Suiker toevoegen

Gestart door Hai, 19-02-2011 14:43 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jacques

Citaat van: HansvV op 01-12-2018  22:52 uInderdaad: eind SG. Met als bijkomend aspect de smaakontwikkeling. Mijn vraag moge duidelijk zijn. Als de gist bij aanvang al verzuipt in eenvoudig te vergisten materiaal, leidt dat dan tot een ander smaakprofiel. Ik wil die test wel eens inzetten. Dan toch maar die 4,5 liter jars gebruiken? 1 l lijkt me wat weinig, kans op instabiliteit, verstoring etc. Goede suggesties om zo'n test op te zetten?

Je kunt kijken naar het eerdere topic.

https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,16325.0.html

hansHalberstadt

Citaat van: HansvV op 01-12-2018  22:52 uGoede suggesties om zo'n test op te zetten?
-eerst alles bij elkaar hele brouwsel, gist aanenten, evt beluchten.
-als dan alles goed gemend dan
-begin SG en beginbrix meten
-verdelen in 2 porties.
-vantevoren gewicht van 4.5 liter jars meten
-dan gewicht meten met wort erbij
-dan 1 jar extra suiker oplossing toevoegen.
-weer gewicht meten
-noteren hoeveel suiker en hoeveel water erbij is gekomen
-grafiek maken van gewicht versus tijd van beiden
-als gewicht van deel zonder extra suiker tegen einde gisting komt, dan exact zelfde hoeveelheid suikerstroop toevoegen als bij de andere
-weer gewicht meten vlak voor en vlak na suikertoevoeging
-verder gaan met gewicht meten versus tijd tot helemaal uitgegist.

via rekensheet (Jacques,HansHalberstadt) SG berekenen over de tijd van beiden.
-bij bottelen eind SG en eindbrix meten

HansvV

Citaat van: Jacques op 01-12-2018  23:48 uJe kunt kijken naar het eerdere topic.

https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,16325.0.html

Had dit experiment nog niet gevonden; er staat knap veel op dit forum. Interessante discussie; ik moet uitkijken dat ik het wiel niet opnieuw ga uitvinden. Het topic gaat voornamelijk over de vergistingsgraad, hoewel over smaakverschillen her en der wel wat wordt gezegd. Lijkt weinig uit te maken in de drie geteste varianten (die smaak dus). Wellicht wat onderscheid in body, mogelijk t.g.v. restsuiker? De focus lijkt vooral te schuiven naar zeer hoge begin-SG's. En dan wordt de zin van later toevoegen van suiker aannemelijk. Ik wil mijn test doen op een SG van rond de 1080.
Is er een duidelijke conclusie over het droog toevoegen van suiker (de brouwsuiker die ik heb is behoorlijk fijn)? Zou het iets makkelijker maken wat betreft correctie op volume.

HansvV

Citaat van: hansHalberstadt op 02-12-2018  07:27 u-eerst alles bij elkaar hele brouwsel, gist aanenten, evt beluchten.
-als dan alles goed gemend dan
-begin SG en beginbrix meten
................

via rekensheet (Jacques,HansHalberstadt) SG berekenen over de tijd van beiden.
-bij bottelen eind SG en eindbrix meten

Hier kan ik wel wat mee, bedankt. Ik overweeg het volgende:
- ik ga uit van een tripel (blijft toch mijn favoriet), bijv. volgens de recepten van Adrie (star SG rond de 1080)
- ik maak 30 liter in de Grainfather
- het wort gaat naar een 50l vergistingsvat
- daar gaat de giststarter bij. Ik heb nu actieve gist (4l) opgekweekt uit St Bernardus Abt12. Oppassen dat ik niet té veel overpitch
- doorroeren en paar uur beluchten (ik denk aan twee uur, niet te lang anders zit ik al een eind in het experiment)
- dan die batch verdelen: 3,5 l in jar 1, gelijk suiker erbij, 3,5l in jar 2 (suiker op einde hoofdvergisting) rest in mijn CCT, suiker getrapt doseren na hoofdvergisting
- de CCT batch gewoon door laten lopen (je wilt ook gewoon lekker bier maken), de testen alleen op de jars
- alles op 20 degC laten lopen. De CCT is temperatuur gecontroleerd, de jars kunnen in de klimaatkast.
Verder alles als aangegeven. Voor metingen moeten de jars dan wel weer kortstondig uit de kast. Monsters analyseren op SG en pH (digitale pH-meter). Kan eventueel ook nog TDS-meting uitvoeren. Wegen als aangegeven.

