Vergisting controleren met een digitale refractometer

Gestart door ypenga, 10-09-2010 12:38 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

ypenga

Hoi,

Ik heb nu een dichtheidsmeter, maar vind het nogal lastig en onnauwkeurig.
Nu heb ik wat vakantiegeld over en zat te denken aan een digitale refractometer.

Nu had ik begrepen dat je daar alleen de begin SG (original gravity) kunt meten. Maar als er eenmaal alcohol gevormd is dat de meting dan niet meer betrouwbaar is. Met andere woorden je kunt de eind SG (final Gravity) alleen meten met een dichtheidsmeter.
Klopt dat?

Of kun je ook met een digitale refractometer het verloop van de vergisting goed controleren.

Oscar


ypenga

De conclusie is dan dat je zonder het aangegeven tooltje wel met een refractometer kan meten maar er geen conclusies aan kunt verbinden.

Jacques

Dat klopt. Het tooltje is gratis te downloaden. Dat mag dus geen belemmering zijn.

De-Geert

Citaat van: ypenga op 10-09-2010  14:02 uDe conclusie is dan dat je zonder het aangegeven tooltje wel met een refractometer kan meten maar er geen conclusies aan kunt verbinden.
Nee hoor, je kan met een refractometer de gisting volgen en dan weet je wanneer die gestopt is. Je weet dan alleen (zonder omrekening) niet wat het eind SG / alcohol% is.

Jacques

Citaat van: De-Geert op 10-09-2010  14:55 uNee hoor, je kan met een refractometer de gisting volgen en dan weet je wanneer die gestopt is. Je weet dan alleen (zonder omrekening) niet wat het eind SG / alcohol% is.

Zo kun je het ook zien. Toch meten we bijna altijd het eind SG om te weten wat de vergistingsgraad  en alcoholpercentage is.

dennis

Oh, en je hebt geen digitale refractometer nodig hoor, heb hem net zien staan in het foldertje van Brouwland, beetje aan de prijs.  Voor een tiende van die prijs kun je hem uit taiwan op laten sturen, te vinden op ebay.

Jacques

Citaat van: dennis op 10-09-2010  19:29 uOh, en je hebt geen digitale refractometer nodig hoor, heb hem net zien staan in het foldertje van Brouwland, beetje aan de prijs.  Voor een tiende van die prijs kun je hem uit taiwan op laten sturen, te vinden op ebay.

Zo goedkoop kan ik hem toch niet vinden op ebay. Ik heb er eentje zien staan voor € 180. Dat is duurder dan het exemplaar in de Brouwland folder.

hansHalberstadt

Citaat van: De-Geert op 10-09-2010  14:55 uNee hoor, je kan met een refractometer de gisting volgen en dan weet je wanneer die gestopt is. Je weet dan alleen (zonder omrekening) niet wat het eind SG / alcohol% is.
Wij brouwers zijn gewend te denken in eind SG, maar er is in principe net zoveel voor te zeggen om te denken in eindBrix (zoals de refractometer met Brix (of plato) schaal aangeeft). Alleen omdat niemand dat doet zegt het de meesten niet zoveel. Als je echter enkele malen alleen met de refractometer de gisting hebt gevolgd en niet omrekent naar SG dan raak je gewend aan het begrip "eindBrix" en ook dat geeft een gevoel hoever het bier is uitgegist. Met het refractometertooltje van mij kun je dat effect ook zien.
HansH

RobinB

Citaat van: Jacques op 10-09-2010  23:09 uZo goedkoop kan ik hem toch niet vinden op ebay. Ik heb er eentje zien staan voor € 180. Dat is duurder dan het exemplaar in de Brouwland folder.

Denk dat Dennis een normale bedoelt via eBay, dan klopt het ongeveer wel.
En die zijn inderdaad goed genoeg.

Ik heb laatst wel met een digitale mogen spelen en ze werken wel erg fijn. Ook bij een vergist monster gaf hij een waarde zonder eerst te filteren. Of dat schijnzekerheid is heb ik niet getest, maar het werkt wel makkelijk.
Toch rechtvaardigt dat mijns inziens het prijsverschil totaal niet. Misschien dat sommigen (Erick?) daar anders over denken?


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.