist niet. Het lijkt me dat een SG stand van 1020 nog erg zoet is.

Het is misschien voor velen een domme vraag, maar ik zou het ff niet meer weten.

Met dank voor de hulp alvast.

groetjes cyrus           

Albertus

Dit probleem komt vaker voorbij.
De eerste vraag is of je gistvat wel goed afdicht, met name de emmers willen nog wel eens kuren vertonen. Je ziet dan geen belletjes meer terwijl de gisting wel doorloopt.
Met 60 % vergistingsgraad zit je aan de lage kant, maar het is ook niet uitgesloten dat de vergisting min of meer klaar is. Probeer eens een wat hogere temperatuur (21 ºC).
Er kunnen meer redenen zijn dat de vergisting blijft hangen, maar wacht eerst een dag of twee en meet dan nog eens, je hebt kans dat het bier nog steeds langzaam doorgist.

Bert

cyrus

Het vat staat nu bij de verwarming inde buurt. Overeen paar dagen ga ik weer meten.

thanks :D

cyrus

We zijn weer wat dagen verder en heb weer gemeten. geen verandering . SG =1020

Er was nog wel activiteit maar was minimaal. Fust is al dagen stil nu.

Wat nu? Nog een keer gist erbij? Suikergehalte is nog veel te hoog.
Of is dat niet verstandig. Ik heb weinig keus denk ik. Zo laten is te zoet.
Ik heb Safbrew S-33 gebruikt en heb deze nog op voorraad en ik heb Safale US 05 in huis.
Welke zal ik gebruiken?

Graag zou ik jullie mening weten.

Alvast bedankt.

Groetjes Cyrus.

PS. Dit fust heeft vanaf het begin op19 a 20 C gestaan. In de buurt van de verwarming.
terwijl een ander bier (pils) eerst vier dagen in de gang stond op 12C en toen naar de woonkamer is gebracht met 19C en zit nu op de fles SG was 1012.
Dus komt bij mij de gedachte op. Is het niet beter om eerst even de temp koelt te houden en daarna pas de temp omhoog naar een paar dagen?

Albertus

Een gestokte vergisting komt vaker voor (zoek maar eens op dit forum) en ieder heeft zijn eigen trucks die soms wel en soms niet helpen. Sommige gisten hebben er altijd last van andere vergisten in een ruk door.
Bekende trucks zijn temperatuur verhogen (heb je al gedaan), schudden, gist toevoegen, wort aftappen en daarmee een (nieuwe) starter maken of geduld hebben (bij de Saison gist).
De door jou gebruikte gist staat niet bekend als een die ver doorgist, maar 60 % SVG is wel laag.
Tap eens een liter af en zet die op een warme (28 ºC) plek weg gedurende een dag of twee. Wanneer het SG van dit monster verder daalt dan is je bier nog niet uitvergist. Wanneer het SG gelijk blijft dan ben je klaar en kan je gaan bottelen.

Bert

cyrus

Dat is een goed idee van die liter ff apart op 28 C . Dat is er eentje om te onthouden.
Thanks Albertus!
Ben wel ergens anders achter gekomen. 

Dat deze vergistingsvaten niet handig zijn. 

Onderin verzamelt zich een dikke drab over de gehele bodem. Das niet handig met bottelen. Er komt te veel droesem mee met overhevelen, ondanks een goeie hevel met anti droesem kop.
Daarom hebben ze natuurlijk die vaten met conische onderkant uitgevonden. ;D Ik heb het nog wel kunnen voorkomen dat er te veel droesem mee kwam met bottelen, maar vond het geen handige manier. Het leren gaat snel zo! ;D Ook met de cashflow. ;D

groetjes Cyrus

RGeraads

Ik vind zulke gistingsvaten met een kraantje aan de onderkant juist hartstikke handig. Na de hoofdvergisting zet ik het vat boven een mandfles, draai het kraantje open en de zwaartekracht doet zijn werk. Op het eind blijft er slechts een klein bodempje jongbier in het vat zitten, met daaronder de dikke drab gist. Als je gaat hevelen komt inderdaad de gistkoek wat los en komt er veel drab mee de mandfles in.

cyrus

Hoi Raymond,
Zo heb ik het ook gedaan. Alleen dan in flessen. Vat schuin zetten helpt dan erg goed. Die had ik een avond van te voren al schuin gezet. :D
En natuurlijk gaat het zo ook wel. Zeker. Maar bij een conische kan je toch die drab aftappen onderaan het vat. Of zie ik dat niet goed.

