M'n eerste moutextract brouw: Duitse Pilsener. hulp is welkom

Gestart door remvs, 22-08-2010 20:07 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

remvs

Goede avond allen,

Tot heden hebben we enkel (en met veel plezier en succes) bier gemaakt met Brewferm blikken.
Ik ben voorbereidingen aan het treffen voor mijn eerste proef-brouw met moutextract.
Omdat ik het Duitse pils a-la Bittbuger erg lekker vind, wil ik een proefbrouwsel maken van zo'n 5 liter van dit type bier.

Ik heb (mede met hulp van dit forumdraadje) de volgende zaken op een rijtje

Het betreft ondergistend bier
Duitse pils bevat enkel water, pilsmout, hop en gist.
Bittburger heeft een bitterheid van ongeveer 37 IBU
Bittburger bevat Northern Brewer (bittering) & Perle, Hallertau Mittelfruh en Tettnang hop (aroma).

Deze wetenschap heb ik in BrouwVisie gestopt en ben toen gaan spelen met de ingedienten en overige variabelen.
Onderaan het bericht de uitkomst hiervan.

Met name de kooktijden en de hopsoorten en -giften zijn voor mij abracadabra.
Ik heb me wat ingelezen en besef dat er hop is voor bitterheid en hop voor aroma. de bitterhop kookt lang mee en de aroma hop kort. Verder heeft iedere hopsoort zo zn eigen karaktersieke smaken en bitterheidsbijdrage. Ik heb wat naar andere recepten gekeken (bijv deze) en dat wat nageaapt.

gaat onderstaande moutextract recept wat worden? Nog tips?

Dank!

Joris

Basis gegevens
 Omschrijving  Waarde
 Naam recept  Pilsener
 Kenmerk  
 Biertype  Pilsener
 Aantal liters  5
 Gewenst begin SG  1047(4,9 Vol% alc.)
 Brouwzaalrendement  75,0 %

Algemeen
 Omschrijving  Waarde
 Totaal water  9,19 liter
 Maischdikte  4,46 l/kg
 Maischwater  -8,81 liter
 Spoelwater  18,00 liter
 Kooktijd  80 Min.
 Berekende kleur  15 EBC (BrouwVisie)
 Berekende bitterheid  37 EBU (Jackie Rager)

Mout
 Moutnaam  % Stort  Massa  Kleur
 Moutextract licht  100,00%  1052 gr  8 EBC

Hop
 Hopnaam  % Alfazuur  Massa  Kooktijd  Bitterheidsaandeel
 Tettnanger (D)  4,40%  4 gr  60 Min.  8 EBU
 Northern Brewer (D)  10,50%  5 gr  60 Min.  23 EBU
 Tettnanger (D)  4,40%  4 gr  10 Min.  2 EBU

 Opmerkingen  -  

Gist
 Omschrijving  Waarde
 Gistsoort  Brewferm Lager
 Gist toegevoegd als  

 Opmerkingen  -  





Herman

Hoe kom je er bij dat Bitburger 37 ibu heeft? Klopt niet volgens mij. Proef maar es een Jever, die zit rond die waarde.

remvs

Citaat van: Herman op 22-08-2010  20:44 uHoe kom je er bij dat Bittburger 37 ibu heeft? Klopt niet volgens mij. Proef maar es een Jever, die zit rond die waarde.

Het is hearsay natuurlijk :)
http://www.epinions.com/content_3774718084
http://hbd.org/discus/messages/40327/40378.html?1167953954
etc


Edgar

Moet best gaan lukken en doet me denken aan mijn eigen stappen van blik naar moutextract naar mout. Prima route lijkt me en je kunt goed bier brouwen met moutextract.

Wel een beetje vreemd recept, met die rendementsvermelding en dat spoelwater en dergelijke ???. Ook de hoeveelheden lijken me niet correct. In Promash kan ik met 615 gram moutextract 5 liter bier 'brouwen' van SG 1.047. Maak dan 6 liter met 740 gram om je verlies in hop en eiwitbezinksel te compenseren maar dat moet genoeg zijn. Het lijkt wel alsof BrouwVisie je rendement meeneemt in een moutextract-toevoeging, en dat zou niet hoeven. Ik weet het niet hoor, misschien zie ik iets over het hoofd maar dat is zo mijn eerste idee zonder het al te grondig te bekijken.

