La Trappe Blond?

Gestart door koffie, 11-12-2011 12:46 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Glasnost

Citaat van: RobinB op 27-12-2011  14:02 uDe La Trappe Blond is slechts 14 IBU, dus die 21 hoef je ook niet te halen. :)

Als dit niet meer je kloon-poging is/wordt zou ik dat voortzetten in een ander topic. Anders wordt het wel vrij verwarrend.

Is 14 IBU 20 EBU? https://www.latrappetrappist.com/nl/trappistenbieren/la-trappe-blond/

Koen S

IBU en EBU is hetzelfde. Volgens de website van La Trappe 20 IBU, volgens analyses in een labo door Kevin Verstrepen (KUL) slechts 13 IBU.

Jacques

Citaat van: Koen S op 04-01-2020  15:56 uIBU en EBU is hetzelfde. Volgens de website van La Trappe 20 IBU, volgens analyses in een labo door Kevin Verstrepen (KUL) slechts 13 IBU.

13 is wel heel erg weinig. Voor wat meer karakter mag je rustig naar de 20. Kennelijk is dat ook wat de brouwerij beoogd.

Glasnost

Wat is het uiteindelijke recept geworden en lijkt deze een beetje op het origineel? Ik heb op basis van een ander kloonrecept op deze site ook de La Trappe Blond proberen na te bootsen maar ben nog niet in de buurt gekomen daarmee.

Takkie83

Ik ben ook benieuwd naar updates aangaande het kloonrecept  :biersmile:

Jos Duurland

Citaat van: Glasnost op 04-01-2020  15:08 uIs 14 IBU 20 EBU? https://www.latrappetrappist.com/nl/trappistenbieren/la-trappe-blond/

Mooi om te zien dat Leffe een groot gedeelte van de gegevens van het brouwen laat zien. Ik vind het ook een bijzonder lekker bier en wil ook wel een poging wagen.

Gegevens van Leffe zelf:
mout: pale, munich en glucosestroop.
bitterheid 20  EBU, kleur 14 EBC. Alcohol 6,5%. Gist geef zowel fruitig als kruidig aroma en gist optimaal bij 18 tot 20 graden. Dat is dus ook wel op te zoeken. bijv BE-256 of T-58. van Fermentis zijn opties. En er wordt een bottelgist gebruikt, jongbier gaat via een separator.Ik denk een centrifuge. Evt. F2 als bottelgist. de enige onzekerheid zit in de hop, maar de bitterheid is wel bekend. Abdijen hoppen over het algemeen niet zo spannend.
Met brouwsoftware moet hier uit te komen zijn

Takkie83

Citaat van: Jos Duurland op 05-03-2020  11:40 uMooi om te zien dat Leffe een groot gedeelte van de gegevens van het brouwen laat zien. Ik vind het ook een bijzonder lekker bier en wil ook wel een poging wagen

Je bedoelt natuurlijk La Trappe  ;)

Met die ingrediënten kun je lekker stoeien inderdaad, al is de hop dus nog een raadsel. Ik ben zelf nog niet zo'n geoefende proever dat ik die eruit kan halen  :weetniet:

Takkie83

Citaat van: Glasnost op 20-01-2020  21:22 uIk heb op basis van een ander kloonrecept op deze site ook de La Trappe Blond proberen na te bootsen maar ben nog niet in de buurt gekomen daarmee.

Zat je met de hop wel in de buurt? Welke heb je gebruikt?

Jos Duurland

Juist La trappe.  Het was laat gisteravond  :nut:

Voorzetje op basis 25 liter, brouwzaal rendement 70% ,
Ik ga er van uit dat ze een redelijk blanke glucosestroop gebruiken, anders kom je met de kleur niet uit. Er zit zo'n 35% water in de stroop.

