Zonnebeer (met paardebloem en honing)

Gestart door RGeraads, 06-05-2010 19:38 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

RGeraads

Hallo allemaal,

Tijd voor ons 3e brouwsel. Na een Pale Ale en een Witbiertje willen we nu iets meer gaan experimenteren. mijn vrouw heeft wat recepten gecombineerd en er een eigen touch aan gegeven. Graag horen we van jullie wat jullie ervan denken en wat we zeker wel, maar ook zeker niet moeten doen.

Het idee is een soort saison te maken, een fris zomerbiertje met niet al te veel procent alcohol (+/- 4,5%). Bijzondere aan dit bier zal zijn dat het bereid wordt met paardebloemen en honing. Omdat het een proefbrouwsel is, beginnen we met 5 liter.

Hier volgt dan het recept:

Volume: 5,0 liter
Maischdikte: 3 l/kg
Maischwater: 3,0 liter
Spoelwater: tot 5 liter

Mout:
Pale Ale mout 1,002 kg

Éénstapsproces: 90 minuten op 67 graden celsius.

Hop:
Cascade 7,5 gram

Kooktijd totaal: 60 minuten
Kooktijd hop: 20 minuten
Kooktijd paardebloem-bloemen (9,2 gram) 20 minuten

Tijdens het koken wordt dan nog honing toegevoegd (145,7 gram)

Voor wat betreft de gist zijn we er nog niet echt over uit. We hebben momenteel in huis de Safale US 05(56), die bij de 2 eerdere brouwsels ontzettend goed en snel z'n werk deed. Voor dit brouwsel moeten we echter nog naar Brouwland voor wat ingrediënten, dus dan zouden we eventueel ook een ander gist mee kunnen nemen.

Graag horen we van jullie wat jullie van dit recept vinden.

Groetjes,
Raymond

De-Geert

Lijkt me geen goed idee. Volgens mij kan je beter eerst leren brouwen met simpele recepten. Dat is moeilijk genoeg.

Gerb

Ik vind het wel een leuk idee. Wat is de smaak van de paardebloemen als je die in deze hoeveelheid voor 20 minuten kookt? Hoe sterk is de smaak en past dit bij dit bier? Ik weet dat brouwerij Fantome een paardebloemenbier maakt (Pissenlit), dus het zal vast passen.

Hoe ben je van plan te gaan filteren? Wordt lastig met zulke kleine hoeveelheden.

Hopmans

Mooi recept, alleen een kritische opmerking:
Het recept is heel liefelijk met de paardenbloem en de honing,
en dan blus je 'm af met bittere tonic-smaak van de Cascade.
Is een nobele hop zoals Goldings, Saaz of Hallertau niet beter?


RGeraads

Dank voor jullie reacties. Inmiddels hebben we besloten dat we de Cascade hop gaan vervangen voor East Kent Goldings. We twijfelen echter nog een klein beetje tussen de East Kent en de Styrian Goldings. Wat adviseren jullie?

Gerb

Het zal niet veel uitmaken als je de bitterheid laag houdt. Wat heb je berekend? Ik zou dan Styrian Goldings gebruiken, maar dat is meer een gevoel.

Gerb

En Cascade zal bij deze bitterheid echt geen 'tonic'smaak geven. Maar je hebt ergens wel gelijk. Europese hop zal net even wat beter passen. Brouwt er dan niemand meer zonder Amerikaanse hop?

jelle

En de paardenbloemen plukken op een dag die warmer is dan 18 graden C en rond het middaguur.
Dan heb je nl het meeste aroma, al kook je dat er misschien wel weer uit.
Verder zou ik bij deze hoeveelheden alleen de gele bloemdelen nemen en niets van groen meekoken


Groet jelle

RGeraads

Heb nog even berekend met BrouwVisie en met een zelfde hoeveelheid is het verschil tussen East Kent en Styrian nihil. East Kent geeft een EBU van 14, Styrian van 15. De Cascade gaf een EBU van 18. Denk dus dat het weinig verschil maakt of we voor East Kent gaan of voor Styrian.

Paardebloemen groeien in onze eigen achtertuin, dus het is een kwestie van het juiste plukmoment uitkiezen ;)

Gerb

Citaat van: RGeraads op 06-05-2010  21:02 uHeb nog even berekend met BrouwVisie en met een zelfde hoeveelheid is het verschil tussen East Kent en Styrian nihil. East Kent geeft een EBU van 14, Styrian van 15. De Cascade gaf een EBU van 18. Denk dus dat het weinig verschil maakt of we voor East Kent gaan of voor Styrian.

Je weet dat je de bitterheid zelf kan bepalen en aan de hand van het alfazuur% van de hop het benodigde gewicht kunt bepalen? Zoals je het opschrijft, lijkt het alsof je het gewicht als uitgangspunt neemt?  Persoonlijk zou ik de bitterheid van dit bier op 15 IBU (Tinseth) zetten.

