Bottelen met wort

Gestart door Raymond293, 18-08-2011 11:39 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Raymond293

Ik begrepen dat je door het gebruik van (teveel) suiker 'lege' bier kan creeren.
Daarom vroeg ik me af waarom we dan wel suiker gebruiken om te bottelen, procentueel gezien is het niet veel suiker, maar toch.
Je zou kunnen zeggen dat het gebruik van suiker om te bottelen de smaak kan beinvloeden, toch?

Daarom vroeg ik me af of het niet mogelijk is om na het koken van het wort een deel van je wort over te hevelen naar een weckpot en die wort later te gebruiken voor de hergisting op de fles. Voor het maken van Reinheitsgebot bieren zou dit ook een mooie oplossing zijn om geen suiker te gebruiken.

Mijn vraag is of iemand dit wel eens geprobeerd heeft, en zo ja....hoeveel zou je moeten gebruiken per liter?  :weetniet:
De hoeveelheid zal natuurlijk afhangen van het SG van je gebruikte wort lijkt mij.



BierHenk

Nooit geprobeerd, maar je kunt aan de hand van je SG redelijk goed bepalen hoeveel suiker er in je wort zit, daar zijn formules voor.
Vervolgens kun je uitrekenen hoeveel ml je moet toevogen per flesje/liter/vat. De gist weet er wel weg mee.

Maar zo'n hele kleine hoeveelheid, daar maak ik me geen zorgen om.

Raymond293

Zorgen maak ik me er ook niet over, maar ik vind het wel leuk om met een echte Weizen geen suiker te gebruiken. Is toch iets echter.
En ik vermoed ook dat een beetje verse wort goed kan zijn voor de body van het bier...ook al is het maar een beetje :)

Tsjerk

Dit wordt zeker wel gedaan. Hier op het forum moet je er wel wat van kunnen vinden.

Volgens mij wordt het ook wel gedaan om volgens het reiheitsgebot te brouwen.

BierHenk

Volgens de mij ten dienste staande gegevens (ahum) bereken je een en ander als volgt:
Neem je begin SG van je restant wort (stel 1048), trek hier 1000 van af en vermenigvuldig dit met 2,6. Je heb nu je aantal grammen suiker per liter.
In dit geval 1048 - 1000 = 48 X 2,6 gelijk aan 124,8 gram per liter.

Johannes

Citaat van: Tsjerk op 18-08-2011  12:06 uDit wordt zeker wel gedaan. Hier op het forum moet je er wel wat van kunnen vinden.

Volgens mij wordt het ook wel gedaan om volgens het reiheitsgebot te brouwen.

Klopt! En dan is het zoekwoord: 'speise'. Volgens mij weet Herman H. hier wel het een en ander van.

Sander_de_Rijk

Citaat van: BierHenk op 18-08-2011  12:09 uVolgens de mij ten dienste staande gegevens (ahum) bereken je een en ander als volgt:
Neem je begin SG van je restant wort (stel 1048), trek hier 1000 van af en vermenigvuldig dit met 2,6. Je heb nu je aantal grammen suiker per liter.
In dit geval 1048 - 1000 = 48 X 2,6 gelijk aan 124,8 gram per liter.

Maar niet al deze suikers zijn vergistbare suikers. Als je bier niet verder doorgist dan 1010 moet je dan niet de volgende rekensom gebruiken? 1048-1010 = 38 x 2,6 = 98,8 gram per liter

BierHenk

Citaat van: Sander_de_Rijk op 18-08-2011  12:48 uMaar niet al deze suikers zijn vergistbare suikers. Als je bier niet verder doorgist dan 1010 moet je dan niet de volgende rekensom gebruiken? 1048-1010 = 38 x 2,6 = 98,8 gram per liter
Klinkt in ieder geval logisch.

Oscar, kom er maar in!

Raymond293

Citaat van: Johannes op 18-08-2011  12:32 uKlopt! En dan is het zoekwoord: 'speise'. Volgens mij weet Herman H. hier wel het een en ander van.

Ah, ik wist niet dat er een term voor was. Er zijn inderdaad wat draden over te vinden, waaronder deze;

http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,15846.25.html

Maar de hoeveelheid speise die je moet toevoegen is nog niet helemaal duidelijk :)

RobinB

Je zou wat moutextract kunnen gebruiken.? Bottelsuiker/0,75 is dan ongeveer de richthoeveelheid.

Johannes

Citaat van: Raymond293 op 18-08-2011  13:20 uMaar de hoeveelheid speise die je moet toevoegen is nog niet helemaal duidelijk :)

Bij speise hou je een deel van je wort apart. Daarvan weet je de dichtheid en die kun je terugrekenen. Hier: http://www.hobbybrouwen.nl/omzet.html staat een tabel waar je kunt zien hoeveel suiker er in een liter wort zit met een bepaald SG.

Raymond293

Daar heb ik ook aan zitten denken, maar het mooiste is natuurlijk als je dezelfde wort toevoegt als degene die net vergist is.
In mijn beleving is dat het meest smaakecht.

Volgende keer tap ik gewoon 1,5 liter af in een oude colafles en vries die in. Dan ga ik wel uitproberen hoeveel speise je nodig hebt voor de vergisting op de fles.

Jacques

In verhouding gaat er maar weinig suiker bij het bier bij het bottelen. Daar krijg je geen leeg smakend bier van. Overigens krijg je ook met meer suiker niet een echt leeg bier. Het is een misverstand dat je alleen alcohol en koolzuur krijgt als je suiker vergist. Tal van andere vergistingsproducten worden gemaakt die wel degelijk smaak aan het bier geven. Je hebt wel wat minder body als je grote hoeveelheden suiker gebruikt maar met dat beetje suiker voor de hergisting maakt dat echt niet uit.

