Droogkoelers en combineren type kegs

Gestart door Kleine_Schriek, 11-10-2011 18:11 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Kleine_Schriek

In verband met plannen om op festivals te gaan staan met Brouwerij Liefde bier, ben ik aan het kijken naar droogkoelers. In het topic van VEMP is het een en ander al besproken, maar dit nog niet.

Namelijk, ik wil graag ook mijn hobbybrouwsels kunnen tappen, zeg maar privegebruik van een bedrijfsmiddel ;-) Van de hobbykeg weet ik ondertussen genoeg, maar van de Heineken keg waarop gevuld kan worden nog niet zoveel. Sjakie van het forum heeft ooit als oplossing gekozen om 2 leidingen systeem aan te schaffen en dan 1 leiding met NC aansluiting en 1 leiding met Heineken aansluiting, dus dat kan sowieso. Maar wie heeft er nog meer ervaring met deze luxe  ;D problematiek??


Oscar

Citaat van: Kleine_Schriek op 11-10-2011  18:11 umaar van de Heineken keg waarop gevuld kan worden nog niet zoveel.

Als je voor prive gebruik ook gaat afvullen op Heineken fusten is het probleem toch opgelost. De tapstang kun je eruit halen (er zit vaak een beveiliging op, maar die is te omzeilen  Link)

Kleine_Schriek

Ik vind die sodakegjes erg handig te reinigen en ik heb er veel te veel om om te schakelen. Dus is zoek een  "en, en" oplossing.

Oscar

Citaat van: Kleine_Schriek op 11-10-2011  19:06 uDus is zoek een  "en, en" oplossing.

Kan feitelijk heel simpel. De bierslang van een Normale tap (droog of nat koeler) bevat een "standaard" wartel welke op vrijwel iedere tapkop past (dus Heineken/Grolsch o.i.d.).


Deze zit dat op die slag vast met een klem. Die klem kun je eraf slopen en de slag vastmaken met een slangklem welke je zelf vast of los kunt maken. Nu moet je dus alleen zorgen dat je dan de koppeling voor je eigen fustjes ook met een slangklem kunt vastmaken. Dan kun je ze makkelijk omwisselen.....

Raymond293

Even een stomme vraag van mijn kant...wat is er mis met de sodakegjes? Te klein?  :weetniet:

Ik zou dit ook wel eens willen proberen, is zo'n startersset genoeg om mee te beginnen?

Oscar

Citaat van: Raymond293 op 11-10-2011  19:42 uwat is er mis met de sodakegjes?

Niets, maar niet geschikt om je commerciële bier in af te vullen voor de verkoop..... :)

Henielma

Ik zie brouwerij de molen ook met Soda kegs op festivals staan. Toch niet de eerste de beste.

Oscar

Citaat van: Henielma op 11-10-2011  19:59 uIk zie brouwerij de molen ook met Soda kegs op festivals staan. Toch niet de eerste de beste.

Op festivals kan het inderdaad prima... dat is vrijwel hetzelfde als voor thuisgebruik... :)

Raymond293

Citaat van: Oscar op 11-10-2011  19:53 uNiets, maar niet geschikt om je commerciële bier in af te vullen voor de verkoop..... :)

Ah, okee. Je kan geen complete sodakegs verkopen, maar wel bier afgevuld in de Heineken dingen?
Sodakegs is dus leuk voor thuis en een eventueel festival zodat je je bier kunt tappen?

Kleine_Schriek

Citaat van: Henielma op 11-10-2011  19:59 uIk zie brouwerij de molen ook met Soda kegs op festivals staan. Toch niet de eerste de beste.
De commerciële kegs zien eruit als Soda kegs, alleen zit er een Heineken tapkop op in plaats van het bekende deksel. Dus misschien heb je die gezien bij De Molen ?




Oscar

Citaat van: Raymond293 op 11-10-2011  20:12 uSodakegs is dus leuk voor thuis en een eventueel festival zodat je je bier kunt tappen?

Klopt...e.a.a is ook afhankelijk van de brouwerij hoe die de fusten vult vanuit zijn gisttank en met welke koppelingen.
En doe je hergisting? Of is je bier in de lagertank reeds gesatureerd?

