Steambeer

Gestart door MM, 11-01-2011 16:35 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

MM

Beste hobbybrouwers,

In februari wil ik het volgende recept brouwen. Het idee is om een California Common stijl te brouwen. De moutstort is volgens mij redelijk standaard voor de stijl.

Voor hop wil ik een Californische hop gebruiken, Cascade. Deze hop heb ik nog niet mee gebrouwen, daarom wil ik deze in dit recept uitproberen.

Van de gist heb ik nog 1 zakje liggen, die wil ik met dit brouwsel opmaken. Ik zit er over te denken om er nog een zakje bij te kopen voor de zekerheid.

Het maischschema heb ik uit het boek Designing great beers.

Als jullie nog op en aanmerkingen hebben hoor ik het graag.

Basis
OmschrijvingWaarde
Naam receptMaaswater Steam
KenmerkVersie 2
Brouwdatum1-2-2011
BiertypeCalifornia Steam (USA)
Aantal liters20
Gewenst begin SG1049 (5,1 Vol% alc.)
Brouwzaalrendement70,0%

Algemeen
OmschrijvingWaarde
Totaal brouwwater29,5 liter
Maischdikte3,5 l/kg
Maischwater17,0 liter
Spoelwater12,5 liter
Kooktijd60 minuten
Berekende kleur24 EBC (BrouwVisie)
Berekende bitterheid35 EBU (Glenn Tinseth)

Mout
Moutnaam% StortMassaKleur
Pilsmout 3 EBC83,3 %4000 gr3 EBC
Munchenermout 15 EBC10,4 %500 gr16 EBC
Cara-crystal 120 EBC6,3 %300 gr120 EBC

Hop
Hopnaam% AlfazuurMassaKooktijdBitterheidsaandeel
Cascade7,0 %20 gr60 minuten19 EBU
Cascade7,0 %10 gr30 minuten7 EBU
Cascade7,0 %10 gr15 minuten5 EBU
Cascade7,0 %10 gr10 minuten3 EBU

Opmerkingen-

Gist
OmschrijvingWaarde
GistsoortSaflager S-23
Gist toegevoegd alsInhoud verpakking
Opmerkingen-

maischschema
Stap nr.TemperatuurRusttijdMaischdikte
160°C20 minuten3,5 l/kg
265°C60 minuten3,5 l/kg
370°C10 minuten3,5 l/kg

Opmerkingen-


EBC

Hartstikke leuk een California Common.

Citaat van: MM op 11-01-2011  16:35 uVoor hop wil ik een Californische hop gebruiken, Cascade.

Maar die hop komt vast uit Washington of Oregon? Ik denk niet dat ze echt past in de standaard variant van de Califonia Common stijl. Cascade hop bestond in die tijd nog niet, maar ach, wat maakt het uit. Hier nog meer...

Maaswater hebben we wel weer genoeg op het moment  ;D

Ik vind het een vreemd maischschema, maar het is vast gebaseerd op een ouderwets traditioneel schema van voor de drooglegging?
Met de mouten van nu, zou ik dat wat anders doen:
20 minuten zou ik 30 van maken, en 60 minuten zou ik terug brengen naar 30. De 70 ºC zou ik wat verhogen naar 74.

jelle

Voor de gist zou ik de cal lager nemen van Wyeast 2112.
Die is bij uitstek geschikt voor deze bierstijl.

MM

Citaat van: EBC op 11-01-2011  16:59 uMaar die hop komt vast uit Washington of Oregon? Ik denk niet dat ze echt past in de standaard variant van de Califonia Common stijl. Cascade hop bestond in die tijd nog niet, maar ach, wat maakt het uit. Hier nog meer...
Ik weet dat er in Noord Californië ook Cascade wordt geteeld. Het idee was een hop die er uit de buurt komt. Deze hop wordt aanbevolen in het boek Designing great beers van Ray Daniels. Dus vond ik het wel een mooie mogelijkheid om deze hop te proberen.

