Het officiële SPEIDEL Braumeister topic

Gestart door Ernstig, 12-10-2011 22:40 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

bierfan

Heb je die gratis gekregen? Of had je nog garantie?

Ik moet m namelijk bestellen. Is toch weer 50 euro incl. verzenden.

Dund

Helemaal gratis had men brouwmeister al een paar jaar. Heb geen bon of iets hoeven overleggen. Gewoon aangegeven dat de kraan vanaf dag 1 lekte.

Brambo

Misschien ook eens proberen! Al 3jaar mijn braumeister en 3 jaar lekkende kraan. Intijd nieuwe gekregen van Brouwmarkt maar deze lekte even hard

bierfan

Citaat van: Dund op 24-01-2018  18:56 uHelemaal gratis had men brouwmeister al een paar jaar. Heb geen bon of iets hoeven overleggen. Gewoon aangegeven dat de kraan vanaf dag 1 lekte.

Dat is mazzel. Ik heb een rvs stop besteld. Die draai ik er wel op. Ik gebruik de kraan toch nooit.

Martijn0172

Ik brouw graag bieren met veel hop en wil eigenlijk gewoon alles de ketel in mieteren, ik heb hopspiders, hopzakjes en nog meer gebruikt maar ik vind het allemaal net niet. Ik wil eigenlijk een goede filter gebruiken zodat ik geen aftap problemen krijg. Iemand ervaring met onderstaande item van bacbrewing? geen problemen met aftappen bij het gebuiik van honderden grammen hop? zowel pellets als bloemen?

http://www.bacbrewing.com/epages/990497525.sf/en_GB/?ObjectPath=/Shops/990497525/Products/BB.BM50.002

Brouwers

Citaat van: Martijn0172 op 27-01-2018  16:57 uIk brouw graag bieren met veel hop en wil eigenlijk gewoon alles de ketel in mieteren, ik heb hopspiders, hopzakjes en nog meer gebruikt maar ik vind het allemaal net niet. Ik wil eigenlijk een goede filter gebruiken zodat ik geen aftap problemen krijg. Iemand ervaring met onderstaande item van bacbrewing? geen problemen met aftappen bij het gebuiik van honderden grammen hop? zowel pellets als bloemen?

http://www.bacbrewing.com/epages/990497525.sf/en_GB/?ObjectPath=/Shops/990497525/Products/BB.BM50.002
Filter werkt best aardig, zo wat ik op het Braumeister forum heb gelezen. Maar de doorstroom is heel laag, waardoor hij eigenlijk niet bruikbaar is.

bierfan

Ik gooi ook altijd de hop los in de Braumeister. Na het koelen whirlpoolen en daarna overhevelen met een hevel met droesemfilter.
Dit is voor mij de beste manier.

hans_nwk

Citaat van: Martijn0172 op 27-01-2018  16:57 uIk brouw graag bieren met veel hop en wil eigenlijk gewoon alles de ketel in mieteren, ik heb hopspiders, hopzakjes en nog meer gebruikt maar ik vind het allemaal net niet. Ik wil eigenlijk een goede filter gebruiken zodat ik geen aftap problemen krijg. Iemand ervaring met onderstaande item van bacbrewing? geen problemen met aftappen bij het gebuiik van honderden grammen hop? zowel pellets als bloemen?

http://www.bacbrewing.com/epages/990497525.sf/en_GB/?ObjectPath=/Shops/990497525/Products/BB.BM50.002
De doorloop is geweldig goed, fantastisch product, zou het nooit meer willen missen  :huilen: 8) :o
(wil je hem overnemen? Hij is zo geweldig dat hij weg mag).

Groet,
Hans

Dund

Heb vorige week voor de 50 liter Braumeister een pijpje laten maken van rvs 37.2 cm

Net een brouwsel gebrouwen met 16 kilo mout 70 liter.

Dit brouwsel had ik twee weken terug ook gebrouwen zonder pijpje. Het SG is van 1050 zonder pijp naar 1052 gegaan. Dat is toch ongeveer 5% verbetering. Ik ben er happy mee. Let wel dit is dus met de pijp tot de max gevuld. Met minder mout denk ik dat het meer verschil gaat maken.

Ik heb niet geroerd.

12345

Dit moet ik toch echt eens vragen. Iedereen heeft het maar over oxidatie en hoe slecht het bier daar van gaat smaken. Ze zeggen zelfs dat je voorzichtig moet roeren tijdens het maischen. Je denkt: maar daarna ga je toch nog koken en dan verdwijnt die zuurstof toch? Maar zuurstofinslag tijdens het maischen schijnt bepaalde stofjes te veroorzaken waardoor het bier later alsnog gaar oxideren. Dus je moet voorzichtig roeren tijdens het maischen.

