Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Het officiŽle SPEIDEL Braumeister topic  (gelezen 516797 keer)

Offline malzrohr

• Junior lid
  • **
  • Land: nl
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Re: Het officiŽle SPEIDEL Braumeister topic
« Reactie #1450 Gepost op: 05-04-2016 11:22 u »
Malzrohr,

Heel erg bedankt! Weet je ook iets voor een groter kraantje?

Alvast bedankt,

Jan.

Ik ben zelf nog steeds op zoek naar een betaalbare 3/4" BSPP draad kraan voor de Braumeister.
Hier wat leesvoer op het braumeistersforum over het vervangen van de kraan: https://forum.braumeisters.net/viewtopic.php?f=8&t=73&hilit=bspp

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline jan le mercier

• Super lid
  • Land: be
  • A pint a day keeps the doctor away.
« Reactie #1451 Gepost op: 05-04-2016 11:27 u »
Malzrohr,

Heel hard bedankt!

Jan.

Offline Hai

• Super lid
  • Brouwerij Wijchense schůne en HOP'n AROUND
« Reactie #1452 Gepost op: 05-04-2016 14:21 u »
Ik draai bij de pomppauze de korf gewoon een stukje dit lijkt ook te werken.
Ook voor een beter rendement?

Offline Brouwers

• Peels Bierbrouwersgilde
  • Super lid
« Reactie #1453 Gepost op: 05-04-2016 14:50 u »
Strokkie,

Bedankt voor je reactie.

Wat is Bacbrewing, Strokkie?

Jan.

Italiaanse webshop met onder andere verschillende aanpassing voor de Braumeister. De filterplaten zijn met name een stuk beter. Dit is een geperste plaat in plaats van het rvs gaas. De randen gaan dus niet rafelen en zijn veel makkelijker schoon te maken.
http://www.bacbrewing.com/epages/990497525.sf/it_IT/?ObjectPath=/Shops/990497525/Categories/Braumeister

Offline Biermagneet

• Super lid
  • Work is the curse of the drinking classes
« Reactie #1454 Gepost op: 05-04-2016 15:22 u »
ook voor een beter rendement?

Niet echt getest maar met 2 gelijke brouwsels kwam er wel een beter sg gehalte uit

Offline jan le mercier

• Super lid
« Reactie #1455 Gepost op: 05-04-2016 15:31 u »
Brouwers,

Voor een Speidel van 20 liter heb je dan toch die BB.BM20.001 nodig, he?

Jammer dat het niet dichter bij huis is, niet? Heb je ooit al eens iets bij hen besteld?

Jan.

Offline malzrohr

• Junior lid
  • **
« Reactie #1456 Gepost op: 05-04-2016 15:41 u »
Niet echt getest maar met 2 gelijke brouwsels kwam er wel een beter sg gehalte uit

In het Braumeister recept voor de Eichenbock staat dat je de moutpijp na uitmaischen een paar keer op en neer moet bewegen. Ik heb het waarom bij Speidel nagevraagd en het antwoord was om een betere opbrengst te krijgen. Ik ga dit de volgende keer eens een paar keer doen i.p.v. roeren en zien of het de opbrengst verhoogt.

Offline GeBaxke

• Senior lid
  • C6H12O6 ----> 2 C2H5OH + 2 CO2 Lekker toch
« Reactie #1457 Gepost op: 05-04-2016 16:05 u »
Gisteren met de Braumeister en twee filterplaten van Bacbrewing gewerkt.
Voordeel inderdaad de onderste filterplaat in de moutkorf is makkelijker schoon te maken zonder dat hij kapot gaat, is gewoon wat steviger.
Daarnaast heb ik ook de bovenste filterplaat vervangen, deze leg je OP de moutkorf dus je kunt er wat meer mout in kwijt (7,4 kg volgens de fabrikant).
Zelf ben ik tot 7 kg gegaan zonder problemen. Fijne werkende producten, leverancier levert snel na bestelling.

Offline Brouwers

• Peels Bierbrouwersgilde
  • Super lid
« Reactie #1458 Gepost op: 05-04-2016 17:00 u »
Brouwers,

Voor een Braumeister van 20 liter heb je dan toch die BB.BM20.001 nodig, he?

Jammer dat het niet dichter bij huis is, niet? Heb je ooit al ns iets bij hen besteld?

Jan.

Ja ik heb ze zelf ook daar besteld. Ben er dik tevreden over zoals de meeste. Je moet er wel 2 bestellen en verzendkosten zijn wat aan de hoge kant. Je zou er voor kunnen kiezen om natuurlijk meer dingen te bestellen  >:D.
Enige nadeel is dat het een paar dagen duurt voordat je kan bestellen. Eerst moet je een account aanmaken en voor ik kon inloggen duurde het even. Na bestelling had ik de filters 2 dagen later binnen ondanks dat ze eigenlijk gesloten waren.