Dit zou mijn eerste poging zijn. schiet er maar op

-----------------------------------------------------------------------
¦                       BrouwVisie Receptrapport                       ¦
-----------------------------------------------------------------------

Basis------------------------------------------------------------------
Naam recept                  : La trappe kloon
Kenmerk                       : abdijbier enkel
Brouwdatum                  : 1-5-2020
Biertype                        : Blond(e)
Aantal liters                   : 25
Gewenst begin SG          : 1060 (6,5 Vol% alc.)
Brouwzaalrendement      : 70.0% (automatische ketel  :proost:)

Algemeen---------------------------------------------------------------
Totaal benodigd brouwwater   : 35,31 liter
Maischdikte                           : 4,00 l/kg
Maischwater                          : 27,12 liter (meer maischwater als gewoon ivm automaat)
Spoelwater                            : 8,61 liter
Kooktijd                                : 60 minuten
Berekende kleur                     : 15 EBC(BrouwVisie)
Berekende bitterheid              : 20 EBU(Ray Daniels)

Mout storting----------------------------------------------------------
Munchener Light (TS)          2,5 %          0,182 kg     13 EBC                                                                           
pale ale weyermann           89,3 %         6,597 kg       6 EBC                                                                         
Glucosestroop                     8,2 %          0,607 kg      3 EBC                                                                   

Massa hop--------------------------------------------------------------
Saaz (CZ)                    5,0 %     16 gr          60 Min.        10 EBU                                                         
Perle (Dld)                   5,0 %     16 gr          60 Min.        10 EBU                                                           
Saaz (CZ)                    5,0 %     11 gr          0 Min.           0 EBU                                                         
Perle (Dld)                 10,0 %     11 gr          0 Min.           1 EBU                                                           

Gist-------------------------------------------------------------------
Gistsoort                    : Fermentis Safbrew T-58

Maischschema-----------------------------------------------------------
Maischschema naam: 1 staps maischschema (1)
Stap 1: 63°C      40 Min.      4,0 l/kg
Stap 2: 72°C      30 Min.      4,0 l/kg
Stap 3: 78°C      5 Min.        4,0 l/kg

Kooktijd 1 uur. na het koken voor het koelen 2e hopgift. vervolgens whirlpoolen. 30min laten staan. dan koelen en vergisten bij 19 graden Celsius gewenst eind sg 1010 - 1012 (vergistingsgraad 80 a 85%)
lagering (3 weken) om zo helder mogelijk te worden doe je een coldcrash 5 graden C of zo. bij bottelen 6 g/liter suiker en evt bottelgist F2 gebruiken.

tdp

Zijn dit de echte alfazuurgehaltes van je hop, of stond dit zo in BrouwVisie? Dat zou ik anders nog even controleren en waar nodig aanpassen, kloppen de verwachte getallen beter.

Jos Duurland

Voor recepten die ik echt ga brouwen doe ik dat wel altijd even, maar deze hoppen had ik niet in huis. Heb dus geen echte alfa zuur getallen.  :weetniet:

Takkie83

Citaat van: Jos Duurland op 05-03-2020  12:37 uschiet er maar op

Mijn eerste indruk is dat het er als een lekker receptje uitziet, maar ik betwijfel of la Trappe met palemout werkt i.p.v. pilsmout

CiteerIk ga er van uit dat ze een redelijk blanke glucosestroop gebruiken, anders kom je met de kleur niet uit.

Ligt eraan hoeveel je gebruikt. Ik heb voor een Saison ook een kandijsiroop gebruikt die perongeluk donkerder uitviel dan de bedoeling was en dat is toch een behoorlijk licht biertje geworden

Over hoeveelheden gesproken vraag ik me af of je hoeveelheid Münchener niet aan de lage kant is om een merkbaar effect te hebben. 2,5% is best weinig voor een basismout

Citeerbij bottelen 6 g/liter suiker en evt bottelgist F2 gebruiken.

