La Trappe Bokbier

Gestart door Gerb, 06-10-2004 12:47 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Gerb

Ik heb gehoord dat La Trappe na het eerste Trappisten witbier, nu een trappisten bokbier heeft uitgebracht. Voorlopig zal het alleen van het vat verkrijgbaar zijn.

Gerben

Herman

Hoi Gerb,

Klopt niet helemaal. Ik heb zaterdag een flesje gekocht bij de Appie, helaas geen proefervaringen omdat ik toen al last had van eerste griepverschijnselen...

Herman

ROELEKE

Hij is ook op fles verkrijgbaar, heb het vluchtige geprobeerd, fris begin een bitter afdronk.

CIAO

ROELEKE

Caspar

Gisteren was ik even in ons locale bierencafe, waar ik deze ook uit de tap heb geproefd. Hij heeft een typische trappisten geur, smaakt inderdaad lekker fris met een iets zoetige smaak... de afdronk is flink bitter (een beetje Westmalle dubbel bitterheid). Kleur is robijnrood... Ik vind het een erg lekker biertje, misschien iets te bitter in verhouding met de bokjes van de grote commerciele merken... geen probleem als je het mij vraagt (maar misschien vinden sommige mensen hem iets "te"bitter)

Groetjes Caspar

Jacques

Ik heb de afgelopen dagen dit bier ook geproefd.

Het had een 'Engelsachtige' smaak vond ik. Geen donkere caramout overheerste in de smaak maar de aromahopsoorten. Ik dacht Fuggles en Golding EK te herkennen. Verder viel de granige smaak van tarwe en haver op.

Een heel mooi bier maar niet echt een traditioneel Nederlands bokbier. Wel jammer dat dit bier als bokbier gepresenteerd is want dat maakt dat het niet het hele jaar door te krijgen is.

 :degroeten: Jacques

TVERSCH

Afgelopen week  weer wat bokbieren geproefd, en was blij verrast met het La Trappe Bockbier.
Naast Amstel en Hertog Jan gelukkig weer een drinkbaar bokbier.
Naast wat veel schuim bij het inschenken een aparte lucht, die ik wel kan waarderen, een mooi produkt.
Ook de 'hoge" bok van Bavaria  en het JOPEN bokbier gestest.
Bavaria (ook La Trappe brouwer neem ik aan) was iets voller/zoeter van smaak, maar zeker een goed bokbier.
Wat er met dat JOPEN viergranen bier is weet ik niet, maar mijn smaak is het zeker niet !
Ik verwacht dat op het BONK veel betere amateurbrouwsels niet in de prijzen zullen vallen.

Theo

MO

En ziehier mijn mening. Eigenlijk ben ik wel enthousiast.

Schuim:      forse kraag, licht creme, stabiel, fijne bellen
Geur:      apart, licht weeiig, noot-achtig, zanderig, misschien de gekke haver
Smaak:      wat metaal-achtig in nasmaak, LaTrappe gist subtiel aanwezig (snoepjes), wat droger dan zoet, matig bitter, body vol, veel koffie in nasmaak, alcohol niet opvallend; gist en koffie overheersen; meer mout-bitter dan hopbitter; mooi zacht, geen kruiden; haver valt wel wat op maar wordt oversneeuwd door chocolademout. Doordrinken: er komt een hopje los (wordt wat bitterder)
Beoordeling:  Goed

Peter_van_den_Hurk

Vrienden van het Bier,
De afgelopen dagen heb ik heel wat verschillende Bo(c)k bieren geproefd.
Zoals al vele jaren het geval is, vond ik het Amstel Bokbier weer het beste tot..... ik de La Trappe Bock proefde.
Voor mij is La Trappe een zeer mooie aanwinst voor de Bokbiergenieter.
Tot nu toe is La Trappe Bockbier het beste dat ik geproefd heb aan Bokbier dit jaar.
Inderdaad jammer dat dit bier niet in op grotere schaal op de markt is gekomen. Ik heb heel Eindhoven en omgeving afgereden om La Trappe Bockbier te kunnen bemachtigen. Nadat het eerste 6-pack met vrienden geproefd was heb ik maar gelijk 10  6-packs La Trappe bijgehaald.  Dus wat mij betreft: EEN AANRADER !! 
Groet Peter

MO

Peter,
vielen jou de typische kenmerken van de huisgist op? Oftewel denk je dat ze hun eigen gist hebben gebruikt voor het bockbier?

Peter_van_den_Hurk

Heer MO,
Na jou vraag heb ik nog even een La Trappe Dubbel en een La Trappe Tripel naast de overheerlijke La Trappe Bock geproefd.
Ik denk dat ze hun eigen gist gebruikt hebben.
Groet Peter

Adrie

Proevers,

Gisteravond heb ik dit bier van het vat gedronken na al die lovende recensies. Toen het bier koud was, was ik eveneens erg enthousiast, maar toen het warmer werd, werden naar mijn smaak de snoepjes en de gebrandheid te dominant. Met een ondergist was dit bier waarschijnlijk een stuk beter geweest. Ik heb ernaast een Gulpener bok gedronken. Deze was iets zoeter (maar niet veel), had meer body, moutigheid en caramel. Eigenlijk vond ik de Gulpener beter. De bok van het IJ (van het vat) viel vies tegen. In beginsel viel de overweldigende karamelsmaak op, maar het bier had veel te weinig body en bitterheid. De kenmerkende kruidigheid van het IJ was dit jaar afwezig, wat wel weer voor het bier pleit.

Kortom: van de mini-proeverij beviel de Gulpener bok mij het meest.

Groeten,

A3

Peter_van_den_Hurk

Vrienden van het Bier.
Afgelopen week samen met Bierkeurmeesters Martin Jaspers nogmaals de La Trappe bock geproefd

Als opmerkingen hebben we gemaakt:
Een bock met karakter! Heeft duidelijk meer smaak dan de meeste bokken, bovendien springt ie er uit in de hoeveelheid gebrande mout.
De veelheid aan smaak komt weer in evenwicht door het ook wat hogere alcohol percentage.
Een bock met karakter!
Een bok voor na die striemende herfstbui bij de kachel.
Voor de bier/bokliefhebber een welkome aanvulling op het bestaande wat monotone en veelal zoete bokbierpalet.

Eindcijfer 84/100 punten

Op onze BKG website http://www.bierkeurmeestersgilde.nl/ onder    Bier in de kijker    staat de volledige beschrijving van ons La Trappe proeverij.

Groet Peter

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.