   


RGeraads

Klopt ja, bij een conische kun je de gist onderaan wegtappen tot een helder jongbier naar buiten komt, kraantje dicht en de nagisting kan beginnen. Vanuit een conische kan je ook makkelijk vullen. Het is maar net wat je fijner vindt. Realiseer je wel dat een CCT wel wat duurder is dan een simpel gistvat met kraantje eraan.

cyrus

Citaat van: cyrus op 19-12-2011  11:36 uHet leren gaat snel zo! ;D Ook met de cashflow ;D
Brouwen is geen goedkope hobby maar wel een fantastische! ;D
Je kan het zo duur maken als je zelf wil bedoel ik eigenlijk.

Maar das dan toch een groot voordeel die CCT. Het is een eenmalige aanschaf.

Jacques

Citaat van: cyrus op 19-12-2011  13:49 uBrouwen is geen goedkope hobby maar wel een fantastische! ;D

Hobbybrouwen is helemaal geen dure hobby. Je kunt het inderdaad zo duur maken als je zelf wilt. Een CCT heb je echt niet nodig. En gecontroleerd vergisten hoeft ook niet zo veel te kosten. Voor een paar honderd Euro heb je alles wat je nodig hebt. Bij heel veel andere hobby's ligt dat toch wel anders.


Voor wat betreft het oorspronkelijke onderwerp merk ik op dat een gestopte vergisting bijna altijd voorkomen kan worden door meer gist te gebruiken. Gebruik niet zo maar een zakje gist. Ga na met Mr Malty hoeveel gist je nodig hebt en koop meerdere zakjes als dat nodig is.

cyrus

Bedankt voor je reactie Jacques.
Zo bedoelde ik het ook, zo duur als je zelf wil.

On topic, heb me achter het probleem kunnen wurmen, en gevonden wat ik zocht.
Dit las ik op het forum.
Dit schreef Hopmans in 2005,
Ik ken er nu dus 3 die een vergistingsgraad van 63% hebben:
Windsor
Biosgist
En Safbrew s-33 (alhoewel deze nog niet uitgegist is, dus weet niet 100% zeker)


En die laatste heb ik gebruikt Safbrew s-33. Vandaar die 60% vergistingsgraad.

Wat heb ik toen gedaan, zakje Safale us-05 met een beetje wort/bier gemengd en toegevoegd.

Uurtje later.... blub, blub, blub, blub, blub.

Ben benieuwd waar ie nu stopt.

Waarschijnlijk zal het bier ver van een blond bier afliggen na zoveel gist, maar maakt me niet uit. Het gaat menu even om het leermoment.
En misschien toch nog een aardig biertje (hoop ik althans.)

12345

Is misschien mosterd na de maaltijd? Maar je kunt ook proberen wat gistvoeding toe te voegen. Een gram of 2.

cyrus

Over gistvoeding weet ik nog weinig. Heb er wel over gelezen maar er wordt gesproken over gistvoeding , maar niet wat.
Het enige wat ik weet is van heeeeel lang geleden. Ik heb toen wijn gemaakt van appelsientje! Ja echt weird. Iemand zei me toen
dat het zuur in de jus een giststarter is. Meer weet ik niet. Wat die wijn aangaat. Ik heb toen een soort trechtertje gekocht waarmee ik
het alcohol percentage kon meten. Jullie weten vast hoe dat ding heet. Vullen, wachten tot ie druppelt en op z'n kop zetten en aflezen.
ik moest toch echt even met de ogen knipperen. 20% Echt waar. Ere woord, ik zweer het . Ik dacht toen, dat kan niet. jenever in de trechter
gedaan en meten. 40% .Ik heb toen champagne gist gebruikt. Met wijn had het niets meer te maken. Eerder vermoeth. Smaak was wel aardig weet ik me nog te herinneren. 
 
groetjes Cyrus


davadox

Citaat van: RGeraads op 19-12-2011  11:43 uIk vind zulke gistingsvaten met een kraantje aan de onderkant juist hartstikke handig. Na de hoofdvergisting zet ik het vat boven een mandfles, draai het kraantje open en de zwaartekracht doet zijn werk. Op het eind blijft er slechts een klein bodempje jongbier in het vat zitten, met daaronder de dikke drab gist. Als je gaat hevelen komt inderdaad de gistkoek wat los en komt er veel drab mee de mandfles in.

Das toch snel een centimeter of 8 dat het kraantje boven de bodem zit.
Das niet alleen gist maar ook best wel veel vloeibaar goud wat achter blijft.

