Het Kloonboek

Gestart door Adrie, 09-11-2004 10:29 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Adrie

Beste Kloners,

Ik wil voorstellen om, als de tijd komt om het boek uit te geven, contact op te nemen met de maker van Promash om voor te stellen bij het boek een CD te leveren met een vorige versie van ProMash en alle recepten in Promash formaat hierbij te zetten. Dit zit ProMash niet in de weg, want wil men up to date blijven met ProMash, dan dient men de nieuwse versie gewoon aan te schaffen. Nu zit ProMash op versie 1.8a en tegen de tijd dat het boek verschijnt is men ongetwijfeld al een versie verder. Mensen die ProMash al hebben gebruiken gewoon hun nieuwe versie, mensen die ProMash nog niet hebben, kunnen kennis maken met het programma. Voor de Nederlandse markt kunnen we de vertalingen bijleveren. Als tegenprestatie kunnen we ProMash de Nederlandse vertaling leveren, zodat de deal wellicht met gesloten beurzen kan. Wellicht kunnen de echte polyglotten onder ons nog eens een Duitse en Franse vertaling maken die we dan ook kunnen leveren.
Nadeel van het meeleveren van een CD met ProMash en de recepten is, dat de recepten wel erg gemakkelijk via internet te verspreiden zijn zonder dat mensen het boek aanschaffen. Maar als je alleen de recepten hebt, mis je natuurlijk alle andere leuke en nuttige informatie die wel in het boek staat.

Wat vinden jullie ervan?

Verder ben ik begonnen met schrijven van de eerste hoofdstukken van het kloonboek. Aangezien ik elke dag 2 uur in de trein zit met laptop kan ik deze tijd daarvoor benutten. Mijn voorstel is om het boek uit twee delen te laten bestaan.

Deel 1 bevat beschrijvingen van de ingrediënten die Nederlandse en Belgische brouwers gebruiken, de brouwtechnieken waarmee goede resultaten te behalen zijn (ervaringen die wij als forumleden verzameld hebben), een beschrijving van het tot stand komen van de recepten, wat we bij de recepten aangeven, hoe om te gaan met andere grondstoffen (vooral van belang voor de buitenlandse lezers), hoe de recepten om te rekenen naar jouw installatie (brouwzaalrendement, door jou gebruikte grondstoffen etc). De bedoeling is om het niet te basaal te maken (inleidingen over brouwen zijn er al genoeg, ook op internet) en ook niet al te technisch (dat werkt drempelverhogend). De informatie die hier gegeven wordt is van belang om een goede kloon te kunnen maken door iedere amateurbrouwer die al wat brouwervaring heeft.

Deel 2 bevat de recepten. Bij elk recept een beschrijving van het gekloonde bier, van de brouwerij van herkomst en andere leuke wetenswaardigheden en natuurlijk het recept zelf, waarin alles staat om een goede kloon te maken.
Bijlagen: verklarende woordenlijst, moutsoorten en moutsubstitutietabel, hopsoorten en hopsubstitutietabel, formules voor berekeningen en gisten en hun eigenschappen.
De opbouw van het boek is dus eigenlijk min of meer analoog aan het boek van Wheeler & Protz.

Tegen de tijd dat ik ver genoeg ben, wil ik de eerste hoofdstukken en bijlagen door vrijwilligers van dit forum laten doorlezen en corrigeren, dus wie wil, roept maar. Als deel 1 klaar is, hoeven we alleen nog maar de kloonrecepten en beschrijvingen van de bieren en brouwerijen in te vullen.

Dus... klonen maar, brouwers! We hebben nog heel wat bieren te gaan.

Groeten,

A3

MO

A3,
wat ben je weer ontzettend fanatiek bezig. Hulde daarvoor. Natuurlijk wil ik je graag helpen met corrigeren. Ik neem aan dat je eerst een Nederlandse versie schrijft?

