Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Droogkoelers en combineren type kegs

Gestart door Kleine_Schriek, 11-10-2011 18:11 u

Vorige topic - Volgende topic

Kleine_Schriek

In verband met plannen om op festivals te gaan staan met Brouwerij Liefde bier, ben ik aan het kijken naar droogkoelers. In het topic van VEMP is het een en ander al besproken, maar dit nog niet.

Namelijk, ik wil graag ook mijn hobbybrouwsels kunnen tappen, zeg maar privegebruik van een bedrijfsmiddel ;-) Van de hobbykeg weet ik ondertussen genoeg, maar van de Heineken keg waarop gevuld kan worden nog niet zoveel. Sjakie van het forum heeft ooit als oplossing gekozen om 2 leidingen systeem aan te schaffen en dan 1 leiding met NC aansluiting en 1 leiding met Heineken aansluiting, dus dat kan sowieso. Maar wie heeft er nog meer ervaring met deze luxe  ;D problematiek??

Oscar

Citaat van: Kleine_Schriek op 11-10-2011  18:11 umaar van de Heineken keg waarop gevuld kan worden nog niet zoveel.

Als je voor prive gebruik ook gaat afvullen op Heineken fusten is het probleem toch opgelost. De tapstang kun je eruit halen (er zit vaak een beveiliging op, maar die is te omzeilen  Link)

Kleine_Schriek

Ik vind die sodakegjes erg handig te reinigen en ik heb er veel te veel om om te schakelen. Dus is zoek een  "en, en" oplossing.

Oscar

Citaat van: Kleine_Schriek op 11-10-2011  19:06 uDus is zoek een  "en, en" oplossing.

Kan feitelijk heel simpel. De bierslang van een Normale tap (droog of nat koeler) bevat een "standaard" wartel welke op vrijwel iedere tapkop past (dus Heineken/Grolsch o.i.d.).

Deze zit dat op die slag vast met een klem. Die klem kun je eraf slopen en de slag vastmaken met een slangklem welke je zelf vast of los kunt maken. Nu moet je dus alleen zorgen dat je dan de koppeling voor je eigen fustjes ook met een slangklem kunt vastmaken. Dan kun je ze makkelijk omwisselen.....

Raymond293

Even een stomme vraag van mijn kant...wat is er mis met de sodakegjes? Te klein?  :weetniet:

Ik zou dit ook wel eens willen proberen, is zo'n startersset genoeg om mee te beginnen?

Oscar

Citaat van: Raymond293 op 11-10-2011  19:42 uwat is er mis met de sodakegjes?

Niets, maar niet geschikt om je commerciële bier in af te vullen voor de verkoop..... :)

Henielma

Ik zie brouwerij de molen ook met Soda kegs op festivals staan. Toch niet de eerste de beste.

Oscar

Citaat van: Henielma op 11-10-2011  19:59 uIk zie brouwerij de molen ook met Soda kegs op festivals staan. Toch niet de eerste de beste.

Op festivals kan het inderdaad prima... dat is vrijwel hetzelfde als voor thuisgebruik... :)

Raymond293

Citaat van: Oscar op 11-10-2011  19:53 uNiets, maar niet geschikt om je commerciële bier in af te vullen voor de verkoop..... :)

Ah, okee. Je kan geen complete sodakegs verkopen, maar wel bier afgevuld in de Heineken dingen?
Sodakegs is dus leuk voor thuis en een eventueel festival zodat je je bier kunt tappen?

Kleine_Schriek

Citaat van: Henielma op 11-10-2011  19:59 uIk zie brouwerij de molen ook met Soda kegs op festivals staan. Toch niet de eerste de beste.
De commerciële kegs zien eruit als Soda kegs, alleen zit er een Heineken tapkop op in plaats van het bekende deksel. Dus misschien heb je die gezien bij De Molen ?

Oscar

Citaat van: Raymond293 op 11-10-2011  20:12 uSodakegs is dus leuk voor thuis en een eventueel festival zodat je je bier kunt tappen?

Klopt...e.a.a is ook afhankelijk van de brouwerij hoe die de fusten vult vanuit zijn gisttank en met welke koppelingen.
En doe je hergisting? Of is je bier in de lagertank reeds gesatureerd?

Raymond293

Dit roept weer veel vragen op!
Maar ik wil Antoinettes onderwerp niet ondermijnen, kan ik je binnenkort even een pm sturen hierover Oscar? :)

Oscar

Citaat van: Raymond293 op 11-10-2011  20:22 ukan ik je binnenkort even een pm sturen hierover Oscar? :)

Altijd... :)

Henielma

Citaat van: Kleine_Schriek op 11-10-2011  20:16 uDe commerciële kegs zien eruit als Soda kegs, alleen zit er een Heineken tapkop op in plaats van het bekende deksel. Dus misschien heb je die gezien bij De Molen?

Ik heb zelf soda kegs en ik weet zeker dat ik precies zo'n zelfde gezien heb bij een festival met de Molen in Kopenhagen en in Bergen op Zoom.
Verder heb ik zelf tweede handse gekochte soda kegs van een brouwerij in München.

Dus dat het niet kan is wel erg kort door de bocht naar mijn idee.

kleine Minstreel

Ik heb mijn bockbier af gevuld op een Brand fust 20 liter zoals afgebeeld.
Mijn tap systeem kan twee systemen tegelijkertijd aan en werkt erg goed.  Ik heb nu ook een 8 tal fusten met twee verschillende kop systemen. De Heineken S banjonet en de jupiler e.d. schuif kop op beide zit dezelfde koolzuur aamsluiting die weer va neen dubbel manometer afkomt.

