Grote brouwer gaat een wedstrijd organiseren

Gestart door JeroenCV, 13-04-2011 11:46 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Zou je een bier insturen?

Ja, maar natuurlijk
25 (39.1%)
Waarschijnlijk wel
18 (28.1%)
Nee, daar voel ik niets voor
8 (12.5%)
Waarschijnlijk niet
13 (20.3%)

Totaal aantal stemmen: 64

Stemmen gesloten: 27-04-2011 11:46 u

toon van den broek

Hallo Adrie,

We zijn hier toch op een hobbybrouwforum en niet op een wetenschappelijke site?
Daarom veroorloof ik me om tamelijk gevoelsmatig te schrijven.
Het verbaast me dat je tot op de laatste letter je gelijk wilt halen.
Die krijg je als je het per se wil.
Zelf houd ik niet zo van dat scherpe.

Toon

Adrie

Citaat van: toon van den broek op 19-04-2011  11:58 uHallo Adrie,

We zijn hier toch op een hobbybrouwforum en niet op een wetenschappelijke site?
Daarom veroorloof ik me om tamelijk gevoelsmatig te schrijven.
Het verbaast me dat je tot op de laatste letter je gelijk wilt halen.
Die krijg je als je het per se wil.
Zelf houd ik niet zo van dat scherpe.

Toon

Het gaat mij niet om het wetenschappelijke gelijk halen. En sorry als het scherp overkomt, maar ik zie in deze draad gebeuren dat auteurs iets in de mond wordt gelegd wat zij niet hebben gezegd. Je ziet in deze discussie dat mensen dan gelijk het boek of de auteurs afserveren. En dat is jammer, want het is gewoon een heel erg goed boek waar menig hobbybrouwer nog veel van kan leren.

Liemingbrouwer

Citaat van: MO op 19-04-2011  11:17 uIk vind dit wel een hele interessante discussie. Pils moet altijd helder zijn. Om het nog lastiger te maken, Lieming, wat dacht je van pils met gist maar met druk afgevuld? Geen drastisch smaakeffect van de hergisting maar wel een lichte troebelheid.

Kan je mij hier dan een commercieel voorbeeld van geven?

Mensen hebben toch een zeker verwachtingspatroon...
Wanneer we over pils spreken verwacht iedereen toch een helder bier van rond de 5° vol alcohol.

Liemingbrouwer

Citaat van: Oscar op 19-04-2011  11:23 uVerder is het bekend dat LiemingBrouwer niet van wedstrijden houd,

Ik hou wel van wedstrijden alleen ben ik zelden of nooit competitief ingesteld...
En het initiatief vind ik ook goed; alleen de opdracht is voor ons hobbybrouwers quasi onmogelijk.
Maar de brouwer die dit wil organiseren begrijp ik wel, dat heb ik al hoger uitgelegd.

Het lijkt er op dat de brouwer eens wil toetsen in hoeverre hobbybrouwers "zijn" pils kunnen beconcurreren.

Hopmans

Lieming, je hebt de verkeerde instelling.
Vind je het gek dat de Belgische biercultuur op deze manier om zeep gaat?

Doorbreek het verwachtingspatroon!

Kijk naar La Trappe Puur!

Een pilsachtig potje bier met depot.

Gooi de klassieke denkwijze overboord.
Dat is wat men wil.

arluijen

CiteerKijk naar La Trappe Puur

Ah, en laat ik die nu net in de hoofdvergisting staan. Technisch gesproken geen pils want ik gebruik Wyeast Kolsch Gist en zal ze zeker nog wat hergisten op fles, ofschoon ik mijn best zal doen om het zo helder mogelijk te filteren.

Als je dit aan een minder ervaren proever geeft zal die waarschijnlijk reageren dat het een tamelijk hoppig pilsje is. Als dit ook mee mag doen aan de competitie wil ik wel iets insturen..... 

