Tips en handleiding Brewferm brouwen

Gestart door Ormagon, 23-04-2011 21:42 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Ormagon

Waarde leden,

Dit is pas mijn eerste post en ik heb ook pas éénmaal, supersimpel, met een Brewferm blik een biertje gebrouwen. Nu lees ik een paar weken mee op het forum (inclusief intensief gebruik van de zoekfunctie) en ik zie vele vragen van beginnende Brewferm blikbrouwers (voor zover je het brouwen kan noemen) keer op keer terugkeren. Daarom leek het mij handig, en mocht het niet zo zijn gooi dit topic dan maar weer dicht, om het proces met een handvol handige tips uit te schrijven. Ook omdat de handleiding van Brewferm nu niet bijster uitgebreid is. De handleiding is een combinatie van de Brewferm handleiding, mijn eigen ervaring en wat ik hier op het forum geleerd heb. Natuurlijk weet ik er nog niet zoveel vanaf dus als er fouten instaan, schuw niet om me te verbeteren!

Citeer0. Test je Brewferm emmer goed! Rubbertje van het kraantje aan de buitenkant en heel stevig aandraaien (wel met de hand, je wil het kunststof niet beschadigen), doe de emmer vol met warm water (de emmer reageert anders op warm dan op koud water) en laat deze een uurtje staan om te kijken of er niets lekt. Een lekkage oplossen met een vol toekomstig-bier vat is erg vervelend.
0.1. Ontdoe het waterslot met heel fijn schuurpapier van bramen.

Citeer1. Was en steriliseer ALLE (dus ook een glas, een lepeltje, randen van emmers) materialen volgens de handleiding van het bijgeleverde Chemipro Oxi.
2. Open je blik en verwarm deze ongeveer 5 minuten in heet/kokend water om de inhoud mooi stroperig te maken.
3. Giet de stroop in de emmer.
4. Vul het blik hierna met heet/kokend water (1L), klots het een beetje en gooi dit erbij om alle stroop eruit te halen.
5. Voeg 2 liter warm water toe met hierin de benodigde hoeveelheid suiker opgelost.
6. Mengen en roeren als een malle, dit gaat heel makkelijk omdat alles heet is.
7. Voeg nu de nog benodigde hoeveelheid water toe. Doe dit met koud/lauw water om een lagere temperatuur te verkrijgen.

Citeer8. Plaats het deksel op het vat en plaats het vat in een bad met steenkoud water of iets anders om de temperatuur snel naar c.a. 20 graden af te laten koelen.
9. Als je mengsel ongeveer 20 graden is voeg je het gist toe, dit kan gewoon rechtstreeks in de emmer. Let op dat het brouwsel absoluut niet warmer is dan een graad of 30, want dan heb je een verhoogde kans om je gist kapot te maken.
10. Druk het deksel langs de gehele rand stevig op de emmer, plaats het waterslot in het deksel en giet wat water in het slot zodat beide bolletjes ongeveer halfvol zijn.
11. Plaats het vat in een ruimte van zo'n 20 graden, waar de temperatuur zo stabiel mogelijk is. De temperatuur in de emmer wordt dan ongeveer 25 graden, wat ideaal is.

Citeer12. Laat het bier nu 8-10 dagen gisten, dit is een schatting! Het beste kan je een hydrometer gebruiken om het suikergehalte te meten, het benodigde gehalte staat vermeld in de handleiding van je Brewferm blik.
12.1. Er ontstaat nu een schuimkraag, het waterslot gaat bubbelen (vaak met tussenpozen) en er ontsnappen vreemde luchtjes, dat is allemaal dikke prima! Doet je waterslot het niet, maar heb je wel een schuimkraag en luchtjes dan is het gistingsproces gewoon in gang gezet maar is je emmer ergens lek.
12.2. Als je bier na 24 uur nog niet is gaan gisten controleer dan of er niet ergens lucht uit je vat ontsnapt. Zo ja, probeer dit te dichten door de boel goed aan te drukken of eventueel met een stukje ducktape strak te trekken.
12.3. Nog steeds geen gistingsproces? Schud eens flink met de emmer! Nog altijd niets? Controleer dan of je wel genoeg suiker hebt toegevoegd, zo niet, voeg dit dan alsnog toe. Nog altijd niets? Voeg dan nog wat gist toe.

