Zelfgemaakte koelcel

Gestart door NewLine, 29-12-2010 08:49 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

NewLine

Ik ben nog maar een beginnende brouwer, maar als ik zo wat rondlees dan lijken mij de interessantste investeringen:

1. gecontroleerd (qua temperatuur) vergisten
2. CCT

voorlopig vergist ik in een plastic vat, dus 1. zou moeten kunnen met een koelkast en wat extra. Echter als ik ooit 2. zou overwegen (kost toch wel wat) dan lijkt me dat dat nooit in een normale koelkast zou passen.

Ik vroeg me dus af of ik zelf een soort koelcel zou kunnen bouwen door bv een 2e hands koelkast te kopen, een goed geïsoleerd kamertje te bouwen waarbij de koele kant van de koelkast in de kamer zit (weliswaar zonder deur), de warme kant erbuiten?
Doet er reeds iemand dit zo? Ik heb een beetje schrik voor het koelvermogen. anderzijds wil ik maar tot bv 15 willen koelen.

Kleine_Schriek

In wat voor een vat vergist je? Ik vergist in een 60 liter vat. Deze staat in een koelkast hoog model (ondertussen al de 2e koelkast want de vorige had het begeven). Deze 2e koelkast past het vat net in. Het is eeninbouwkoelkast met vriesruimte eronder. De 1e koelkast paste ie ruim in, dat was een 1,70m hoge koelkast zonder vriesgedeelte.

NewLine

Momenteel vergist ik nog in een speidel plastic vat. Dat past zeer zeker in een normale koelkast. Maar als ik later naar een CCT zou willen overstappen, dan gaat dat naar alle waarschijnlijkheid niet lukken, tenzij in een heel grote koelkast. Zo een koelcel (als de koelkapaciteit groot genoeg is) lijkt me dan toch wel makkelijker.

Liemingbrouwer

Uw vermogen gaat iets gaat te kort schieten...

Ik heb een "echte" koelcel; als je dan weet dat die wanden ongeveer 15 cm dik (isolatie) zijn en dat er een motor aanhangt zo groot als een gewone koelkast, en de te koelen inhoud "maar" 2,5 kubieke meter is...

Natuurlijk kun je uw koelkast een beetje uitbreiden door een, laat ons zeggen, even grote ruimte aan te bouwen; op voorwaarde dat je die ruimte super isoleert...en tevreden bent dat het wel even zal duren eer je temperatuur een paar graden zakt.

De constructeur voorziet in huishoudelijke koelkasten geen overschot want dat is allemaal meerverbruik...en het label zakt dan van A naar C of zo...

Nog iets: weet dat mijn koelcel eigenlijk maar net iets meer verbruikt dan een grote (huishoudelijke) koelkast...

NewLine

Daar had ik ook al schrik voor. Langs de andere kant zou ik denken dat er wat overschot zou moeten zijn als ik maar tot 15 graden koel terwijl een normale koelkast of diepvries veel lager kan. Spijitg dat het nogal veel werk is om effe uit te proberen.

Henielma

Volgens mij heeft Adrie op die manier zijn koelkast (in de kelder) vergroot en werkt het goed. Uiteraard moet je het wel goed isoleren.

janjansen

Citaat van: NewLine op 29-12-2010  08:49 u2. CCT
 Echter als ik ooit 2. zou overwegen (kost toch wel wat) dan lijkt me dat dat nooit in een normale koelkast zou passen.

Hoi New Line,

Ik zit met vergelijkbare overwegingen. Ik moet ook een temperatuur-gecontroleerde omgeving gaan scheppen voor mijn CCT in wording. Die past niet in de gistkoelkast die ik nu heb (toch een flink model) en sowieso slecht in wat voor koelkast dan ook. Maar volgens mij past ie wel in een zgn. vrieskast. Daar mist de irritante instulping (is dat een woord?) aan de onderkant van de kast. Maar ik ken natuurlijk de afmetingen van jouw CCT niet.
Op marktplaats worden trouwens best wat goedkope "vrieskasten" aangeboden. Aan die dingen zitten overigens nog wel een paar nadelen. In het boekkie "Yeast" wordt er op ingegaan. Ik heb die nadelen even niet paraat, maar als je het serieus wil weten laat dan maar even weten. . .

Edgar

Waar je vooral naar moet kijken is de massa te koelen spul die je er in gaat zetten. Het vergroten van de ruimte is, mits goed geisoleerd, geen enkel probleem. Lucht en geisoleerde wand koelen is een eitje voor de koelcompressor. Een zeer kleine ventilator die af en toe aanslaat kan een middel zijn om evt 'hot spots' te vermijden EN om sneller te koelen. Echter als je er in 1 keer 50 of 100 liter kamerwarm bier in gaat zetten zal je compressor lange tijd bijna continu moeten draaien. Een ventilator verergert dat effect natuurlijk omdat de lucht steeds maar weer opgewarmd wordt en de thermostaat dus niet afslaat. Daar wordt 'ie niet beter van.

beats

Een ideetje waar ik zelf mee speel en mss een oplossing kan zijn, is het mogelijk om mijn huidige gistkast te gebruiken om bv een 30-50 litervat water op een bepaalde temeratuur te houden, en deze via een pompje door een tracing rond de CCT te pompen. De thermostaat op de CCT zou dan in feite de temperatuur van het koel-verwarm-water aansturen... Is zoiets praktisch haalbaar?

