Schokkende stijging korrelgisten Brouwmarkt?

Gestart door RGeraads, 24-05-2011 15:07 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

RGeraads

Ik keek net even op de online webshop van Brouwmarkt en zag dat de korrelgisten enorm in prijs zijn gestegen. Zo kost een zakje van 11,5 gram van de Safbrew W34/70 momenteel al €5,00! Kan me niet herinneren dat ik eerder zoveel heb betaald voor een zakje korrelgist van 11,5 gram. Ligt dit aan mij of zijn ze gewoon enorm duur geworden en zoja, weet iemand de oorzaak hiervan? :weetniet:

Groeten,
Raymond

erikgroothuis

Brouwmarkt is inderdaad dúúúúúr. Die lui zijn een beetje van het pad af. Gewoon bestellen bij Brouwland of desnoods v.d.Kooy.
Ik heb zelf een Brouwland-verdeler min of meer om de hoek. Dat scheelt verzendkosten. :)


RGeraads

Toevallig even op de site van Brouwland gekeken, ook €4,99 voor hetzelfde pakje gist. Er lijkt meer aan de hand te zijn... Overigens ben ik binnen een paar minuten bij Brouwmarkt, dus sowieso geen verzendkosten voor mij ;)

MO

Alleen de 34/70 is zo duur, de andere prijzen zijn toch niet veranderd? De 34/70 is altijd al 5 euro geweest.

RGeraads

Mo, 't lijkt erop dat je gelijk hebt. Kan me alleen niet meer herinneren dat ik de vorige keer voor de WB-06 €3,50 betaald heb. Wist niet dat de W34/70 altijd zo duur is geweest. Wat is de reden van het grote verschil, weet iemand dat?

Hopmans

Gewoon een starter maken mbv een paar korreltjes korrelgist.
Netjes dicht maken met een plakbandje, en je kan jaren voort.
 ;)

EBC

Citaat van: RGeraads op 24-05-2011  15:53 uMo, 't lijkt erop dat je gelijk hebt. Kan me alleen niet meer herinneren dat ik de vorige keer voor de WB-06 €3,50 betaald heb. Wist niet dat de W34/70 altijd zo duur is geweest. Wat is de reden van het grote verschil, weet iemand dat?

Ondergist is duurder dan bovengist...

RobinB

Die W34/70 is altijd duur geweest inderdaad, ook in grootverpakking is hij fors duurder dan bijv. de S23 (ook ondergist).
Waarom weet ik niet, licentiekosten van weihenstephan of zo? Vette marge voor fermentis?
:weetniet:

Jacques

Citaat van: Hopmans op 24-05-2011  20:04 uGewoon een starter maken mbv een paar korreltjes korrelgist.
Netjes dicht maken met een plakbandje, en je kan jaren voort.
 ;)

Gebruik maken van een goed vacuümeerapparaat lijkt mij een beter idee.
Dat doe ik tegenwoordig.


Hopmans

Citaat van: Jacques op 24-05-2011  21:06 uGebruik maken van een goed vacuümeerapparaat lijkt mij een beter idee.
Dat doe ik tegenwoordig.

inderdaad een goed plan.
Zo kan het echt wel een tijd mee.



RobinB

Bedoel je dat je het zakje nog weer in een zakje voor vacumeren doet?
Bij dat formaat zakjes kan ik nl niet veel meer dan alleen dichtsmelten.

Wat ik ook wel heb gedaan is een zakje eerst "flushen" met CO2 en dat voorzichtig weer sluiten.

Jacques

Citaat van: RobinB op 25-05-2011  08:01 uBedoel je dat je het zakje nog weer in een zakje voor vacumeren doet?

Ja, dat is mijn werkwijze.

Gerb

Ik heb al een tijdje geen korrelgist meer gekocht, maar met dit soort prijzen is het verschil met een Wyeast verpakking niet heel groot meer. Het grote voordeel van korrelgist vind ik altijd dat je zomaar ineens kunt gaan brouwen als je daar zin in hebt. Met een heel zakje gist heb je dan altijd voldoende gistcellen. Met een korrelgiststarter maken, verdwijnt dat voordeel. Een Wyeast verpakking verdient dan mijn voorkeur. Daarbij komt nog dat je bij het bewaren van de geopende zakjes, de kwaliteit van de gist er ook niet op vooruit gaat.

RobinB

De w34/70 is de grote uitschieter, maar kost nog steeds de helft van een Activator. Voor hetzelfde geld heb je dus moeiteloos 2x zoveel gist, bij ondergisters is dat duidelijk een pré. Het is overigens dezelfde stam als de Bohemian Lager van Wyeast, beide afkomstig van Weihenstephan.

Bij de overige gisten is het een factor 4-5 goedkoper, das toch best aanzienlijk...

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.