Bottel ellende

Gestart door KC, 25-08-2011 21:45 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

KC

Hoi,

Vanavond leek alles mis te gaan. Ik heb een hevel die ik vast kan klemmen in de hals van mijn 15 liter fles en in de kunststof dop zit een slangetje als je daar in blaast gaat het bier stromen. Tenminste dat zou zo moeten zijn. Het werkte pas nadat alle onderdelen met lijm waren vastgezet omdat overal valse lucht doorkwam. De kraan is te stug dus telkens stroomt alles over de vloer of het flesje is net niet vol genoeg.
Dit was probleem nummer 1, misschien heeft iemand een betere methode die ik graag overneem:)

Het tweede probleem vond ik zelf erger. Ik gebruik om mijn kroonkurken op de fles te sluiten de welbekende versie uit zo'n standaard brouwpakket met 2 hefbomen.
Het werkt, maar ik had al eens dat de dop scheef ging. Nu was ik bijna klaar en opeens ging geen enkel dopje er meer op. Na flink wat gemartel en verschillende andere flesjes en kroonkurken te hebben geprobeerd neep ik de hele flestop eraf:( Dus de rest moest door de gootsteen, want geen dop ging er meer op.
Mijn voorkeur gaat nu uit naar een staand model, welke betaalbare zou een goede keuze zijn en heb ik dan deze problemen niet meer?
Komt het ook voor dat er verschil in kroonkurken zit?

Mvg KC


William

O jee ;)

En gebruik een bottelpijpje (afvulhulp) (Brouwland 018.033.1), dan heb je het kraantje niet meer nodig. Een van de beste goedkope investeringen. Als je het op de bodem drukt stroomt het, beweeg je het omhoog dan stopt het met stromen.

Raymond293

Dat is ook één van de redenen waarom ik ben overgestapt naar Grolsch flessen met beugels. Bottelen is nu een feest! :)

orangeloo

Hoi,

Ik hevel (automatische hevel met antidroesem + 1.7m slang 018.031.5 € 14,54)
over in een bottelemmer met  (kraantje brouw-/gistingsemmer Brewferm 30 l, gegradueerd 017.630.5 € 12,95)
daarop past een bottelpijpje (afvulpijpje vr kraan 018.053.9    018.032.3    € 2,67)

Dan opgelost suiker erbij en ff roeren (werk wel hygiënisch)
En dan vullen maar.
Daarna doppen maar (kroonkurkapp. FIW tafelmodel zwart 020.046.9 € 30,36)


Gaat prima. :brouwen:

Jacques

Citaat van: KC op 25-08-2011  21:45 uMijn voorkeur gaat nu uit naar een staand model, welke betaalbare zou een goede keuze zijn en heb ik dan deze problemen niet meer?
Komt het ook voor dat er verschil in kroonkurken zit?

Een staand bottelapparaat is een goede investering. Met die hefboomdingen heb ik ook slechte ervaringen.
Een staand model dat in hoogte instelbaar is, is bijzonder handig.
Deze bijvoorbeeld is te koop voor iets meer dan € 30.


Kroonkurken er inderdaad in verschillende kwaliteiten. Je hebt hele stugge maar ook kroonkurken die zich soepel laten kurken.
Daarnaast heb je grote (29 mm ) en kleine (26 mm) doppen. Hoe groot zijn de doppen die jij hebt? (Binnenwerk meten)

KC

26 mm super bedankt. Dat wordt snel weer wat bestellen dan:)
Die emmer met kraantje is helemaal handig. Dit stond ook op het plaatje van het brouwpakket wat ik als eerste kocht. Maar toen ik het binnenkreeg had het vat dus geen kraantje. Doet nu dienst als moutemmer.
orangeloo bedankt voor de gedetailleerde info.

Johannes

Citaat van: KC op 25-08-2011  21:45 uVanavond leek alles mis te gaan. Ik heb een hevel die ik vast kan klemmen in de hals van mijn 15 liter fles en in de kunststof dop zit een slangetje als je daar in blaast gaat het bier stromen.