Maar nu ga ik mijn ei leggen. Zo'n Braumeister roert helemaal niet voorzichtig! Hij pompt het wort rond, naar boven toe, waar het als een dun gordijn over de rand van de mouttrommel valt. Het valt wel meer dan 20 cm naar beneden als je weinig maischwater gebruikt omdat je wat meer wilt spoelen. Dat lijkt me toch echt de ideale manier van zuurstofopname!

Waarom hoor je hier niets van? Zie ik het verkeerd? Zijn er oplossingen? Misschien is het een idee om de Braumeister tijdens het maischen met CO2 te vullen? Dat hebben ze in kleine cilinders, volgens mij.

Basje42

Citaat van: 12345 op 14-02-2018  13:34 uDit moet ik toch echt eens vragen. Iedereen heeft het maar over oxidatie en hoe slecht het bier daar van gaat smaken. Ze zeggen zelfs dat je voorzichtig moet roeren tijdens het maischen. Je denkt: maar daarna ga je toch nog koken en dan verdwijnt die zuurstof toch? Maar zuurstofinslag tijdens het maischen schijnt bepaalde stofjes te veroorzaken waardoor het bier later alsnog gaar oxideren. Dus je moet voorzichtig roeren tijdens het maischen.

Maar nu ga ik mijn ei leggen. Zo'n Braumeister roert helemaal niet voorzichtig! Hij pompt het wort rond, naar boven toe, waar het als een dun gordijn over de rand van de mouttrommel valt. Het valt wel meer dan 20 cm naar beneden als je weinig maischwater gebruikt omdat je wat meer wilt spoelen. Dat lijkt me toch echt de ideale manier van zuurstofopname!

Waarom hoor je hier niets van? Zie ik het verkeerd? Zijn er oplossingen? Misschien is het een idee om de Braumeister tijdens het maischen met CO2 te vullen? Dat hebben ze in kleine cilinders, volgens mij.

De zuurstof wordt door gekletter tijdens het maischen "chemisch" ingebonden in het wort, en dat veroorzaakt naderhand oxidatie.
Dat kan je niet eruit koken, sorry als ik het misschien ietwat vreemd uitleg. Dat is wat ik begrepen heb.

Het wort gordijn dat omlaag valt klettert (als de BM waterpas staat) niet echt omlaag.
Dus daar zou ik niet al teveel aandacht aan schenken. Maar er meer voor zorgen dat al jou handelingen niet kletteren.
Zoals niet roeren met een mixer, rustig spoelen ook met korf eerst op eerste nokken en daarna pas op de 2e nokken zetten.

Basje42

Citaat van: Dund op 28-01-2018  18:35 uHeb vorige week voor de 50 liter Braumeister een pijpje laten maken van rvs 37.2 cm

Net een brouwsel gebrouwen met 16 kilo mout 70 liter.

Dit brouwsel had ik twee weken terug ook gebrouwen zonder pijpje. Het SG is van 1050 zonder pijp naar 1052 gegaan. Dat is toch ongeveer 5% verbetering. Ik ben er happy mee. Let wel dit is dus met de pijp tot de max gevuld. Met minder mout denk ik dat het meer verschil gaat maken.

Ik heb niet geroerd.

Ik ben er ook blij mee, ik merk wel dat ik soms wat "last" van kleine spuitende wortstraaltjes heb.
Die net over de rand komen als ik het deksel optil.

12345

Citaat van: Basje42 op 14-02-2018  13:56 uHet wort gordijn dat omlaag valt klettert (als de BM waterpas staat) niet echt omlaag.
Dus daar zou ik niet al teveel aandacht aan schenken. Maar er meer voor zorgen dat al jou handelingen niet kletteren.
Zoals niet roeren met een mixer, rustig spoelen ook met korf eerst op eerste nokken en daarna pas op de 2e nokken zetten.

Kijk, dat bedoel ik nou. Volgens mij is een dun, stromend vloeistofgordijn met een grote oppervlakte de ideale manier om zuurstof op te nemen. Maar daar moet ik niet teveel aandacht aan schenken. Wél moet ik heel rustig roeren. Sorry Basje, ik geloof het gewoon niet.

Overigens: rustig roeren doe ik al en spoelen met de korf op de onderste nokken doe ik ook al.