Edgar

Ik heb zoiets geprobeerd met mijn CCT en ondervonden dat het lastig was, voor mij althans, om een goed contact tussen leiding en vat te krijgen. Wat het niet eenvoudiger maakt is dat de Brouwland CCT's niet bepaald vormvast zijn.

In theorie kan het natuurlijk prima, vele tanks worden zo gekoeld. De isolatie moet wel top zijn. En denk ook aan warmtegeleiding naar poten en dus condens. In de praktijk vind ik het voor ons materiaal niet de beste oplossing.

Koelen IN de vloeistof is veel effectiever, vraag maar aan EBC.

hans100w

Citaat van: Edgar op 29-12-2010  19:20 uWaar je vooral naar moet kijken is de massa te koelen spul die je er in gaat zetten. Het vergroten van de ruimte is, mits goed geïsoleerd, geen enkel probleem. Lucht en geisoleerde wand koelen is een eitje voor de koelcompressor. Een zeer kleine ventilator die af en toe aanslaat kan een middel zijn om evt 'hot spots' te vermijden EN om sneller te koelen. Echter als je er in 1 keer 50 of 100 liter kamerwarm bier in gaat zetten zal je compressor lange tijd bijna continu moeten draaien. Een ventilator verergert dat effect natuurlijk omdat de lucht steeds maar weer opgewarmd wordt en de thermostaat dus niet afslaat. Daar wordt 'ie niet beter van.

Ik heb een vrieskast voor de vergisting, dat koelen naar bijv. 15 graden doet 'ie natuurlijk op z'n sloffen. Maar er zit van oorsprong ook zo'n turbo stand op zodat je spul van kamertemperatuur snel naar -18 graden brengt, dan moet hij lang continu draaien, dus een vrieskast kan daar wel mee om gaan.
Ik ben eigenlijk wel benieuwd welke nadelen een vrieskast heeft volgens het boekje "Yeast" van janjansen.

janjansen

Citaat van: hans100w op 29-12-2010  23:22 uIk ben eigenlijk wel benieuwd welke nadelen een vrieskast heeft volgens het boekje "Yeast" van janjansen.

Ik heb het even opgezocht (pag 101, "Yeast"). Als nadeel wordt genoemd dat een vrieskist niet is gebouwd om op (relatief hoge) temperaturen te lopen. De vrieskist zou dan zo weinig "draaien" dat er vochtigheidsproblemen zouden kunnen ontstaan. Die zouden dan wel weer tegen gegaan kunnen worden m.b.v. een ventilatortje of iets dat "DampRid" heet. De vochtigheidsproblemen zouden kunnen leiden tot roestvorming.

Hans, heb jij hier last van? Vochtigheid, roest?
En meteen nog maar 2 vragen: klopt het dat jouw vrieskast een mooie hoekige ruimte biedt, dus zonder in/uitstulping voor een koelcompressor? Waar zit die compressor dan wel?
En iets anders: hoe rust jouw CCT op de bodem van je vrieskast? Heb je daar extra maatregelen voor moeten nemen?

fotootje?

hans100w

Citaat van: janjansen op 30-12-2010  10:00 uHans, heb jij hier last van? Vochtigheid, roest?
En meteen nog maar 2 vragen: klopt het dat jouw vrieskast een mooie hoekige ruimte biedt, dus zonder in/uitstulping voor een koelcompressor? Waar zit die compressor dan wel?
En iets anders: hoe rust jouw CCT op de bodem van je vrieskast? Heb je daar extra maatregelen voor moeten nemen?

fotootje?

Bij deze...



Ik heb geen last van (teveel) vocht. Ja, condens heb je altijd wel iets, maar als je de kast na gebruik goed ventileert is dat zo weg. Het koelend deel zit in de rechter wand, en ik weet niet of in de wand nog vocht zit, ik gebruik de kast al zo'n 10 jaar voor vergisting en af en toe voor koelen van fusten tot 0 graden en hij doet het nog steeds.
Er zit wel een instulping  ;D onderin zoals je ziet, ik heb de onderste lade geleiders laten zitten en leg daar een passende plank op zodat het 60 liter plastic vergistingsvat (ik heb geen CCT) daarop staat. Onder de plank ligt de verwarmingslamp. De overige lade geleiders heb ik er uit gesloopt.
Ik gebruik ook geen ventilator of zo.
Ik denk dat deze kast een zodanige koel capaciteit heeft dat hij een extra (geisoleerde) ruimte nog wel zou kunnen koelen naar 10 of 15 graden.

janjansen

Hans, bedankt voor de info en de foto.
Da's een hele mooie vrieskast.
Wil ik ook wel.