12345

Die alcoholmetertjes voor wijn zijn helaas niet bruikbaar voor bier. Komt (denk ik) door de koolzuur?

Zelf hevel ik voor het bottelen het bier over naar een bottelemmer. In die emmer gaat per liter bier CIRCA 6 gram suiker, opgelost in dubbel zoveel ml kokend water (na oplossen afgekoeld). De hevelslang leg ik langs de wand op de bodem zodat het jonge bier gaat draaien en de suiker mooi oplost. In mijn bottelemmer zit ook een kraantje, maar aan de achterkant daarvan (binnen in de emmer) heb ik een slangetje gepield wat tot haast op de bodem reikt. Het gouden vocht is kostbaar en wordt duur betaald! Dus het moet eruit, zoveel mogelijk.  :proost:

Henielma

Citaat van: 12345 op 19-12-2011  22:32 uDie alcoholmetertjes voor wijn zijn helaas niet bruikbaar voor bier. Komt (denk ik) door de koolzuur?

Volgens mij werkt die alcoholmeter bij bier niet niet doordat er eiwit in bier zit.

12345

Citaat van: Henielma op 19-12-2011  23:12 uVolgens mij werkt die alcoholmeter bij bier niet niet doordat er eiwit in bier zit.

Zou goed kunnen. Anders zou hij alsnog bruikbaar zijn door het koolzuur uit het bier te schudden. Jammer, want ik vond het een handig ding in mijn (korte) wijnmakerstijd ...

RobinB

Dacht dat het met de restsuikers te maken had, maar heb er nooit één gehad... :)

cyrus

hey brouwers,

Na nog 8 dagen te hebben doorgegist, welliswaar erg langzaam, heb ik het bier gebotteld.
Kleur was goed en het zag er verder prima uit. Ik heb ze daarna in de schuur gezet.( 5-10C)
Nu nog 2 maanden geduld hebben.
Het bavarienfestbier wat al 2 weken op de fles zit en waar ik te veel suiker heb toegevoegd wordt steeds helderder.
Gisteren even een flesje geopend en uitgeschonken. Kon me geduld even niet de baas ;D.
Nee hoor, wou gewoon even kijken hoe het eruit ziet in een glas :D

zo dus



Heb het ook geproefd natuurlijk, maar is nog erg zoet! Hopelijk komt dit nog goed na 6 weken. Ook hier, afwachten!

groetjes Cyrus.



Jacques

Direct na het bottelen proeft een bier zoet door de bottelsuiker. Als de hergisting goed op gang komt trekt dat weg. En de helderheid wordt dan ook beter.

cyrus

Ik heb het vermoeden dat het nog gaat lukken ook nog. Een drinkbaar bier overhouden.
Van de blonde verwacht ik meer

George81

Ik heb hetzelfde probleem, zit al 5 dagen op 1020 (zojuist gemeten).
Ik heb enkele dagen terug gistvoeding toegevoegd en overgeheveld in een andere gistemmer.
Er is wel activiteit op het waterslot maar niet meerdere keren in 1 minuut.

Hij zou wel op de fles kunnen, dat heb ik al eens eerder gedaan bij 1020 (onwetende en ongeduldige beginnersfout) en dat ging goed in de zin van geen ploffende flessen en fout in de zin van overmatig koolzuur dus veel te veel schuim.

Ik weet wel wat mijn oorzaak is: de korrelgist niet goed gehydrateerd. Moet volgens het nieuwe boek op 35~41 graden en niet roeren. Ik heb het op 20 graden gedaan en wel geroerd.

Heb je jouw SG waarde gemeten voor het bottelen?

cyrus

Het sg bij bottelen was 1016. Van het blonde dan he.

Bij de vorige twee brouwen heb ik helemaal niets gemeten bij bottelen.
Zo plomp de fles in. En een lekker biertje was dat!  :D

Ik heb het boek(bierbijbel) ook. pagina 80 81 en 82
te kort op rond de  63C en te lang op rond de 73C. Onvergistbare suikers op 73 C ?
Het kan er mee te maken hebben.
Je krijgt nu wel een volmondiger bier! Dat dan weer wel.   ;D

Van daar die zak glucose die erbij gaat. Door de onvergistbare suikers kom
je moeilijker aan het gewenste alcohol percentage zonder toevoeging van suikers.
Ik snap het steeds beter! :P

groetjes Cyrus


George81

Bij nog een keer goed meten zonder schuim lees ik nu 1018 dus er gebeurt wel wat.
Ik kijk het nog even aan.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.