Ik vraag me af of dat slangetje is om in te blazen. Denk het niet. Volgens mij is dat er alleen om te voorkomen dat de boel vacuum trekt tijdens het hevelen (waardoor het bier niet meer verder stroomt).

Jacques

Citaat van: KC op 25-08-2011  23:43 u

26 mm is de maat voor de standaard flessen. 29 mm wordt gebruikt voor champagneflessen. Dus ik denk niet dat je doppen hoeft te bestellen.

KC

Ik ga de spullen die Orangeloo mij heeft aangeraden maar bestellen. Even het vrouwtje lief aankijken, want heb een beetje teveel aangeschaft deze maanden. :)
Nog nooit bij Brouwland besteld geen idee hoe dat werkt met de betaling.

guuz

Moi,

Ik ben begin dit jaar ook overgestapt op dit kroonkurkapparaat, gekocht bij v.d. Kooy. Bij mij blijft elk flesje na het aanbrengen van de kroonkurk in het apparaat hangen en moet ik elke fles er uit trekken met behoorlijk wat kracht. Ik dacht, dat dit na een tijdje weer over zou gaan, maar dit is helaas niet het geval.  >:D
Zijn hier meer gebruikers met deze klacht? :-\

vr grt,

Peter

Albertus

Citaat van: guuz op 26-08-2011  12:30 uik ben begin dit jaar ook overgestapt op dit kroonkurp-apparaat, gekocht bij v.d. Kooy. Bij mij blijft elk flesje na het aanbrengen van de kroonkurk in het apparaat hangen en moet ik elke fles er uit trekken met behoorlijk wat kracht. Ik dacht, dat dit na een tijdje weer over zou gaan, maar dit is helaas niet het geval.  >:D
Zijn hier meer gebruikers met deze klacht? :-\

Af en toe smeer ik wat olijfolie op de binnenkant van de "apparaatdop". Dat heeft bij mij dit probleem voor een groot deel verholpen.

Bert

guuz

Citaat van: Albertus op 26-08-2011  12:33 uAf en toe smeer ik wat olijfolie op de binnenkant van de "apparaatdop". Dat heeft bij mij dit probleem voor een groot deel verholpen.

Bert

Moi Bert,

Bedankt voor de tip,

ga ik dit weekend direct proberen :)

vr grt,

Peter

BierHenk

Citaat van: guuz op 26-08-2011  12:30 uMoi,

ik ben begin dit jaar ook overgestapt op dit kroonkurp-apparaat, gekocht bij v.d. Kooy. Bij mij blijft elk flesje na het aanbrengen van de kroonkurk in het apparaat hangen en moet ik elke fles er uit trekken met behoorlijk wat kracht. Ik dacht, dat dit na een tijdje weer over zou gaan, maar dit is helaas niet het geval.  >:D
Zijn hier meer gebruikers met deze klacht? :-\

vr grt,

Peter
Misschien probeer je de flesjes er rechtstandig uit te rekken?
Ik maak een beweging naar links en rechts en wrik ze er zo uit. Het is even een handigheid, maar dan gaat het gemakkelijk.

KC

Lucky me. Net de nieuwe spullen kado gekregen van mijn vader. Brouwland leverancier bezocht.
Hadden zelfs mijn moeilijk te vinden amarillo hopbloemen nog.
Kan niet wachten om mijn double IPA te brouwen.
Nogmaals bedankt. Het apparaat ziet er zeer solide uit.

guuz

Citaat van: BierHenk op 26-08-2011  13:02 uMisschien probeer je de flesjes er rechtstandig uit te rekken?
Ik maak een beweging naar links en rechts en wrik ze er zo uit. Het is even een handigheid, maar dan gaat het gemakkelijk.

Moi Henk,

Dat doe ik ook, maar dat lijkt me niet de manier. Dat goedkope ding van mijn startpakket had hier geen last van, moet oppassen voor overbelasting van mijn elleboog, vandaar o.a. de aanschaf van dit apparaat. Heb inmiddels vd Kooy een mailtje gestuurd, ben benieuwd wat ze antwoorden.

vr grt,

Peter

beermenke

RVS vuller bij Ninox kopen. Is een wereldapparaat.
Stevig. Kun je uitkoken voor gebruik en werkt perfect.