We zijn nu acht maanden bezig. Met Orval, Chouffe, Koninck en Rochefort zijn we een heel eind. Met wat geluk was de Schele Oss in een keer raak. Laten we zeggen twee brouwsels per vier maanden afkrijgen, dus 6 per jaar. Bij dertig bieren zijn we nog 5 jaar bezig.

Moeten we een Target van 6 per jaar aan zien te houden (als dat al lukt)?

Caspar

Ik denk dat er enorm veel vraag is naar zo'n dergelijk boek... Ik was van het weekend bij de Amervallei (Amersfoortse bierbrouwgilde), waar ze nu ook fannatiek een La Chouffe kloon gaan brouwen... volgens mij echter met andere hopsoorten als het forum recept. Kijken wat zij ervan "brouwen" ;).

Het is volgens mij niet de bedoeling dat dit een enorm commercieel concept gaat worden... maar ik zou zakelijk gezien, dit project een zeer kansrijke investering vinden.

Groetjes Caspar

Eduard

Hierbij plaats ik vast mijn bestelling voor het Kloonboek!  :hoera:

Het lijkt mij zonder twijfel dat zo'n boek op prijs zou worden gesteld. En niet alleen in het Nederlandse taalgebied. Denk aan alle Amerikanen die graag de 'authentische Europese bieren' brouwen en bijvoorbeeld alleen al de Oslose Bierbrouwstudentenvereniging die zo gek is op Belgisch bier dat het over 2 weken een biertrip naar Brussel onderneemt.

Als je zo'n boek tweetalig zou maken met bijvoorbeeld een kolom in het Nederlands en een kolom in het Engels met de receptgrondstoffen ook in het Nederlands en Engels en zowel het metrische als het imperiale meetsysteem (kilogram vs lbs, liters vs quarters, celsius vs fahrenheit, etc) dan heb je ongetwijfeld een bestseller in handen waarmee veel hobbybrouwers blij kunnen worden gemaakt.

Caspar

Kijk alleen al naar onze Canadese bezoeker, er is een grote interesse naar bijv. Belgische bieren over de hele wereld! Welke brouwer wil nou niet zijn favoriete biertje klonen... en vanuit deze basis misschien wel overtreffen :). Ik wil zelf de Rochfort 10 (mijn favoriete bier) ook ooit klonen... maar goed...

Ook ik wil het boek absoluut hebben, als het er is!!!

Maar hoop zelf natuurlijk al eerder een kloon met de forummers mee te brouwen!

Groetjes Cas

Caspar

Maar even terugkomend op het voorstel van Adrie,

Ik denk niet dat het een goed plan is een oudere versie van Promash bij te sluiten, Promash wil deze waarschijnlijk niet gratis leveren... met een oude Promash kan je namelijk ook perfecte recepten maken en heeft altijd een verkoopprijs van $25,- gehad. Laat je bijv. sponsoren door Promash en sluit als tegenprestatie een Promash DEMO bij het boek (jij maakt reclame voor Promash, daar mag jij een tegenprestatie voor verwachten). Door slechts een DEMO te leveren blijf jij ook in controle over je eigen boek (anders kom je waarschijnlijk in juridisch onaantrekkelijke samenwerkingsverbanden terecht).

Kortom.. De verkoopprijs is zelf te bepalen en je bent niet afhankelijk van de kosten c.q. lasten die een complete Promash met zich meebrengt. Diegene die het boek aanschaft heeft nu ook zelf de vrijheid om Promash wel of niet aan te schaffen. Succes in de treinuurtjes ;)!

Groetjes Cas


Adrie

Heren,

1. Al eerder is het idee opgekomen om een Nederlandstalig en een Engelstalige variant te maken. De laatste met name met het oog op de grote Amerikaanse markt, waar men dol is op authentieke, Europese recepten. Ook Engelsen zijn dol op zelf brouwen en klonen (zie het succes van de boeken van Wheeler & Protz). De recepten geven de ingrediënten dan ook in metrische, Engelse en Amerikaanse maten. De klonen in ons boek komen gegarandeerd veel beter overeen met de klonen uit de boeken van de Szamatulski's, waarvan we al eerder hebben geconstateerd dat het wat betreft de Belgische recepten op zijn zachtst gezegd niet veel soeps is.