Hoe dan ook, met de tips die je al gehad hebt ziet het er goed uit. Ik zou misschien alleen nog proberen de kook-pH te controleren met pH papiertjes en wat (verdunde! niet doorschieten!) fosfor- of melkzuur.

Oh ja een uur koken lijkt me genoeg. Voor de eiwituitvlokking en verdamping hoeft het niet langer en bijkomend voordeel is wat extra hoparoma. Denk wel om je beginvolume: je verdampt water dus je begin-SG moet ongeveer 1.035 zijn, afhankelijk van je verdampingssnelheid.

*edit: Ah ik zie dat ik er met Oscar vanaf hier al eens over geboomd heb. Goeie kans dus dat dit inderdaad niet juist wordt berekend in BrouwVisie, maar laten we Oscar's reactie afwachten. Alleszins is het denk ik onjuist.

*edit nr 2:

Citaat van: remvs op 22-08-2010  19:04 uIk lees overal dat 1 KG moutextract in poedervorm = 1,6 KG mout.

Kan ik dus uitgaan van een recept met mout en vervolgens omrekenen naar de hoeveelheden voor moutextract?

'T is nog simpeler en je kunt het zelfs uit je hoofd. Vuistregel: 100 gram moutextract in een liter water geeft ongeveer SG 1.040. Met die regel kan je je recept wel bij elkaar puzzelen.

Stel ik zie een tripel van SG 1.078 met 10% suiker. Stel dat dat die brouwer een rendement van 80% heeft, moet je dus je hoeveelheid suiker iets naar beneden bijstellen dus naar 8%. Kortom met 92% moutextract en 8% suiker moet je aan die 1.078 zien te komen. 92% van 78 is ongeveer 72, dus dat wil zeggen voor 10 liter:

1000g geeft 1.040, dus 100 gram geeft 1.004. 72/4 is 18, dus met 18*100 gram moutextract heb je precies genoeg. Dan nog die 8% suiker erbij: 1800/92*8 = 157g suiker en daar is je tripelstort.

Als ik dit in Promash gooi zit ik er 3 punten naast: 1.075.

remvs

Citaat van: Edgar op 22-08-2010  21:10 uWel een beetje vreemd recept, met die rendementsvermelding en dat spoelwater en dergelijke ???. Ook de hoeveelheden lijken me niet correct. In Promash kan ik met 615 gram moutextract 5 liter bier 'brouwen' van SG 1.047. Maak dan 6 liter met 740 gram om je verlies in hop en eiwitbezinksel te compenseren maar dat moet genoeg zijn. Het lijkt wel alsof BrouwVisie je rendement meeneemt in een moutextract-toevoeging, en dat zou niet hoeven. Ik weet het niet hoor, misschien zie ik iets over het hoofd maar dat is zo mijn eerste idee zonder het al te grondig te bekijken.
Tja das vreemd! Ik doe waarschijnlijk wat verkeerd in BrouwVisie dan?
Ik heb nog wat zitten frutten in BrouwVisie:

1.Op het startscherm zet in begin SG op 1047 en volume op 5 liter, Bz rendement op 70% en kooktijd 60 minuten
ik neem aan dat dit het gwenste begin SG is na afkoelen en voor gisten?

2. bij Mout kies ik moutextract Licht 8EBC.
BrouwVisie komt met een massa van 500 gram!

3. Als ik terug ga naar het basis scherm zie ik dat het gewnst SG ineens op 1020 staat!
hoe moet ik dit SG nu interpreteren?


Citaat van: Edgar op 22-08-2010  21:10 uOh ja een uur koken lijkt me genoeg. Voor de eiwituitvlokking en verdamping hoeft het niet langer en bijkomend voordeel is wat extra hoparoma. Denk wel om je beginvolume: je verdampt water dus je begin-SG moet ongeveer 1.035 zijn, afhankelijk van je verdampingssnelheid.
Wat is de definitie van 'begin' in deze? Ik neem (inmiddels:nam) aan dat je SG meet NA het koken. Dus rekening houden met kookverliezen leek me onloigisch. Maar uit je opmerking destileer ik iets anders.