Citaat van: EBC op 11-01-2011  16:59 uMaaswater hebben we wel weer genoeg op het moment  ;D

Nog even wachten en ik hoef mijn ton maar open te houden. ;D

Citaat van: EBC op 11-01-2011  16:59 uIk vind het een vreemd maischschema, maar het is vast gebaseerd op een ouderwets traditioneel schema van voor de drooglegging?
Met de mouten van nu, zou ik dat wat anders doen:
20 minuten zou ik 30 van maken, en 60 minuten zou ik terug brengen naar 30. De 70 ºC zou ik wat verhogen naar 74.

De temperaturen zijn overgenomen van een recept van 1900 dus inderdaad van voor de drooglegging. Ik ben altijd bang dat ik bij het maischen niet genoeg zetmeel omzet in suiker daarom is mijn maischschema zo lang. Ik zal het deze keer de tijden hanteren die jij aangeeft.

Nu vraag ik me wel af, wat doet die 74°C beter dan de 70°C?

Citaat van: jelle op 11-01-2011  17:32 uvoor de gist zou ik de cal lager nemen van Wyeast 2112.
die is bij uitstek geschikt voor deze bierstijl

Ik wil de gist die ik nog heb opmaken, daarom gebruik ik de S-23. Ook heb ik nog geen ervaring met vloeibare gist. Dat wil ik eerst bij ales op doen.

Allebei bedankt voor de input.

EBC

Citaat van: MM op 11-01-2011  21:26 uNu vraag ik me wel af, wat doet die 74°C beter dan de 70°C?

Rond 73 ºC wordt er nog extra zetmeel opgelost, wat weer ten goede komt aan je rendement. Althans, zo is mij uitgelegd door een zeer bekend brouwer en ook uit eigen ervaring merk ik rond die temperatuur een verdikking van het beslag...

MM

Citaat van: EBC op 11-01-2011  22:50 uRond 73 ºC wordt er nog extra zetmeel opgelost, wat weer ten goede komt aan je rendement. Althans, zo is mij uitgelegd door een zeer bekend brouwer en ook uit eigen ervaring merk ik rond die temperatuur een verdikking van het beslag...

Bedankt voor de uitleg, dat ga ik dat ook uit proberen.

MM

Alle ingrediënten zijn binnen. Van het weekend ben ik van plan het volgende recept te brouwen:

Basis
OmschrijvingWaarde
Naam receptMaaswater Steam
KenmerkVersie 2
Brouwdatum1-2-2011
BiertypeCalifornia Steam (USA)
Aantal liters20
Gewenst begin SG1049 (5,1 Vol% alc.)
Brouwzaalrendement70,0%

Algemeen
OmschrijvingWaarde
Totaal brouwwater29,6 liter
Maischdikte3,5 l/kg
Maischwater17,0 liter
Spoelwater12,5 liter
Kooktijd60 minuten
Berekende kleur24 EBC (BrouwVisie)
Berekende bitterheid35 EBU (Glenn Tinseth)

Mout
Moutnaam% StortMassaKleur
Pilsmout 3 EBC83,3 %4000 gr3 EBC
Munchenermout 15 EBC10,4 %500 gr16 EBC
Cara-crystal 120 EBC6,3 %300 gr120 EBC

Hop
Hopnaam% AlfazuurMassaKooktijdBitterheidsaandeel
Cascade5,5 %20 gr60 minuten15 EBU
Cascade5,5 %20 gr30 minuten11 EBU
Cascade5,5 %15 gr15 minuten6 EBU
Cascade5,5 %10 gr10 minuten3 EBU

Opmerkingen-

Gist
OmschrijvingWaarde
GistsoortSaflager S-23
Gist toegevoegd alsInhoud verpakking
Opmerkingen-

maischschema
Stap nr.TemperatuurRusttijdMaischdikte
160°C30 minuten3,5 l/kg
265°C30 minuten3,5 l/kg
374°C10 minuten3,5 l/kg

Opmerkingen-


MM

Zondag heb ik het bier gebrouwen. De Cascade rook minder intens dan ik had verwacht. Uiteindelijk is de geur van de hoop wel een paar uur blijven hangen in het huis.