2. Als Promash geen oudere versie ter beschikking wil stellen (voor niets of voor een symbolisch bedrag), dan proberen we het met de demo-versie. Wil men dat ook niet, dan houdt het uiteraard op. Een cd toevoegen betekent ook weer extra kosten, en het moet wel betaalbaar blijven.

3. Uiteraard gaan we proberen om een uitgever te vinden die het boek wil uitgeven. In eigen beheer uitbrengen zou ik alleen in het uiterste geval doen als er geen enkele uitgever geinteresseerd is. Het bestaan van andere kloonboeken doet vermoeden dat de markt groot genoeg is, met name de Engelstalige markt. Het zou dan ook best kunnen dat het boek alleen in het Engels zal verschijnen. We zouden de Nederlandstalige versie dan in eigen beheer kunnen uitbrengen. Maar dit is allemaal van later zorg.

4. Zes jaar.... dat is wel heel erg lang. Dus mensen: aan de slag met die klonen!

Groeten,

A3

MO

Kleine correctie: ik stelde bij zes PER jaar dat we nog vijf jaar bezig zouden zijn. In het tempo zoals het nu gaat, halen we dat niet denk ik

Adrie

Opeens word ik een beetje depressief.   :ziek:

Groeten,

A3

MO

Opbeurend ben ik weer he? Dat hoor ik wel vaker...

Eduard

Dat het tijd kost is eigenlijk niet zo erg. Wij op hobbybrouwen.nl kunnen al vroeg van dit project genieten in de vorm van het proeven van kloonbieren omdat we zelf meedoen aan kloonprojecten of anders de recepten brouwen na het klonen. Alle informatie is tenslotte al on-line aanwezig. Voor het geld hoef je het volgens mij ook niet te doen want echt veel zal er wel niet aan te verdienen zijn, denk ik. Maar het is beter om de wereldwijde thuisbrouwergemeenschap over enkele jaren een boek te presenteren dat wellicht de rol als 'standaardwerk' gaat vervullen dan dat je een haastwerk maakt wat al gauw in de winkels blijft liggen.

Adrie

Ha Eduard,

Daar heb je natuurlijk helemaal gelijk in. De bedoeling van het boek is ook om de kosten van het forum mee te bekostigen en zo Jacques financieel te ontlasten. Daarnaast was het de bedoeling om voor de leden leuke dingen te organiseren. Een goede opbrengst zou dus wel degelijk welkom zijn. Als het langer duurt voordat we een goed product hebben, tja, dat is dan jammer.

Toch wil ik iedereen oproepen om toch vooral mee te doen met de kloonbieren, er zelf een te starten en ervaringen met eerdere kloonpogingen die nog niet op dit forum staan op het forum te plaatsen.

Groeten,

A3

Caspar

Adrie.. hou de moed erin!!!

Ik blijf het serieus een briljant idee vinden... en het forum groeit natuurlijk ook, dus sneller dan 6 jaar moet echt wel lukken hoor.

Edwin

Al dan niet Promash toevoegen :proost:

Ach, iedereen met internet kan er makkelijk aankomen, dus daar zie ik op dit moment nog niet direct een probleem. Als het kan is het natuurlijk wel errug mooi!

Ik wil wel meelezen, schrijven oid. Op dit moment even wat lastiger, zoals je wel gemerkt hebt, maar daar komt wel verandering in.

Edwin

Hopmans

Hoi Brouwmakkers,

Arie citeerde:

CiteerToch wil ik iedereen oproepen om toch vooral mee te doen met de kloonbieren, er zelf een te starten en ervaringen met eerdere kloonpogingen die nog niet op dit forum staan op het forum te plaatsen.

