28-05-2005 ONK 2005

Gestart door Johannes, 06-12-2004 15:01 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Henk oet Paiz

Allereerst de prijswinnaars en ook de bijna prijswinnaars van harte gefeliciteerd met de behaalde resultaten. :groots:

Voor mij dus dit jaar geen ONK, maar wel een prachtig weekend op een Klipper op de Waddenzee. Met twee vaatjes eigen witbier (met vlierbloesem), dat bij de familie bijzonder in de smaak viel. Het ging erin als Gods woord in een ouderling, om maar eens een oud gezegde bij ons uit de buurt te gebruiken. ;D

Maar volgend jaar moet ik er toch maar weer naar toe, want de resultaten waren vorig jaar een stuk beter dan dit jaar. Ik wacht met smart op de keuringsformulieren, om te zien wat de commentaren van de heren keurmeesters zijn. Over één ding heb ik mij zeer verbaasd, en dat is dat mijn BPA maar 11 punten heeft gehaald en dat alleen op het eerste onderdeel. Op alle andere onderdelen 0 punten. Op dit moment zit ik dit bier te drinken en jawel ..... ik leef nog. Het is een heerlijk bier, niet mijn favoriet, maar hij moet toch wel zo'n 60 punten kunnen halen net als de rest. Wat is hier gebeurd???? Ik heb er inmiddels één krat en een vaatje van genuttigd en er heeft niet één verkeerd bier tussen gezeten. Heeft het toeval op een dusdanige wijze toegeslagen dat ik drie geïnfecteerde flesjes heb ingestuurd??? Dat kan toch niet waar zijn. Ik hoop de verklaring op het formulier te vinden. :-[

Groeten,

(Een enigszins gedesillusioneerde) Henk  :proost2:

PS Gevitaliseerd water helpt dus ook al niet om een prijs te winnen ;)




Adrie

Hoe zit dat eigenlijk? Ik dacht dat aan het ONK alleen amateurbrouwers mogen meedoen. De nr 2 in klasse A (Carina Kelder) is helemaal geen amateur, maar een professioneel brouwster (Brouwerij Mommerite).

Johannes

Dat vroeg ik me ook af het ONK is inderdaad alleen voor amateurbrouwers, dat staat in het LABO reglement wat bij elk ONK wordt gebruikt. Ik heb opgevangen dat dit een thuisbrouwsel is van de desbetreffende brouwster, en geen professioneel brouwsel. Het feit dat je in het dagelijks leven professioneel brouwer bent maakt dan niet uit.


gelfling

Het was inderdaad een hele geslaagde dag, de tweede lezing hebben we maar overgeslagen, om toch wat tijd over te houden om te praten met andere bierliefhebbers/forumbezoekers.
Als de hobbybrouwen dag half zo gezellig wordt als deze, dan is hij bij voorbaat al geslaagd.
Wel nog even proberen om een biertje te brouwen zonder nare bijverschijnselen.......

Adrie: je hebt gelijk, maar is het niet een mooie opsteker voor jullie? Jullie kunnen je in ieder geval meten met een professionele brouwerij!
 

Jacques

Ik neem aan dat Carina dit bier thuis met een hobbybrouwinstallatie gebrouwen heeft en op dat moment de hoedanigheid van hobbybrouwer had.

Overigens was vorig jaar ook zo iets soortgelijks aan de hand. Toen won Eirc van den Nouweland een 2e prijs in de klasse D met een kloostebier. Eric is de brouwer bij brouwerij De Roos in Hilvarenbeek. Het bier waarmee hij gewonnen had was thuis gebrouwen en niet in Hilvarenbeek.

Wanneer is iemand professioenele brouwer en wanneer een hobbybrouwer?
Mag iemand die in een brouwerij aan de bottellijn staat bier inzenden voor het ONK? Ik denk van wel.

Herman

Ik heb even met Carina gepraat en het betreft inderdaad een thuisbrouwsel, de allereerste pils wel te verstaan. Kleine brouwers zijn vaak ook amateurbrouwers (geweest) en in ieder geval liefhebber! Ik vind het prima, zolang je ze inderdaad maar thuis brouwt.

Herman

Adrie

Mee eens, hoor. Hoewel de scheidslijn wel erg dun kan worden. Professionele brouwers hebben vaak toegang tot grondstoffen en informatie die voor amateurs moeilijk of niet toegankelijk zijn. Het lijkt me dat het in orde is zolang het bier(type) niet ook professioneel door de brouwer gemaakt wordt en de installatie niet dezelfde is als die waarin ook professioneel gebrouwen wordt.

Ik hoop trouwens dat volgend jaar meer amateurbrouwers (met name de prijswinnaars) hun bieren aanbieden aan de bezoekers van het ONK, het liefst van het vat. Ik ben altijd heel benieuwd naar hoe de prijswinnende bieren smaken. Dat geldt zeker voor de bieren van dit jaar met 90 punten of meer.

Adrie

Brouwers,

Op de site van de Vier Broeders (zie link in handtekening) heb ik wat foto's (ter meerdere eer en glorie van de Broeders, uiteraard  ;) ) geplaatst. Kijk bij De Brouwerij --> Nieuws en bij het eerste nieuwsitem door naar de foto's.

Groeten,

A3

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.