Dank
J

Edgar

Ik weet niet of jij iets verkeerd doet, of BrouwVisie. Maar zet je rendement eens op 100% (want dat heb je met moutextract) en dan zou het moeten kloppen.

Dat beginvolume: Je wilt uitkomen op 5 liter/1.047, maar je spullement 'kookt in' omdat er in een uur flink wat water verdampt. Met dat verdampen wordt het SG natuurlijk hoger. Je zult dus vrij accuraat moeten inschatten/opletten dat je op het juiste volume en dus het juiste SG uitkomt. En je start dus met een groter volume van een 'dunnere' moutextractoplossing.

Daarnaast zal er wat vloeistof in je hop achterblijven, en wat smurrie (eiwitten) onderin liggen die je liever niet in je gistvaatje hebt. Als je 5 liter wilt overhouden, zal je voor pakweg 6 liter (aan het uiteindelijke SG berekend, 1.047 dus) moutextract en water moeten gebruiken. Dan reken je ruim en kan je het verlies van het gistvat (alweer: smurrie onderin maar nu is het geen eiwit maar gist) óók nog compenseren.

Doe je dat allemaal niet, dan is je 5 liter uiteindelijk maar pakweg 4 liter in flesjes. Of zelfs 2,8 liter van een héél sterke ondergister als je pech hebt :)

RobinB

Ik weet niet of het helpt (nu niet in de buurt van een computer) maar BrouwVisie heeft ook een optie "toevoegen bij koken" voor ingrediënten in het mout-tabje.

Als Oscar dat op de juiste manier geïmplementeerd heeft, zou dat sowieso met 100% rendement berekend moeten worden?

Als gist zou ik voor de W34/70 gaan!
Ook een makkelijke korrelgist, maar veel beter qua smaakprofiel en met enige waarschijnlijkheid de gist van Bittburger?


(ps. Niet om te zeuren, maar dit had toch ook in het verlengde van het R&D draadje gekund? Staan de gegeven tips e.d. er ook al bij. Lekker overzichtelijk! ;) )

remvs

Ik heb in BrouwVisie 1.96 het volgende gedaan:

1. In de Mout database de Max. Opbrengst op 100% gezet (was 80%)
2. In het recept zet ik het brouwzaalrendenment op 100%

Het resultaat is een benodigde massa van 631 gram moutextract voor 5 l bier bij een gewenst start SG van 1047

Volgens diverse bronnen geeft de moutextract 8EBC een SG van 1035 bij 100gr / liter.
Volgens  mij mag ik dus rekenen;
(47/35) * 50 * 100 ml = 671 gram poeder. Dit komt aardig in de richting van de berekening van BrouwVisie.

Klopt de aanpassing van het brouwzaalrendenment? mag ik daar 100% zetten wanneer ik enkel moutextract gebruik?

Joris


Mout
Moutnaam% StortMassaKleur
Moutextract licht100,0 %631 gr8 EBC


Edgar

Je hebt het nu al van 2 gehoord Joris, inderdaad geeft moutextract 100% 'rendement' en dat kan je denk ik zelf ook wel inzien. Tussen uit het zakje halen en oplossen heb je namelijk weinig verlies lijkt me! Vergeet dat hele rendementverhaal zolang je met moutextract bezig bent tenzij je andermans moutrecepten wil omrekenen; dan moet je met hún rendement rekening houden (nog altijd niet met het jouwe). Je wordt hier gewoon op het verkeerde been gezet door een rariteit in BrouwVisie.

Heb je een hydrometer of een refractometer? Zo nee, dan is die eigenlijk onmisbaar, ook voor extractbrouwen. Haal er dan één en los dan eens precies 50g moutextract op in 500g water en meet het SG. Dan weet je waar je aan toe bent. Mij lijkt 1.035 een lage inschatting maar meten is weten.

remvs

Citaat van: Edgar op 23-08-2010  07:23 uDat beginvolume: Je wilt uitkomen op 5 liter/1.047, maar je spullement 'kookt in' omdat er in een uur flink wat water verdampt. Met dat verdampen wordt het SG natuurlijk hoger. Je zult dus vrij accuraat moeten inschatten/opletten dat je op het juiste volume en dus het juiste SG uitkomt. En je start dus met een groter volume van een 'dunnere' moutextractoplossing.
Juist ja. Dat inschatten moet niet zo moeilijk zijn dus, zolang je maar doorgaat met koken tot je de 5 liter hebt. Als je berkent dat voor 5 liter wort met een bepaald SG je 500 gram extract nodig hebt, dan maakt het niet uit met hoeveel water je begint. Al begin je met 40 liter water, zolang je op het eind maar 5 liter over hebt zou de hoeveelheid extract/suiker moeten kloppen, toch?