Raymond293

Dit roept weer veel vragen op!
Maar ik wil Antoinettes onderwerp niet ondermijnen, kan ik je binnenkort even een pm sturen hierover Oscar? :)

Oscar

Citaat van: Raymond293 op 11-10-2011  20:22 ukan ik je binnenkort even een pm sturen hierover Oscar? :)

Altijd... :)

Henielma

Citaat van: Kleine_Schriek op 11-10-2011  20:16 uDe commerciële kegs zien eruit als Soda kegs, alleen zit er een Heineken tapkop op in plaats van het bekende deksel. Dus misschien heb je die gezien bij De Molen?




Ik heb zelf soda kegs en ik weet zeker dat ik precies zo'n zelfde gezien heb bij een festival met de Molen in Kopenhagen en in Bergen op Zoom.
Verder heb ik zelf tweede handse gekochte soda kegs van een brouwerij in München.

Dus dat het niet kan is wel erg kort door de bocht naar mijn idee.

kleine Minstreel

Ik heb mijn bockbier af gevuld op een Brand fust 20 liter zoals afgebeeld.
Mijn tap systeem kan twee systemen tegelijkertijd aan en werkt erg goed.  Ik heb nu ook een 8 tal fusten met twee verschillende kop systemen. De Heineken S banjonet en de jupiler e.d. schuif kop op beide zit dezelfde koolzuur aamsluiting die weer va neen dubbel manometer afkomt.

Kleine_Schriek

Citaat van: kleine Minstreel op 11-10-2011  20:32 uIk heb mijn bockbier af gevuld op een Brand fust 20 liter zoals afgebeeld.
Mijn tap systeem kan twee systemen tegelijkertijd aan en werkt erg goed.  Ik heb nu ook een 8 tal fusten met twee verschillende kop systemen. De Heineken S banjonet en de jupiler e.d. schuif kop op beide zit dezelfde koolzuur aamsluiting die weer va neen dubbel manometer afkomt.
Maar heb jij dan ook 1 leiding per tapsysteem?

Kleine_Schriek

Citaat van: Henielma op 11-10-2011  20:31 uIk heb zelf Soda Kegs en ik weet zeker dat ik precies zo'n zelfde gezien heb bij een festival met de Molen in Kopenhagen en in Bergen op Zoom.
Verder heb ik zelf tweede handse gekochte soda kegs van een brouwerij in München.

Dus dat het niet kan is wel erg kort door de bocht naar mijn idee.
Dat het niet kan wil ik niet zeggen. Wel dat ze er ontzettend hetzelfde uitzien als de bovenkant ook zwart is zoals bij de Soda kegs. Maar bedankt voor de info. Ik zal helaas echt commerciele fusten moet kunnen koppelen, omdat ik die waarschijnlijk ook laat afvullen en dan is het wel zo fijn dat je geen onderscheid tussen verkoop-voorraad en festivaltap-voorraad hoeft te maken. En stel iemand komt nog met een restje fust die opmoet (niet waar Alchemist  ;D) dan wil je die wel kunnen aansluiten.

EBC

In Duitsland zijn bierslangaansluitingen genormaliseerd op 5/8 schroefdraad. De CO2 leiding is daar 3/4 draad.
In Nederland is de bieraansluiting ook 5/8. Voor CO2 kan je kiezen tussen 5/8 en 3/4.

Neem dus slangen met die koppelingen. Dan kan je elke tapkop naar believen op je slangen schroeven. Alles is tapbaar. Zo doe ik dat ook. Foto's heb ik elders al eens gepost meen ik.

Je kan dus voor je sodakegs ook zwarte en grijze koppelingen kopen met schroefdraad...simpel toch?

EBC

Oja, ga vooral eens kijken bij bierzapfen.de. Prima service!

kleine Minstreel

Citaat van: Kleine_Schriek op 11-10-2011  20:43 uMaar heb jij dan ook 1 leiding per tapsysteem?

Ja ik maak gebruik van een tap systeem met twee kranen, was er een,die is omgebouwd door iemand va nde tapwacht.
Dus twee fust koppellingen die apart de koeler ingaan.

Kleine_Schriek

Citaat van: EBC op 11-10-2011  21:38 uIn Duitsland zijn bierslangaansluitingen genormaliseerd op 5/8 schroefdraad. De CO2 leiding is daar 3/4 draad.
In Nederland is de bieraansluiting ook 5/8. Voor CO2 kan je kiezen tussen 5/8 en 3/4.

Neem dus slangen met die koppelingen. Dan kan je elke tapkop naar believen op je slangen schroeven. Alles is tapbaar. Zo doe ik dat ook. Foto's heb ik elders al eens gepost meen ik.

