ESB 2e poging

Gestart door De-Geert, 17-06-2010 09:55 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

De-Geert

Komende week ga ik een nieuwe poging wagen. Ik gebruik een andere gist, omdat ik met de London ESB alleen maar slechte ervaringen heb.
Verder een paar aanpassingen t.o.v. de vorige keer:
- iet warmer maischen om een minder droog bier te krijgen, 68 ipv 64/65.
- Een klein beetje chocomout
- 100% Engelse mouten
- geen 30 minuten laten staan na het koken, daar zie ik het nut niet van in

Iemand nog andere tips?

Het uiteindelijke recept.
Basis
OmschrijvingWaarde
Naam receptBluebird ESB
KenmerkGB61
Brouwdatum17-7-2010
BiertypePale Ale/Strong Bitter
Aantal liters20
Werkelijk begin SG1054 (5,8 Vol% alc.)
Brouwzaalrendement75,0%

Algemeen
OmschrijvingWaarde
Totaal brouwwater30,4 liter
Maischdikte2,5 l/kg
Maischwater12,4 liter
Spoelwater18,0 liter
Kooktijd90 minuten
Berekende kleur30 EBC (BrouwVisie)
Berekende bitterheid39 EBU (Ray Daniels)

Mout
Moutnaam% StortMassaKleur
Pale Chocolate0,6 %30 gr500 EBC
MO Pale94,4 %4700 gr4 EBC
crystal5,0 %250 gr150 EBC

Hop
Hopnaam% AlfazuurMassaKooktijdBitterheidsaandeel
Target9,5 %30 gr90 minuten45 EBU
Challenger6,5 %15 gr0 minuten1 EBU
Northdown8,0 %15 gr0 minuten1 EBU
Northdown (versie 1)9,5 %10 grKoud hop0 EBU
Chinook (versie 2)14,0 %15 grKoud hop0 EBU

Gist
OmschrijvingWaarde
GistsoortBluebird Bitter
Gist toegevoegd alsGist slurry
Volume 125 ml

maischschema
Stap nr.TemperatuurRusttijdMaischdikte
168°C75 minuten2,5 l/kg
272°C10 minuten4,5 l/kg


MO

Bitterheid rond de 30?

De-Geert

Hoe moet ik dit lezen?
Je denk dat 37 IBU wat hoog is, en adviseert om te verlagen naar 30?

Zo ja: ik heb onlangs nog een verse ESB van de tap gehad en het viel me op dat'ie toch nog best stevig bitter was. Mijn vorige versie had 30 IBU met Garetz' berekening. Deze komt met Garetz op 28 en is dus net wat minder bitter.
Denk dat dat wel goed zit.


MO

Ja, dat bedoel ik. De flessenversie geef ik niet meer dan 30 IBU, vandaar.

RobinB

Is dat niet de (ook nog te lage) EBC-waarde van "normale"-Crystal (ca 150 EBC)?
Dark Crystal is iets van 300 EBC.
Geeft wel een mooie karamelgeur overigens!
Ik zou dan 4% normale crystal doen en 2% dark voor de kleur en geur.
Daarnaast id de BrouwVisie methode in deze EBC-range al veel te afwijkend. Je bier gaat een stuk lichter worden in werkelijkheid.

De TVII gist wordt hem niet voor een goede kloon, zie ook mijn "Speckled Hen", ik vond hem erg neutraal (te).

De-Geert

Citaat van: RobinB op 17-06-2010  12:33 uIs dat niet de (ook nog te lage) EBC-waarde van "normale"-Crystal (ca 150 EBC)?
Dark Crystal is iets van 300 EBC.
Geeft wel een mooie karamelgeur overigens!
Ik zou dan 4% normale crystal doen en 2% dark voor de kleur en geur.
Daarnaast id de BrouwVisie methode in deze EBC-range al veel te afwijkend. Je bier gaat een stuk lichter worden in werkelijkheid.

De TVII gist wordt hem niet voor een goede kloon, zie ook mijn "Speckled Hen", ik vond hem erg neutraal (te).
Het is inderdaad de normale crystal, dat heb ik in BrouwVisie verkeerd ingevoerd geloof ik, 150 EBC inderdaad.
Qua kleur komt BrouwVisie bij mij juist beter uit dan de rest, behalve bij heel lichte bieren.

Hoe warm had jij de Speckled Hen vergist? mijn Twisted Bitter vond ik wel prima met deze gist (op 19 graden). Niet overdreven fruitig, maar hij rook een stuk lekkerder dan de Windsor versie.
Ik ben toch een beetje op zoek naar een Engelse "huisgist", die ik eens goed wil leren kennen. En deze heeft wel de gewenste eigenschappen (flocculent en toch ver uitgistend). Als ik dan de fruitigheid een beetje kan sturen met vergistingstemperatuur ben ik blij.
We'll see.

RobinB

Het kon ook de vooravond van de verkoudheid van de afgelopen dagen zijn, dat ik bij het hevelen afgelopen vrijdag niks proefde.
Ik heb de verkeerde mout gebruikt omdat ik die van Seekingbeer had overgenomen. Hij is vrij ongecontrolleerd vergist, de eerste dagen ca 18 ºC, daarna werd het warmer 20-21 ºC.

