Bierflesjes (BNR/Euro)

Gestart door Jacques, 25-07-2010 16:59 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jacques

Citaat van: Oscar op 25-07-2010  13:37 uOke... in ieder geval kun je vanaf heden rekening houden met het feit dat je voor wedstrijden in Nederland altijd in BNR flesjes dient af te vullen...

BNR mag misschien een term zijn die voor een professionele brouwer zoals Oscar ingeburgerd is maar ik moest toch wel even terugkijken wat bedoeld werd.
Het lijkt mij het handigst om het te blijven hebben over euro-flesjes. Zo heten die flesjes voor de meesten van ons.

Oscar

Citaat van: Jacques op 25-07-2010  16:59 uBNR mag misschien een term zijn die voor een professionele brouwer zoals Oscar ingeburgerd is maar ik moest toch wel even terugkijken wat bedoeld werd.

Dan had je mijn vorige post goed moeten lezen.  :)

Citaat van: Jacques op 25-07-2010  16:59 uHet lijkt mij het handigst om het te blijven hebben over euro-flesjes. Zo heten die flesjes voor de meesten van ons.

War komt die naam eigenlijk vandaan ? Die flesjes worden verkocht als BNR flesjes bij de producent, dus dat lijkt mij de juiste naam. Dus gebruik die dan ook..ff omschakelen en je bent er zo aangewend.  Of moeten we weer overgaan op primare gisting en secundaire gisting  :clownsmile:

Googlen op "euro flesjes" levert niets op, "BNR flesjes" wel...

JWVG

Niet zo zeuren Oscar, we weten dat je een professional bent, maar dat zijn wij niet. Hier op het forum is 'euro flesje' ingeburgerd, en 'BNR' niet, en daar gaat het om. Gebruik de zoekmachine maar.

Citaat van: Oscar op 25-07-2010  17:03 uff omschakelen en je bent er zo aangewend.  

Verspilde energie. Dient geen doel. Niet doen dus. Laten we dit op zichzelf bekijken, en niet gaan vergelijken met de primaire/secundaire vergistings veldslagen  :-X.

:degroeten: JW.

Jacques

Citaat van: Oscar op 25-07-2010  17:03 uDan had je mijn vorige post goed moeten lezen.  :)

Ik schreef al dat ik even moest terugkijken (naar jouw bericht dus). De term zelf zei mij helemaal niets.

Citaat van: JWVG op 25-07-2010  17:07 uLaten we dit op zichzelf bekijken, en niet gaan vergelijken met de primaire/secundaire vergistings veldslagen.

Dat had betrekking over het overnemen van Engelse termen terwijl hier in Nederland sinds jaar en dag andere termen gebruikt worden. 

Hopmans

Ik sluit me nu aan bij Oscar.
Het is simpelweg BNR.
 :dansen:

We willen alles weten, en de prof overstijgen, dus laten we ons nu niet verschuilen achter de amateur.
Smoesjes; het is gewoon een BNR-fles.



Jacques

Citaat van: Hopmans op 25-07-2010  18:23 uIk sluit me nu aan bij Oscar.
Het is simpelweg BNR.
 :dansen:

Jij moet als prof die flesjes ook bestellen neem ik aan...

Hopmans

Ik gebruik flesjes van het type Vichy.
BNR is te ordinair.
 :biersmile:

Oscar

Citaat van: Hopmans op 25-07-2010  18:33 uvan het type Vichy.

http://www.vichy.nl/flash/index.html  ;D ;D

Deze dus :


Hopmans

Mmm, bijna.
Op de foto van jou zie ik randjes.




RobinB

Das wel een zware variant?
Ik kom de laatste tijd ook veel lichtere vichy's tegen. Laatst eens opgemeten:
240 g voor de lichte vichy
263 g voor een steinie
242 g voor een euroflesje / BNR
:)

Hopmans

Tja, ons moto is kwaliteit.
 ;)

Albertus

Citaat van: Oscar op 25-07-2010  17:03 uGooglen op "euro flesjes" levert niets op, "BNR flesjes" wel...