Je kan dus voor je sodakegs ook zwarte en grijze koppelingen kopen met schroefdraad...simpel toch?
Kijk dat is verhelderende taal!  :groots:
Eh, hoe schroef jij je tapkop op je slang? Bij mij zit alles met klemmen vast, dus dat schroefprincipe ken ik niet. Ah, wil je alsjeblieft een foto maken ...ah   :-* :-* :-*

Herman

Je hebt die NC koppelingen met 7/16 schroefdraad. Daar koop je een verloop naar 5/8 voor. Had ik mee naar de ONK camping, maar da's mosterd na de maaltijd.

Hoe dan ook, simpel te vinden bij candirect.

EBC

Citaat van: Kleine_Schriek op 11-10-2011  22:12 uKijk dat is verhelderende taal!  :groots:
Eh, hoe schroef jij je tapkop op je slang? Bij mij zit alles met klemmen vast, dus dat schroefprincipe ken ik niet. Ah, wil je alsjeblieft een foto maken ...ah   :-* :-* :-*





Gewoon gekocht bij Candirect. Samen met een koppeling voor bajonet vaten en een schuifkoppeling. Daarmee kan je bijna alles tappen. Gewoon slangetje losdraaien, vastschroeven en klaar.  :proost:
 :-*

Kleine_Schriek

HELD! Ik snap het nu helemaal zelfs zonder mijn 2e bak koffie op te hebben  :groots: :groots: :groots:

EBC

Hier dan dezelfde slangen, maar nu aan een bajonetkoppeling geschoefd om een Hommelbier te kunnen tappen. Lekker hoor! Het vat is een overblijfsel van een feestje, dat ik nu rustig wegslik.  ::)



De dubbele tap komt van bierzapfen.de, zoals al aangegeven. Ik ben erg tevreden over het apparaat. Simpel, met thermostaat dus koelt alleen wanneer nodig, en relatief goedkoop. Als je het zelf gaat afhalen, krijg je een gedegen cursus aansluiten, tappen, schoonmaken, etc.

Het kleine CO2 flesje met drukregelaartje is van mijn Homepub tapinstallatie, die ik elders op het foum al te koop heb aangeboden, maar niemand lijkt te willen hebben, vreemd hoor...  ^-^

Kleine_Schriek

De foto verduidelijkt heel mooi hoe het werkt. Zelf heb ik ook nog een 2e CO2 set, dus dat heb ik al ;-) Ik vind die vaatjes ook zo super schattig, ook al ben ik verzot op RVS....

Kleine_Schriek

Citaat van: EBC op 12-10-2011  21:30 uHier dan dezelfde slangen, maar nu aan een bajonetkoppeling geschoefd om een Hommelbier te kunnen tappen. Lekker hoor! Het vat is een overblijfsel van een feestje, dat ik nu rustig wegslik.  ::)



De dubbele tap komt van bierzapfen.de, zoals al aangegeven. Ik ben erg tevreden over het apparaat. Simpel, met thermostaat dus koelt alleen wanneer nodig, en relatief goedkoop. Als je het zelf gaat afhalen, krijg je een gedegen cursus aansluiten, tappen, schoonmaken, etc.

Het kleine CO2 flesje met drukregelaartje is van mijn Homepub tapinstallatie, die ik elders op het foum al te koop heb aangeboden, maar niemand lijkt te willen hebben, vreemd hoor...  ^-^
Ik moet zeggen dat ik dat tapinstallatie alla vaatje helemaal geweldig vind en deze weegt mooi 25 kg zie ik in plaats van de concurrerende van Zapfanlagendoktor. Die weegt 32 kg en dat is toch 7 kg meer en flink op mijn grens van tillen. Ik ga trouwens toch voor nieuwkoop. Dus ik denk dat ik jou achterna ga en deze ook aanschaf straks.

