Klonen en het veranderen van recepten

Gestart door Adrie, 06-09-2004 14:31 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Adrie

Geachte kloners,

Even naar aanleiding van de Rochefort 8 die ik laatst proefde en waarvan het vermoeden bestaat dat de receptuur is gewijzigd.

De ontwikkelingen bij de brouwerijen staan uiteraard niet stil. Rochefort 8 was altijd een van mijn favoriete bieren, maar het exemplaar wat ik laatst proefde leek geen schim meer van het bier wat ik me van een aantal jaren geleden herinnerde. Recepten veranderen (en aangezien wij steeds kritischer proeven, verandert onze smaak ook). De vraag is dus: wat doen we met veranderde recepturen? Proberen we het bier te klonen zoals dat vroeger was (als het beter was) of proberen we het huidige recept te evenaren (zelfs als dat nu een minder goed of interessant bier is naar onze smaak dan vroeger)?

Het probleem is, dat we geen referentie meer hebben als we een oud recept proberen te klonen. Zelfs als we oude flessen kunnen bemachtigen heeft de tand des tijds zijn effect hierop gehad waardoor het anders smaakt dan toen het de brouwerij verliet. Dit betekent eigenlijk dat we vast zitten aan de huidige bieren, zelfs al zijn die minder mooi of interessant geworden.

We lopen altijd achter de feiten aan. Het komt erop neer dat we alleen bieren kunnen klonen zoals die nu zijn. Als het recept volgend jaar verandert, is onze kloon verouderd. Houden we dan toch aan deze kloon vast, of doen we een nieuwe poging? Als we dat echter doen, blijven we tot in het oneindige bezig. We zullen dus in ieder geval in het kloonboek moeten vermelden welke datum bij het kloonrecept hoort (kloon van de Rochefort 8 zoals deze medio 2004 was).

Stel dat we aan het originele recept van een bier van 10 jaar geleden kunnen komen (bijvoorbeeld van de brouwer zelf of afgeleid uit verslagen van een bezoek aan de brouwerij). Kan dit recept dan ook in het kloonboek zelfs als het recept nu geheel anders is (denk bijvoorbeeld aan de Brand UP)? Ik denk zelf dat we een dergelijke kans niet moeten laten lopen ook al hebben we geen vergelijkingsmateriaal meer.

Kortom: wat zijn jullie ideeën hierover? Welke strategie moeten we volgen? Gaan we ook aan het herscheppen van oude, maar betere bieren doen of niet? En zo ja, hoe pakken we dat aan?

Groeten,

A3

Adrie

P.S. Meelezende professionele brouwers kunnen bovenstaand bericht ook lezen als een oproep om het recept van hun geniale bier dat door overijverige managers is weggesaneerd aan de vergetelheid te onttrekken door het ons (eventueel anoniem) te onthullen.

MO

Het klonen van een bier dat niet meer bestaat lijkt me niet mogelijk. Vergelijkend proeven is namelijk een onderdeel van het kloonproces. En dat gaat dus niet meer. Wat mij betreft blijft dit onderdeel dus buiten beschouwing. Misschien smaakt een volgende Rochefort je beter. Het is niet 100% zeker dat het recept is veranderd, je kunt ook toevallig een mindere batch hebben geproefd (of in jouw Rochefort geval een betere, want verder doorvergist).

Bij een kloon zal dus een jaartal gegeven moeten worden.

Edwin

Ha mannen :proost:

Tja, dit zullen altijd de dilemma's zijn waar we als kloners tegenaan zullen lopen. Bieren veranderen en ook de verkrijgbaarheid van ingredienten veranderen (denk maar aan de Delta-gisten, Special-B enz). Het vermelden van de jaargang is dan ook een goede aanvulling op de recepten. Het klonen van niet meer bestaand bier is in principe ondoenlijk. Elke referentie ontbreekt. Dat geldt dus eigenlijk ook voor de gewijzigde recepturen, zoals die van de Rochefort 8 (waarschijnlijk).

