Eerste recept....

Gestart door Starbucks, 05-09-2011 21:19 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Starbucks

Op internet heb ik dit recept gevonden, http://www.deltabrouwers.nl/blond.htm lijkt me een mooi recept om te beginnen, maar hebben jullie enige suggesties? Via member RGeraads begreep ik dat kandijsuiker een droog bier geeft, hier hou ik niet zo van kan ik het gewoon weglaten?

Gerb

Het is handig als je even het recept hier post. Heb ik even voor je gedaan.
Het type blond is een hele ruime omschrijving en je kunt hier alle kanten mee op. De een wil hem droog, de ander zoet. Door er suiker aan toe te voegen wordt het bier sterker, droger, wat fruitiger. Als je het weglaat kun je hiervoor pilsmout in de plaats gebruiken. Verder ligt het ook aan de gist die je gebruikt, Westmalle bijv. vergist behoorlijk ver door. Gebruik je een Engelse gist, dan hou je wat meer zoetigheid over.
Daarnaast is ook de hoeveelheid hop belangrijk. Een sterke bitter kan de indruk van een heel heftig zwaar en soms droog bier geven, terwijl dit best meevalt.

CiteerHet recept is voor 10 liter, heeft een kleur van 12.5 UBC en een bitterheid van 26 EBU, succes. 

1,75 kg Pilsmout 3 ebc                                     
1,50 kg Pale ale mout 7 ebc                           
0,10 kg Witte kandijsuiker                                         
34 gram Hallertau Hersbrucker  3 %                           
9 liter maischwater
8 liter spoelwater

1 maisch  5 min – 55° C
2 maisch 30 min – 63°C
3 maisch 25 min – 72°C
4 maisch   1 min – 78°C

Kooktijd 90 minuten

Begin SG 1065 en eind SG 1013.

Als gist kan je gebruik maken van Westmalle, Koninck, Affligem.


Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.