Hopharsen

Gestart door Jacques, 26-04-2010 18:50 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Schep jij de hopharsen nog af?

Nee, nooit
60 (88.2%)
Soms, graag motiveren in een reactie op deze peiling
0 (0%)
Ja, altijd
0 (0%)
Hopharsen afscheppen? Wat is dat?
8 (11.8%)

Totaal aantal stemmen: 68

MM

Citaat van: Jacques op 27-04-2010  22:18 uHet idee was dat je hierdoor een verfijndere bitterheid zou krijgen omdat de hopharsen een harde bitterheid hebben. In de praktijk bleek dat het niet uitmaakte.

Bedankt voor de uitleg. :)

Jacques

Citaat van: remvs op 03-05-2010  21:54 uWe hebben het schuim eraf gehaald omdat dit in een van de handleidingen stond die we erbij kregen (We kregen er meerdere; 1 bij het Brewferm blik , een bij de startkit; en nog een bij... weet niet meer ;-). Maar de boodschap is duidelijk; niet meer doen!

Kijk, het is daarom goed dat ik in de herschreven cursus aandacht besteed heb aan het (niet) afscheppen van hopharsen. Kennelijk wordt het beginners nog steeds aanbevolen.

12345

Gisteren zat er in het plastic vergistingsvat een "mooie" harsrand. Of misschien is het geen hars maar wat anders. Maar wat zit dat spul vast. Een nacht geweekt met een scheutje Ajax, daarna een kwartier gepoetst met het zachte deel van een schuursponsje, ook met pure Ajax. Nada. Weet er iemand iets? Een oplosmiddel?

Albertus

Ik gebruik nog wel eens met succes de hogedrukspuit in dit soort gevallen.

Bert

12345

Dank je, maar die heb ik helaas niet. Wist ik nu maar waar dat spul uit bestond ...

Aha, net met een beetje Glorix geprobeerd en het vloog eraf. Daarna 10x   ;D gespoeld.

Jacques

Citaat van: 12345 op 02-02-2014  13:40 uAha, net met een beetje Glorix geprobeerd en het vloog eraf. Daarna 10x gespoeld.

3 keer was al voldoende geweest...

luftie

Citaat van: Jacques op 02-02-2014  13:51 u3 keer was al voldoende geweest...
Beter be save than sorry

LRFokken

Citaat van: luftie op 02-02-2014  14:28 ubeter be save than sorry

Engels! Tegen Jacques! Heb je een doodwens of zo? ;-)

Jacques

Citaat van: luftie op 02-02-2014  14:28 uBeter be save than sorry

Inderdaad. Graag Nederlands op dit forum. Engelstalige fora zijn er genoeg!

EBC

Chemipro caustic of PBW doet wonderen. Even weken en het verdwijnt als sneeuw voor de zon.

12345

Chemipro caustic heb ik ook aan gedacht. Maar toen bedacht ik dat dat bestaat uit soda en/of natronloog + natriumhypochloriet en de soda zal vast ook wel in de Ajax zitten en dat deed deze keer niets. Dus probeerde ik natriumhypochloriet in de vorm van Glorix en dat werkte meteen.

PBW (= StarSan?) heb ik inderdaad niet geprobeerd.

Meestal gaat het spul er wel met een sponsje en wat schoonmaakmiddel vanaf ...

Drents Hopbier

Citaat van: Jacques op 02-02-2014  15:43 uInderdaad. Graag Nederlands op dit forum. Engelstalige fora zijn er genoeg!

En aan het Engels mankeerde ook nog wat.

Hopbier

Jacques

Citaat van: 12345 op 02-02-2014  16:17 uPBW (= StarSan?)

PBW is een product van Five Star, net zoals Star San een product is van deze firma.

12345


Roelof

Citaat van: 12345 op 02-02-2014  13:40 uDank je, maar die heb ik helaas niet. Wist ik nu maar waar dat spul uit bestond ...

Aha, net met een beetje Glorix geprobeerd en het vloog eraf. Daarna 10x   ;D gespoeld.
Ik zou wel dunne bleek gebruiken, spoelt makkelijker weg.

12345

Er zat nog wat water in het vat, daar heb ik ca 10 ml Glorix in gespoten en met een sponsje over de hars gewreven. Was binnen een paar minuten weg.
Het vaak spoelen deed ik hoofdzakelijk omdat de losgekomen velletjes van de "hophars" nogal de neiging hadden om achter te blijven.

Net opgezocht wat "dikke bleek" is
http://preppers.nl/forum/threads/3930-Verhouding-chloor-tov-water-om-te-desinfecteren/page2?p=86595#post86595
en het bevat polymeren die de zaak beter aan de wand doen kleven. Dat is inderdaad  in dit geval niet nuttig en eerder lastig.
Altijd gedacht dat "dikke bleek" maar een reclamekreet was ... Maar eens een flesje "dunne bleek" kopen ...

Oscar

Citaat van: 12345 op 02-02-2014  12:43 uGisteren zat er in het plastic vergistingsvat een "mooie" harsrand. Of misschien is het geen hars maar wat anders. Maar wat zit dat spul vast. Een nacht geweekt met een scheutje Ajax, daarna een kwartier gepoetst met het zachte deel van een schuursponsje, ook met pure Ajax. Nada. Weet er iemand iets? Een oplosmiddel?

Gewoon heet kraanwater met een schuursponsje, je moet 't niet moeilijker maken dan het is... ;)

12345

Citaat van: Oscar op 02-02-2014  17:26 uGewoon heet kraanwater met een schuursponsje, je moet 't niet moeilijker maken dan het is... ;)

Wel even lezen, Oscar: ik schreef dat dat NIET gelukt was.

EBC

Citaat van: Oscar op 02-02-2014  17:26 uGewoon heet kraanwater met een schuursponsje, je moet 't niet moeilijker maken dan het is... ;)

Schuurspons op plastic vat... dat lijkt me een heel slecht idee.

Niels B.

Heb je een tuinslang? Ik haal altijd de koppeling er even vanaf, duim erop en je hebt vrij hoge druk. Dan onder wrijven langs de rand waar jij het over hebt en het gaat ook wel weg.

Johan de Jong

Al eens gedacht aan een zachte borstel, kan ook voor plastic vaten gebruikt worden.
Hou het inderdaad simpel want de hobby wordt onbetaalbaar als je overal dure comercieele middelen voor moet kopen terwijl het meestal gewoon in huis is.
Anders eens met oma praten hoe zij het vroeger deed

Ronald_

Citaat van: Johan de Jong op 03-02-2014  14:34 uAnders eens met oma praten hoe zij het vroeger deed

"Oma, hoe haalde u de hopharsen uit de emmers?"   :o

12345

Citaat van: Johan de Jong op 03-02-2014  14:34 uAl eens gedacht aan een zachte borstel, kan ook voor plastic vaten gebruikt worden.
Hou het inderdaad simpel want de hobby wordt onbetaalbaar als je overal dure comercieele middelen voor moet kopen terwijl het meestal gewoon in huis is.
Anders eens met oma praten hoe zij het vroeger deed

Mijn oma brouwde niet, bleekwater heb ik gewoon in huis en een zachte borstel gebruik ik liever niet want ik ben bang dat die wel degelijk krassen maken. Nylon is zeker niet zachter dan PE. Ik heb een varkensharen borstel maar ook die vertrouw ik niet omdat ook varkenshaar behoorlijk hard is. Of het moet een borstel van echte haren zijn maar daar krijg je het hardnekkige spul niet mee weg.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.