Status van de verschillende kloonbrouwsels

Gestart door Edwin, 09-09-2004 10:05 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Edwin

Beste kloners en geïnteresseerde brouwers die mee willen klonen:proost:

Sommige kloonbrouwsels zijn afgrond, andere zijn in een vergevorderd stadium. Weer andere zijn net begonnen en er zijn ook nog klonen die nog opgestart moeten worden, of waar zelfs alleen nog maar een idee voor is. Om alles wat overzichtelijker te maken heb ik deze thread opgestart.

Bij elke kloon staat de status. Indien er interesse is om mee te brouwen met een kloon, kun je een bericht achterlaten bij de betreffende thread. Indien het een kloonidee is, kun je in deze thread een bericht achterlaten. Ik zal dit bericht (deze die je nu leest) dan aanpassen. Indien er medeënthousiastelingen zijn, kan de initiatiefnemer een nieuwe thread starten over die kloon.

Per status:

gereed
Orval
Schele Os tripel
Westmalle tripel
Westmalle dubbel hier staat het recept.

2e poging of meer
Konink,1e poging is geproefd; recept 2e poging is ontwikkeld; brouwers gezocht!
Rochefort 8,2e poging is gebrouwen, geen verbetering van het recept, of toch wel?
La Chouffe,1e poging is klaar en geproefd; 2e poging eveneens klaar. Recept moet nog aangepast worden. 3e poging nodig; brouwers gezocht! Dit bier wordt het te klonen bier voor de ONK van 2007!
Brigand,1e poging is klaar en geproefd. Recept 2e poging word ontwikkeld
Affligem blond,1e poging is klaar en geproefd. 2e poging wordt ontwikkeld
Duvel,2e poging is door veel brouwers gebrouwen. Recept komt in de buurt, maar we zijn er nog niet. Waarschijnlijk toch speciale mout?
XX-bitter, eerste brouwsel is/wordt nu gebrouwen.

proefbrouwselEr is sprake van een proefbrouwsel wanneer slechts één brouwer een recept heeft gebrouwen.
Columbus
Delerium Tremens, Proefbrouwsel lijkt nergens op.
Liefmans kriek
Leffe Blond, proefbrouwsel wordt nu gemaakt.

ontwerp
Pauwel Kwak, Recept wordt nu bepaald; brouwers gezocht!

Edwin

SiriS

Orval afgerond? Wil dit ook zeggen dat er wordt afgezien van het brouwen en proeven van het definitieve recept? Volgens mij is er nog een discussie gaande in de thread.

Groet, SiriS

Edwin

Ha SiriS :proost:

Voor zover ik weet is die discussie afgerond. Het recept benadert het origineel dusdanig dat een nieuwe grote brouwpoging niet echt nodig is.

Edwin

Adrie

Nou Edwin,

Ik denk dat een ultieme, laatste poging op z'n plaats is. De bieren weken wat kleur en bitterheid betreft wel degelijk af. Hoewel we op basis van de twee pogingen denken te weten wat het goede recept is, moeten we dit natuurlijk nog wel even testen.

Groeten,

A3

Edwin

Ha mannen :proost:

Inderdaad moet het laatste recpt nog wel een keer gebrouwen worden, dus staus is aangepast.

Edwin

Adrie

Beste brouwers,

Het brouwseizoen is al weer lang aan de gang, tijd om mooie bieren te brouwen. Wie gaat er aan de gang met nieuwe kloonbieren of sluit zich aan bij bestaande kloonprojecten?

We zoeken nog kloners voor de Westmalle tripel (zeer veel voorwerk is al gedaan), de Westmalle dubbel (idem), de Columbus (eerste poging door 1 brouwer ondernomen), het Poperings Hommelbier (enig voorwerk gedaan), Duvel (voorwerk gedaan) en zie verder de lijst die Edwin heeft opgesteld in het tweede bericht van dit onderwerp. Veel brouwervaring is niet vereist, in principe kan iedereen meedoen.