Raymond293

Om weer eens een gouwe ouwe van stal te halen... :)

Ik zit met het idee te stoeien om zelf een koelcel te maken van 30 m3 en te koelen met een mobiele airco die een ruimte van 35 m3 moet kunnen koelen.
Globale idee is om een goed geisoleerde ruimte te maken van plaatmateriaal en isolatie en dat ding er in te plaatsen...niks meer , niks minder.
De airco is instelbaar van +18 tot +32 , in mijn inziens perfect. Bijkomend voordeel is dat een airco koelt, ontvochtigt en ventileert. Dat zijn 3 vliegen in één klap.

Zijn er anderen die mij zijn voorgegaan in deze gedachtestroom? ;D

Peterrr

Hoi, Raymond

Ik werk in de " koeling " maar het lijkt me niet zo'n goed idee.
Er zit een slang aan om de warme lucht af te voeren zie erg warm wordt.
Die zit meestal aan de achterkant, waar ook de aanzuig voeler zit, en het filter.
( dus geen ruimte temp. meting)
De warmte slang kan meestal niet direct strak tegen een achterwand.

De condens wordt vaak ook intern opgevangen in een bakje, en is die vol stopt de unit

Wij hebben vele modellen maar er is er niet 1 die ik ook maar iemand aanraad.
Zelfs hele dure niet.
Het lijkt een goede oplossing ( compact betaalbaar ).

Dan lijkt mij een " insteek" koel unit ( +/- 600E ) die wordt gebruikt in koelmeubelen, voor drank groenten, en talloze andere toepassingen veel beter.

Maargoed dit is mijn werk, dus ik ben wat meer van de " op maat " oplossingen.
En er zijn er vele.
Maar ik zou geen cent uitgeven aan mobiele airco's ik vind ze geld verspilling,en energie verslinders.

Grt peterr

Raymond293

Hoi Peter, bedankt voor je reactie!
Dit brengt dat idee meteen tot een halt. Ik vertrouw direct jou kunde uit je vakgebied :)

Zou je iets meer vertellen over zo'n insteekunit? Is dat los verkrijgbaar en kan deze ingebouwd worden?
Ik heb namelijk best veel koeling nodig, en om nu 4 losse koelkasten om te bouwen zie ik ook niet echt zitten...

12345

Volgens mij heeft EBC het opgelost door in zijn CCT een spiraal te hangen gekoppeld aan een bierkoeler. Verder de CCT goed isoleren.

RobinB

inderdaad, dat is ook een goede manier.
Een koelkast is wel makkelijker aan te komen, goedkoper en je hebt geen pompsysteem nodig.

hansm

Citaat van: RobinB op 30-06-2012  22:58 uinderdaad, dat is ook een goede manier.
Een koelkast is wel makkelijker aan te komen, goedkoper en je hebt geen pompsysteem nodig.

Ligt een beetje aan de grootte van je gistvat (en het aantal vaten). Tot zo'n 60 liter is een koelkast een prima oplossing, wil je groter dan moet je iets anders bedenken. Van binnenuit koelen met een spiraal is dan een heel mooie methode.

Een koelcel werkt ook natuurlijk, maar is moeilijker te regelen (je moet dan de hele koelcel verwarmen of koelen) en alle vaten moeten dezelfde temperatuur hebben (is vaak niet gewenst).

Ik zou, als ik 2 (grotere) vaten zou willen controleren, voor de EBC oplossing gaan. En dan met 2 gescheiden regelingen en het leidingensysteem een beetje slim aanleggen zodat je met 1 koelunit kan werken. Bij 2 kleine vaten zou ik waarschijnlijk kiezen voor 2 koelkasten (met gescheiden regelingen).

12345

De bierkoeler kan tweedehands, de spiraal bijv. een afgedankte RVS dompelkoeler. De isolatiemantel zou je zelf kunnen maken. Overig voordeel is dat, als je regelt IN het wort je ook kunt meten IN het wort.

RobinB

Dat laatste is maar betrekkelijk. Henielma's metingen toonden dat het verschil tussen in het jongbier en aan de buitenkant maar 0,2 grC bedroeg. Uiteraard zal dat verschil toenemen bij een groter volume, maar gistend jongbier is ook aardig in beweging, wat weer voor menging zorgt.

12345

Citaat van: RobinB op 01-07-2012  11:16 uDat laatste is maar betrekkelijk. Henielma's metingen toonden dat het verschil tussen in het jongbier en aan de buitenkant maar 0,2 ºC bedroeg. Uiteraard zal dat verschil toenemen bij een groter volume, maar gistend jongbier is ook aardig in beweging, wat weer voor menging zorgt.

Het gaat eigenlijk om iets anders, het is off-topic dus ik zal kort moeten zijn: in het wort meten en erbuiten regelen (koelkast) heb ik geprobeerd maar is kritisch - overkritisch. Dwz. : telkens ver doorschieten en dan weer corrigeren hetgeen ook ver doorschiet. Ik heb het uitgeprobeerd. Kost veel energie en materiaal. Meten op de wand onder een pannesponsje werkt veel rustiger en onderkritisch.


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.