Gaatjes/sleufjes omhoog in de retourleiding van een Herms/Rims

Gestart door Jacques, 02-01-2011 14:54 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jacques

Afgelopen maandag heb ik gebrouwen. Ik heb toen meteen een tip van Albertus (Bert) ten uitvoering gebracht. Hij adviseerde niet zo lang geleden om de gaatjes van de retourleiding van een Herms/Rims naar boven te plaatsen zodat er minder verstoring van het filterbed plaatsvindt. Ook zou je op die manier minder kans hebben op kanaalvorming waardoor het filteren van het beslag effectiever zou zijn.
Zelf heb ik geen Herms of Rims maar ik pomp mijn wort wel rond tijdens het filteren van het beslag en ook na het koken van het wort. Mijn retourleiding bestaat uit mijn oude hevelfilter. Deze stond nog steeds met de sleufjes naar boven. Omdat de hevelfilter met knelfittingen vastzat had ik snel de sleufjes aan de bovenkant zitten.
En ja hoor, het filterbed werd veel minder omgewoeld dan eerst. Het spreekt voor zich dat dit een beter filterresultaat geeft. Waarom ben ik daar nooit eerder opgekomen?

Bedankt voor de tip Bert!

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.