Voor enkele bieren zoeken we ook nog trekkers: iemand die het onderwerp bij de kloonbrouwsels start en de kloonpogingen coördineert. Je kunt ook een sessie starten met jouw favoriete bier, uiteraard. Willen we het kloonproject tot een succes maken, dan moeten we er natuurlijk nog wel even goed aan trekken. Je leert er heel veel van, het levert je mooie bieren op en de proefsessies zijn altijd zeer gezellig en leerzaam.

Dus, schroom niet en geef je op!  :brouwen:

Groeten,

A3

Adrie

Als nog iemand zin heeft in het klonen van de Gulden Draak, HIER staat een recept van een Amerikaan die een poging heeft gewaagd. Uiteraard kan ik niet beoordelen hoe goed het recept is.
Dezelfde persoon heeft de Pauwel Kwak gekloond (HIER) en de St. Sebastiaan Donker (HIER).

Groeten,

A3

Edgar

Adrie,

Bij deze meld ik me aan, mede door MO's suggestie, voor een volgende Westmalle Tripel kloonbrouwsel. Als mijn huidige Tr!pel 2 is uitgegist (zal over een dag of 8 zijn hoop ik), is de gistkoek een goede starter, en ik heb nog veel mout liggen die op moet (Münchener 20, Caramunich 120, Caracrystal 120, Aroma 150, Pils natuurlijk, Amber, Vienna, Carapils). Misschien kunnen we overleggen over welke variant ik zal brouwen, danwel of er een nieuwe thread opgestart wordt en zo ja door wie.

Als je dat liever per email regelt, ook goed, laat het me weten; emailadres is nu kloppend. Hoe staat het trouwens met jouw Columbus-kloonplan?

MO

Ik zal deze week twee kloon onderwerpen van Westmalle dubbel en tripel opstarten. Discussie svp verder daar voeren.

Adrie

Citaat van: Edgar op 22-11-2004  19:46 uHoe staat het trouwens met jouw Columbus-kloonplan?

Mijn Columbus-variant staat na te gisten op fles. Als ie uitgegist is, zal ik een vergelijking doen met het origineel. Dan kunnen we het recept aanpassen en met meerdere mensen gaan klonen. Jij meldt je bij deze aan, neem ik aan?

Groeten,

A3

SiriS

De Orval staat nog in de mandfles. De Brigand wordt 11-12-04 opnieuw gebrouwen. Beide met bijbehorende gist. Op 29-12-04 is het de planning om Kwak te brouwen. Voor de kwak wil ik eventueel een Rochfort gist gebruiken. Januari 2005 zou ik mee kunnen doen in de Westmalle Tripel kloon poging.

Groet, SiriS

Edgar

Citaat van: Adrie op 23-11-2004  13:15 uMijn Columbus-variant staat na te gisten op fles. Als ie uitgegist is, zal ik een vergelijking doen met het origineel. Dan kunnen we het recept aanpassen en met meerdere mensen gaan klonen. Jij meldt je bij deze aan, neem ik aan?

Ik hoop dat er geen ironie in die aanname zit, maar uiteraard heb ik belangstelling om een IJ-project te doen. Al wordt het lastig om het hier te bediscussiëren; ik heb er gewerkt zoals je weet en moet dus discreet zijn.

Ik herinner me dat je van plan/bezig was om op slants individuele gistcellen van 't IJ op te kweken, is dat gelukt? Zo nee, dan lijkt het me leuk om zoiets te doen. Als dat niet zou gaan, wil ik eens een zuurwassing proberen van een IJ-kweek. Ik geloof dat de IJ-gist uniek is, zoals in de brouwerij beweerd wordt. Een kloonpoging zou minstens dezelfde gist moeten gebruiken denk ik, en liefst ook water dat lijkt op het IJ-water. De gegevens daarvan zijn trouwens bij het Amsterdams Waterbedrijf te vinden (centrum Oost). Vrij veel natrium (duinwater), wat aan de volle smaak zal bijdragen.

