Hergist probleem

Gestart door VEMP, 18-05-2011 08:26 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

VEMP

18 april heb ik mijn RIS op fles gedaan. Hij is vergist met Safale US-05. 11% alcohol zat er in bij het bottelen. Heb er 5 gram per liter suiker aan toegevoegd voor hergist. Maar tot op heden zit er nauwelijks koolzuur op, geen kraag en zit er bijzonder weinig depot in het flesje. Heeft iemand een idee waar het aan kan liggen, toch veel alcohol voor deze gist?

Pech voor het ONK, dat zijn minpunten.

Erick

Heb je ze al eens een weekje op 24 graden gezet?

De-Geert

Warm zetten, schudden, een beetje actieve, alcoholtolerante (Champagne?) gist toevoegen. Dat soort dingen zou ik doen. 11% is wel hoog voor een gist die al ff bezig is geweest.

VEMP

Merci. Komende dagen wordt het warmer, ook op zolder. Ik zal ze dan schudden en warm zetten. Gist toevoegen is lastig, ze zitten al op fles.

Bedankt voor de tips!

orangeloo

Ik had een tijd terug ook zo'n probleem.
Een quadrupel van 9 graden.
Op advies hier goed geschud en in de gistkast op 23 graden gezet.
Na een week wel koolzuur.
http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,14410.msg250477.html#msg250477

RobinB

11% is inderdaad wel wat meer dan 9% (hoewel ook stam afhankelijk), waardoor ik ook meer geneigd ben een bottelgist te adviseren.
De Bioferm champ is dan inderdaad een goede optie. Deze is zeel alcohol tolerant, neutraal van smaak, vergist ook bij koelte, en is slecht met moutsuikers. Daarnaast ook nog eens goedkoop. Ideal voor dit doel dus!
:)

VEMP

Vanavond ga ik schudden. Voor de volgende keer ga ik die gist overwegen. Had dit keer er totaal niet aan gedacht. Maar, al doende leert men!

VEMP

Helaas, niet veel opgeschoten met schudden en warm zetten. Iets koolzuur, maar veel te weinig. Kan ik de champagnegist in ieder flesje toevoegen? Moet ik hem eerst oplossen?

Erick

2 A 3 korreltjes per flesje.

RobinB

Is dat niet ook wat weinig?
Ik zou wat gist hydrateren en dan een druppel per flesje.

Oscar

Citaat van: VEMP op 03-06-2011  11:15 uHelaas, niet veel opgeschoten met schudden en warm zetten. Iets koolzuur, maar veel te weinig.

Geduld, geduld, geduld... Een RIS mag wel wat rijping tijd hebben. Er zijn hier voldoende verhalen van trage navergisting bij hoog alcoholische bieren. Zelfs het verhaal van MO (geloof ik) dat een bier pas na een jaar koolzuur op de fles had...
gewoon laten staan en geduld....en gewoon verder brouwen... :)


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.