CiteerLet op, er zijn nu meerdere manieren om verder te gaan!
13a. Als je suikergehalte goed is en je bier uitgegist, hevel het dan over in een andere emmer zonder het sediment dat zich onderop heeft gevormd mee te nemen, doe dit dus heel rustig en voorzichtig. Een slang is hierbij aangeraden.
13a.1. Er kunnen nu processen als nagisten, lageren etcetera toegevoegd worden, maar dit is niet per se noodzakelijk.
13a.2 Voeg 8 gram suiker toe per liter bier in je vat, goed roeren!. Laat het sediment nu weer rustig bezinken
13a.3 Schenk je bier uit in flesjes, zorg dat alle materialen en flesjes hierbij goed gereinigd zijn.
13b. Je kan ook meteen het bier in flesjes tappen, vul deze dan van tevoren met 2.5, maximaal 3.0 gram suiker. Zorg er wederom voor dat je het sediment onderop niet verstoort! Zorg dat alle materialen en flesjes hierbij goed gereinigd zijn.
14. Kroonkurk erop en plaats je flesjes in een donkere omgeving van c.a. 18 graden.
15. Laat ze hier enkele weken nagisten, open na 2 weken elke week een flesje om te kijken of er reeds een fikse hoeveelheid koolzuur inzit.
16.1. Als dit na 3-4 weken nog altijd niet het geval is, draai de flesjes dan allemaal een keer om zodat de bodemdrap zich een beetje mengt met de rest.
16.2 Knappende/ontploffende flesjes? Dan heb je teveel suiker toegevoegd!

Citeer17. Meer dan genoeg koolzuur? Plaats de flesjes koel op 8-10 graden om ze te laten klaren. Open elke week een flesje en proef de ontwikkeling van je bier.
18. Wees geduldig, bij alle stappen, en oordeel niet te snel over je brouwsel, het wordt over het algemeen beter en beter naarmate de tijd verstrijkt!
19. Vragen of problemen? Raadpleeg het forum.
20. Zuipen met je donder!

rutger


Ormagon

Danku! Ben overigens nu bezig met mijn 2de blik (met een ander gist) en dan ga ik kijken of ik daarna weer iets aan het proces kan toevoegen.

Gerb

Dat ziet er goed uit. Ik heb wel wat aanvullingen:

0. Goede tip om het vat te controleren op lekkage.
1. Hoe steriliseer je? Middel, dosering, etc.
10. roeren is niet noodzakelijk, gewoon strooien en deksel erop. Roeren kan alleen maar infectierisico opleveren.
12.3 De emmer kan ook lek zijn waardoor het lijkt alsof er niets gebeurt. Een schuimkraag en een prikkelende lucht zijn aanwijzingen dat er vergisting plaatsvindt.
13. Hier zou ik zeker een meting uitvoeren met een hydrometer. Dat is een kleine investering. Als je zeker weet dat het bier is uitgegist is het beter om het bier rustig met een slang/hevel te hevelen, i.p.v. gieten. De tip van een zeef vind ik een beetje houtje/touwtje.
13.1 De (eventuele) lagering duurt 1-2 weken. Liefst iets koeler zetten. Het bier wordt helderder in dit stadium.
14. Voeg maximaal 8 gram suiker per liter toe. Voor een standaard fles komt dit neer op ongeveer 3 gram suiker (per flesje!)
17.2 Dit is een serieus gevaar! Zet de flessen voorzichtig zo koud mogelijk en open ze voorzichtig in de wasbak. Pas op voor glasscherven.
20. Bij twijfel: Raadpleeg het forum.