@Kleine Minstreel, kan ik mooi als ik bij je op bezoek ben jouw aansluitkoppen bekijken zodat ik ook daar wat meer verstand van krijg  ^-^

Kleine_Schriek

Maar nu vraag ik mij af hoe het met de koolzuurdruk werkt. Stel je hebt een keg van 20 graden en gaat tappen met de droogkoeler op 7 graden. Bij 20 graden is er meer koolzuur in de kopruimte gegaan en is de koolzuurverzadiging in de vloeistof minder dan als je de gehele keg op 7 graden zou tappen. Tap je nu minder bubbelend bier of niet? Hoe werkt dat?? :weetniet:

Sjakie

Bij een droogkoeler en waterbadkoeler zijn de leidingen veel langer.
Hierdoor is de tapdruk ook groter en daardoor zit er nog steeds voldoende koolzuur in je bier.

hansm

Citaat van: EBC op 12-10-2011  21:30 uHet kleine CO2 flesje met drukregelaartje is van mijn Homepub tapinstallatie, die ik elders op het foum al te koop heb aangeboden, maar niemand lijkt te willen hebben, vreemd hoor...  ^-^

Maar het CO2-flesje wel vastgezet neem ik aan  ;D

hansm

Citaat van: Kleine_Schriek op 14-10-2011  18:01 uMaar nu vraag ik mij af hoe het met de koolzuurdruk werkt. Stel je hebt een keg van 20 graden en gaat tappen met de droogkoeler op 7 graden. Bij 20 graden is er meer koolzuur in de kopruimte gegaan en is de koolzuurverzadiging in de vloeistof minder dan als je de gehele keg op 7 graden zou tappen. Tap je nu minder bubbelend bier of niet? Hoe werkt dat?? :weetniet:

Je moet de tapdruk afstemmen op de koolzuurdruk in het vat. Bij een hogere temperatuur van het vat dus een hogere tapdruk. Dat zou betekenen dat je meer moet compenseren door langere leidingen. Óf door de kompensatorkraan iets meer dicht te draaien  ;)

Kleine_Schriek

Citaat van: hansm op 14-10-2011  19:11 uJe moet de tapdruk afstemmen op de koolzuurdruk in het vat. Bij een hogere temperatuur van het vat dus een hogere tapdruk. Dat zou betekenen dat je meer moer compenseren door langere leidingen. Óf door de kompensatorkraan iets meer dicht te draaien  ;)
Tja, het zou moeten werken, anders zou niemand dit systeem gebruiken. Soms probeer ik het te begrijpen wat er nou in dat vat gebeurd, maar dan krijg ik al gauw een brainlock denkend aan waar welke druk heerst etc.  :nut:

EBC

Er zitten compensatorkranen op de droogkoeler. Die lossen dat probleem eenvoudig op.

Deze droogkoeler van Bierzapfen is aan de voorzijde helemaal gesloten. Die van andere aanbieders heeft vaak een metalen voorzijde met gaten erin.
Vanwege hygiene is die van Bierzapfen veel beter. En ook nog om andere redenen, zoals een thermostaat, merk van koeler, etc.
Ik heb ze allemaal vergeleken en ben daar doorgaans erg precies in. Doe er je voordeel mee. Ga vooral langs bij die man!

Kleine_Schriek

Citaat van: EBC op 15-10-2011  10:57 uEr zitten compensatorkranen op de droogkoeler. Die lossen dat probleem eenvoudig op.

Deze droogkoeler van Bierzapfen is aan de voorzijde helemaal gesloten. Die van andere aanbieders heeft vaak een metalen voorzijde met gaten erin.
Vanwege hygiene is die van Bierzapfen veel beter. En ook nog om andere redenen, zoals een thermostaat, merk van koeler, etc.
Ik heb ze allemaal vergeleken en ben daar doorgaans erg precies in. Doe er je voordeel mee. Ga vooral langs bij die man!
Doe ik. Je hebt me super geholpen  :-* bedankt  :groots: Ik op routenet al gezien waar het is en heb hem al een email gestuurd om af te spreken. Kan ik op de terugweg nog mooi even langs Candirect om de missende keg onderdelen te scoren.

hansm

Citaat van: Kleine_Schriek op 16-10-2011  11:58 uKan ik op de terugweg nog mooi even langs Candirect om de missende keg onderdelen te scoren.

Ik zou wel eerst even een afspraak maken. Anders loop je het risico dat er niemand is die je kan helpen.

 :degroeten:

Kleine_Schriek

Citaat van: hansm op 16-10-2011  12:01 uIk zou wel eerst even een afspraak maken. Anders loop je het risico dat er niemand is die je kan helpen.

 :degroeten:
Goed punt. Doe ik!

piele

Citaat van: Henielma op 11-10-2011  19:59 uIk zie brouwerij de molen ook met Soda kegs op festivals staan. Toch niet de eerste de beste.