Offline jan le mercier

• Super lid
« Reactie #1459 Gepost op: 05-04-2016 17:01 u »
Gebaxke,

Was het niet heel duur om dat hier te krijgen? Veel voor de levering?

En over welke bovenste filterplaat heb je het? Zou je dat nummer kunnen geven aub?

Jan

Offline GeBaxke

• Senior lid
« Reactie #1460 Gepost op: 06-04-2016 09:24 u »
Was het niet heel duur om dat hier te krijgen? Veel voor de levering?
En over welke bovenste filterplaat heb je het? Zou je dat nummer kunnen geven aub?

Het was deze plaat.
http://www.bacbrewing.com/epages/990497525.sf/en_GB/?ObjectPath=/Shops/990497525/Products/BB.BM20.003

De kosten waren 18 euro. Ik had wel meer spullen besteld, een fijn filter en nog een onderdeel. Dus alleen de filterplaat zal wel wat goedkoper zijn.

7 kg mout had ik erin en 27 liter maisch water voor een Saison en dat ging goed.

Offline hans_nwk

• Super lid
« Reactie #1461 Gepost op: 06-04-2016 10:31 u »
Het voordeel van extra mout kunnen storten dat je met die bovenste filterplaat hebt kun je ook halen door de originele om te draaien, dan krijg je ook meer mout in de korf (ongeveer net zoveel).

De nieuwe rvs filters zelf zijn wel erg mooi, makkelijker schoon te maken, gaan niet rafelen en daardoor minder draadjes die in je vingers prikken.

Groet,
Hans

Offline GeBaxke

• Senior lid
« Reactie #1462 Gepost op: 06-04-2016 12:42 u »
Het voordeel van extra mout kunnen storten dat je met die bovenste filterplaat hebt kun je ook halen door de originele om te draaien, dan krijg je ook meer mout in de korf (ongeveer net zoveel).
Klopt, heb ik ook wel gedaan, maar het past met die filterplaat van bacbrewing allemaal net wat beter en sluit beter af. Maar ja dat mag ook wel voor een stukske ijzer van 52 euro. ;D

Offline Basje42

• Vol lid
  • Land: 00
« Reactie #1463 Gepost op: 06-04-2016 13:29 u »
Ik weet niet of het interessant genoeg is om er een nieuw topic aan te wijden, Excuses dat ik in de draad opduik.
Ik heb vandaag de eerste stappen gezet om een roerwerkje voor de Braumeister te knutselen.

Ik heb er al een tijdje over zitten denken toen ik nog geen Braumeister had, en nu heb ik ook eindelijk dat geweldige apparaat! En dus kan ik eens wat testen en meten etc...

Ik moet hier nog iets aan doen natuurlijk, maar de basis is er!
De holle roeras kan gewoon over de draadstang in het midden van de Braumeister, deze moet ik alleen inkorten tot de juiste lengte.
Ik heb de Braumeister helaas nu niet hier. Omdat je de draadstang niet kan omzeilen (zonder de ketel te modificeren...)heb ik voor tandwielen gekozen. Om zo toch vanuit het midden iets te kunnen aandrijven.

Ik kan het nu helaas maar half testen, maar het voelt al goed aan (het is nu natuurlijk te instabiel om zo uit de hand te proberen).

Ik wil dit gaan proberen:

- Moutkorf in de ketel
- grove zeef erin
- fijne zeef erin
- M12 carroseriering erin/over M12 draadeind laten zakken, zodat je niet op de fijnzeef roert
- dat kan natuurlijk ook een PE ring worden, om "vreten" te voorkomen.
- roeras over draadstang plaatsen
- optioneel, mout storten  ;D
- fijnzeef plaatsen (daarvan moet het middelste gat groter worden (van 12 naar 17,5 mm)
- grove zeef plaatsen (die moet ik ook nog aanpassen maar een grotere bus)
- platte koker op moutkorf en vastzetten
- de aandrijfas is nu 12 mm, ik denk dat de meeste accuboormachine's dit wel aankunnen m.b.t. opening
- naar verwachting is enkele malen met de hand roeren (nog ff hulpstuk verzinnen) ook al voldoende

De roeras is standaard van Bac uit ItaliŽ, die kan natuurlijk ook nog worden aangepast met meer of minder schoepen etc...
Zodra ik weer verder ben, zal ik wat foto's posten.