Recepten van oude verdwenen bieren, verkregen van brouwers kunnen wat mij betreft wél in het kloonboek, maar dan wel duidelijk aangegeven als zijnde zo'n recept. We hebben immers geen referentie die aangeeft dat het inderdaad een goede kloon is. Een appart hoofdstuk zie ik wel zitten. Graag zelfs! Hopelijk reageren brouwers hier ook op. Mag ook via een persoonlijk bericht!

Edwin

Bas

Citaat van: Edwin op 06-09-2004  16:40 u... Recepten van oude verdwenen bieren, verkregen van brouwers kunnen wat mij betreft wél in het kloonboek, maar dan wel duidelijk aangegeven als zijnde zo'n recept...
Laten we a.u.b. gewoon voor de beste recepten gaan. Als de brouwerijen zo dom zijn om hun bier te verslonzen dan moeten ze dat maar zelf weten. :'(

Wij kunnen best wel vermelden dat we ons recept baseren op de Rochefort 8 uit 2003, omdat naar onze mening de Rochefort 8 uit 2004 slachtoffer is geworden van verkeerd beleid of ziets (onze vermoedens erbij zettend). Als we dat als extra commentaar bij het recept zetten dan zullen de hobbybrouwers die het kloonrecept gaan gebruiken daar best wel begrip voor hebben. Het zijn immers net als ons zelf ook liefhebbers, die gewoon voor het lekkerste bier willen gaan.

Grt, Bas H.

Adrie

Jawel, Bas, maar dat kan alleen als we een goede referentie hebben. Met andere woorden: we kunnen in 2005 niet een kloon van een bier uit 2003 maken, want dit bier is niet meer beschikbaar óf dermate oud dat het niet te vergelijken is met een vers exemplaar. We kunnen dus eigenlijk alleen een kloon maken van een bier zoals die op dit moment is.

Groeten,

A3

SiriS

Bier lijkt mij een product dat evalueerd al is het alleen al vanwege de gebruikte grondstoffen. Er komen steeds andere gerst gewassen op de markt die net iets beter zijn om te eesten, een hogere opbrengst hebben per hectare, resistenter zijn tegen ziektes etc. Hetzelfde geldt ook voor de vele hop extracten en verbeteringen/inzichten in het brouwproces. Was er in het verleden misschien sprake van een lichte infectie dat een bier die specifieke smaak gaf, en is door inzicht de infectie verminderd? Of de veranderingen een verbetering van de smaak van het bier met zich meebrengen is individueel. Dillema is dus als er een kloonboek op de markt komt en het is 5 jaar oud, zijn de recepten dan nog wel represenatief. Je zou er dus ook voor kunnen kiezen om met het uitbrengen van een kloonboek de recepten met het commerciële bier te laten evalueren en dus een mogelijkheid te creeren voor inzenden van aangepaste recepten.

Groet, SiriS

Adrie

Ha SiriS,

Leuk idee. Alleen blijven we dan wel steeds nieuwe klonen van dezelfde bieren brouwen, want als iemand een nieuw recept instuurt, moeten we dat als forum natuurlijk wel (kunnen) verifiëren. En daarbij, eventueel nieuw gebruikte rassen, toevoegingen en extracten moeten natuurlijk wel gemakkelijk te koop zijn voor amateurbrouwers (ook in het buitenland).

Het boek blijft denk ik altijd een momentopname, wat niet wegneemt dat we in een nieuwe druk van sterk veranderde bieren wel degelijk een nieuw recept kunnen opnemen.

Trouwens, het handhaven van de oude recepten is natuurlijk wel leuk voor degenen die terugverlangen naar het vroegere recept. Een verandering is immers lang niet altijd een verbetering, zeker niet in de bierwereld, nietwaar, Brand?

Misschien moeten we maar een tijdschrift uitbrengen in plaats van een boek.

Groeten,

A3

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.