Citaat van: Edgar op 23-08-2010  07:23 uDaarnaast zal er wat vloeistof in je hop achterblijven, en wat smurrie (eiwitten) onderin liggen die je liever niet in je gistvaatje hebt. Als je 5 liter wilt overhouden, zal je voor pakweg 6 liter (aan het uiteindelijke SG berekend, 1.047 dus) moutextract en water moeten gebruiken. Dan reken je ruim en kan je het verlies van het gistvat (alweer: smurrie onderin maar nu is het geen eiwit maar gist) óók nog compenseren.
In BrouwVisie heb ik bij de brouwerij instellingen allerlei vaste waardes en parameters gevonden die dit regelen. Ik begin het enorme nut van die software al te begrijpen  :duimop:

Joris

remvs

Citaat van: Edgar op 23-08-2010  13:44 uJe hebt het nu al van 2 gehoord Joris, inderdaad geeft moutextract 100% 'rendement' en dat kan je denk ik zelf ook wel inzien. Tussen uit het zakje halen en oplossen heb je namelijk weinig verlies lijkt me! Vergeet dat hele rendementverhaal zolang je met moutextract bezig bent tenzij je andermans moutrecepten wil omrekenen; dan moet je met hún rendement rekening houden (nog altijd niet met het jouwe). Je wordt hier gewoon op het verkeerde been gezet door een rariteit in BrouwVisie.
Het is me duidelijk, thanks! De reden van de vraag was omdat ik in BV dus 2 relevante parameters vond welke op 100% gezet kunnen worden.

Citaat van: Edgar op 23-08-2010  13:44 uHeb je een hydrometer of een refractometer? Zo nee, dan is die eigenlijk onmisbaar, ook voor extractbrouwen. Haal er dan één en los dan eens precies 50g moutextract op in 500g water en meet het SG. Dan weet je waar je aan toe bent. Mij lijkt 1.035 een lage inschatting maar meten is weten.
Hebbik!

Edgar

Citaat van: remvs op 23-08-2010  14:10 uJuist ja. Dat inschatten moet niet zo moeilijk zijn dus, zolang je maar doorgaat met koken tot je de 5 liter hebt. Als je berkent dat voor 5 liter wort met een bepaald SG je 500 gram extract nodig hebt, dan maakt het niet uit met hoeveel water je begint. Al begin je met 40 liter water, zolang je op het eind maar 5 liter over hebt zou de hoeveelheid extract/suiker moeten kloppen, toch?

Precies! Er verdwijnt immers niks* van de suiker, alleen van het water. Natuurlijk moet je 't wel proberen uitkienen zodat je kooktijd klopt, omdat je hopbitterheid en -smaak wel door de kooktijd worden beïnvloed. Maar stel nu, dat je merkt dat je je verwachte eindvolume niet haalt, dan zou je rustig nog even kunnen doorkoken en je aromahopgift wat uitstellen. Geeft niks, hooguit wordt je bier wat bitterder.

Voor deze methode en deze hoeveelheden is een refractometer trouwens i-de-aal!


*nouja, in de mierenneukmodus wel (aankoekrandje aan de binnenkant van je pan), maar in de praktijk niet

remvs

Citaat van: RobinB op 23-08-2010  10:31 u(ps. Niet om te zeuren, maar dit had toch ook in het verlengde van het R&D draadje gekund? Staan de gegeven tips e.d. er ook al bij. Lekker overzichtelijk! ;) )

Tja, das de eeuwige forum-discussie :)
in het kader van de vindbaarheid van de informatie in DIT draadje, hab ik beloten het in een appart draadje te zetten. In het forum 'Recepten'
Ik had immers verwacht dat het over Duitse pils recepten zou gaan. Nu blijkt de discussie een wat andere kan op te gaan... tja..

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.