12-05-2012 PINT/Brand PILS wedstrijd voor hobbybrouwers

Gestart door JeroenCV, 16-11-2011 11:22 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Oscar

Citaat van: EBC op 05-03-2012  19:53 uOp je werkadres bezorgd?  ;D

Probleem opgelost... Ben gebeld door Brand brouwerij. Blijkt dat ze de brief hadden verstuurd naar het verkeerde huisnummer. De brief wordt dus nagestuurd... :brouwen:

William

Citaat van: JeroenCV op 30-01-2012  08:48 uUit het regelement:

Brouw thuis een pils. De eisen zijn dat het een ondergistend, helder, pils moet zijn, met een
alcoholgehalte rond de 4,5-5 procent. Tevens dient het product te voldoen aan de eisen zoals
gesteld in de definitie van pils in de Bierverordening 2003:   
- lichtgekleurd bier met een kleur beneden nummer 30* van de E.B.C.-kleurschaal 
- extractgehalte van de stamwort tussen 11 en 13,5% Plato.

Die 4.5 - 5% procent alcohol zijn waarschijnlijk volumeprocenten als ik naar het algemene pilstype-fiche kijk.

Iemand enig idee hoe strak het alcoholgehalte binnen die grenzen moet zitten? Of zou de Plato-eis van 11 - 13.5% Plato strikter zijn?

Die 4.5 - 5% is laag. Ik heb gisteren mijn eind SG toch nog maar een beetje naar beneden bijgesteld.

Jacques

Met een beetje goede vergisting en hergisting op de fles is het niet eenvoudig om aan deze parameters te voldoen. Ook ik heb het een en ander gecorrigeerd.

Raymond293

Al zou ik hergisten op fles zou ik er waarschijnlijk ook overheen gaan. Gelukkig gaat het gewoon de Corny in...scheelt weer een paar tiende procentjes :)

De vergisting hier gaat, voor mijn pils begrippen, lekker snel. Binnen 6 dagen naar 1016...niet verkeerd.
Had voor het eerst een 4 liter starter gebruikt, dat scheelt blijkbaar..normaal gesproken gaat het bij mijn vergistingen niet zo snel :)

Ronald_

13,5 Plato is toch SG 1055?  Start SG van 1048, plus wat bottelsuiker.. dat moet (heel) gewoon lukken toch?


Jacques

Bij een start SG van 1048 en een vergistingsgraad van meer dan 80% en een suikergift van 5 tot 6 g per liter zit je op 5,5% vol.

Ronald_

Whatever.. Het zal wel.. ik blijf in ieder geval binnen het reglement zonder moeite... :)

JeroenCV

Heren,

Probeer zo dicht mogelijk binnen de gestelde waarden te komen met je recept/brouwsel.
Indien je wint zal het bier door het laboratorium worden gemeten en in overleg met de brouwmeester wordt jou brouwsel vertaald naar een volledige batch.

cervisia

Zo die van mij staat ook mooi te pruttelen :proost:
Hoop wel dat het nog even duurt voor ze hem komen ophalen!

Drents Hopbier

Citaat van: JeroenCV op 13-03-2012  09:59 uHeren,

Probeer zo dicht mogelijk binnen de gestelde waarden te komen met je recept/brouwsel.
Indien je wint zal het bier door het laboratorium worden gemeten en in overleg met de brouwmeester wordt jou brouwsel vertaald naar een volledige batch.

Stel dat jouw winnend bier niet binnen de gestelde waarden valt (gemeten wordt 5,3 % alc. i.p.v. berekend 5,0 %), wordt dan automatisch nr. 2 winnaar of is er dan geen winnaar?

Hopbier

MO


Gerb

Ik ben zeker de laatste die gaat brouwen, maar aanstaande zaterdag ga ik proberen om dit erdoor heen te persen. Nog anderen die nog moeten brouwen?

dennis

Citaat van: Gerb op 15-03-2012  10:16 uIk ben zeker de laatste die gaat brouwen, maar aanstaande zaterdag ga ik proberen om dit erdoor heen te persen. Nog anderen die nog moeten brouwen?
Zaterdag ga ik ook nog een poging wagen!

Ronald_

Oef Gerb, dat is erg krap de tijd! Ga je geforceerd carboniseren?

Gerb

Euh nee, maar ik heb een shitload aan gist. Ik heb toch nog 1,5 maand, toch??

Oscar

Citaat van: Gerb op 15-03-2012  10:16 uNog anderen die nog moeten brouwen?

Vandaag wordt hier de winnende pils gebrouwen..... :brouwen:

Oscar

Citaat van: Ronald_ op 15-03-2012  10:19 uOef Gerb, dat is erg krap de tijd!

Ach, tijd zat. 1 weekje gisten, 1 weekje lageren, bottelen. Ruim op tijd... :)

dennis

Citaat van: Oscar op 15-03-2012  10:33 uVandaag wordt hier de winnende pils gebrouwen..... :brouwen:
Weet je dat zeker? Dat staat toch echt voor komende zaterdag gepland ;)  :brouwen:

Oscar

Citaat van: dennis op 15-03-2012  10:34 uWeet je dat zeker?

Ja  ^-^ Leuk dat je meedoet hoor...maar eeeuh... ;D ;D ;D ;D ;)

dennis

Citaat van: Oscar op 15-03-2012  10:36 uJa  ^-^ Leuk dat je meedoet hoor...maar eeeuh... ;D ;D ;D ;D ;)
Tssssk

Oscar

Wel leuk, vanuit het HAB doen er 5 brouwers mee..... :)

Oscar


Gerb


Oscar


Ronald_

Heerlijk hoe iedereen zijn recept 'geheim' aan het houden is..

Opeens veel vragen over giststarters, ondergist.. heerlijk!

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.