Eerder dit jaar een uitgebreide rondleiding gehad bij brouwerij de Molen met ons gilde, wat mij opviel is dat al hun tapvaten Soda kegs zijn.

Zo hadden ze ook een biertje waar ze door het mangat een hopzak met zogenaamde "taphop" hadden toegevoegd.

:degroeten:

Kleine_Schriek

Ik ben sinds gisteren trotse eigenaar van de volgende spullen:



Het was even lang de E40 volgen voor mij maar dat was het waard. Zoals EBC al gezegd had, krijg je een mooie uitleg over je apparaat van de shopeigenaar. Wel in het Duits, maar dat versta en spreek ik goed.

Op de terugweg op de E40 langs Candirect (had een afspraak gemaakt) en deze koppelingen meteen op de bierslang van bovenstaand apparaat aangesloten en dat paste perfect. Vanavond testen!

Om veiligheidsredenen afbeelding verwijderd.

De droogkoeler staat nu heel lief naast de kegkoelkast op de afwasmachine. Het moet niet gekker worden ;-)

O ja, wat heel gaaf is, is dat er ook een schoonmaakkoppeling bij de droogkoeler meegeleverd wordt als je wil. Kraan erafschroeven, koppeling erop, slang eraan en aansluiten maar op je kraan. Hij heeft zelfs nog een tussenkoppeling erbij gedaan dat ik beide bierslangen aan elkaar kan zetten en alles in 1 keer kan doorspoelen (met de oranje sponsjes in de leiding erbij).

verbindt de bierslangen met elkaar (5/8e draad)

En natuurlijk voor het commerciële gebeuren twee fustentapkoppen meegenomen. Had van Sjef zelfs een kop meegekregen zodat ik kon passen in Duitsland. (is gewoon een standaard vlakkop). En dankzij de uitleg van Kleine Minstreel afgelopen donderdag wist ik al veel meer van commerciële tapkoppen en kon ik goed in het Duits duidelijk maken wat ik bedoelde.

Raymond293

Kan iemand mij vertellen hoelang het ongeveer duurt voordat je iets binnenkrijgt van Candirect?
Ik had al begrepen dat contact met candirect lastig is, maar na drie emailtjes in het Duits zou je toch wel een reactie verwachten, toch?

Herman

Ja, antwoord mag je wel verwachten. Je hebt al iets besteld via de site, of direct via de mail? Wat mij is opgevallen is dat je eerder reactie krijgt als je een bestelling doet en dan in het vakje opmerking een vraag stelt. Dan gaat communicatie wel ineens vlot(ter).

Raymond293

Via de site, en opmerkingen geplaatst bij de bestelling...en via de mail.
Ook al betaald natuurlijk. Vind ik wel wat vervelend :(

Kleine_Schriek

Citaat van: Raymond293 op 03-11-2011  13:17 uVia de site, en opmerkingen geplaatst bij de bestelling...en via de mail.
Ook al betaald natuurlijk. Vind ik wel wat vervelend :(
Dat is inderdaad erg vervelend. Ik zou bellen.

Raymond293

Dat zou ik wel willen doen, maar mijn Duits is alleen via Google Translate te begrijpen ;)
Wordt een lastig verhaal helaas...

hansm

Citaat van: Raymond293 op 03-11-2011  13:29 uDat zou ik wel willen doen, maar mijn Duits is alleen via Google Translate te begrijpen ;)
Wordt een lastig verhaal helaas...

Stefan verstaat goed Engels, dus dat hoeft het probleem niet te zijn. Lastiger kan het zijn hem te pakken te krijgen. Misschien een sms-je met de vraag of hij je terug wil bellen?

Caspar

Citaat van: Raymond293 op 03-11-2011  12:59 uKan iemand mij vertellen hoelang het ongeveer duurt voordat je iets binnenkrijgt van Candirect?
Ik had al begrepen dat contact met candirect lastig is, maar na drie emailtjes in het Duits zou je toch wel een reactie verwachten, toch?

Je kan beter even bellen, dan kan je direct afspraken maken. Ik communiceerde altijd in het Engels, ging prima.

