ONK 10 B2 - Alt - Het Houtens Brouw Collectief

Gestart door Cambrinus, 06-06-2010 22:17 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Cambrinus

Het Houtens Brouw Collectief (http://www.cambrinus.nl/hbc) brouwde een Alt. Deze - door Jos Eberson ingeleverde - Alt werd met 88 punten tweede in de categorie B. Het commentaar: 'Mooie alt, mag misschien nog iets bitterder zijn, maar is zo al mooi in balans.' Het bizarre is wel dat de twee andere brouwers van het Houtens Brouw Collectief exact hetzelfde bier hebben ingeleverd. Het bier dat 88 punten scoort is zelfs uit hetzelfde krat gekomen waaruit de flesjes zijn gekomen die ik heb ingeleverd. Ik heb zelf met dit bier slechts 62 punten gescoord. Brouwer nummer drie heeft slechts 60 punten met dit bier gescoord terwijl het bier ook nog eens gekeurd is door dezelfde keurmeester als het 88-punten bier. Schiet mij maar lek!

Het recept:

Hoeveelheid: 40 liter.

Mout:
66,3% pilsmout (3 EBC)
31,3% Munchnermout (17 EBC)
2,4% Chocolademout (900 EBC)

Hop:
14 gram Cascade (kooktijd 20 minuten)
15 gram Challenger (kooktijd 20 minuten)
88 gram Challenger (kooktijd 75 minuten)
Totale kooktijd: 75 minuten

Gist:
Danstar Nottingham (2 zakjes korrelgist)

Maischschema:
60 graden - 30 minuten
70 graden - 10 minuten
75 graden - 5 minuten

Beslagdikte: 3,7 l/kg

Begin SG: 1050
Eind SG: 1011
Vergistingstemperatuur: ongeveer 20 graden Celsius

3 gram suiker per flesje bij het bottelen.

Jacques

Bedankt voor de snelle reactie op mijn verzoek Jan.

Lekker kort maischschema!

Kun je wat meer vertellen?

Hoeveel liter is er gebrouwen?
Wat was het begin en eind SG?
Weet je de beslagdikte?
Hoe lang is er gekookt?
Op welke momenten is de hop toegevoegd?
Hoeveel gist is er gebruikt?
Bij welke temperatuur is er vergist?
Hoeveel gram suiker is er toegevoegd voor de hergisting op de fles?

Cambrinus

Citaat van: Jacques op 06-06-2010  22:27 uBedankt voor de snelle reactie op mijn verzoek Jan.

Lekker kort maischschema!

Kun je wat meer vertellen?

Hoeveel liter is er gebrouwen?
Wat was het begin en eind SG?
Weet je de beslagdikte?
Hoe lang is er gekookt?
Op welke momenten is de hop toegevoegd?
Hoeveel gist is er gebruikt?
Bij welke temperatuur is er vergist?
Hoeveel gram suiker is er toegevoegd voor de hergisting op de fles?

Ik heb het antwoord op je vragen verwerkt in bovenstaand recept!

Jacques

Citaat van: Cambrinus op 06-06-2010  22:54 uIk heb het antwoord op je vragen verwerkt in bovenstaand recept!

Hartelijk dank!

RobinB

Citaat van: Cambrinus op 06-06-2010  22:17 u3 gram suiker per flesje bij het bottelen.

Hoe groot zijn die flesjes?
9 g/L lijkt me vrij veel voor een Alt?

Jacques

Citaat van: Cambrinus op 06-06-2010  22:17 uHet HoutHet bizarre is wel dat de twee andere brouwers van het Houtens Brouw Collectief exact hetzelfde bier hebben ingeleverd. Het bier dat 88 punten scoort is zelfs uit hetzelfde krat gekomen waaruit de flesjes zijn gekomen die ik heb ingeleverd. Ik heb zelf met dit bier slechts 62 punten gescoord. Wat brouwer nummer drie heeft gescoord is niet bekend maar zal ik vermelden zodra dit bekend is.  ???

Hmm, hier had ik in eerste instantie overheen gelezen. Misschien is deze gang van zaken voor het Labo aanleiding om in het reglement op te nemen dat een bier/brouwsel slechts één keer per wedstrijd ingezonden mag worden?

Aan de andere kant merk ik op dat binnen het BKG veel tijd besteed wordt aan het op één lijn krijgen van de keurmeesters om zo  onderlinge verschillen in jurering zo veel mogelijk glad te strijken.

RobinB

De wedstrijd moet niet bol staan van de "dubbele" bieren, maar een paar keer moet kunnen lijkt me?
Inderdaad een mooie graadmeter voor de keurmeesters!

Ik heb 2 bieren van hetzelfde wort ingeleverd, die subtiel anders gehopkookt waren: 10 punten verschil...
Dat zijn dan uiteindelijk wel andere bieren, maar 10 punten verschil is ook wel veel?

Jacques

Citaat van: RobinB op 08-06-2010  21:11 uIk heb 2 bieren van hetzelfde wort ingeleverd, die subtiel anders gehopkookt waren: 10 punten verschil...
Dat zijn dan uiteindelijk wel andere bieren, maar 10 punten verschil is ook wel veel?

Dat zijn toch wel twee heel verschillende bieren. Deze bieren zijn niet in één vat vergist. Hierdoor zullen er altijd verschillen bestaan naast de hopgifte... 10 punten verschil is daarom niet zo heel vreemd.

Oscar

Citaat van: Jacques op 08-06-2010  21:04 uMisschien is deze gang van zaken voor het Labo aanleiding om in het reglement op te nemen dat een bier/brouwsel slechts één keer per wedstrijd ingezonden mag worden?

Valt niet te controleren.....

RobinB

Citaat van: Jacques op 08-06-2010  21:28 uDat zijn toch wel twee heel verschillende bieren. Deze bieren zijn niet in één vat vergist. Hierdoor zullen er altijd verschillen bestaan naast de hopgifte... 10 punten verschil is daarom niet zo heel vreemd.
Klopt deels hoor! Ik zeg ook zeker niet dat ik vind dat ze gelijk hadden moeten scoren.

Maar om nu te zeggen dat ze héél verschillend zijn...
De soort en hoeveelheid gist was hetzelfde, het volume en de vaten identiek, SG's ook en ze stonden naast elkaar in de woonkamer dus de temperatuur zal nooit veel gescheeld hebben..

Al met al meer veel meer overeenkomsten dan de blond van mij en Herman (zelfde recept, afzonderlijk gebrouwen) die wel dicht bij elkaar lagen? (64 vs 66 pts)

Gerb

Het is natuurlijk wel eens leuk om een bier twee keer in te sturen, maar een keurmeester is ook maar een mens en geen robot. Winnaars van wedstrijden hebben ook een dosis geluk (nodig).

Terug naar het onderwerp: een Alt met Cascade, Challenger en Nottingham is wel apart.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.