Wanneer is een CO2 Tank leeg?

Gestart door Caspar, 11-01-2011 19:30 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Caspar

Dag allemaal,

Ik heb het gevoel dat mijn CO2 Tank bijna leeg is, het wijzertje van de Manometer zit tegen het rode gedeelte aan... maar hoe lang gaat de tank dan nog mee? Heeft iemand ervaring?

Groet Caspar

Albertus

Wanneer de druk in de fles terugloopt is het bijna gebeurd. Bij 25 bar heb je nog 50 liter CO2 ( bij atmosferische druk), ik denk dat het met één vaatje van 20 liter wel op is.
Zelf weeg ik de fles, het gewicht van de fles staat altijd ergens ingeslagen, zodat ik niet verrast wordt door de plotselinge drukval.

Bert

Caspar

Hij staat nu inderdaad op 25 bar, als ie onder te 10 bar komt ga ik hem wel vervangen... ik gebruik hem nu dan maar om een fust leeg te tappen.

Henielma

Door te wegen weet je het zeker. Zolang er namelijk nog vloeibaar koolzuur in de fles zit is het meer een thermometer dan een meter die aangeeft hoeveel er in de fles zit. Het kan zijn dat je fles erg koud staat.

Als de meter echt begint te dalen zonder dat de temperatuur daalt dat is de fles inderdaad zo leeg zoals Albertus aangeeft.

Caspar

Ik heb de fles ook gewogen, hij weegt 5,4 kg... ik ben echter vergeten hoe veel een volle fles weegt! Weet iemand anders het gewicht van een lege of volle CO2 tank (2kg) die ze verkopen bij Candirect?

jelle

Citaat van: Caspar op 11-01-2011  20:47 uIk heb de fles ook gewogen, hij weegt 5,4 kg... ik ben echter vergeten hoe veel een volle fles weegt! Weet iemand anders het gewicht van een lege of volle CO2 tank (2kg) die ze verkopen bij Candirect?
Staat het leeg gewicht niet op de fles?

Caspar

Uhmm er staan heel veel cijfertjes op de fles ??? (ik voel me een beetje "blond" nu).

Henielma

Staat er niet iets van bruto of zo.

Plaats anders een foto van de getalletjes.

Caspar

Ik zal het in de loop van de week even checken. De CO2 tank staat in de koelast, vast getaped (om te voorkomen dat ie nog een keer omvalt). 

hansHalberstadt

Als het goed is is de vulverhouding van een CO2 fles 1:1.34 dwz voor 2 kg CO2 is 2.72 liter volume aanwezig in de fles. Als de druk lager wordt dan ca 60 atmosfeer bij kamertemperatuur dan is er geen vloeibare koolzuur meer. CO2 weegt 2 gram per liter bij atmosferische druk dus 2,72 x 2=5.44 gram. Bij 25 Bar is dat dus 136gram. om Bier te tappen bij ca 7 ºC  heb je 1 Bar druk nodig = 2 atmosfeer absoluut= 4 gram koolzuur per liter verplaatst bier. met 136 gram koolzuur kun je dan nog zo'n 34 liter bier tappen.
HansH
 

Big Willem

Meestal staat op de fles een "tara" gewicht, of "gew.+T" oid. dit is dan het leeggewicht van de fles.

ExPeteriment

De druk in mijn 2 kg CO2 fles is al sinds het begin ca 25 bar, bij kamertemperatuur, staat dus in het rode gebied. Druk neemt nog niet af als ik carboniseer of tap.

Kan dat, of is er iets met de meter?

Ik heb er al best veel mee gecarboniseerd. Gewicht 5.3 kg, nog ca 0.5 kg vulling hoop ik. Komende zaterdag verwacht ik op feestje thuis 30 - 50 l bier te tappen. Mijn vraag is me nu of ik de fles om moet ruilen voor een nieuwe of de huidige vulling nog toereikend is?

Even een kippenvel momentje: Stel hij raakt leeg, kan ik dan in geval van nood nog tappen met kegs die hoger staan dan de tap (als druk weg is reduceerventiel open)? Of anders beetje druk opbouwen met fietspomp (daar ga ik show mee stelen)?

Alvast bedankt voor het meedenken,
Peter.

hansHalberstadt

Citaat van: ExPeteriment op 08-11-2018  18:58 uDe druk in mijn 2 kg CO2 fles is al sinds het begin ca 25 bar, bij kamertemperatuur, staat dus in het rode gebied. Druk neemt nog niet af als ik carboniseer of tap.

Kan dat, of is er iets met de meter?

Ik heb er al best veel mee gecarboniseerd. Gewicht 5.3 kg, nog ca 0.5 kg vulling hoop ik. Komende zaterdag verwacht ik op feestje thuis 30 - 50 l bier te tappen. Mijn vraag is me nu of ik de fles om moet ruilen voor een nieuwe of de huidige vulling nog toereikend is?

Even een kippenvel momentje: Stel hij raakt leeg, kan ik dan in geval van nood nog tappen met kegs die hoger staan dan de tap (als druk weg is reduceerventiel open)? Of anders beetje druk opbouwen met fietspomp (daar ga ik show mee stelen)?

Alvast bedankt voor het meedenken,
Peter.
Als het goed is staan er merktekens op de fles oa het leeggewicht. Door te wegen weet je dan precies wat er nog inzit. 25 BAR bij een volle fles kan niet bij kamertemperatuur, dus dan zou je hogedruk manometer een keer in de rondte geweest zijn en een tandje versprongen.

ExPeteriment

Dank je, meter zal inderdaad defect zijn, zal ik vervangen. Ik vertrouw dan op het gewicht 0,5 kg CO2 dat er nog in zit.

hansHalberstadt

Citaat van: ExPeteriment op 08-11-2018  19:29 uDank je, meter zal inderdaad defect zijn, zal ik vervangen. Ik vertrouw dan op het gewicht 0,5 kg CO2 dat er nog in zit.
Kun je vervangen maar hoeft niet per se. Als je weet dat 25 feitelijk 50 is moet je er gewoon 25 bij optellen. Als hij dan op 0 staat zit er nog 25 BAR in dus ca 67 liter in een 2 kg fles

Dirtbag

Citaat van: ExPeteriment op 08-11-2018  18:58 uDe druk in mijn 2 kg CO2 fles is al sinds het begin ca 25 bar, bij kamertemperatuur, staat dus in het rode gebied. Druk neemt nog niet af als ik carboniseer of tap.

Kan dat, of is er iets met de meter?

Ik heb er al best veel mee gecarboniseerd. Gewicht 5.3 kg, nog ca 0.5 kg vulling hoop ik. Komende zaterdag verwacht ik op feestje thuis 30 - 50 l bier te tappen. Mijn vraag is me nu of ik de fles om moet ruilen voor een nieuwe of de huidige vulling nog toereikend is?

Even een kippenvel momentje: Stel hij raakt leeg, kan ik dan in geval van nood nog tappen met kegs die hoger staan dan de tap (als druk weg is reduceerventiel open)? Of anders beetje druk opbouwen met fietspomp (daar ga ik show mee stelen)?

Alvast bedankt voor het meedenken,
Peter.

Fietsenpomp?!?!?!? Om dan vieze lucht je fust in te blazen samen met het goedkoopste glijmiddel die een Chinees kon vinden om de fietspomp te smeren en alle metaaldeeltjes die op de lange termijn loskomen in een fietspomp?

Je zou kunnen overwegen om een tweede CO2 cilinder te kopen. Dan heb je alle tijd in de wereld om een nieuwe vulling te halen.

db

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.