Oscar

Citaat van: RGeraads op 06-05-2010  19:38 uMout:
Pale Ale mout 1,002 kg
Die 2 gram mut kun je wel weglaten hoor..gewoon 1 kg afwegen... ;D ;D

Citaat van: Gerb op 06-05-2010  19:54 uIk weet dat brouwerij Fantome een paardebloemenbier maakt (Pissenlit), dus het zal vast passen.

Tsja..in hoeverre weet je dan zeker dat er ook paardenbloemen in zitten  :weetniet: Hij zal ongetwijfld een extracxt gebruiken en geen vers geplukte paardebloemen. Of wellicht gebruikt hij een gist welke onder bepaalde omstandigheden een paardebloem indruk geeft... :weetniet:


Gerb

Citaat van: Oscar op 06-05-2010  21:23 uTsja..in hoeverre weet je dan zeker dat er ook paardenbloemen in zitten  :weetniet: Hij zal ongetwijfld een extracxt gebruiken en geen vers geplukte paardebloemen. Of wellicht gebruikt hij een gist welke onder bepaalde omstandigheden een paardebloem indruk geeft... :weetniet:


Nou ja, Oscar, jij zit ongetwijfeld maar wat te gissen.  ^-^ Ik ben bij de brouwerij geweest en deze schooier gebruikt van allerlei planten en kruiden in zijn bier. Daar komt geen nep aan te pas.

Oscar

Citaat van: Gerb op 06-05-2010  21:27 uNou ja, Oscar, jij zit ongetwijfeld maar wat te gissen.  ^-^

Jazeker... ;)

Citaat van: Gerb op 06-05-2010  21:27 uIk ben bij de brouwerij geweest

Ik ook.... :)

Citaat van: Gerb op 06-05-2010  21:27 uen deze schooier gebruikt van allerlei planten en kruiden in zijn bier. Daar komt geen nep aan te pas.

Dat ie kruiden gebruikt ben ik me je eens..maar of het verse kruiden zijn of extracten (= niet nep) weet ik niet..Heb jij bij je bezoek kruiden zakjes zien liggen ?  (mijn bezoek aan die brouwerij is ± 10 jaar geleden)

RGeraads

Citaat van: Gerb op 06-05-2010  21:07 uJe weet dat je de bitterheid zelf kan bepalen en aan de hand van het alfazuur% van de hop het benodigde gewicht kunt bepalen? Zoals je het opschrijft, lijkt het alsof je het gewicht als uitgangspunt neemt?  Persoonlijk zou ik de bitterheid van dit bier op 15 IBU (Tinseth) zetten.

We hebben nu het aantal gram East Kent Goldings op 8 gezet om zo tot een IBU van 15 te komen. Kooktijd van de hop zal 20 minuten worden. Voor wat betreft de gist hebben we nog een vraagje. Momenteel hebben we alleen de Safale US-05(56) in huis. Is dit een prima gist voor ons recept of raden jullie een andere aan? Doordat we net begonnen zijn met brouwen zijn we nog niet echt heel erg thuis in de gisten...

Alvast bedankt.

groetjes,
Raymond

RobinB

Welk alfazuurpercentage staat er op het zakje van je EKG?
US-05 is vrij neutraal, dus geen gekke keuze als je de smaak van je ingrediënten wilt blijven proeven?

Hopmans

Lijkt me ook een uitstekende gist voor dit recept.
Lekker fris en doordrinkbaar.


EBC

Citaat van: RGeraads op 06-05-2010  20:36 uDank voor jullie reacties. Inmiddels hebben we besloten dat we de Cascade hop gaan vervangen voor East Kent Goldings. We twijfelen echter nog een klein beetje tussen de East Kent en de Styrian Goldings. Wat adviseren jullie?

Even ter lering:

East Kent is een echte Goldings. Goldings is een verzamelnaam voor ongeveer 6 verschillende soorten hop. Je weet nooit welke je krijgt, of een mengsel...tenzij je zelf kweekt.
Styrian Goldings is een Fuggle en daarmee een compleet andere hop, maar nog wel steeds Engels, nou ja in dit geval dan Oostenrijks/Sloveens.

Citaat van: RGeraads op 06-05-2010  21:02 uHeb nog even berekend met BrouwVisie en met een zelfde hoeveelheid is het verschil tussen East Kent en Styrian nihil. East Kent geeft een EBU van 14, Styrian van 15. De Cascade gaf een EBU van 18. Denk dus dat het weinig verschil maakt of we voor East Kent gaan of voor Styrian.

Het gaat hiet niet om de bitterheid, maar om de smaak. De bitterheid kan je eenvoudig regelen met de hoeveelheid, de smaak is eigen aan de hopsoort.


Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.