Grappig, die ervaring van die kleurberekening heb ik precies andersom met die methode!
Bij lichte bieren (<15 EBC) issie goed, omdat de rest dan te licht aangeeft. >15 EBC geeft de brouwbier.nl methode steevast een te donkere waarde. Mijn uiteindelijke bier is dan dus lichter dan verwacht. Morey is voor mij (n installaties ?) het beste!

De-Geert

Deze stond voor vandaag op de planning, maar ik stel het even uit.
Ik ga zaterdag ook al brouwen en ik heb geen plek voor 2 brouwsels tegelijk. Zeker niet met het aankomende warme weer.

De-Geert

Deze ga ik zaterdag brouwen, als het een beetje meezit. Ik ben pas gisteren begonnen met de gist opkweken, veels te laat natuurlijk. Voor de zekerheid ben ik met 2 gisten in 20 ml begonnen:
De Thames Valley II vanaf cryo-parel en opgekweekte gist uit een Coniston Bluebird Bitter, die dezelfde schijnt te zijn als WLP023 Burton Ale.
De Bluebird vertoonde vanochtend al activiteit en gaat vanavond naar 250 ml dan morgenvroeg hopelijk naar 1 of 2L. Als de Thames Valley II vanavond ook activiteit vertoont kan ik nog kiezen met welke ik verder ga. Zo niet dan wordt het de Bluebird gist.

Vergisten op zo'n 20/21 graden.

Verder ga ik de batch splitsen na de hoofdgisting, de ene helft koudhoppen met EKG of Northdown (0.5-1 g/l). De andere helft met Chinook of Amarillo (1-1.5 g/l). Dan heb ik weer een beetje variatie in mijn voorraad.


De-Geert

De Thames Valley II begint inmiddels ook tekenen van activiteit te vertonen, dus ik weet nu dat dat ongeveer 2 dagen duurt.
De opgekweekte gist is al een stuk verder. Vanochtend had ik 250 ml starter die flink actief was, en die heb ik met nog 250 ml wort op de magneetroerder gezet. Vanavond nog een liter erbij en dan moet het allemaal nog goed komen.


De-Geert

Ondanks dat ik vrij laat begonnen was met de gist, gaat het allemaal voortvarend. Gisteravond had ik 1L wort toegevoegd, en vanochtend was wel zo'n beetje klaar (1,5L totaal). Toen ik de magneetroerder uitzette begon de gist meteen te bezinken, dus de starter was uitgegist.
Morgen afgieten en een half litertje verse wort erop, en dan gaan met de isoamylacetaat.

De-Geert

Brouwen ging allemaal voorspoedig afgelopen zaterdag, en het SG was netjes 1054 zoals gepland.

Inmiddels zit het grootste deel van de vergisting er wel op. Ik zit nu op 8,0 brix wat overeenkomt met een SG van 1018.
De smaak is nog niet om naar huis te schrijven, maar dat trekt nog wel bij. Ik laat de temperatuur nog even op 21 graden.

RobinB

Welke gist heb je nu uiteindelijk gebruikt?

De-Geert

De opgekweekte Coniston Bluebird gist.


RobinB

Geen batch gesplitst of iets dergelijks?

De-Geert

Nee, ik kan geen 2 flessen in mijn koelkast kwijt. In de winter ga ik wel weer wat splitsen, want warm houden is makkelijker.


De-Geert

De gist heeft er geen zin meer in, we zitten nu op 7,8 dus 1017.

Ik ga maar eens wat schudden.


dennis

Lijkt de gist op de esb gist, die ieder half uur opgeschud zou mogen worden?

De-Geert

Wat dat betreft wel een beetje. De gist ligt echt als een blok beton op de bodem van mijn gistvat, tijdens het opkweken merkte ik niet zoveel van enorme flocculentie.

Wat dat betreft twijfel ik ook een beetje of het echt de WLP023 is. Die is, volgens de beschrijving, niet super-flocculent (medium) maar wel een echte "top-cropper". Dat laatste heb ik totaal niet gemerkt.


De-Geert

Zojuist geheveld.
Bij de ene helft 10 gram Northdown, en bij de andere helft 15 gram Chinook.
Tjonge, wat rook die Chinook heerlijk. Echt tropische vruchten, niet zozeer citrus. Die gebruik ik met vertrouwen in mijn komende IPA.

Ik heb nog niet echt het idee dat ik die gist vaker ga gebruiken, ik heb er nu nog niet veel vertrouwen in. Het bier ruikt een beetje brood-achtig, wat me niet zo bevalt. Maar misschien komt het nog goed.


De-Geert

Na het hevelen is er toch nog wat activiteit gekomen.
Enerzijds is dat goed, want er moesten nog wel wat punten vanaf. Maar ik ben wel een beetje bang dat het bier wat lang op de koudhop staat.
Hopelijk kan ik eind van deze week bottelen, dan valt het wel mee (<2 weken). Daarna ben ik anderhalve week weg en zou het dus 3-4 weken op de hop staan.



MO

Dat lijkt me niet ideaal. Wel gekoeld?

De-Geert

Nee, niet gekoeld. Ik hoop dus heel hard dat ik binnen een week kan bottelen.


De-Geert

Het gaat niet lukken, het waterslot blupt nog en het bier is alles behalve helder.

De-Geert

Ik zie dat ik deze nog niet geupdate had. Vorige week woensdag (18-08) gebotteld, bij een eind SG van 1014 (SVG 74%). De smaak was opvallend droog, en weinig body voor zo'n hoog SG.

Afwachten hoe het is met prik.


Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.