Koffiezetter Rimstest pils met W-34/70 pilskorrel

Gestart door Edgar, 18-11-2011 21:40 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Edgar

Citaat van: Edgar op 08-11-2011  22:05 uIk heb het vandaag even getest met mout. 4,4 kilo in 17,5 liter.
Geleerd dat ik pas moet pompen als de mout goed is opgelost, dus iets warmer inmaischen dan ik deed (voor de lol op 40 graden... ;p). En toen kwam tegenslagje nr 2: de koffiezetter sloeg in z'n thermobeveiliging. Gevolg was dat 'ie ongeveer de helft van de tijd uitstond. Dat was te weinig om deftig te maischen.

Ik ga er niet teveel woorden aan vuilmaken. Het maischen met de koffiezetter liep vast wegens de oververhittingsbeveiliging van de koffiezetter, dus verder gemaischt met het gasfornuis.

De pilskorrel wilde ik een keer testen. De term 'Bohemian' maakt me altijd geïnteresserd als het om pils gaat, vandaar. Ken uw vijanden.

Pilsmout 4,4 kg
Northern Brewer    8,5 25g 80 min 20 IBU
Hallertau Tradition 4,5 25g 60 min 10 IBU
Hallertau Tradition 4,5 25g 10 min

12 Plato, geheveld op 3,5 Plato.

Osmosewater. Op 12° vergist, optimum volgens producent. 3 zakjes genomen op 20 liter omdat het al wat ouder was en slecht bewaard.

De vergisting leek niet te starten, tot ik er achter kwam dat het 'nieuwe' (nou ja, een jaar oud) 30-liter plastic vat van het type dat Brouwland nu niet meer verkoopt, een andere dekseldiameter bleek te hebben dan vroeger. Of, nou ja, whatever, het zat los en het lekte.

Inmiddels staat het te lageren in de schuur. De smaak is flauw. Precies de smaak die het zonde maakt om pils te brouwen met commerciële pilsgisten. Die smaken namelijk allemaal nergens naar, ook de vloeibare niet. Keurig bier, om keurige jenever van te maken.

Dus mensen, kiest uw pilsgist zorgvuldig. Pils brouwen is voor ons lastig genoeg om er een memorabele drank van te maken die zich onderscheidt van de rest. Pilskorrels zijn dus vanaf heden niet meer toegestaan.

 :stokpaard:

Herman

Woef!

Ik ga binnenkort eens even een lekkere pils brouwen met W34/70. Ik ben van mening dat mijn liefde voor de korrel en de hop en het goddelijk Borgerder water de doorslag zal geven in mijn queste naar edel gerstenat. Hiermee zelfs de weg naar een podiumplaats op het ONK binnen bereik brengend.


 :brouwen:

Edgar

Ha, een rebel. Succes ermee. Inderdaad, was ik vergeten, als je prijzen wil winnen moet je inderdaad korrels nemen. Keurmeesters leren dat pils goed is als 'ie geen smaakjes heeft. Jammer genoeg zijn met de smaakjes ook vaak de smaken verdwenen.

RobinB

Citaat van: Edgar op 18-11-2011  21:40 uDe smaak is flauw. Precies de smaak die het zonde maakt om pils te brouwen met commerciële pilsgisten. Die smaken namelijk allemaal nergens naar, ook de vloeibare niet.

Hahaha, grapjas!
Alle voor hobbybrouwers (normaal) verkrijgbare (pils-)gisten zijn commerciele gisten. Oók jouw geliefde 2278 Czech pils gist...
;D

Edgar

Jammer dat je niet begrijpt wat ik bedoel. Ik ga het niet uitleggen.

Welkom terug!

RobinB

Ik begrijp wel wat je bedoelt, dat komt alleen niet overeen met wat je schrijft.
Maar laten we het hier maar bij laten inderdaad... ;)

Edgar

Oooooommmmmmmmmmmmm......... *

* klankwoord bedoeld om een onthechte meditatieve toestand weer te geven. Geen poging tot het spellen van een Griekse letter die wordt gebruikt om elektrische weerstand uit te drukken noch de broer van de ouder.

Herman


Adrie

Citaat van: RobinB op 27-11-2011  20:11 uHahaha, grapjas!
Alle voor hobbybrouwers (normaal) verkrijgbare (pils-)gisten zijn commerciële gisten. Oók jouw geliefde 2278 Czech pils gist...
;D

Citaat van: RobinB op 27-11-2011  20:25 uIk begrijp wel wat je bedoelt, dat komt alleen niet overeen met wat je schrijft.
Maar laten we het hier maar bij laten inderdaad... ;)

Citaat van: Edgar op 27-11-2011  21:30 uOooooommmmmmmmmmmmm......... *

* klankwoord bedoeld om een onthechte meditatieve toestand weer te geven. Geen poging tot het spellen van een Griekse letter die wordt gebruikt om elektrische weerstand uit te drukken noch de broer van de ouder.

Hellep. Het begint weer.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.