Kleine_Schriek

Als je toch wilt hevelen met een slang en als het niet bij je pakket zit, dan kun je altijd een stuk schone doorzichtige aquariumslang kopen bij een dierenwinkel of groot tuincentrum. Deze je wel ontsmetten met ontsmettingsmiddel. Gebruik de slang alleen voor vloeistoffen onder de 40 graden, dus voor het overhevelen.

Ormagon

Bij Brewferm paketten zit een Oxi middeltje om dit te doen inclusief handleiding met hoeveelheden. Vandaar dat ik hem niet los heb vermeld. Maar voor de volledigheid is het wel goed om te melden. Zal het zo even aanpassen. Net als de suikertip.

/edit
Zo, de boel een beetje aangepast! Ik neem niet alles over om de handleiding wel overzichtelijk te houden. Maar alle tips zijn natuurlijk handig om in dit topic verzamelt te hebben.

Jacques

Mooi dat je dit overzichtelijk bij elkaar hebt gezet. Zelf ben ik ook bezig een handleiding te schrijven aan de hand van de vele vragen die hier op het forum gesteld zijn. Het schiet alleen niet zo op. Het werk, mijn gezinsleven en het bijhouden van het forum, brouwen, experimenteren, het schrijven van een artikel voor het blad van De Roerstok vragen allemaal hun aandacht. Ik had gehoopt een dezer dagen weer een stukje te kunnen schrijven. Het zit dus nog steeds in het vat.
 

Ormagon

Is dat op basis van alle losse ingrediënten? Of al met extracten?

Jacques

Het is een handleiding met blikken en extracten.

rutger

Citaat van: Ormagon op 24-04-2011  10:01 uDanku! Ben overigens nu bezig met mijn 2de blik (met een ander gist) en dan ga ik kijken of ik daarna weer iets aan het proces kan toevoegen.

Ik heb vandaag toevallig ook mijn 2e biertje klaargemaakt, ook met een andere gist  :D
Mijn tripel staat nu in de vergistingskast

Greetz

Ormagon

Zo, ik ga fijn even een vraag stellen in mijn eigen topic. Het tweede biertje willen we morgen gaan bottelen, nu heb ik vandaag even gecheckt. Sg is goed voor elkaar en het ruikt ook allemaal goed. Echter drijven er momenteel enkele ondefinieerbare klonten in ons bier die de vorige keer niet aanwezig waren, logisch en ik had de vorige keer blijkbaar 'mazzel' of een probleem?

Erick

De term 'ondefineerbare klonten' maakt het moeilijk een oordeel te geven.
Verklaar je iets nader: Lichtbruin? Klein? Groot? Groen? Lichtgevend? Cement? Paars? Harig?

Sander_de_Rijk

Voor je volgende stap als je het rustig op wilt bouwen kan ik je moutextract poeders aanraden. Hiermee ga je wel al koken (samen met hop), maar ga je nog niet maischen. Dit heb ik 3 keer gedaan en afgelopen weekend heb ik voor het eerst een biertje gebrouwen op basis van mout.

Voor jou en misschien ook voor Jacques zijn handleiding: Ik heb deze moutextract recepten gebruikt: http://home.kpn.nl/brou0237/recepten.html

Ik had bij deze recepten wel wat moeite om op 10 liter uit te komen, maar ik heb dat toen opgelost om de avond ervoor water te koken en in steriele flessen te doen en deze in de vriezer te doen. Hiermee kon ik het wort aanvullen met water zodat het het SG en de IBU waarde weer richting het oorspronkelijke recept kwamen.

hansm

Citaat van: Ormagon op 03-05-2011  01:05 u... enkele ondefinieerbare klonten in ons bier ...

Foto?

Ormagon

Het zijn lichtbruine, gladde 'vlokken' die net onder het oppervlakte drijven. Ik hoop zelf dat het geklonterd gist is (die kleur heeft het wel een beetje.