Offline jan le mercier

• Super lid
« Reactie #1464 Gepost op: 06-04-2016 21:01 u »
Sorry dat ik er nog eens op terug kom: hoe komt het eigenlijk dat ze die filterplaten niet gewoon bij Brouwmarkt hebben?

Jan.

Offline Hai

• Super lid
  • Brouwerij Wijchense schůne en HOP'n AROUND
« Reactie #1465 Gepost op: 06-04-2016 22:10 u »
Ik weet niet of het interessant genoeg is om er een nieuw topic aan te wijden, Excuses dat ik in de draad opduik.
Ik heb vandaag de eerste stappen gezet om een roerwerkje voor de Braumeister te knutselen.

Ik heb er al een tijdje over zitten denken toen ik nog geen Braumeister had, en nu heb ik ook eindelijk dat geweldige apparaat! En dus kan ik eens wat testen en meten etc...

Ik moet hier nog iets aan doen natuurlijk, maar de basis is er!
De holle roeras kan gewoon over de draadstang in het midden van de Braumeister, deze moet ik alleen inkorten tot de juiste lengte.
Ik heb de Braumeister helaas nu niet hier. Omdat je de draadstang niet kan omzeilen (zonder de ketel te modificeren...)heb ik voor tandwielen gekozen. Om zo toch vanuit het midden iets te kunnen aandrijven.

Ik kan het nu helaas maar half testen, maar het voelt al goed aan (het is nu natuurlijk te instabiel om zo uit de hand te proberen).

Ik wil dit gaan proberen:

- Moutkorf in de ketel
- grove zeef erin
- fijne zeef erin
- M12 carroseriering erin/over M12 draadeind laten zakken, zodat je niet op de fijnzeef roert
- dat kan natuurlijk ook een PE ring worden, om "vreten" te voorkomen.
- roeras over draadstang plaatsen
- optioneel, mout storten  ;D
- fijnzeef plaatsen (daarvan moet het middelste gat groter worden (van 12 naar 17,5 mm)
- grove zeef plaatsen (die moet ik ook nog aanpassen maar een grotere bus)
- platte koker op moutkorf en vastzetten
- de aandrijfas is nu 12 mm, ik denk dat de meeste accuboormachine's dit wel aankunnen m.b.t. opening
- naar verwachting is enkele malen met de hand roeren (nog ff hulpstuk verzinnen) ook al voldoende

De roeras is standaard van Bac uit ItaliŽ, die kan natuurlijk ook nog worden aangepast met meer of minder schoepen etc...
Zodra ik weer verder ben, zal ik wat foto's posten.
Ziet er veel belovend uit, ik ben nieuwsgierig hoe het gaat werken.

Offline Basje42

• Vol lid
« Reactie #1466 Gepost op: 07-04-2016 17:16 u »
Nou, e.e.a. is ingekort en nu kan ik eens passen.
Weliswaar zonder filterplaten anders zie je niet veel.

Persoonlijk denk ik dat "om effe" te roeren een handbediening ruim voldoende is.
Met een accuboormachine krijg je angst bij vol gas  ;D Ik heb een fimpje gemaakt.
Het geluid kan denk ik nog stiller, door een glijlager in de roeras te zetten.
Maar nu loopt het ook droog, misschien hoor je het met mout niet eens.

En deze met water

Ik laat 2 nieuwe dikke filterplaten maken, dan hoef ik de originele niet te verbouwen.
De dunne (gaasfilter) kan ik met een blikschaar wel aanpassen.
Binnenkort (paar weken :huilen:) met mout proberen.

Offline strokkie

• Vol lid
  • PINT lid
« Reactie #1467 Gepost op: 07-04-2016 17:53 u »
Ziet er goed uit Basje! Ik ben enthousiast... :groots:
Benieuwd naar je bevindingen bij de "ultieme" test.
Keep us posted!
-edit-
(Sorry... hou ons op de hoogte bedoelde ik natuurlijk te zeggen)

Offline Eric v B

• Super lid
  • Et hštt noch emmer joot jejange.
« Reactie #1468 Gepost op: 07-04-2016 20:57 u »
Op zich mooi gemaakt maar... Wat is de functie van de tandwieloverbrenging? Zo te zien is deze 1:1, toch? In dat geval had je de roerder ook rechtstreeks aan kunnen drijven met de boormachine.
Aandachtspuntje, zowel nu als wanneer je lagerbussen gebruikt, eventueel schraapsel van de wrijving tussen as en geleiding/lagering kan in je wort vallen.

Offline malzrohr

• Junior lid
  • **
« Reactie #1469 Gepost op: 07-04-2016 21:32 u »
Mooi werk en een creatieve modificatie Basje42!
Eriks opmerking over metaalslijpsel is niet ondenkbaar. Ik vond op de magnetische impeller metaalsplinters nadat ik voor het eerst mout had geschroot met mijn nieuwe walsenmolen.