EBC

Vandaag nog even langs geweest bij Candirect. Ik heb al mijn verschillende merken vaten (AEB, Safer, Cornelius) ondertussen omgeruild voor echte Corneliussen. De laatste drie vandaag geruild. Prima kerel, die Stefan, en zijn collega trouwens ook. Oja, natuurlijk wel weer wat bier achtergelaten, zoals altijd, want dat smeert.  :biersmile:

Als ik mail met Stefan, dan noem ik zijn naam altijd in het onderwerp van de mail, zo van 'Hi Stefan, ...'. Het is maar om de juiste aandacht te verkrijgen...en het werkt want ik heb altijd dezelfde dag nog antwoord.  ;D

Waarom NCs geruild? Omdat Cornelius de Mercedes onder de NC is. Cornelius is ermee begonnen. Daarna kwamen goedkopere Italiaanse merken op. Cornelius is op een gegeven moment met de produktie gestopt, ze waren te duur.
Het rubber van Cornelius vaten is nu nog zacht en geeft geen zwart af. Het rubber van die Italianen is hard en lijkt wel houtskool, zo zwart wordt alles wat ermee in aanraking komt.
Ook de aansluitingen van Cornelius zijn veel handiger. Als je ze losmaakt komt ook het binnenwerk vanzelf los. Bij de Italianen zit dat vastgeklemd. De Cornelius werkt met enkel simpele O-ringen, bij andere merken kan je die soms niet vervangen, omdat het een speciaal gevormd rubber is.
Nu zijn al mijn vaten hetzelfde, alles past op alles, en geen zwarte handen meer!

Dus...mijn tip...als je NC vaten koopt, vraag om enkel Cornelius. Ga er maar vast vanuit dat Cornelius binnenkort duurder wordt dan AEB en Safer...  ;)

Herman

Goeie tip, dan heb je ook geen afwijkende onderdelen nodig. Ik heb zelf van alles door elkaar, maar kom niet in de buurt om te ruilen helaas. Ik ga er echter geen moeite voor doen om het gelijk te krijgen, tenzij ik een keer een goede gelegenheid daarvoor krijg.

MO

Ik had dit onderwerp helemaal gemist maar gelukkig heeft Jasper/EBC mijn tips al gegeven en zijn ze al opgevolg door Antoinette. Ik heb er nu twee, dus vier kranen en ik ben er zo gelukkig mee. Je hebt toch wel met je KvK nr in de hand BTW vrij ingekocht Antoinette?

Kleine_Schriek

Citaat van: MO op 03-11-2011  22:32 uIk had dit onderwerp helemaal gemist maar gelukkig heeft Jasper/EBC mijn tips al gegeven en zijn ze al opgevolg door Antoinette. Ik heb er nu twee, dus vier kranen en ik ben er zo gelukkig mee. Je hebt toch wel met je KvK nr in de hand BTW vrij ingekocht Antoinette?
Tuurlijk.

Raymond293

Citaat van: EBC op 03-11-2011  22:07 uAls ik mail met Stefan, dan noem ik zijn naam altijd in het onderwerp van de mail, zo van 'Hi Stefan, ...'. Het is maar om de juiste aandacht te verkrijgen...en het werkt want ik heb altijd dezelfde dag nog antwoord.  ;D


Dat ga ik ook eens proberen, das wel een goeie :)

EBC

Citaat van: Herman op 03-11-2011  22:21 uGoeie tip, dan heb je ook geen afwijkende onderdelen nodig. Ik heb zelf van alles door elkaar, maar kom niet in de buurt om te ruilen helaas.

Ik heb nog wel die ene van jou, maar die gebruik ik om Bar le Duc water tot Spa bruis om te vormen. Mijn eigen waterbron dus  ;D.

Ik gooi er bijna 5 pakken in en zet hem dan in de koelkast met CO2 erop. Na een dag of wat is het Spa Henriette en nog wat later Spa Rood.  :brouwen:
Dat brouwt heel gemakkelijk.

Raymond293

Citaat van: EBC op 03-11-2011  22:07 uAls ik mail met Stefan, dan noem ik zijn naam altijd in het onderwerp van de mail, zo van 'Hi Stefan, ...'. Het is maar om de juiste aandacht te verkrijgen...en het werkt want ik heb altijd dezelfde dag nog antwoord.  ;D


Briljant, binnen een uur een reactie ;D ;D
Het kan soms zo makkelijk zijn!

Morgen verstuurd, volgende week binnen  :biersmile:

Albertus

Op woensdag 2 november om 13: 30 uur wat zaken besteld bij Candirect. Vanmorgen, nog geen twee dagen later heb ik het pakje binnen. Sneller kan nauwelijks.

Bert

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.