Basje42

Citaat van: 12345 op 14-02-2018  14:36 uKijk, dat bedoel ik nou. Volgens mij is een dun, stromend vloeistofgordijn met een grote oppervlakte de ideale manier om zuurstof op te nemen. Maar daar moet ik niet teveel aandacht aan schenken. Wél moet ik heel rustig roeren. Sorry Basje, ik geloof het gewoon niet.

Overigens: rustig roeren doe ik al en spoelen met de korf op de onderste nokken doe ik ook al.

Met weinig aandacht schenken/verwaarlozen bedoel ik, daar kan je in principe toch niets aan veranderen.
Als je dat wilt uitsluiten kan je beter overwegen om de Braumeister te verkopen.
Ik heb geen last van geoxideerde bieren, dus mijn eerste redenatie is dat het waarschijnlijk wel meevalt.

davyd

Klopt. De Braumeister is een oxiderende mf. De enige manier om dat te vermijden is ervoor zorgen dat het wort niveau hoger is dan de moutpijp.

Dund

Ik start altijd met 65 liter water in de Braumeister. Je hebt dan inderdaad geen kletterende wort, je kan dun maisschen, en je hebt minder spoelwater nodig. 1 nadeel is dat je dan niet tussentijds kan roeren. Persoonlijk vind ik dat niet erg omdat ik altijd tussen de 75 en 85% rendement heb zonder roeren.Dat is voor mij voldoende en het gehannes met de filter openen vind ik die paar punten niet waard. Daarnaast brouw ik altijd 65 liter dus wat meer maischwater is dan ook wel handig.

12345

Ik heb de 25 liter Braumeister.
Als je zoveel maischwater gebruikt dat het tot de rand van de moutkorf komt, heb je inderdaad geen oxidatie. Je kunt dan ook niet tussentijds roeren.
Net heb ik even snel een berekening gemaakt en volgens mij kom je op die manier niet boven een start SG van ca 1072. Ook kun je dan (bijna) niet meer spoelen. Velen vinden het bier beter smaken door wat meer te spoelen. Soms wil ik een bier met een SG van 1080, zelfs wel eens 1085.

Een andere oplossing zou kunnen zijn om de Braumeister tijdens het maischen te vullen met CO2 uit een gaspatroon.

Tot slot: ook ik heb in de ca 10x dat ik met de Braumeister gebrouwen heb, nog nooit oxidatie bespeurd. Ik heb bieren tot ca 4 maanden bewaard en niets geproefd. Ik vraag me wel eens af, of die oxidatie (of beter pre-oxidatie) bij ons amateurs nu echt wel een zo grote rol speelt dat het waarneembaar is. Soms geloof ik dat amateurs dingen van de grote jongens overnemen zonder ze volledig te begrijpen, of ze dermate vereenvoudigen dat ze niet meer kloppen, of dingen overnemen die door de veel kleinere schaal waarin wij werken nauwelijks nog van toepassing zijn. Maar deze opmerkingen kunnen natuurlijk tot mijn onwetendheid te herleiden zijn.

Als ik en anderen geen oxidatie proeven in het bier van de Braumeister, ga ik er verder niets aan doen. Het valt me alleen op dat er wél zoveel drukte wordt gemaakt om een beetje gespetter terwijl dat gordijn naar mijn schatting zeker 10x zoveel zuurstof opneemt. 


Jacques

Citaat van: Basje42 op 14-02-2018  13:59 uIk ben er ook blij mee, ik merk wel dat ik soms wat "last" van kleine spuitende wortstraaltjes heb.
Die net over de rand komen als ik het deksel optil.

Dat is een teken dat je te fijn schroot...
Zet je schrootmolen grover en je hebt er geen last meer van.

Jacques

Citaat van: Basje42 op 14-02-2018  14:49 uIk heb geen last van geoxideerde bieren, dus mijn eerste redenatie is dat het waarschijnlijk wel meevalt.

Ik heb ook geen last (meer) van geoxideerde bieren. Bij mijn oude installatie waarbij ik via een losse externe pomp het wort circuleerde voor het filteren had ik daar wel last van.
Het ontluchten van de pomp aan het begin is naar mijn idee een belangrijke maatregel ter beperking van oxidatie.
Verder inderdaad zorgen dat de ketel waterpas staat zodat het wort niet klettert.

Overigens roerde ik bij mijn oude installatie met een roerspaan tijdens het opwarmen van het beslag. Ook dat zorgt voor oxidatie...

davyd

Citaat van: Jacques op 14-02-2018  23:51 uIk heb ook geen last (meer) van geoxideerde bieren. Bij mijn oude installatie waarbij ik via een losse externe pomp het wort circuleerde voor het filteren had ik daar wel last van.
Het ontluchten van de pomp aan het begin is naar mijn idee een belangrijke maatregel ter beperking van oxidatie.
Verder inderdaad zorgen dat de ketel waterpas staat zodat het wort niet klettert.

