Opgekweekte Westmalle gist bij blikbier

Gestart door Christiaan, 29-11-2004 01:38 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Christiaan

Ongeveer een half jaartje geleden heb ik eens geprobeerd een Brewferm tripel blik, met opgekweekte Westmalle gist te "brouwen" . zie:  http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,1368.0.html Tussendoor heb ik van een aantal een aantal flesjes geproefd, en is mij opgevallen dat de zwavelachtige geur nog steeds sterk aanwezig is. Het schijnt dat Westmalle gist de eigenschap heeft nogal te stinken, maar na ruime hoofdvergisting , een lagering van 14 dagen en een half jaartje in de kelder had ik toch wel verwacht dat het bier minder naar zwavel zou ruiken ( de sterkte van de geur is in de loop der tijd wel licht achteruit gegaan). Kan ik dit bier gewoon drinken? Tot nu toe heb ik alleen nog wat nipjes geproefd en weer uitgespuugd, omdat zwavel mij niet al te gezond lijkt. Het bier zelf smaakte overigens gewoon goed, net iets pittiger dan een normale tripel uit zo'n Brewferm blik. Wat ik me verder afvraag is hoe ik op een beter manier van deze geur af kan komen ( behalve heel lang te wachten)...
Groeten,
Christiaan

Edgar

Het is me opgevallen dat deze gist de vorige keer dat ik hem gebruikte veel meer naar zwavel stonk dan deze keer. Vorige keer heb ik veel  koeler vergist; zo'n 20° tegen nu 25°.  De temperatuur zou dus van invloed kunnen zijn op de zwavelproductie.  Wat jouw bier betreft: Wat was je lagertemperatuur? Waarschijnlijk had het toch iets meer tijd nodig. En de zwavel verdwijnt niet meer na het bott elen. Misschien, als ik dit zo lees, kan de T van de nagisting ook nog roet in het eten gooien. Al schrijvende leert men!

Hopmans

Oeps,

Hier ben ik niet blij mee           :'(

Hierrrrrrrr ben ik echt niet blij mee      :huilen:

Verdwijnt de zwavel geur het echt niet?    :huilen: :huilen: :huilen:

$%$%)(*#$%*&%$%$ !!!!   :neenee:  :engel:

Wat is eigenlijk de meest neutrale gist die er is?

Groetjes,

Hoppie

Edgar

De zwavelgeur verdwijnt bij het lageren. Als je een stinkend bier bottelt, heb je inderdaad een goede kans dat het stinkend uit de fles komt. De H2S wordt bij mijn weten niet of nauwelijks door de gist omgezet, maar moet gewoon uitdampen. Misschien zijn er nog processen in het nagistende die het gas wel omzettten (misschien weet MO of een van de anderen daar meer van), maar ik herinner me het advies om altijd minstens te wachten met bottelen totdat je bier lekker ruikt.

Als mijn idee over de relatie tussen temperatuur en zwavelproductie bij de Westmallegist juist is, dan betekent het dus ook, dat je er goed aan doet om de flesjes na bottelen niet op kamertemperatuur, maar iets warmer weg te zetten.

MO

Zie ook het nieuw aangemaakte onderwerp

http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,1852.new.html#new

Chris,
Als het bier wat naar zwavel smaakt, dan kun je het gewoon drinken. De zwavelcomponenten zijn in heel lage concentraties aanwezig! Maar als het bier niet lekker is, dan zou ik het niet drinken. Er is zoveel lekker bier!

Christiaan

Omdat het bier tijdens de hoofdvergistig behoorlijk aan het stinken was, en ik nogal schrok van de zwavelwalm die uit het vergistingsvat ontsnapte, heb ik het bier maar in de kelder gezet om te lageren. Het heeft zo'n 2 weken gestaan, bij een vrij lage temperatuur. Aangezien ik verder wilde brouwen en toch niet zo'n vertrouwen meer had in dit experiment, heb ik het bier maar gebotteld. Achteraf was deze haast natuurlijk zonde, want anders had ik nu lekker bier gehad zonder zwavelgeur...
Vanavond zal ik eens een flesje proeven, als het alsnog vies blijkt te zijn kan het altijd nog door de gootsteen.
Interresante links trouwens MO, ben nu wel benieuwd hoeveel zwavel er (nog) in mijn bier zit...

Jacques

Hoi Christiaan,

Westmalle gist kan inderdaad tijdens de hoofdgisting behoorlijk naar rotte eieren ruiken. Niets om geven!
Die zwavelgeur hoort er gewoon bij. Laat de H2S ontsnappen door het bier goed flink te laten gisten. Met het koolzuurgas verdwijnt ook die onaangename geur uit het bier.

Wanneer je het bier te vlug koud wegzet kan de H2S onvoldoende ontwijken uit het bier en blijft deze onprettige smaak in het bier zitten.
Mijn advies: weggieten en opnieuw brouwen. Schroom absoluut niet om weer Westmalle gist te gebruiken. Als je goed met deze gist omgaat (en gewend bent om deze te gebruiken) krijg je geweldig mooie bieren.

 :degroeten: Jacques


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.