KC

Even het apparaat getest. Het lukt me alleen om de dop erop gedrukt te krijgen als ik hem zo afstel dat de fles er amper op kan. Ik moet behoorlijk veel kracht uitoefenen om de kroonkurk te sluiten. Dusdanig veel dat ik denk: wow dat die fles niet breekt. En zoals eerder genoemd hierboven daarna zit de fles vast en moet je m even opzij trekken om hem los te krijgen. Is dit alles normaal? Ook de extreme kracht die uitgeoefend moet worden?
Niet dat dit verder een probleem is, want als ik het doe zoals ik net beschreef lukt het prima. Ik wil de zaak alleen niet door verkeerd gebruik gelijk vernielen, vandaar mijn vragen.

BierHenk

Citaat van: KC op 26-08-2011  18:39 uEven het apparaat getest. Het lukt me alleen om de dop erop gedrukt te krijgen als ik hem zo afstel dat de fles er amper op kan. Ik moet behoorlijk veel kracht uitoefenen om de kroonkurk te sluiten. Dusdanig veel dat ik denk: wow dat die fles niet breekt. En zoals eerder genoemd hierboven daarna zit de fles vast en moet je m even opzij trekken om hem los te krijgen. Is dit alles normaal? Ook de extreme kracht die uitgeoefend moet worden?
Niet dat dit verder een probleem is, want als ik het doe zoals ik net beschreef lukt het prima. Ik wil de zaak alleen niet door verkeerd gebruik gelijk vernielen, vandaar mijn vragen.
Nou, zo doe ik het ook. Ferme kracht gebruiken om de dop goed te verzegelen. Wel ligt het aan de dopjes hoeveel kracht je nodig hebt. Die mooie gekleurde dopjes koop ík nooit meer. Gewone gouden dopjes werken het best. Trouwens, zo'n fles kan heel wat hebben, zolang je rechtstandig naar beneden duwt.

KC

Bedankt, ik heb alleen gouden, zilveren en koperen doppies:) Nou het zal wel weer minstens 1,5 week duren maar dan kan ik met een gerust hart bottelen.
Leve hobbybrouwen.nl lol

RobinB

Het "eronderuithalen" na het kroonkurken vereist inderdaad wat handigheid, maar wanneer je de techniek door hebt is het zo gepiept!
bij mij gaat het eigenlijk probleemloos (schuin met een draai)! :)

orangeloo

Ik moet inderdaad ook wel wat kracht zetten, maar daaraan raak je gewent.
Nog nooit een fles kapot gehad.

Je kan trouwens ook in de emmer een gat boren en een losse kraan kopen.
Maar daarmee ben ik misschien wat laat.  :brouwen:

William

Dat kracht zetten is juist goed. Dan weet je dat de dop er strak omheen zit.

sandman

" Ik gebruik om mijn kroonkurken op de fles te sluiten de welbekende versie uit zo'n standaard brouwpakket met 2 hefbomen."

Ik gebruik  ook (nog) de standaard versie uit het brouwpakket maar..
als de kurk vastgedruk zit, doe je de hefbomen weer omhoog.. draai de fles een kwartslag en druk de bomen nog eens naar beneden ..

Probeer het maar eens, je ziet de gehele dop een betere afdruk krijgen van de hals, ipv gedeeltelijk.
kleine extra handeling, maar sluit perfect.

Maar ook ik wil een keer naar een staand model, maar alles op zijn tijd.

guuz

Citaat van: RobinB op 26-08-2011  20:10 uHet "eronderuithalen" na het kroonkurken vereist inderdaad wat handigheid, maar wanneer je de techniek door hebt is het zo gepiept!
bij mij gaat het eigenlijk probleemloos (schuin met een draai)! :)

Doe ik ook zo, maar beetje smeren met olijfolie deed wonderen. Blijf ik in het vervolg doen :)


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.