Gesteld dat het resultaat van Lowbach  goed is, mag dat bier dan ook verder als kloon, of is het geen kloon omdat het bier niet bereid is volgens de traditionele manier?    :weetniet:
Of gaat het echt om het eindresultaat ?

Groetjes,

Hoppie

MO

Hoppie
wat mij betreft: als het bier nagenoeg gelijkt dan heb je een kloon te pakken!

Hopmans

Hoi Martin,

Dat is dus een extra stimulans.

Ben ik toch nog een klein steentje aan het bijdragen aan het klonen   :proost2:

Groetjes,

Hoppie


Caspar

Hey Hoppie,

De smaak en technische gegevens (kleur, alcohol % enz.)... moeten gewoon zo dicht mogelijk bij het origineel komen! Ieder probeersel kan dus een basis zijn voor een kloonbrouwsel  :)!! Ik heb nog maar weinig ervaring waardoor ik niet precies weet wat voor invloed bepaalde ingredienten op het eindresultaat hebben... maar ik ga zeker mee-klonen en misschien ooit zelf een kloon opzetten!! Wat betreft de Lowbach... dit is een goede start, toch  :duimop:?

Voorlopig laat ik me alleen ff adviseren door het forum :groots:

Groetjes Cas

Jacques

Hoi Adrie,

Wat laat maar toch ook een reactie van mijn kant.

De tijd die benodigd is voor het kunnen uitgeven is inderdaad een probleem. Een zekere rijping is goed weten we. Met de tijd worden er veel scherpe kantjes en afwijkingen gemaskeerd. Als je te lang bewaard krijg je last van oxidatie.

Jou oordeel dat het kloonproject niet te lang mag duren, deel ik. Hoe langer we wachten des te meer kans er is dat anderen met ons werk er vandoor gaan. Klonen met zijn allen dus.

Overigens wil ik natuurlijk ook mijn steentje bijdragen bij het schrijven, adviseren, kritiseren enz, enz.

 :degroeten: Jacques

Borro

Ik heb wel een recept van Rochefort 10 liggen komt ie

Biersoort: Rochefort 10
Volume:  40 L.
Alcoholpercentage:  10 %
Bitterheid:  25 EBU
Final gravity:  1015 kg/m3
Koolzuurgehalte:  4 gr/L

Ingredient(en):
88.0% || 88.0%  Paleale mout 12661 gr.
11.0% || 11.0%  caramelmout 1583 gr.
1.0% || 1.0%  chocolademout 144 gr.

maischschema:
Inmaischen met: 50 L water
pH maisch brengen op: 5.2
Inmaischen bij: 52 ºC,  15 min.
Rust 1 bij: 60 ºC,  25 min.
Rust 2 bij: 63 ºC,  30 min.
Rust 3 bij: 68 ºC,  15 min.
 
Spoelen:
Verwacht hoofdwort: 17.3 ° Plato = 1071 kg/m3
Spoelen tot:  3 ºPlato
Benodigd spoelwater (L):40
Aantal liters wort na spoelproces (L): 67

Aromahopgift(en):
45 gr. Saaz 35 %  (3.2%); 15 min. kooktijd

Bitterhopgift(en):
 gr. Hallertauer kooktijd 90min 1 (5.3%); 60 min. kooktijd
 gr. Goldings 1 (4.6%); 60 min. kooktijd

Na koken:
Verwacht OG: 21.8 ° Plato = 1089 kg/m3
Kleur:  EBC
   
Gistkeuzes:
wyeast1762

Toevoegingen:
Rietsuiker 200 bij 10 liter
Bruine kandijsuiker 200gr 10 liter
hop na een half uur koken toevoegen

RobinB

Hoi Borro,
Ik denk dat je recept beter op zn plaats is in een eigen draad, dan in een uit 2004 :)

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.