Lijkt wat overdreven, de allereerste treffer op "eurofles" is het bierwoordenboek:

CiteerEurofles
Aangepast op: 09-05-2009 22:18 door Pipo - Gecategoriseerd als: Bier

De eurofles is de huidige standaard bierfles van 30 cl (in Nederland). In de volksmond ook wel pijpje genoemd.
Het schijnt de bedoeling geweest te zijn, om in Europa één standaard bierfles te hanteren, deze zogenaamde eurofles. Ondanks dat deze fles alweer een aantal jaren in de markt is, is dit lang niet overal doorgevoerd.

Naast de 30 cl standaard bierfles, kennen we ook de 50 cl eurofles.

Grolsch is in maart 2008 van de eurofles afgestapt en levert haar pilsener nu een eigen groene fles van 33 cl.

Bert

MO

Ik heb de flessendiscussie afgesplitst.

Jij gebruikt de APO fles, Hop, niet de Vichy. 18 cent bij kleine NL brouwerijen, 12,5 cent bij Lochristi. Wat een prijsverschil he?
Een lichte vichy heet dus APO.

hirsnl

Citaat van: Hopmans op 25-07-2010  18:23 uIk sluit me nu aan bij Oscar.
Het is simpelweg BNR.
 :dansen:

We willen alles weten, en de prof overstijgen, dus laten we ons nu niet verschuilen achter de amateur.
Smoesjes; het is gewoon een BNR-fles.
Als we nu eens voortaan Piet met Jan aanspreken dan zou Piet voortaan Jan zijn. Zo Jan dan reageren als je hem met deze naam aanspreekt? Ik denk van niet. Dus als je een 1/2 ltr. fles met schroefdop (Eurofles) gebruikt als de naam voor ons zogenaamde Euroflesje dan doe je het in mijn ogen echt fout. De betekenis van BNR is "Bruin Nederlands Retourflesje"
Ik sluit me aan bij Oscar. Want die geeft de juiste benaming aan het flesje. Dus Piet blijft Piet en geen Jan.

RobinB

Eh, hirsnl; je reageert op een post uit 2010 in een verder niet meer actief topic... ;)

George81

Wel grappig om te lezen, ik weet niet beter dan dat het Euroflesjes zijn dus ik heb weer wat geleerd en ik weet ook dat we niet overgeschakeld zijn van term ;)

stinkmuis

Nope, ik wist ook niet dat we van term gewisseld waren lang geleden. Leuk om ff te lezen maar ik ga me nu maar weer bezig houden met wat ik er in zal stoppen, in plaats van hoe ik ze moet noemen.

hirsnl

Citaat van: RobinB link=topic=15725.msg344431#msg3444eze topic 31 date=1365576951Eh, hirsnl; je reageert op een post uit 2010 in een verder niet meer actief topic... ;)
Jawel, deze topic is wel actief. Immers ik reageer.
We moeten toch maar eens beginnen het beestje met zijn naam te noemen.

Drents Hopbier

Citaat van: hirsnl op 10-04-2013  12:09 uWe moeten toch maar eens beginnen het beestje met zijn naam te noemen.

Wat dacht je van roodborstje?

HHopbier

RobinB

Citaat van: hirsnl op 10-04-2013  12:09 uJawel, deze topic is wel actief. Immers ik reageer.
We moeten toch maar eens beginnen het beestje met zijn naam te noemen.


Hoezo beginnen?
Het was in 2010 (en daarvoor ook al) toch al begonnen?
Daarnaast klopt je voorbeeld/analogie niet... ;)

stinkmuis

Misschien is het handig om het doel van het flesje ook te betrekken bij de naamgeving. Zullen we het voortaan gewoon bierflesje noemen?

RobinB

Van bierflesjes heb je er alleen zoveel (ook voor 0,3 l)

stinkmuis

Jawel, maar dan kan je ze weer onderbrengen in sub categorieën. Dikke, dunne, grote kleine, bolle enzz. Kort ook nog eens makkelijk af DBF, DUBF, KBF enz. hoef je alleen nog specifiek aan te geven of het over volle of lege bierflesjes gaat. Makkelijk toch :-)

Oscar



Zo is het, en niet anders!

hirsnl

Citaat van: Oscar op 10-04-2013  19:01 u

Zo is het, en niet anders!
Dankjewel Oscar.
Noem het flesje met de juiste naam.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.