Offline Basje42

• Vol lid
« Reactie #1470 Gepost op: 08-04-2016 08:52 u »
Op zich mooi gemaakt maar... Wat is de functie van de tandwieloverbrenging? Zo te zien is deze 1:1, toch? In dat geval had je de roerder ook rechtstreeks aan kunnen drijven met de boormachine.
Aandachtspuntje, zowel nu als wanneer je lagerbussen gebruikt, eventueel schraapsel van de wrijving tussen as en geleiding/lagering kan in je wort vallen.

Rechtstreeks aandrijven is m.i. niet mogelijk, tenminste als je het zaakje niet telkens wil loshalen enz..
Omdat je het draadeind nodig hebt om de balk op de moutkorf vast te trekken. Dan zou dat iedere keer los moeten.
Je kan in het midden aan de bovenzijde van de balk dus niets permanent aandrijven, want daar zit de M12 vleugelmoer.
Daarom heb ik dit naar buiten gebracht.

De lagerbussen worden van kunststof (PE of PTFE) de belasting (voorzover die aanwezig is) is radiaal, dus dat valt reuze mee.
Ik zal er op letten dat er geen metaal op metaal gaat draaien.
Nogmaals, om even in het wort te roeren heb je volgens mij helemaal geen accuboor nodig.
De Braumeister kan onder het pompen ook nog wat omwoelen.

Offline brouwmus

• Super lid
  • 't hoeft niet op al is het lekker
« Reactie #1471 Gepost op: 08-04-2016 17:12 u »
Mooi bedacht en gemaakt hoor! Ben benieuwd of hierdoor het rendement nog aanzienlijk stijgt; met het roerwerk woel je (denk ik) alleen het onderste gedeelte van de gestorte mout om, toch?

Maar wat Strokkie ook zegt: hou ons op de hoogte :)

Offline RGeraads

• Super lid
    • Brouwerij Stijl
« Reactie #1472 Gepost op: 10-04-2016 11:16 u »
Vandaag iets vreemds meegemaakt, wellicht heeft iemand dit al eens eerder meegemaakt. Eerste maischstap ging prima, 10 minuten op 52 graden, vervolgens 45 minuten op 63 graden. Maar in plaats van eerst verhitten naar 63 graden en vervolgens dit op 45 minuten houden, ging hij vanaf 10 minuten doortellen naar 45 minuten en onderwijl verhitten naar 63 graden. Gevolg was dus dat de temperatuur op 63 graden stond en ik nog 20 minuten over had van de 45 minuten. Wie weet wat hier aan de hand is. Uiteindelijk heb ik maar handmatig 45 minuten geklokt op 63 graden, maar ik probeer de oorzaak te achterhalen.

Offline William

• Maasland thuisbrouwers genootschap
  • Super lid
  • kloek, kloek, kloek en gezondheid!
    • Kloekus
« Reactie #1473 Gepost op: 10-04-2016 11:33 u »
Vandaag iets vreemds meegemaakt, wellicht heeft iemand dit al eens eerder meegemaakt. Eerste maischstap ging prima, 10 minuten op 52 graden, vervolgens 45 minuten op 63 graden. Maar in plaats van eerst verhitten naar 63 graden en vervolgens dit op 45 minuten houden, ging hij vanaf 10 minuten doortellen naar 45 minuten en onderwijl verhitten naar 63 graden. Gevolg was dus dat de temperatuur op 63 graden stond en ik nog 20 minuten over had van de 45 minuten. Wie weet wat hier aan de hand is. Uiteindelijk heb ik maar handmatig 45 minuten geklokt op 63 graden, maar ik probeer de oorzaak te achterhalen.

Het is me niet eerder opgevallen maar het lijkt er op alsof hij nog iets met de voorgaande stap doet. Heb je in de zes stappen die je maximaal kunt programmeren soms de 52 įC stap er tweemaal instaan waarvan eentje gedurende 0 minuten, of heb je de 63įC stap er twee maal in staan met ťťn stap gedurende 10 minuten. Ik doe dat ook wel eens maar geef dan de eerste stap van die temperatuur een tijd mee en de volgende staat op 0 min. Misschien hebt jij de eerste op 0 minuten staan en de tweede stap op een bepaalde tijd. :weetniet:

Offline malzrohr

• Junior lid
  • **
« Reactie #1474 Gepost op: 10-04-2016 12:26 u »

De Braumeister onthoud het laatste maisch programma. Je kunt na het brouwen alle stappen nog eens doorlopen en zien of er inderdaad een dubbele stap tussen zit zoals William aangeeft.