MO

Siris,
jij bent ook een lekkere. Jij bent aan het klonen zonder ons daarvan op de hoogte te stellen. Als we met drie brouwers brouwen, en we willen de recepten goed vergelijken, dan moet er toch minstens in ongeveer dezelfde periode gebrouwen zijn. En nu ben je alleen bezig. Of heb ik postings gemist?

Adrie

Citaat van: Edgar op 23-11-2004  15:46 uIk hoop dat er geen ironie in die aanname zit, maar uiteraard heb ik belangstelling om een IJ-project te doen. Al wordt het lastig om het hier te bediscussiëren; ik heb er gewerkt zoals je weet en moet dus discreet zijn.

Ik herinner me dat je van plan/bezig was om op slants individuele gistcellen van 't IJ op te kweken, is dat gelukt? Zo nee, dan lijkt het me leuk om zoiets te doen. Als dat niet zou gaan, wil ik eens een zuurwassing proberen van een IJ-kweek. Ik geloof dat de IJ-gist uniek is, zoals in de brouwerij beweerd wordt. Een kloonpoging zou minstens dezelfde gist moeten gebruiken denk ik, en liefst ook water dat lijkt op het IJ-water. De gegevens daarvan zijn trouwens bij het Amsterdams Waterbedrijf te vinden (centrum Oost). Vrij veel natrium (duinwater), wat aan de volle smaak zal bijdragen.

Ha Edgar,

Laten we discussies over de columbus in de daarvoor gestarte thread doen: HIER.

Groeten,

A3

Hopmans

Hoi Adrie,

Ik wil wel de Gulden Draak brouwen ten gunste van je boek.
Maar is dat dan weer niet plagiaat als je het recept overneemt van die Amerikaan?
Ik zat zelf ook te denken aan een Jopen Koyt bijvoorbeeld.
Een Koyt verschilt naar smaak niet zo gek veel van een Scotisch Ale.
I.p.v. hop gooi je er gewoon gruit in.
Met andere woorden : Laat mij maar het grove gedeelte doen. :laugh:
De finishing tough laat in aan de fijnproevers over.
Alhoewel ik zelf misschien wel fijnproever wordt als ik alle mout en hop-soorten weet te onderscheiden.

In ieder geval : Als je hulp nodig hebt geef je maar een brul.

Maar ik wil dan wel iets nieuws doen.

Dus.....

Groetjes,

Hoppie


SiriS

Hoi MO,

Naar aanleiding van de Orval/Brigand proeverij waren er nog enkele vragen over deze stijlen en heb ik dus inderdaad nu dus al de Orval gebrouwen met brouwzouten en volgens de laatste recept correctie. Hetzelfde geldt voor de Brigand die ik gepland heb om in december te brouwen. De toevoeging van het Amerikaanse Kwak recept kan een leuke extra dimensie aan de al bestaande recepten geven wat betreft het gebruik van de Speciale B. De Amerikaanse hop variant geloof ik niet zo in, zeker niet na de zeer uitgebreide bezoekers verslagen.

Hoppie,

Als je gagel in de gruit gaat gebruiken houd er dan rekening mee dat dit een hele sterke bitterheid heeft.

Groet, Peter

Hopmans

Hoi Peter,

Weet jij misschien waar je deze kruiden kan krijgen ?

PS. Ben geintereseerd in je gisten.

Grt,

Hop

SiriS

Hoi Hoppie,

De Gagel staat bij mijn ouders in de tuin, deze heb ik daar zo'n 8 jaar geleden geplant en zijn nu behoorlijke struiken geworden. Toen had ik ook een quest naar het gruit bier. Ik heb me toen meerdere keren laten verrassen door de sterkte van de gagel. De struikjes heeft iemand voor me gekocht bij een kweker in Boskoop.

Groet, Peter

Hopmans

Hoi Peter,

Kan ik dan een paar blaadjes van je krijgen?

misschien is dan de grove versie van een koyt al binnen handbereik.  :brouwen:

Ik heb je ook een bericht gestuurd i.v.m. de gisten.