Kleine_Schriek

Citaat van: kleine Minstreel op 11-10-2011  20:32 uIk heb mijn bockbier af gevuld op een Brand fust 20 liter zoals afgebeeld.
Mijn tap systeem kan twee systemen tegelijkertijd aan en werkt erg goed.  Ik heb nu ook een 8 tal fusten met twee verschillende kop systemen. De Heineken S banjonet en de jupiler e.d. schuif kop op beide zit dezelfde koolzuur aamsluiting die weer va neen dubbel manometer afkomt.
Maar heb jij dan ook 1 leiding per tapsysteem?

Kleine_Schriek

Citaat van: Henielma op 11-10-2011  20:31 uIk heb zelf Soda Kegs en ik weet zeker dat ik precies zo'n zelfde gezien heb bij een festival met de Molen in Kopenhagen en in Bergen op Zoom.
Verder heb ik zelf tweede handse gekochte soda kegs van een brouwerij in München.

Dus dat het niet kan is wel erg kort door de bocht naar mijn idee.
Dat het niet kan wil ik niet zeggen. Wel dat ze er ontzettend hetzelfde uitzien als de bovenkant ook zwart is zoals bij de Soda kegs. Maar bedankt voor de info. Ik zal helaas echt commerciele fusten moet kunnen koppelen, omdat ik die waarschijnlijk ook laat afvullen en dan is het wel zo fijn dat je geen onderscheid tussen verkoop-voorraad en festivaltap-voorraad hoeft te maken. En stel iemand komt nog met een restje fust die opmoet (niet waar Alchemist  ;D) dan wil je die wel kunnen aansluiten.

EBC

In Duitsland zijn bierslangaansluitingen genormaliseerd op 5/8 schroefdraad. De CO2 leiding is daar 3/4 draad.
In Nederland is de bieraansluiting ook 5/8. Voor CO2 kan je kiezen tussen 5/8 en 3/4.

Neem dus slangen met die koppelingen. Dan kan je elke tapkop naar believen op je slangen schroeven. Alles is tapbaar. Zo doe ik dat ook. Foto's heb ik elders al eens gepost meen ik.

Je kan dus voor je sodakegs ook zwarte en grijze koppelingen kopen met schroefdraad...simpel toch?

EBC

Oja, ga vooral eens kijken bij bierzapfen.de. Prima service!

kleine Minstreel

Citaat van: Kleine_Schriek op 11-10-2011  20:43 uMaar heb jij dan ook 1 leiding per tapsysteem?

Ja ik maak gebruik van een tap systeem met twee kranen, was er een,die is omgebouwd door iemand va nde tapwacht.
Dus twee fust koppellingen die apart de koeler ingaan.

Kleine_Schriek

Citaat van: EBC op 11-10-2011  21:38 uIn Duitsland zijn bierslangaansluitingen genormaliseerd op 5/8 schroefdraad. De CO2 leiding is daar 3/4 draad.
In Nederland is de bieraansluiting ook 5/8. Voor CO2 kan je kiezen tussen 5/8 en 3/4.

Neem dus slangen met die koppelingen. Dan kan je elke tapkop naar believen op je slangen schroeven. Alles is tapbaar. Zo doe ik dat ook. Foto's heb ik elders al eens gepost meen ik.

Je kan dus voor je sodakegs ook zwarte en grijze koppelingen kopen met schroefdraad...simpel toch?
Kijk dat is verhelderende taal!  :groots:
Eh, hoe schroef jij je tapkop op je slang? Bij mij zit alles met klemmen vast, dus dat schroefprincipe ken ik niet. Ah, wil je alsjeblieft een foto maken ...ah   :-* :-* :-*

Herman

Je hebt die NC koppelingen met 7/16 schroefdraad. Daar koop je een verloop naar 5/8 voor. Had ik mee naar de ONK camping, maar da's mosterd na de maaltijd.

Hoe dan ook, simpel te vinden bij candirect.

EBC

Citaat van: Kleine_Schriek op 11-10-2011  22:12 uKijk dat is verhelderende taal!  :groots:
Eh, hoe schroef jij je tapkop op je slang? Bij mij zit alles met klemmen vast, dus dat schroefprincipe ken ik niet. Ah, wil je alsjeblieft een foto maken ...ah   :-* :-* :-*

Gewoon gekocht bij Candirect. Samen met een koppeling voor bajonet vaten en een schuifkoppeling. Daarmee kan je bijna alles tappen. Gewoon slangetje losdraaien, vastschroeven en klaar.  :proost:
 :-*

Kleine_Schriek

HELD! Ik snap het nu helemaal zelfs zonder mijn 2e bak koffie op te hebben  :groots: :groots: :groots:

EBC

Hier dan dezelfde slangen, maar nu aan een bajonetkoppeling geschoefd om een Hommelbier te kunnen tappen. Lekker hoor! Het vat is een overblijfsel van een feestje, dat ik nu rustig wegslik.  ::)

De dubbele tap komt van bierzapfen.de, zoals al aangegeven. Ik ben erg tevreden over het apparaat. Simpel, met thermostaat dus koelt alleen wanneer nodig, en relatief goedkoop. Als je het zelf gaat afhalen, krijg je een gedegen cursus aansluiten, tappen, schoonmaken, etc.

Het kleine CO2 flesje met drukregelaartje is van mijn Homepub tapinstallatie, die ik elders op het foum al te koop heb aangeboden, maar niemand lijkt te willen hebben, vreemd hoor...  ^-^

Vergelijkbare Topics (7)

35147

Gestart door erwinl

Reacties: 8
Gelezen: 2834

30350

Gestart door Erick

Reacties: 4
Gelezen: 1931

23282

Gestart door Etn82

Reacties: 16
Gelezen: 5137

41504

Gestart door AlexR

Reacties: 0
Gelezen: 873

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.