Die F2 kan je rustig weglaten als je geen hele fanatieke gistfilterprocedures gaat toepassen. En de suiker kan misschien ook nog wat omhoog  :biersmile:

Jos Duurland

Citaat van: Takkie83 op 05-03-2020  15:48 uMijn eerste indruk is dat het er als een lekker receptje uitziet, maar ik betwijfel of la Trappe met palemout werkt i.p.v. pilsmout
Dat geeft La Trappe zelf aan op de site. Hoop dat ze zelf weten wat ze in het bier doen.  ;D

Takkie83

Citaat van: Jos Duurland op 05-03-2020  16:33 uDat geeft La Trappe zelf aan op de site. Hoop dat ze zelf weten wat ze in het bier doen.  ;D

Dat hoop ik ook  :verbergen:

middelaersch

Ik denk dat het met T58 gist niet gaat lukken iets te maken wat dicht in de buurt komt.
Ik zou proberen gist uit een flesje La Trappe op te kweken.

Zo zal het vast ook een lekker blond biertje worden, maar geen La Trappe kloon.

Jos Duurland

Citaat van: middelaersch op 05-03-2020  21:18 uIk denk dat het met T58 gist niet gaat lukken iets te maken wat dicht in de buurt komt.
Ik zou proberen gist uit een flesje La Trappe op te kweken.

Zo zal het vast ook een lekker blond biertje worden, maar geen La Trappe kloon.

Kijk even op de site van La Trappe. Daar staat dat ze het bier door een separator halen en bottelgist toevoegen. Gist opkweken uit een flesje heeft dan geen zin.

Op welke reden denk je dat T58 niet in de buurt kan komen?

middelaersch

Citaat van: Jos Duurland op 05-03-2020  21:21 uKijk even op de site van La Trappe. Daar staat dat ze het bier door een separator halen en bottelgist toevoegen. Gist opkweken uit een flesje heeft dan geen zin.

Op welke reden denk je dat T58 niet in de buurt kan komen?

Gist heeft heel veel invloed op de smaak van bier. T58 is gewoon een andere gist met een ander smaakprofiel.

De bottelgist van La Trappe is dezelfde gist als de 'hoofdgist'. Lees ook dit draadje even door:

https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php?topic=22803.25

Jos Duurland

Citaat van: middelaersch op 05-03-2020  21:45 uDe bottelgist van La Trappe is dezelfde gist als de 'hoofdgist'. Lees ook dit draadje even door:

https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php?topic=22803.25

Yep, ik ben overtuigd. Dat wordt blonde inslaan en gist opkweken  :groots:
Toch dit recept eens echt gaan brouwen. Misschien splits ik de batch dan op. Verschil proeven tussen de twee gisten. Gewoon omdat het kan :proost:

Neetje

Citaat van: Jos Duurland op 05-03-2020  21:54 uYep, ik ben overtuigd. Dat wordt blonde inslaan en gist opkweken  :groots:
Toch dit recept eens echt gaan brouwen. Misschien splits ik de batch dan op. Verschil proeven tussen de twee gisten. Gewoon omdat het kan :proost:

En dan nog even de juiste vergistingstemperatuur zoeken.

Jos Duurland

Ook dat heeft La Trappe al verklapt op hun site: optimaal tussen 18 en 20 graden C.

Het enige wat onduidelijk is is de hopsoort. Hoeveelheid en tijdstip van toediening geeft men ook al aan: 60 min. koken -> 20 EBU en een vlamuit hopgift.

Jos Duurland

Op zoek naar informatie over de glucosestroop stuit ik op De N.V. Stijfsel- en Glucosefabriek "Sas van Gent":  een bedrijf aan de Nijverheidsstraat te Sas van Gent dat tarwe en maïs verwerkt tot zetmeel en verwante producten. Het heeft bestaan onder volgende namen: Zeelandia, CPC, Cerestar en heet nu Cargill.

Hier werd mais in een enzymatisch proces verwerkt tot zetmeel (Maizena) en glucosestroop. Zou het kunnen dat de glucosestroop hier vandaan komt en mais als basis heeft?