Groetjes,

Hoppie





Adrie

Citaat van: Hoppie op 23-11-2004  18:04 uHoi Adrie,

Ik wil wel de Gulden Draak brouwen ten gunste van je boek.
Maar is dat dan weer niet plagiaat als je het recept overneemt van die Amerikaan?
Ik zat zelf ook te denken aan een Jopen Koyt bijvoorbeeld.
Een Koyt verschilt naar smaak niet zo gek veel van een Scotisch Ale.
I.p.v. hop gooi je er gewoon gruit in.
Met andere woorden : Laat mij maar het grove gedeelte doen. :laugh:
De finishing tough laat in aan de fijnproevers over.
Alhoewel ik zelf misschien wel fijnproever wordt als ik alle mout en hop-soorten weet te onderscheiden.

In ieder geval : Als je hulp nodig hebt geef je maar een brul.

Maar ik wil dan wel iets nieuws doen.

Dus.....

Groetjes,
Hoppie

Ha Hoppie,

Fijn dat je mee wilt doen. Maar het is niet mijn boek, het wordt een boek van het forum. Weliswaar ben ik al bezig met schrijven, maar er zullen meer mensen aan meewerken. De opbrengsten van het boek zullen ook ten goede komen aan het forum.

Wat betreft plagiaat: ik betwijfel of het recept van de Amerikaan meteen raak zal zijn. Tenslotte heeft hij geen of slecht toegang tot het origineel en kunnen leden van het forum de brouwerij bezoeken en daar nuttige informatie opdoen die we in het recept kunnen verwerken. Zie bijvoorbeeld ook de hopping van de Pauwel Kwak, die volgens onze informatie anders is. Voor plagiaat hoeven we dus niet bang te zijn.

En een fijnproever wordt je vanzelf als je brouwt, en (eigen en commerciële) bieren kritisch proeft. Je zult zien dat als je jouw poging proeft naast het origineel er allerlei dingen in het ruiken en proeven zullen opvallen. Hoe meer je brouwt, des te meer inzicht krijg je in het effect van bepaalde ingrediënten op de biersmaak.

Groeten,

A3

MO

Mag ik mijn mening met jullie delen dat het momenteel zeer rustig is op het kloonbrouw gebied. Het plan was om vijftig bieren binnen een paar maanden af te hebben. Momenteel wordt alleen Rocherort 8 en Westmalle tripel gekloond. Dat was twee jaar geleden ook al het geval.

Er zijn nog ideeen voor minstens tien bieren waarvan van sommige al een recept ontwikkeld is voor een eerste versie (zie lijst aan het begin van dit onderwerp).

Kortom: mensen, kom op: KLONEN!

cornel

Hoi MO,

De glucosestroop voor de Westmalle Tripel is binnnen,nu nog de hop afwachten die niet meegeleverd was.
Volgens de biertypen gids van Derek Walsh gebruikt men voor Duvel(achtige)bieren ook
glucose.
Aangezien ik toch voldoende glucose heb zal ik de Duvel trachten te klonen.
Nog medekloners voor de Duvel?
Schuimende groeten :degroeten:
Cornel


Hopmans

Hey Martin,

Niet lulle, maar kratte vulle.
Geen woorden, maar daden.

Thats the spirit !  :proost2:

Ik ga eerdaags de gulden draak klonen.
Maar owee, als die van mij lekkerder is, dan stop ik er gelijk mee.

Groetjes,

hop   :proost:


Huub Krekels

Hallo Siris,

hoe vermeerdert Gagel zich. Met zaad of scheuten.?? Je verwacht nu al wat komen gaat. Is het mogelijk dat je een stekje of gagelzaad kunt opsturen. Ik weet niet waar het bij ons groeit. Schijnt nogal zeldzaam en in het wild beschermt te zijn. :huilen:

Gr.

Huub.

gelfling

Huub, het groeit bij ons in de intratuin.
Het is inderdaad een beschermde plant, maar gewoon in het tuincentrum te verkrijgen.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.