Overigens roerde ik bij mijn oude installatie met een roerspaan tijdens het opwarmen van het beslag. Ook dat zorgt voor oxidatie...

In termen van HSA oxideert wort WEL volledig wanneer je met de Braumeister op de gewone wijze maischt. Dat kan gemakkelijk aangetoond worden aan de hand van een do-meter en sulfietstrips. Maar dat soort van oxidatie leidt niet noodzakelijk tot extreme oxidatieve smaken zoals sherry en trans-2-nonenal.

12345

Citaat van: Basje42 op 12-01-2018  21:22 uHier ben ik weer met een nieuwe theorie om het rendement van een Braumeister relatief eenvoudig te kunnen verbeteren.

Ik heb gemerkt tijdens mijn experimenteer sessies dat de pomp van de Braumeister dusdanig hard kan pompen-
dat het onderste filter in de moutkorf (door stijgend wort) omhoog gedrukt wordt.
Dan hou je dus onder een vrije ruimte in de moutpijp vol met wort, en boven een compact gedrukt pakket met je schrootsel.
Ik kan mij voorstellen dat m.b.t. omzetting en uitspoeling van moutsuikers nogal belemmerend kan zijn/niet optimaal.

Vandaar waarschijnlijk ook de pomp pauze's om het pakket weer uiteen te laten vallen.


Goed idee. Net even gemeten en morgen een voorlopig koperen pijpje snijden. Zondag brouwen. Zondag zal ik ook vergeten te roeren. Kan gebeuren als je wat ouder wordt ...

12345

Toch zal ik eerst een simpel proefje doen.
Braumeister vullen met water, moutkorf erin met de onderste filters, bovenste filters weglaten en de korf aanklemmen met de horizontale pijp (van Braumeister) en vleugelmoer. Pomp aan en voelen met de lepel of die onderste filters inderdaad omhoog komen.

Zo niet: geen pijpje. Indien wel: pijpje in RVS laten maken (16x1,5)

Basje42

Dat kan je volgens mij zo niet testen, zie het als een zuiger in een buis.
Waarbij het moutbed de zuiger is. Jij verwacht dat een fijnmazig zeef omhoog gedrukt kan worden.
Misschien komt het wel iets omhoog vanwege het lage gewicht van de zeef.
Maar dan weet je nog niets. Dan moet je eerder met een bodem mout proberen.

Ikzelf kan tijdens gewoon bedrijf (pomp aan) van de BM de bovenste originele filter niet naar beneden duwen, dat zegt mij voldoende.

12345

Citaat van: Basje42 op 16-02-2018  10:32 uDat kan je volgens mij zo niet testen, zie het als een zuiger in een buis.
Waarbij het moutbed de zuiger is. Jij verwacht dat een fijnmazig zeef omhoog gedrukt kan worden.
Misschien komt het wel iets omhoog vanwege het lage gewicht van de zeef.
Maar dan weet je nog niets. Dan moet je eerder met een bodem mout proberen.

Ikzelf kan tijdens gewoon bedrijf (pomp aan) van de BM de bovenste originele filter niet naar beneden duwen, dat zegt mij voldoende.

Dat met die mout ben ik niet met je eens. Mout is zwaarder dan water dus dat drukt de onderste filter alleen maar meer omlaag. Dat het moutbed omhoog komt is mogelijk, maar als de filter blijft liggen zal er niets veranderen als je de filter door een buisje nog meer laat liggen ...  :D

Basje42

Nou, ik zal proberen het nog eenvoudiger uit te leggen aan de hand van voorbeelden die ik geconstateerd heb.

1) origineel bedrijf, zet de Braumeister 20 ltr halverwege o.i.d. op stop haal de filter eraf. Ik kom telkens een "harde" kluit/koek mout tegen.
Bij vrijwel alle Braumeister 20 ltr (zoals het hoort 20 liter water erin en 4 - 4,5 kg mout) recepten die de revue gepasseerd zijn is dit zo.

2)met buisje ertussen, geen kluit/koek meer te zien.

3) nogmaals tijdens gewoon origineel bedrijf krijg ik het bovenste filter niet omlaag gedrukt.
Dit is voor mij een bevestiging dat er toch wel iets behoorlijk aan de onderkant zit te duwen.
Meer is hier natuurlijk ook niet te zien, of we moeten een plexiglas moutpijp overwegen.

4) succes met je proeven, ik ben benieuwd naar jouw bevindingen.


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.