Alleen als je Duitser bent en per se het Reinheitsgebot in acht wilt nemen zou ik wort gebruiken.


RobinB

Citaat van: Jacques op 18-08-2011  21:21 uAlleen als je Duitser bent en per se het Reinheitsgebot in acht wilt nemen zou ik wort gebruiken.

En als je het gewoon eens wilt proberen (ook zonder verdere Reinheitsgebot-intenties), zou ik het zéker eens doen!
:duimop:

Jacques

Citaat van: RobinB op 18-08-2011  21:25 uEn als je het gewoon eens wilt proberen (ook zonder verdere Reinheitsgebot-intenties), zou ik het zéker eens doen!
:duimop:

Natuurlijk is het leuk om het eens te proberen. Mijn punt is dat je niet bang heeft te zijn voor een lege smaak door dat beetje suiker dat je toevoegt.

Maar als je het eens probeert is het ook wel interessant om een paar flesjes achter te houden met suiker af te vullen. Na een tijdje kun je dan vergelijken. Hierna kun je evalueren of je de moeite waard vond met wort te bottelen.

Sander_de_Rijk

Citaat van: Jacques op 18-08-2011  21:56 uNatuurlijk is het leuk om het eens te proberen. Mijn punt is dat je niet bang heeft te zijn voor een lege smaak door dat beetje suiker dat je toevoegt.

Maar als je het eens probeert is het ook wel interessant om een paar flesjes achter te houden met suiker af te vullen. Na een tijdje kun je dan vergelijken. Hierna kun je evalueren of je de moeite waard vond met wort te bottelen.

Dan zou ik ook een paar flesjes doen met moutextract. Dan heb je 3 verschillende methoden die je dan kan vergelijken.

Tsjerk

Kieper er anders - om wat meer body te krijgen- voor het bottelen wat lactose in.

Jacques

Citaat van: Tsjerk op 18-08-2011  22:02 uKieper er anders - om wat meer body te krijgen- voor het bottelen wat lactose in.


Daar gaan we weer off topic..


Even streng zijn.

De vraag is of wort kan worden gebruikt voor het bottelen.
Het antwoord is: ja, maar het is niet nodig.
Welk andere stof toegevoegd kan worden om meer body te krijgen is interessant maar valt buiten de vraagstelling.

Tsjerk

Ben ik niet met je eens Jacques.

Raymond293 wil proberen vollere bieren te krijgen en zoekt dit op het vlak van de bottelsuikers.

Jij geeft aan dat dit niet te bereiken is met speise. En dus heeft hij nog geen oplossing voor zijn lege bieren.

Met mijn posting probeer ik hem wel een richting te geven om tot iets vollere bieren te komen.

Jacques

Citaat van: Tsjerk op 18-08-2011  23:28 uBen ik niet met je eens Jacques.

Raymond293 wil proberen vollere bieren te krijgen en zoekt dit op het vlak van de bottelsuikers.

Jij geeft aan dat dit niet te bereiken is met speise. En dus heeft hij nog geen oplossing voor zijn lege bieren.

Met mijn posting probeer ik hem wel een richting te geven om tot iets vollere bieren te komen.

Dat hij vollere bieren wil krijgen is denk ik een interpretatie van jou van zijn vraag.
Ik lees het zo dat hij bang is dat hij een minder vol smakend bier krijgt door het toevoegen van de bottelsuiker. En dat is toch wel iets anders.


Als beheerders willen we graag hebben dat minder off topic gereageerd wordt. Soms is de scheidslijn tussen on en off topic klein. We willen graag die scheidslijn scherper maken dan dat hij nu is. Maar om dit topic niet te vervuilen zal ik daarover komend weekend een topic aanmaken. Daarom graag hier over wel of niet on topic zjin discussiëren en beperken tot de vraag over de mogelijkheid en nut en noodzaak van het bottelen met wort in plaats met suiker.

Raymond293

Interessante reacties tot nu toe :)

Allereerst vroeg ik me af of je lege bieren maakt met bottelsuikers. Als ik jullie reacties lees begrijp ik dat dit niet het geval is.
Dat is goed om te weten voor mijn niet Duitse bieren.

Vervolgens vind ik het (persoonlijk) wel interessant en belangrijk om, als je een Weizen/Kolsch, etc brouwt, dat dusdanig te doen zodat je zo dicht mogelijk bij het orgineel blijft. In mijn optiek is een Weizen met suiker een witbier...daar ben ik dan een pietje precies in ;D
Maar zoals ik zei, dat is puur persoonlijk.

Ik zal bij het volgend Duitse bierproject de bottel-methode opsplitsen in drie variaties. Speise, extract en suiker.
Ben heel benieuwd of daar een smaakverschil door ontstaat!

Voor de hoeveelheid speize en moutextract zal ik de rekenmethode van Sander en Henk uitproberen.



BierHenk

Mooie conclusie voor een simpele vraag.
Succes met je brouwsels. :brouwen:

Raymond293

Simpele vragen kunnen soms ingewikkeld uitpakken... dat blijkt maar weer ;D


En bedankt Henk!

Jacques

Citaat van: Raymond293 op 19-08-2011  09:35 uIk zal bij het volgend Duitse bierproject de bottel-methode opsplitsen in drie variaties. Speise, extract en suiker.
Ben heel benieuwd of daar een smaakverschil door ontstaat!

Voor de hoeveelheid speize en moutextract zal ik de rekenmethode van Sander en Henk uitproberen.

Je moet dan inderdaad pitje precies zijn omdat een verschil in koolzuurgehalte ook een smaakverschil zal geven. Dat precies kunne doseren is denk ik de reden waarom het gebruik van bottelsuiker zo populair is.


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.