Eduard

Een prima initiatief van deze nog onbekende brouwer. We hebben onderhand al ervaring met het brouwen van ons winnende ONK-bier bij brouwerij Nøgne Ø (dit jaar voor de derde keer), en hier winnen zowel de brouwerij, de winnende hobbybrouwer alsook de klanten. Sterker nog, de brouwerij neemt het meeste risico, zoals bij de eerste keer bleek. De barleywine van 2009 sloeg niet zo goed aan en Nøgne Ø overwoog om deze bieren terug te halen uit de staatsslijterijen en naar de VS te exporteren, wat uiteindelijk toch niet nodig bleek. Het winnende bier van 2010 is drie keer op een rij gebrouwen en er is onderhand een Facebook-campagne opgericht door een onbekende om het bier in het vaste assortiment op te laten nemen. Mooie reclame voor de brouwerij, de winnende brouwer, en goed voor de klant. :)

Over pils en hergisting op de fles, als bierkeurder tijdens het ONoorsK2011 heb ik meerdere ondergisters geproefd die kraakhelder waren, ook bij het inschenken. En om er toch zeker van te zijn of er vergisting op de fles had plaatsgevonden hield ik vaak de fles nog even in het licht. Vaak was er toch sprake van gist, maar het bleef gewoon zo goed plakken dat het bier er geenszins onder leed.

Gerb

Die Nøgne Ø is natuurlijk ook gewoon een 'ambachtelijke' brouwerij, dus het is eigenlijk niet goed te vergelijken, maar ik denk dat je een punt hebt, dat beide partijen er profijt van hebben.

RobinB

Citaat van: Liemingbrouwer op 19-04-2011  13:20 uKan je mij hier dan een commercieel voorbeeld van geven?

Duitse Kellerbieren en zo?
Ook "naturtrüb"... :D

RobinB

Citaat van: EBC op 17-04-2011  19:53 uDe gist van de organiserende brouwer hebben we vast niet nodig. Hoewel dat best leuk zou zijn. Maar ik zou me er zorgen over maken dat we die steriel en vitaal thuis krijgen.

Beter gewoon Wyeast...

Lijkt me juist wèl aardig (ook voor mijn gistbank)!!!
Ik zie ook geen enkel probleem voor de levering. Alsof Wyeast iets zou kunnen dat de grote profs niet kunnen? ???

arluijen

Ik denk eerder dat brouwers wellicht niet de inhoud van hun gistbank zouden willen delen.... (in plaats van kunnen)
Stel je voor dat er zo'n geblindeerd busje voorrijdt met daarin mannen met donkere pakken en zonnenbrillen die met een koelbox komen aanzetten waarop nog net het Grolsch logo te lezen is. Lol.

nickessers

Is er misschien al iets meer bekend?
Of het wel doorgaat, en voor wanneer :)

JeroenCV

Citaat van: nickessers op 26-04-2011  15:41 uIs er misschien al iets meer bekend?
Of het wel doorgaat, en voor wanneer :)

Morgen heb ik contact. ff geduld aub

Ronald_

Citaat van: JeroenCV op 26-04-2011  15:50 uMorgen heb ik contact. ff geduld aub

Zo zie je maar weer dat het animo bij sommige wel heel groot is! :)

nickessers

Citaat van: Ronald_ op 26-04-2011  16:25 uZo zie je maar weer dat het animo bij sommige wel heel groot is! :)

 >:D Je moet toch iets hebben om naar uit te kijken  :nut:

 :proost:

JeroenCV

Ik sluit even dit topic tot er nieuws is.

Eventuele vragen graag via de PM of andere mail mogelijkheden.

groet
Jeroen

JeroenCV

Hallo allemaal,

Het is even stil geweest over dit onderwerp.

14 november heb ik weer een gesprek hier over.
Plan is nog steeds voorjaar 2012 de wedstrijd te hebben.
Dus begin maar met nadenken over recepten!!!!

Ik kom op/na 14 november met meer nieuws.

Voor verdere vragen weet je me te vinden.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.