Nog een puntje van aandacht: wanneer precies die smaaktest te doen, en hoe? Vers bier op 20 degC met weinig CO2 (aan einde vergisting) smaakt anders dan op 10 degC mét CO2. Dus: eerst bottelen met wat suiker en dan na twee weken proeven?

hansHalberstadt

Citaat van: HansvV op 02-12-2018  12:31 uMonsters analyseren op SG en pH (digitale pH-meter). Kan eventueel ook nog TDS-meting uitvoeren. Wegen als aangegeven.

Nog een puntje van aandacht: wanneer precies die smaaktest te doen, en hoe? Vers bier op 20 degC met weinig CO2 (aan einde vergisting) smaakt anders dan op 10 degC mét CO2. Dus: eerst bottelen met wat suiker en dan na twee weken proeven?

Ik denk dat je vantevoren zult moeten beslissen of je de weegmethode gebruikt of met monsters gaat werken (nodig voor pH)
Monsters nemen en weegmethode combineren is lastig omdat dan het gewicht wat je onttrekt exact gecorrigeert moet worden en het oorspronkelijke gewicht daar mee verrekent moet worden, anders kloppen je berekeningen niet meer. monster nemen met gewicht "a" levert noodzakelijke correctie van het begingewicht met "b" en a en b  zijn niet hetzelfde en ook nog afhankelijk van het moment.

Ik weet niet wat je verwacht dat kennis van de pH waarde je op gaat leveren mbt de conclusies die je wilt trekken. Zelf zou ik daarom kiezen voor de weegmethode en geen monsters nemen. 

Jacques

Citaat van: HansvV op 02-12-2018  12:06 uHad dit experiment nog niet gevonden; er staat knap veel op dit forum.

Via de tags kun je veel terugvinden.

Er is een tag experiment. Via deze tag had je het kunnen vinden.

HansvV

Citaat van: hansHalberstadt op 02-12-2018  13:01 uIk denk dat je vantevoren zult moeten beslissen of je de weegmethode gebruikt of met monsters gaat werken (nodig voor pH)
Monsters nemen en weegmethode combineren is lastig omdat dan het gewicht wat je onttrekt exact gecorrigeert moet worden en het oorspronkelijke gewicht daar mee verrekent moet worden, anders kloppen je berekeningen niet meer. monster nemen met gewicht "a" levert noodzakelijke correctie van het begingewicht met "b" en a en b  zijn niet hetzelfde en ook nog afhankelijk van het moment.

Ik weet niet wat je verwacht dat kennis van de pH waarde je op gaat leveren mbt de conclusies die je wilt trekken. Zelf zou ik daarom kiezen voor de weegmethode en geen monsters nemen.

Begrijp je punt betreffende bemonsteren. Moet ik nog even over nadenken. Wat betreft de pH: weet ik ook niet bij voorbaat, anders dan dat het eenvoudig te meten is. Hangt wellicht ook samen met omzettingsgraad. Kan denk ik geen kwaad om het te meten. Constateer ik aan het eind geen verschil, dan so be it. Indien er wel een significant verschil in pH is, tja, dan zien we wel weer verder. Zal in ieder geval afhangen van de mate waarin CO2 in water is opgelost (CO2 <-> HCO3-). Ik zoek nog wat verder.

HansvV

Citaat van: Jacques op 02-12-2018 &nbsp;14:10 uVia de tags kun je veel terugvinden.

Er is een tag experiment. Via deze tag had je het kunnen vinden.

Dank. Ga tags gebruiken.
Van jouw kant nog suggesties gezien je experiment destijds? Wellicht een ander experiment waar ik op zou kunnen aansluiten. Ik wil voorlopig zoveel als mogelijk is andere variabelen, zoals T, constant houden. Maar ik zie vast nog zaken over het hoofd.

Jacques

Citaat van: HansvV op 02-12-2018 &nbsp;15:03 uDank. Ga tags gebruiken.
Van jouw kant nog suggesties gezien je experiment destijds? Wellicht een ander experiment waar ik op zou kunnen aansluiten. Ik wil voorlopig zoveel als mogelijk is andere variabelen, zoals T, constant houden. Maar ik zie vast nog zaken over het hoofd.

Bij het doen van tests is het altijd goed om zo veel mogelijk variabelen gelijk te houden.

Verder raad ik je aan om de suiker opgelost toe te voegen. Het water dat je geeft voor het oplossen van het suiker geef je ook aan bier waarbij de suiker vooraf is toegevoegd. Dit om een eerlijke vergelijking te kunnen doen

HansvV

OK, suiker opgelost erin. Ik verwacht deze batch dinsdag a.s. te gaan produceren. Mochten er tussentijds nog opmerkingen/suggesties zijn dan houd ik mij aanbevolen. Het wordt dus een start SG van rond de 1080 (is het streven).

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.