Het proces: (bron wiki)
Zoals de naam al aangeeft, wordt dit type zetmeel gewonnen uit mais De maiskorrel is niet alleen rijk aan zetmeel, maar ook aan maisolie en eiwit. Om de diverse componenten van elkaar te kunnen scheiden wordt de mais eerst gewassen en gedurende enkele etmalen geweekt in een oplossing van zwaveldioxide (concentratie circa 1000 - 2000 ppm). Na dit proces is de korrel zacht geworden en kan de olierijke kiem mechanisch van de maiskorrel worden gescheiden. De maisolie wordt met behulp van persen aan de kiem onttrokken. Met behulp van extractie worden de laatste resten olie aan de kiemen onttrokken.

Het vrijgekomen zetmeel is nu nog verre van zuiver: het is (naast te hoge concentraties aan zwaveldioxide) ook rijk aan eiwitten. Het wassen van de suspensie brengt het gehalte aan zwaveldioxide terug naar een veilige waarde. De eiwitten, die de mais zijn typische gele kleur geven, worden vervolgens met behulp van centrifuges van het zetmeel gescheiden. Hiermee bereikt de fabrikant twee dingen; de maizena krijgt geen ongewenste gele kleur en het eiwit (handelsnaam; aleuronaat) kan apart worden verkocht aan de diervoederindustrie.

Tijdens de laatste stappen van het productieproces wordt het water aan de zetmeelsuspensie onttrokken en wordt het natief maiszetmeel gedroogd of afhankelijk van de toepassing verder bewerkt tot derivaten zoals glucosestroop, gemodificeerd zetmeel.

Neetje

Al eens op de site van Candi Syrup gekeken?
Zie bijlage.

Jos Duurland

Bedankt, dat gaat over kandijsiroop. Zij zijn in 2009 begonnen en heel erg Amerikaans! Ik denk dat la Trappe met wat anders brouwt.

Ik heb bij Cargill (het vroegere Cerestar) een monster aangevraagd van C✩Sweet™ M. Hiervan zeggen zij zelf: Attractive fermentation alternative to malt wort in beer brewing.

Er is wat voor te zeggen dat dit in blonde gaat. Cerestar maakte dit al in 1921 en ligt niet zover vanaf de brouwerij.

Ik ga het in ieder geval proberen, dus splitsen. Deze siroop toevoegen, andere batch deze kandijsiroop, gist opkweken en uit jouw kloon recept blijkt dat er in ieder geval Saaz in zit. Zo komen we steeds verder!

Heb je ook een idee wie de distributeurs zijn in Nederland?

Neetje

Ik ben een beetje van suiker is suiker.
Vraag me af of je niet probeert een smaakje toe te voegen dat je niet proeft in het uiteindelijke resultaat.

Zelf heb ik meermaals suiker geoptimaliseerd en gekarameliseerd. Voor kleur en/of smaak. Ook met zuren en loog.
In de ontstane stroopjes zitten allerlei smaken die van fruitig naar karamel, chocolade en koffie gaan. Dit loopt gelijk met de kleur.
Op de DHZ manier kun je je bier goed in een richting sturen.



Jos Duurland

Citaat van: Neetje op 07-03-2020  17:11 uIk ben een beetje van suiker is suiker.
Vraag me af of je niet probeert een smaakje toe te voegen dat je niet proeft in het uiteindelijke resultaat.


Goede opmerking:  antwoord is ja en nee. La Trappe gebruikt bepaalde ingrediënten. Als je wilt imiteren moet je daar beslist naar kijken. aan de andere kant, glucosestroop is voornamelijk vergistbare suiker, maar omdat het van mais afkomstig is zou het zo kunnen dat het de doordrinkbaarheid ten goede komt. Zonder uitproberen durf ik daar geen zinnig woord over te zeggen. Vandaar: proberen!

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.