Het was een mooi brouwdagje alles verliep soepel. Ik heb uiteindelijk 19,5 liter wort van 1052 in het gistvat kunnen stoppen. De vergisting begint nu zichtbaar te worden. (Brewferm vat ;))

Erick

Citaat van: MM op 01-02-2011  11:05 uDe Cascade rook minder intens dan ik had verwacht. Uiteindelijk is de geur van de hoop wel een paar uur blijven hangen in het huis.
Grappig dat je de hop niet ruikt maar dat de geur van de hoop blijft hangen (dat het een goed bier wordt?)

erikgroothuis

Citaat van: MM op 01-02-2011  11:05 uDe vergisting begint nu zichtbaar te worden. (Brewferm vat ;))

De rand rond het deksel dichttapen met klustape helpt behoorlijk.

MM

Citaat van: erikgroothuis op 01-02-2011  15:38 uDe rand rond het deksel dichttapen met klustape helpt behoorlijk.

Het is volgens mij meer het rubber waar het waterslot in zit dat niet lekker afsluit. In ieder geval bedankt voor de tip. :)

Jacques

Citaat van: erikgroothuis op 01-02-2011  15:38 uDe rand rond het deksel dichttapen met klustape helpt behoorlijk.

Of gewoon een beter vat kopen...
Dat werkt wel zo fijn!

MM

Vandaag heb ik dit bier geheveld. Het zag er al behoorlijk helder uit. Het S.G. was gedaald tot 1012. De geur was fris en fruitig. Met een beetje gelukt wordt dit een erg lekker lente bier. ;D

TVERSCH

Om de 'extreme' smaak van Cascade te proeven zou je wat kunnen koudhoppen.
Maar van die grapefruitsmaak moet je wel houden natuurlijk ;D
 :degroeten:

Hopmans

Citaat van: TVERSCH op 13-02-2011  17:12 uMaar van die grapefruitsmaak moet je wel houden natuurlijk ;D
 :degroeten:

Inderdaad.

SeekingBeer

Ja maar waarom heet het nu stoombier???

De laatste tijd gebruik ik zelf mijn grootste pan als stoomketel voor hout (om het hout te buigen voor saaie meubeltjes en zo) dus ik zit misschien te overwegen om een volgend bier iets met stoom in de naam te geven.

Iets met 'steam without mercy' of zo.  :proost:

MM

Citaat van: SeekingBeer op 13-02-2011  22:29 uJa maar waarom heet het nu stoombier???

De laatste tijd gebruik ik zelf mijn grootste pan als stoomketel voor hout (om het hout te buigen voor saaie meubeltjes en zo) dus ik zit misschien te overwegen om een volgend bier iets met stoom in de naam te geven.

Iets met 'steam without mercy' of zo.  :proost:

Dit recept is gebaseerd het Anchor Steam recept, de enige nog commerciële variant van dit bier. Daarom ook voor een groot deel de blauwdruk voor het type. De naam stoombier komt volgens mij van het stoom wat vrij kwam bij het tappen. (Door de grote druk op de vaten.)

Dit vind ik ook een mooi recept voor het type. Deze heeft ook nog de goede hop.(dezelfde als ik anchor steam) :)

MM

Citaat van: TVERSCH op 13-02-2011  17:12 uOm de 'extreme' smaak van Cascade te proeven zou je wat kunnen koudhoppen.
Maar van die grapefruitsmaak moet je wel houden natuurlijk ;D
 :degroeten:

Dat ben ik van plan in een Amerikaanse Pale ale. :) Ik kan de Amerikaanse hopsmaken wel waarderen op zijn tijd. :D

SeekingBeer

Ok, ik snap nu waar de naam vandaan komt.
Als het waar is, dat van die hoge druk op de vaten, is het best mooi.

Ga je gewoon een tapbier halen, krijg je er een kuub hogedruk 'stoom' bij...  ;D

EBC

Citaat van: SeekingBeer op 14-02-2011  22:43 uAls het waar is, dat van die hoge druk op de vaten, is het best mooi.

Nee dus...  ;) of toch niet helemaal.

MM

Vandaag heb ik het bier gebotteld. Het sg was 1010. Ik heb ± 5 gram suiker per liter bier toegevoegd. Het viel me op dat het bier al heel helder was.

MM

Dit bier heb ik al een aantal keer geproefd.

De geur vond ik citrus/hoppig, maar ook wat (mout)zoetig.
Het bier was niet helemaal helder, oranje/amber met wit schuim.
De smaak was zoetig in combinatie met de citrussmaak van de hop. De prik in het bier vond ik te weinig.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.