(spoedje) headpsace tijdens het keggen

Gestart door koffie, 19-01-2011 09:46 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

koffie

Ik sta op het punt een 19 liter keg te vullen vanuit een 60 liter vat.
Probleempje is dat hier 20+ liter in zit, en er geen maatverdeling op het vat staat.

Aangezien dit voor mij de eerste keer keggen/fustelen is, heb ik geen idee hoeveel ruimte ik in de keg over moet laten. Wie helpt mij uit de brand ?

Henielma

Ik vul mijn kegs tot de gewelfde rand in de zijwand. De koolzuurinlaat van het fust zou ik zo'n cm boven het bier laten uitkomen. Dus niet in het bier laten komen.

koffie


Caspar

Ik vul meestal 16 tot 17 liter in een 18 liter keg. Een litertje headspace kan makkelijk.

koffie

Citaat van: Caspar op 19-01-2011  10:46 uIk vul meestal 16 tot 17 liter in een 18 liter keg. Een litertje headspace kan makkelijk.
Dat was dus mijn probleem :)
Voor het eerst een keg vullen, dus geen idee wanneer je op 16 liter zit. En er zit circa 20 liter in het 60 liter vat, zonder een maatverdeling.
Op liters kon ik dus niet vertrouwen. De gewelfde rand was een mooie houvast.

Adrie

Het komt allemaal niet zo nauw. Als je het deksel er maar in kan zetten zonder dat de bovenkant in aanraking komt met het bier, want dat geeft moeilijk schoon te maken kleefrandjes en zo. Of het CO2 pijpje nu wel of niet onder het vloeistofoppervlak zit maakt ook niet zoveel uit, mits je de druk op het niet gaat variƫren, anders kun je bier in je CO2 leiding krijgen. Dit is echter ook weer te ondervangen door een terugslagventiel erop te zetten.

Oscar

IK vul mijn fustjes altijd tot de nok toe vol. Geen kopruimte!!

DP

Citaat van: Oscar op 19-01-2011  11:36 uIK vul mijn fustjes altijd tot de nok toe vol. Geen kopruimte!!

Als ik me niet vergis heb jij geen CO2.
Ik denk dat je dan niet anders kan toch? Ivm zuurstof.
Wij vullen eerst met CO2, dan met bier kopruimte bevat dan C02.

groet,
Dave :degroeten:

Oscar

Citaat van: DP op 19-01-2011  17:30 uAls ik me niet vergis heb jij geen CO2.

Ik haal inderdaad de tapstang uit het fustje, bier erin, tapstang erin... en klaar... :)

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.