Besmetting via waterslot?

Gestart door meadmaker, 21-12-2010 12:53 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

meadmaker

Hallo mensen,
Mijn ardbeienwijn in wording (aldi limonade + water + gist+ -voeding) staat vrolijk te pruttelen.
Ik zie dat door het waterslot van binnenuit vloeistofbubbels geperst worden.
De most komt dus in aanraking met het water in het slot.
Ik kan me voorstellen dat als dit teruglekt, het de most kan verpesten.

Er is genoeg ruimte tussen de mostoppervlak en het waterslot (ca. 10 cm)
Is mijn angst gefundeerd?

Tsjerk

Citaat van: meadmaker op 21-12-2010  12:53 uIk zie dat door het waterslot van binnenuit vloeistofbubbels geperst worden.
De most komt dus in aanraking met het water in het slot.

Citaat van: meadmaker op 21-12-2010  12:53 uEr is genoeg ruimte tussen de mostoppervlak en het waterslot (ca. 10 cm)

Komt er nu schuimvorming door het waterslot of alleen CO2?

Edgar

Wacht even, wijn, da's toch dat spul dat vroeger met de voeten werd geperst? :) (met andere woorden ik zou me niet zo snel zorgen maken, als je water en het slot een beetje proper waren. Je kunt evt het waterslot vervangen.)

(moet er trouwens geen voedingszuur in het mengsel? Citroenzuur of zo, voor smaak en infectiebescherming?)

Sorry weet weinig van wijnmaken.

Erick

Is er geen forum 'Hobbywijnen' of zo?  >:D

Huub Krekels

Gewoon waterslot eraf nemen en opnieuw vullen met water met een heel klein beetje sulfiet. Klaar. Hou bij het eruitnemen wel een duim bovenop het waterslot. Hierdoor voorkom je vacuum trekken in het waterslot bij het afnemen van het waterslot.

Je kunt er ook jonge jenever in doen.

EBC

Jenever in het waterslot, of wodka...

Ah, die Huub, die zei dat ook al.

RobinB

Citaat van: Tsjerk op 21-12-2010  13:15 uKomt er nu schuimvorming door het waterslot of alleen CO2?

Is er uberhaupt wel contact met het waterslot?
Ik vind het nog niet duidelijk...
:weetniet:

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.