Kraan monteren in gamel

Gestart door beerbelly, 30-11-2004 12:41 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

beerbelly

Voordat ik met afdichtingsproblemen kom te zitten en wel een gat heb gemaakt in mijn gamel van 40 liter vraag ik om advies. De gamel is dubbelwandig en ik wil een kraan aan de zijkant. De bedoeling is dat hij multifunctioneel wordt, soms maischketel, soms spoelton, soms spoelwatervat. Ik heb geen RIMS en HERMS plannen, daar vind ik het roeren veel te leuk voor. De informatie over hevelfilters (wortverzamelpijpjes) heb ik ook al gezien. Maar goed, welke materialen kan ik het beste gebruiken voor mijn plan?
 :biersmile: :bijdrage_forum: :lekkerbier:

Adrie


beerbelly

Ha A3,

Bedankt voor de snelle reactie.

Bierbuik

badger

yeeedzzz


hé a3

hoe heb je dat vast gemaakt

toon es een paar details foto's

thx

badger

Adrie

Ik heb gaten geboord in de ketels en vervolgens rvs pijpjes met een buitendiameter van 12 mm in de binnenketel laten lassen. Alles wat ik er op aan wil sluiten kan gewoon met een 12 mm snelkoppeling.

Aangezien het rvs nogal dun is, is het lassen ervan zeer lastig (en dus duur). Als weer zo'n installatie zou bouwen zou ik toch kijken of ik een soort klemkoppelingen kan vinden. Dat dicht ook goed af en is een stuk goedkoper.

Groeten,

A3

J

BeerBelly,

Kijk eens naar de 'weldless spigots'  van morebeer (www.morebeer.com).
(zie http://www.morebeer.com/product_images/1/1043.jpg)

Heb daarmeemijn installatie gemaakt. Gewoon een gat van 22mm (of was het nu 20mm) in je ketel, kraan erin, rubber erop, moer aandraaien en alles is waterdicht.

Groeten
J.

beerbelly

Thanx J.

Dat ziet er inderdaad simpel uit, misschien hebben ze zoiets ook wel bij de bouwmarkt op de hoek.
Hoe snel had je het eigenlijk in huis na het bestellen? :merlin:
Gelukkig ken ik ook nog iemand die prachtig RVS kan lassen.

Greetz,

Beerbelly :lekkerbier:

J

Citaat van: beerbelly op 02-12-2004  12:16 uDat ziet er inderdaad simpel uit, misschien hebben ze zoiets ook wel bij de bouwmarkt op de hoek.
Hoe snel had je het eigenlijk in huis na het bestellen? :merlin:
Gelukkig ken ik ook nog iemand die prachtig RVS kan lassen.

Let wel dat alles in de ketel voedsel geschikt moet zijn. Vooral de rubbere afsluitingen zijn een probleem om te vinden.

Het heeft wel enkele weken geduurd voor ik alles had. Had wel een hele hoop besteld en de douane was niet zo soepel ...

Als je iemand kent die RVS kan lassen zou ik daarvoor kiezen.

J.

Dick

Ik wil in een gamel gaan maischen om vervolgens de maisch, middels zwaartekracht en een kraan, te verplaatsen naar de spoelton. de reden daarvoor is dat ik zo weinig mogelijk handmatig wil "scheppen".

1. de gamel is dubbelwandig;
2. ik gebruik een roerwerk;
2. ik verwarm met gas;
3. ik wil geen herms/rims.

Het grootste probleem is volgens mij dat ondanks een roerwerk er altijd stilstaande maisch in de kraan zit tijdens het maischen en gegeven mijn manier van verwarmen er altijd sprake is van aanbranden.De vraag is wat voor een kraan ik daarvoor kan gebruiken en waar en hoe te bevestigen.

Mocht iemand een idee hebben hoor ik het graag  :shelp:

Brouwer in de klei



Kijk eens op de pagina over mijn installatie op mijn site.

Hoi A3 ik heb met belangstelling naar je site gekeken. Ik ben nu ook een brouwketel aan het maken van een gamel. Die fiets schrootmolen!? Dat is toch wel het toppunt!

_M_M_

Ik weet dat ik nu een heeeeel oud draadje weer aanzwengel maar ik heb even een creatieve blok..
ik wil ook graag een HERMS gaan bouwen en dan ontkom je er niet aan dat je kranen en andere buizen/slangen materiaal met elkaar moet gaan verbinden. Maar ik kan me even geen voorstelling maken van welke kranen/doorvoeren hier het beste voor gebruikt kunnen worden zonder iets vast te laten lassen.
Misschien dat jullie mij weg wijs kunnen maken :groots:

Alvast bedankt ;D

_M_M_


IvoDelver

Citaat van: _M_M_ op 09-03-2016  17:36 uNiemand?
Zonder laswerk heb ik de huiddoorvoeren van brewpi.com gebruikt. Allemaal rvs met silicone en tot nu toe geen lekkages [emoji16]

_M_M_

Hartelijk dank,  dan zal ik daar eens kijken

dutch food geek

Kleine tip: gebruik een gatenpons om je gaten te maken. Prachtig rond en precies op maat en geen geneuzel met een uitschietende boor. Kost een beetje maar maakt het leven zo veel makkelijker!

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.