RobinB

Die worden ook wel (onterecht) "hopharsen" genoemd.
Gewoon niks van aantrekken! :)

RichardBlaauw

Als ik het goed begrijp, geldt het plaatsen van het brouwsel in een ruimte van ongeveer 20 graden voor het gisten en in een donkere ruimte van 18 graden voor het klaren, voor alle Brewferm pakketten? Want ik heb namelijk het Vlaams Oud Bruin pakket staan, en daarin raden ze een ruimte van 25 graden en een van 10 graden aan...

peter.gelder

http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php?topic=12777.0   : wat info

Hoofdvergisting rond de 20 graad, bedenk dat tijdens de gisting de temperatuur enkele graad oploopt. dan klaren op 18 graad of lager en het lageren in het kruipgat zo koel mogelijk. Dit is goed voor het koolzuur namelijk. Zou na het bottelen nog wel even een paar dagen op 18 graden ergens wegzetten, zodat de gist weer op gang kan komen die er nog inzit. Het leverde mij prima bier op met een mooie schuimkraag!

Jacques

Citaat van: RichardBlaauw op 25-05-2011  17:26 uWant ik heb namelijk het Vlaams Oud Bruin pakket staan, en daarin raden ze een ruimte van 25 graden en een van 10 graden aan...

Zeker niet opvolgen! 25 ºC is echt te hoog. Je krijgt dan veel te veel esters. Het zou heel goed kunnen zijn dat het negatief oordeel, dat je wel eens over deze gist op dit forum kunt vinden, veroorzaakt is door dit advies.

WillyO

Top, goede info. Ben ook net begonnen en heb zo'n startpakket van Brewferm gekocht om wat eerste ervaring op te doen. Heb al gelijk iets fouts gedaan waarschijnlijk want het waterslot pruttelt niet (2 dagen geleden gestart). Er is wel een schuimkraag op het bier (heb even gespiekt) dus er is wel wat gaande (geweest?). Ruikt ook lichtelijk naar gist. Komt het later goed of moet ik alvast actie ondernemen? Sorry, domme beginnersvraag waarschijnlijk maar wil eerste brouw niet gelijk fout laten lopen. Heb trouwens voor het toevoegen van de gist het brouwsel erg langzaam af laten koelen (ipv versneld zoals ik later las).

Raymond293

Waarschijnlijk is de reden van het niet bubbelen van het waterslot een niet goed afsluitend vat. Daardoor kan het koolzuur op een andere wijze het vat verlaten.

Als er een schuimlaag op staat vermoed ik dat het gistingsproces prima in orde is. Nu is het een kwestie van geduld (dat was mijn eerste les hier) en het meten van je SG.

Succes met je eerste bier!


Dweep

Met mijn 6de blik net gestart met tips van dit topic, hoop ik een paar foutjes die ik maakte een beter Diabolo te maken dan vorige keer  :huilen: :weetniet:

snader

Hoe meet je de SG, mijn brouwemmer heeft geen kraan erin zitten, kan ik gewoon de deksel eraf halen?

Ronald_

Citaat van: snader op 28-09-2011  16:00 uHoe meet je de SG, mijn brouwemmer heeft geen kraan erin zitten, kan ik gewoon de deksel eraf halen?

Niet druk om maken, en pas meten bij het bottelen...

Bottelen doe je, op zijn vroegst, als je waterslot helemaal is stilgevallen voor een paar dagen.

Jacques

Tussentijds meten is geen probleem.

Zorg dat je een fles gevuld met 70% spiritus en 30% water met een verstuiver bij de hand hebt.
Pak een pollepel uit je keukenkast. Maak die huishoudelijk schoon en spuit die vervolgens af met met het spritus/water mengsel. Zorg er voor dat er zo goed als geen  vloeistof in de kom van de pollepel achterblijft (je wilt zo min mogelijk spiritus in je bier).
Schep met de pollepel je maatglas vol. Van te voren heb je een trechter op het maatglas gezet zodat je niet over je handen knoeit. Zet het gevuld maatglas weg en spuit de onderkant van de deksel met het spiritus/water mengsel. Laat het even uitdrukken en zet de deksel er op.

Tip: gebruik bio-ethanol in plaats van spiritus. Je krijgt dan geen blauwe vlekken op de vloer.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.