Mijn eerste Brewferm tripel blik probeersel

Gestart door henkg, 07-12-2011 12:26 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Adrie

Inderdaad. Haasten is nooit goed, zeker niet bij bier brouwen. Je kunt het bier best een week of twee tot drie in de mandfles laten nagisten alvorens te bottelen. Daar wordt het bier beter van en je krijgt niet zoveel gist in je flessen.

henkg

Dank voor tips (eind SG moet een aantal dagen laag en stabiel zijn: dat was al zo bij mij / beter wat nog langer laten lageren: tsja, na 11 dagen was mijn geduld op / bottelsuiker nauwkeurig toedienen: ja, belangrijk!)
Veel geleerd, door alle informatie op dit forum, en met behulp daarvan gewoon een eerste keer te doen. De volgende keren zullen beter, en vooral makkelijker / voorspelbaarder gaan.

Zonet even één flesje geopend (en 10 seconden later weer gekroonkurkt): Na 4 dagen bij ca 20 graden al een mooi klein sis-geluidje. Bier is ook al vrijwel geheel helder.
Ondanks alle rijpingsadviezen (nog 6 a 8 weken rijpen?) ga ik komend weekeinde er eentje (twee?) proberen. Bij voldoende CO2 ga ik de rest kouder zetten. Zoniet, dan nog wat langer bij kamertemperatuur laten staan.
Het langer lageren ga ik toepassen op het volgende (Brewferm Gallia) blik. Dat moet nog wel even wachten, er staat nu wat stookwijn en een rode wijn probeersel te gisten.
En in de tussentijd spaar ik. Geen speldjes (bestaan die nog?) of postzegels, maar flesjes.
Wordt vervolgd...

henkg

Elf dagen na het bottelen van Brewferm (blik) Tripel. De eerste test: na even licht koelen nu een flesje geopend en ingeschonken.

- Een licht sisje bij openen (ik zal me geen zorgen hoeven maken over bommetjes)
- Krap voldoende CO2
- Helder, redelijke schuimkraag, enige opstijgende belletjes.
- Smaak: droog, met een licht zoete afdronk. Nog wat hard, een bittertje, nog geen complexe smaak. Een beetje stroef.
Dit alles op basis van mijn allereerste blikbrouwsel. Lang niet vies, zeer acceptabel om nu al alles op te drinken. Maar ik ga niet voor acceptabel, maar voor (heel) lekker. Na nog een paar dagen bij kamertemperatuur ga ik ze koeler zetten, en elke week er eentje proeven. Hopelijk heb ik dan na een week of vijf nog zo'n 20 heel lekkere biertjes over. Tot nu toe ben ik zeer tevreden. Over een paar dagen ga ik mijn (blik) Brewferm Gallia brouwsel opstarten!
[Edit] Na een kwartiertje blijft het bittertje hangen. Gaat na een week of vijf rijpen wel goed komen toch?


Joost81

Citaat van: henkg op 27-12-2011  21:16 u[Edit] Na een kwartiertje blijft het bittertje hangen. Gaat na een week of vijf rijpen wel goed komen toch?

Ik heb eind augustus ook zo'n blik tripel gebrouwen en nu na 3 maanden vind ik er nog steeds een vrij scherp bittere nasmaak aan zitten. Het tweede flesje smaakt een stuk beter, even wennen aan de smaak denk ik  :)

henkg

Nu, ongeveer 5 weken na het bottelen van Brewferm (blik) Tripel:

- Een mooi sisje bij openen (bij ca 8 graden)
- Voldoende CO2
- Helder, fatsoenlijke schuimkraag, enige opstijgende belletjes.
- Smaak: droog, niet meer zoetig. Niet meer hard, wel nog een licht bittertje, dat ook blijft hangen. Wel lekker eigenlijk.
Absoluut geen perfecte Westmalle tripel kloon. Wel prima geslaagd, zeker voor dit allereerste brouwseltje.

Na een uitstapje (Brewferm Grand Cru, onlangs gebotteld, eerste testresultaat: beetje dunnetjes, geen bite; pas een oordeel na een aantal weken), staat nu de tweede Brewferm tripel te gisten, met Westmalle gist ....

Jacques

Citaat van: henkg op 28-01-2012  18:10 uNu, ongeveer 5 weken na het bottelen van Brewferm (blik) Tripel:

- Een mooi sisje bij openen (bij ca 8 graden)
- Voldoende CO2
- Helder, fatsoenlijke schuimkraag, enige opstijgende belletjes.
- Smaak: droog, niet meer zoetig. Niet meer hard, wel nog een licht bittertje, dat ook blijft hangen. Wel lekker eigenlijk.
Absoluut geen perfecte Westmalle tripel kloon. Wel prima geslaagd, zeker voor dit allereerste brouwseltje.

Mooi dat het allemaal gelukt is. Bierbrouwen lijkt ingewikkeld maar in de praktijk valt het allemaal reuze mee. Dat geldt ook voor het brouwen met mout.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.